تویوتا

تعویض رایگان پیشرانه 100 هزار تویوتا توندرا و لکسوس LX

وجود مشکل در حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از ساخته‌های تویوتا و لکسوس باعث شده این خودروساز ژاپنی با صرف هزینه‌ای سنگین پیشرانه آن‌ها را تعویض نماید.


به‌طور معمول دو نوع فراخوان وجود دارد که یکی از نوع ساده و کم‌هزینه است که در زمان نسبتاً کوتاهی رفع می‌شود و فراخوان‌های دیگری نیز هستند که خودروسازان با صرف هزینه و زمان زیاد مجبور به رفع ایراد ساخته‌های خود می‌شوند. تویوتا در حال تجربه فراخوان نوع دوم است و چندی پیش نقصی را در پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی بکار رفته در وانت پیکاپ توندرا و شاسی بلندهای لکسوس کشف کرده است. این خودروها که مدل سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هستند بین نوامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۳ ساخته شده‌اند. مشکل یاد شده می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی و غیرمنتظره پیشرانه شود. در بیانیه منتشر شده NHTSA آمده است:

احتمال دارد برخی براده‌های آهن ناشی از ماشین‌کاری قطعات در زمان تولید پیشرانه‌ها پاک نشده باشند و این امر شاید باعث قفل کردن پیشرانه یا عملکرد خشن آن شود. همچنین احتمال دارد پیشرانه استارت نخورده و یا به‌طور ناگهانی خاموش شود. از کار افتادن پیشرانه در سرعت‌های بالا ریسک تصادف را افزایش خواهد داد.

زمانی که تویوتا اسناد مربوط به این مشکل را در می ۲۰۲۴ به NHTSA تحویل داد خاطرنشان کرد هنوز راه‌حل رفع این مشکل برای ۱۰۲,۰۹۲ دستگاه خودروی تحت تأثیر پیدا نشده است. ژاپنی‌ها در آن زمان تخمین زدند ۱ درصد از این خودروها شاید دارای نقص موردبحث باشند اما در ادامه گفتند که این فقط یک تخمین است زیرا به‌طور دقیق نمی‌توان تعداد خودروهایی را که از این مشکل رنج می‌برند تعیین کرد. دو ماه بعد تویوتا همچنان از تخمین دقیق‌تر خودروهایی با این مشکل ناتوان بود و به همین خاطر تصمیم گرفت پیشرانه تمامی خودروها را تعویض کند.

تویوتا می‌گوید این فراخوان فقط شامل نسخه‌های غیرهیبریدی از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری توئین توربوی V35A است و نسخه‌های هیبریدی به خاطر وجود موتورهای برقی می‌توانند همچنان خودرو را به حرکت درآورند. این خودروساز ژاپنی بررسی این موضوع را از سال ۲۰۲۲ و پس از گزارش از کار افتادن خودروی یک مشتری شروع کرد. تویوتا تشخیص داد که بیرینگ های اصلی این پیشرانه خراب شده‌اند و در ادامه گزارش‌های مشابهی به دست شرکت رسید و تویوتا همچنان تا سال ۲۰۲۳ مشغول یافتن ریشه مشکل بود و در نهایت به این موضوع رسید که براده‌های آهن باقی مانده در پیشرانه می‌توانند باعث این مشکل شوند. نهایتاً پس از ثبت ۱۶۶ گزارش فنی و ۸۲۴ ادعای گارانتی روی این پیشرانه‌ها، تویوتا تصمیم به فراخوان و تعویض پیشرانه بیش از ۱۰۰ هزار توندرا و LX گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    وقتی حجم تولیدات میره بالا دقت میاد پایین…
    این اتفاق ممکنه واسه هر شرکتی بیفته…
    پس ایندفعه تویوتا رو هیت نمیکنم…. دلم واسش سوخت….

    موافقم 8
    مخالفم 17
    1. HELLO.BROTHERS

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (104 ديدگاه)

      حالا اگه چندین تا از این ها بطور مثال در ایران باشه و خراب بشن اون ایرانی باید چه کار کنه؟هیچی باید خاک بریزه تو سر خودش،برای همین باید آدم بزاره هر جنسی وارد بازار میشه بین ۲تا۳ سال بگذره بعد بخره.

