این شاسی بلند ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد و از یک پلتفرم اختصاصی، پنلهای کامپوزیتی و آیرودینامیک فعال استفاده میکند.
بیش از یک دهه میشود که شاسیبلندها به پادشاهان جادهها و خیابانها تبدیل شدهاند و در زمینه محبوبیت از سایر کلاسها پیشی گرفتهاند. ظاهرا این خودروهای بلندقامت به فتح بازار بسنده نکرده و قصد دارند به دنیای موتوراسپرت هم وارد شوند. هر چند ایده مسابقه با شاسیبلندها بهخاطر فیزیک محدودشان مسخره به نظر میرسد اما تیم مسابقهای تویوتا گازو ریسینگ عقیده متفاوتی دارد و به همین دلیل، کراساوور کرولا کراس را به یک خودروی مسابقهای تبدیل کرده است.
تیم تویوتا GR کرولا مسابقهای را برای حضور در رقابتهای «استاک کار پرو سریز» در برزیل توسعه داده است. برای آنکه کرولا بلندقامت برای حضور این سری مسابقات آماده شود، تیم یادشده تصمیم گرفته تا از ارتفاع آن بکاهد و اثر «شاسیبلند» را از بین ببرد. قدم بعدی ساخت بدنه تازه از جنس موادی مانند فیرکربن، فایبرگلاس و الیاف آرامید بوده که با توجه به نیازهای این خودرو در مسابقه طراحی شدهاند. طراحان تویوتا برای ایجاد تواناییهای آیرودینامیکی بالا و نیروی عمودی کافی در این خودرو از طاق چرخهای جدید، مجرای بازطراحی شده خنککاری و المانهایی چون بال عقب، دیفیوزر، زیرسپرها و تیغههای آیرودینامیکی متعدد بهره بردهاند.
هر چند ظاهر این خودرو همچنان به کرولا کراس شباهت دارد اما تنها وجه مشترک آن با خودروی جادهای تویوتا، چراغهای عقب و لوگوی تویوتا به شمار میروند. بدنه کامپوزیتی این خودرو هماکنون با برچسبها و طرحهای مسابقهای تویوتا گازو ریسینگ مزین شده است و همان چهره آشنای سایر مسابقهدهندههای این برند را در ذهن تداعی میکند.
کابین کرولا کراس مسابقهای برای تطبیق با قوانین و فناوریهای لازم در مسابقه به یک نمایشگر، میلهای ایمنی و کلیدهای فیزیکی مخصوص مجهز شده است. یک دوربین ۳۶۰ درجه هم وظیفه پایش کابین خودرو را بر دوش میکشد تا محتوای زنده حرکات راننده و وضعیت داخل خودرو به دست تیم و برگزارکنندگان رقابتها برسد.
همانطور که انتظار میرود، این شاسیبلند با دیگر کراساوورهای جهشیافته مانند شورولت ترَکِر و میتسوبیشی اکلیپس کراس رقابت خواهد کرد. هر سه خودرو با وجود ادای احترام به نمونه جادهای خود، بر پایه پلتفرم مخصوص «اوداس SNG01» توسعه پیدا کردهاند که هیچ شباهت یا قطعه مشترکی با خودروهای جادهای ندارد.
نیروی این مسابقهدهندگان در مسابقات برزیل از یک موتور ۲.۱ لیتری توربوشارژ تامین میشود که توان تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. قدرت این موتورهای درونسوز از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی تناوبی مسابقهای «اکسترک» به چرخهای عقب منتقل میشود. تکانهای بدنه با تکیهبر سیستم فنربندی پوشراد و ضربهگیرهای تطبیقپذیر و مسابقهای برند «پنسکی» مدیریت میشود. وظیفه کنترل سرعت و توقف هم بر دوش ترمزهای برند «هیپر فریوس» قرار گرفته است که با همکاری کالیپرهای ترمز «AP» کار خود را انجام میدهند.
قهرمانی خودروهای استاک پرو در برزیل پیش از این میزبان نسخه سدان کرولا بود؛ اما نمونه کراساوور تازه برخلاف انتظار، سبکتر، سریعتر و پیشرفتهتر از آن ظاهر شده است. ناگفته نماند که تویوتا گازو ریسینگ پیشگام رقابتهای یادشده به شمار میرود و از سال ۲۰۲۰ موفق به پیروزی در ۴۹ مسابقه از ۱۰۶ رقابت شده است. خودروی تازه این تیم از سال ۲۰۲۵ به این مسابقات وارد خواهد شد تا تویوتا در این شاخه موتوراسپرت هم تاج پادشاهی را بر سر خود نگه دارد. نظر شما درباره کرولا کراس استاک چیست؟ دلیل پیروزیهای بیمانند تویوتا در شاخههای مختلف موتوراسپرت را چه میدانید؟
حسام
۲۱ مهر ۱۴۰۳واکنش پیام : نه داداش ببین آخه…
تویوتا زمانی برای بار n ام بزرگیشو ثابت کرد که راضی شد با صغیرانی همچون هیوندای مربا قرارداد ببنده 😀
JAPAN
۲۱ مهر ۱۴۰۳فعلا مدرسس🤣
SMS
۲۱ مهر ۱۴۰۳عین هوندا سویک آره
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳داداش تازه یذره این بحث مضحک خوابیده دوباره شلوغش نکن
amirkhanzadeh
۲۱ مهر ۱۴۰۳چقدر طراحی جالبی پیدا کرده
و بنظر این قضیه خوب پیش میره
mmd@
۲۱ مهر ۱۴۰۳وقتی دیدمش فکر کردم ماشین اسپرته ولی این کرولا کراس نسخه شاسی کوتاهه🤣🤣🤣🤪🤪🤪🤪🤣
گاس فرینگ
۲۱ مهر ۱۴۰۳یاد سانتافه کفخواب مشهدی افتادم
Ali
۲۱ مهر ۱۴۰۳تغییراتی که روش اعمال شده خیلی بهش میاد
نمیدونم چرا ولی به چشمم خیلی قشنگ اومده
silent
۲۱ مهر ۱۴۰۳والا این بیشتر شبیه کرولا استیشن هست که وجود نداره ،درکل استیشن شده.
مهدی
۲۳ مهر ۱۴۰۳تویوتا کلا شاسی بلندهاش جواب پس داده. جدیدا هم عالی تر طراحی میکنه جی تی 86 این یکی کشیدهذسمت المانیهای سنگین و اوودی مثلا