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. ab0lf4zl

        ۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (233 ديدگاه)

        ناراحت نباش این مدلا کلا ایران نمیان 😂😂😂

        موافقم 11
        مخالفم 3
    2. ممد ژانگولر

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4148 ديدگاه)

      گفته بودم تویوتا دیگه تویوتای سابق نیست که چشم بسته انتخاب کنید .باید تحقیق کنید بعد قسطی بخرید که اکه بد بود الباقیه پولو ندین و پسش بدین . الان دور دور کره و چینه . در همیشه رو ی پاشنه نمیچرخه
      البته اینو بگم خودم بعضی مدلهای تویوتا رو خیلی دوست دارم همیشه خاصن
      بعدشم اینا نشانه های پایان موتور سوخت فسیلیه .ی مشت قطعه الکی دور هم جمع شدن که ماشینو تکون بدن .یکیش اشتب بزنه تمومه

      موافقم 6
      مخالفم 18
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آقا یوسف
      هیچ بهانه‌ای برای چنین بی‌مسئولیتی‌ای نمیشه آورد!!!
      تویوتا اگر عزیزِ ، دلیل داره که اونم بخاطر اعتماد و اطمینانی هست که مردم به این برند دارند!!!

      وقتی در یک مجموعه اشتباهی صورت میگیره ، تمام نگاه‌ها ابتدا به مدیر‌کل و سپس قسمت مربوطه هست ، پس نه کارگری مشکل داره نه کارمندی!!!

      و اتفاقاً چنین چیزی بیشتر جلب توجه میکنه چون توقع بالاست و به حق هم بالاست اما اگر این مشکل برای یک کره‌ای پیش میومد که تا الان تمام مشکلات را دِرو کردن ، عادی به نظر میرسید و در حاشیه باقی میماند!!!

      اما این قضیه یه خوبی هم داره و اونم اینه که تویوتا به خودش مغرور نشه و کنترل کیفیت را باید بالاتر ببره و مطمئناً چنین کاری هم خواهد کرد ، چرا ؟!!؟
      چون همه شاهد بودیم که تویوتا به نقدهای طرفدارانش جواب داد و بعد از سال ۲۰۲۰ طراحی و امکانات خودروهایش را ارتقاء داد که همه را به تعجب وا داشت چرا که تویوتا به محافظه‌کاری معروف شده بود ولی به این مشکل پی برد و برطرفش کرد!!!

      در کل تویوتا و اکثر محصولات ژاپنی بهترین ساخته‌ی دست بشر در صنعت خودروست و من این را در حالی میگم که برای خودم هم ثابت شده که واقعاً خودروهای ژاپنی خراب شدن در کارشون نیست اگر به خدماتش برسید!!!

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. NAVID@@98

        ۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (764 ديدگاه)

        از الان بهِ بعد همون جملاتی که در مورد سانتافه ها میگفتید
        درمورد یاتاقان زدن این تویوتا ها هم صدق میکنه
        چون هم خودشون در تشخیص خراب شدن و یاتاقان زدنش موندن هم در تخمین تعداد وسیله ها و هم در مدیریتش
        کلا آش شله قلم کاری شده و یه افتضاحِ

        محصولات ژاپنی که محصولات عادی معمولی ساخته دست بشر های عادی اند محصولات ژاپنی محصولات عادی معمولی اند که خودمم ازشون استفاده میکنم !!!!!!

        ولی🥇👑 خداییش خوب محصولان اروپایی و آمریکایی بهترین ساخته‌ های دست بشر در صنعت خودر و هر چیز هستن هر چیز بهترین اول هستن محصولات اروپایی و آمریکایی بهترین ساخته‌ های دست بشر در صنعت خودر و هر چیز هستن هر چیز بهترین اول هستن و خدایی خوب 🥇👑برای خودم هم ثابت شده که واقعاً خودروهای اروپایی و آمریکایی خراب شدن در کارشون نیست حتی اگر به خدماتشون هم نرسید نرسید!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! چون اثبات کرده اند در رکورد ها و…. بطور کلی !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

        موافقم 7
        مخالفم 11
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          ژاپنی‌ها اگر دست آدم‌های ساده ساخته میشدند ، تو الان از سوزش زیاد چرا دنبال پماد میگردی😂!!!

          بخوای نخوای ، سلطان یاتاقان سانتافست!!!

          موافقم 7
          مخالفم 5
        2. NAVID@@98

          ۸ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (764 ديدگاه)

          نه بد اتفاقا ژاپنی ها دست ادم های ساده و معمولی ساخته بد میشوند!!!!!!🤧

          ولی👑🥇خوب پیشرفته ها و بهترین هر چیز اول ها همونهایی هستند که گفتم یعنی اروپا و آمریکا که بدست انسان های پیشرفته خدایی خوب هر چیز اول هستن ساخته میشوند🥇👑!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! 😎

          کسی هم دنباش نمیگرده اون چیه که پشیزیم براش قائل شیم چون اتفاقا از اون نظر قضیه برعکسه💨🔥 😂

          اون که سرجاش ولی از نظر سلطان یاتاقان بودن هم کاری به اینکه سانتافه هه یا نی ناریم!!!!!!

          کار به این داریم که این تویوتا ها هم شدند سلطان یاتاقان و در یاتاقان زدن دارند باهم رقابت میکنند !!!!!!

          نه اینکه بین علما اختلاف باشه که این تویوتا ها سلطان یاتاقان شدند یا اون !!!!!!

          نه نه نه ، چون خودِ سلطان یاتاقان شدند همین تویوتا ها که کلا خراب میشه موتور هاش دلیلش هم در قبلی گفتم!!!!!!
          سوالی دیگه خواستی بگو!!!!!!😘

          موافقم 4
          مخالفم 3
  2. سروش فرخ نژاد

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    ژاپنی های کار درست هم کم کم دارن وارد حاشیه میشن

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. froG-driVer

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      حاشیه داریم تا حاشیه.
      اینا حاشیه هاشونم یجوریه که گردن میگیرن و مشکل رو برطرف میکنن.
      نه مثل بعضیا که حتی صفر کیلومتر خودرو رو هم تحویل نمی‌دن.
      یا خودرو صفر از نمایندگی میاد بیرون و سی و سه تا راه می‌ره و بعد اسقاطی میشه.
      یا اکسلش در می‌ره.
      البته که مشکل از هر نوعیش خوب نیست ولی اینکه چجوری اون مشکل رو حل کنی مهمتر از خود اون مشکله

      موافقم 17
      مخالفم 3
  3. حسین

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    آیا این موتور ها بهدا در استوک فروشی ها رویت میشه؟

    موافقم 4
    مخالفم 3
  4. R@min

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    یه چند سالی این مشکلات داره تا موتور بهینه شه.

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (148 ديدگاه)

      مگه اشکال مربوط به خطای مونتاژ نبوده

  5. محمد

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    آقای احمد زاده این که گفتن (نسخه‌های هیبریدی به خاطر وجود موتورهای برقی می‌توانند همچنان خودرو را به حرکت درآورند) یعنی نسخه های هیبرید هم ممکنه دچار این مشکل بشن یا نه؟افرادی که نسخه هیبرید دارن باید نگران این مشکل باشن؟

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. HELLO.BROTHERS

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (104 ديدگاه)

      دقیقا من هم به همین فکر میکنم،که اگر در نسخه هیبریدی موتور بنزینی از کار افتاد فقط با موتور برقی کار کنه،اینطوری طرف همون اول میرفت ماشین الکتریکی میخرید یا پول موتور بنزینی رو بده تویوتا🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      موافقم 4
      مخالفم 8
    2. شاهین

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام احتمال ایجاد مشکل تو موتور بنزینی مدل های هیبریدی هم هست اما موتور برقی نمیزاره ماشین از کار بیفته و انرژی لازم برای ادامه حرکت رو بصورت محدود تامین میکنه.
      فعلا برای مدل های هیبریدی فراخوان ندادن.

      موافقم 6
      مخالفم 2
  6. arvin44

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    دیگه به ژاپنم نمیشه اعتماد کرد تو این چند سال اینقدر فراخوان های بزرگ عجیبه

    موافقم 9
    مخالفم 12
  7. کاوه

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    خدایا حجم مشتری مداری رو ببینید فقط.تخمین زدن که فققققققط یک درصد امکان داره مشکل داشته باشن اما الان میخواد چند صد میلیون دلار هزینه بکنن و انجین صد هزار ماشین رو عوض بکنن که مردم دچار مشکل نشن!!!! فقط یک درصد.اما اینجا عملا عملا صددرصد ماشینهای تولیدی ایراد کارخونه ای دارن اما هیچکس به کتف اشم نیست.تفاوت از زیرزمین تا اسمونه!

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. زیزیگولو

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      تو دنیای مدرن امروزی مشتری‌ مداری کلید موفقیت کسبو کار و محصول کمپانیای بزرگ هستش

      موافقم 12
      مخالفم 2
  8. علیرضا

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    ویدیو های خیلی زیادی از کیفیت پایین خودرو های تویوتا در فضای مجازی داره نشر پیدا میکنه ، دقت کردید فراخوان های خودرو های ژاپنی ، کره ای چند برابر اروپای ها امریکای ها هستش

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. datsun

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3944 ديدگاه)

      گردن گیری اونا ضعیف تره

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. B

        ۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        دلیل مسخره ای بود این اگه گردن نمیگرفتن آمریکایی ها و اروپایی ها به عزای مادرشون مینشوندنشون پر توقع تر از مشتری اروپایی و بیشتر از اونا آمریکایی ها نیست

        موافقم 1
        مخالفم 3
    2. Spooke

      ۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      کی گفته چند برابر امریکاییائه ؟
      برای مثال کمپانی فورد در سه‌ماهه‌ی اخیر ، ۲.۳ میلیارد دلار فقط پول فراخوان و وارانتی خودرو داده !
      تنها در همین امسال ، فورد ۳۷ فراخوان برای بیش از ۳.۵ میلیون خودرو ثبت کرده . مقام بعدی هم از لحاظ تعداد ، کرایسلره با ۳۶ فراخوان و ۲.۲ میلیون خودرو !
      اوضاع در حدی خراب بوده که خود فورد گفته روزانه ۲۵ میلیون دلار داریم ضرر میکنیم …

      موافقم 9
      مخالفم 2
  9. احسان

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    به نظرم دقت به مدل و نوع ماشین خیلی درست تر از تکیه کردن به برند ماشین هست. چه بسا یک مدل از برند نه چندان خوب بهتر از یک مدل از برند معتبر باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 7
  10. D.H

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    وقتی تویوتا با اعتماد ترین برند جهان از موتور های توربو استفاده می کنه و میدونید قطعا موتور های توربو استحلاک شون بالاست و دیگه حتی اون انتظاری که از دوام خودرو هاش داری از بین می‌ره
    موتور های تنفس طبیعی حجیم حتی از موتور های کم حجم توربو مصرف بنزین کمتری داره و بنظرم تویوتا و لکسوس با موتور های حجیم تنفس طبیعی تویوتا و لکسوس بودند ولی دیگه نیستند ……

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. D.H

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اصلا صد هزار کیلومتر قبلاً برای تویوتا و لکسوس عددی نبود…..

    موافقم 6
    مخالفم 3
  12. ! i M α η δ υ α R

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    زمانی برای عیب یابی و خوابوندن خط ندارند …

    حجم بالای سفارش دریافتی ، باعث میشه تولید عقب باشه و صف خرید و انتظار تشکیل بشه …

    در این شرایط کارخونه شیفت شب هم باید تولید داشته باشه …

    در این مورد ، قطعه بعد از ماشین کاری باید برقو زده می شده تا صیقلی بشه که حالا به علت عقب بودن تولید ( احتمالا این مرحله ماشین کاری درست یا کامل صورت نگرفته ) پلیسه همراه قطعه ، مونتاژ شده و ادامه ماجرا و یاتاقان زدن …

    اگر این 100 هزار تا انجین پلیسه دار ، از یه سایت تولیدی اومده باشه ( که احتمالا باید این جوری باشه ) ، دوست دارم بدونم با اوپراتورها و سرپرست های خط و سر شیفت ها و مدیران اون واحد تویوتا چگونه برخورد میکنه ؟

    تعویض رایگان 100 هزار تا انجین ، ضرر میلیون دلاریه و علاوه بر خسارت مالی ، وجهه برند رو هم مخدوش میکنه …

    واقعا دوست دارم بدونم اون اوپراتورها و مهندس ها و مدیرها رو اخراج میکنه یا نه ؟

  13. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    انجینهایوی۸ رو به خط کنید به خدا یه چیز دیگس.همیشه گفتم تویوتا اگر موتور خراب نمیشه چون فشاری روش نیست فکر کنید از ۲۷۰۰ سی سی چهار سیلندر ۱۷۰ اسب میگیره البته ارفاق کردم خوب خراب نمیشه دیگه.در کل هیچی جای حجم و تنفس طبیعی رو نمیگیره اینه که میگم فقط وی۸ پوشراد آمریکایی

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. هیروهیتو

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    انشالله که درست میشه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  15. Taha Ayoobi

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    خوشم میاد کلا یه خبر از خراب شدن موتور اومده که اونم 100 و خورده ای شون خراب شده، بقیه رو برای احتیاط دارن عوض میکنن، همه میگن تویوتا دیگه دوامش به آخر رسیده🤣

    یعنی با یه خبر فقط به این نتیجه رسیدن

    یه لحظه صبر کنید بابا امون بدید معذرت خواهی میکنه الان😂

  16. مومنی

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    یاد دوستانی افتادم که فکر می‌کردند فقط چری مشکل داره ( مشکل اکسل)

    وسعت عقل انسانها چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا