تویوتا ضمن تحسین تسلا مدل Y از تجدیدنظر در استراتژی بلندمدت خودروهای برقی خود و نارضایتی از پلتفرم e-TNGA خبر داد.
هنگامی که آکیو تویودا در ژانویه از سمت مدیرعاملی تویوتا کنار رفت، به نظر میرسید تسلیم غیررسمی در برابر فشارهایی است که این شرکت از سوی رسانهها تحمل میکند. تحلیلگران و مطبوعات تویوتا را به دلیل کندی در استقبال از خودروهای الکتریکی مورد انتقاد قرار دادهاند و کوجی ساتو، مدیرعامل جدید خودروهای برقی را در اولویت کاری خود قرار داده است. با این حال، این طرح لزوما به معنای استفاده از توان تولیدی تویوتا برای سرعت بخشیدن به خودروهای برقی در تولید نیست. در کوتاهمدت، ممکن است وضعیت درست برعکس باشد.
به گزارش اتوبلاگ به نقل از مقالهی طولانی منتشر شده در اتوموتیو نیوز، تویوتا رویکردی تقریباً بدون پیشداوری و کاملا واضح را برای استراتژی خودروهای برقی خود در پیش گرفته است. این نشریه تجاری ادعا میکند که بهطور ناشناس با چند شخصیت بلندپایه صحبت کرده و به این نتیجه رسیده است که تویوتا ممکن است از پلتفرم e-TNGA خود که زیربنای اولین خودروهای الکتریکی خود شامل bZ4X و لکسوس RZ و همچنین bZ۳ در بازار چین است، ناراضی باشد.
بهتازگی، مهندسان تویوتا یک دستگاه تسلا مدل Y را دمونتاژ کردهاند تا ویژگیهای رقابتی آن را مطالعه کنند؛ البته این رویهای رایج در میان خودروسازان است. در کالیفرنیا، که بر اساس گزارش وزارت انرژی آمریکا، پنج برابر بیشتر از سایر ایالتهای علاقهمند به خودروهای برقی، ثبت نام خودروی برقی دارد، مدل Y از RAV4 محبوب تویوتا پیشی گرفت و مدل ۳ در سال گذشته از تویوتا کمری فروش بیشتری داشته است.
آنچه مهندسان یافتند، تکنیکهای نوآورانهای در تولید بود که باعث شد یکی از افراد ناشناس تسلا مدل Y را «یک اثر هنری» بنامد. تکنیک ساخت «گیگا پرس» مدل Y بدنه اصلی خودرو را به دو بخش بزرگ کاهش میدهد و بسته باتری به عنوان بخشی از ساختار خودرو عمل میکند. از سوی دیگر، پلتفرم e-TNGA تویوتا به قطعات شکلدهی شدهی بیشتری نیاز دارد. یکی از منابع تویوتا به اتوموتیو نیوز گفت که رویکرد تسلا منجر به تولید خودرویی شد که ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر بود و صدها قطعه کمتر داشت. علاوه بر این، بستههای باتری تویوتا به طور جداگانه نصب میشوند و در نتیجه اندازهی محدودی دارند.
همهی اینها در اصطلاح مصرفکننده به معنی کاهش شعاع حرکتی و فقدان امکاناتی مانند صندوق جلو است. برخی از محدودیتها از این واقعیت ناشی میشود که پلتفرم e-TNGA در ابتدا برای خودروهای بنزینی و هیبریدی در سال ۲۰۱۵ توسعه داده شد. در واقع، تویوتا هنوز در حال تبدیل برخی از کارخانههای خود در سراسر جهان است تا بتواند خودروی برقی در آنها تولید کند. اما ساتو و تیمش توسعهی برخی از وسایل نقلیه آینده مبتنی بر e-TNGA را متوقف کردهاند تا روی پلتفرمی عالی که به طور خاص برای خودروهای برقی طراحی شده است، کار کنند.
مسئولان تویوتا گفتند که این طرح قبل از اعلام بازنشستگی آکیو تویودا در دست اجرا بود. این حرکت زمانبندی شده به نظر میرسید، اما تویودا ۱۴ سال و بیشتر از چند رئیسجمهور با نفوذ، این شرکت را رهبری کرد. علاوه بر این، تویوتا قصد دارد به رویکرد چندجانبهی خود ادامه دهد و خودروهای هیبریدی، PHEV و هیدروژنی را متناسب با بازارهای مختلف در سراسر جهان ارائه دهد.
مقالهی اتوموتیو نیوز اشاره میکند که تویوتا به لطف سرمایهگذاری مشترک خود با بیوایدی چین که با آن bZ۳ را توسعه داد، تجربهی قابل توجهی از خودروهای برقی به دست آورد. تویوتا همچنین دارای مرکز تحقیق و توسعه خودروهای بدون آلایندگی است و اعلام کرده که قصد دارد کارخانه کنتاکی خود را بهروزرسانی کند و تا سال ۲۰۲۵ خودروهای برقی را در آنجا بسازد.
با این حال، تویوتا کاملا مطمئن نیست که خودروهای برقی ساخته شده توسط تسلا یا بیوایدی با استانداردهای کیفی داخلی سختگیرانهی این شرکت مقابله کنند. یکی از منابع داخلی به اتوموتیو نیوز گفت:
اگر بیوایدی باتریهای خود را تا ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر آزمایش کند، ما باتری خود را تا ۲۰۰،۰۰۰ کیلومتر آزمایش میکنیم. این نوع بررسی بیشتر زمان و هزینه میخواهد، اما به شهرت افسانهای تویوتا در دوام و کیفیت ساخت کمک کرده است.
منابع اتوموتیو نیوز همچنین اشاره کردند تویوتا میخواهد مطمئن شود که میتواند به اندازه کافی مواد باتری را ایمن کند تا از محدودیتهای آینده در تولید جلوگیری کند. یکی از این مدیران به اتوموتیو نیوز گفت:
ما باید برای ۲۰ سال آینده و نه فقط برای ۵ سال آینده برنامهریزی کنیم.
Star Zed
۱۰ اسفند ۱۴۰۱قبل از هر گونه تلاش برای هیت کردن ، این جمله و بخونید
« این نوع بررسی بیشتر زمان و هزینه میخواهد، اما به شهرت افسانهای تویوتا در دوام و کیفیت ساخت کمک کرده است. »
NAVID۰۰۹۸
۱۰ اسفند ۱۴۰۱دیروز یکی از خبرگذاریهای آمریکا یه بررسی گذاشت از سود و ضرر خودروسازان برقی که خودم شاخ در آوردم از اینکه برخیها مثل فورد موستانگ مکای نزیک به ۱۰۰۰ دلار برای شرکت ضرر داره ، و باقی برقیهای کرهای ژاپنی اروپایی حدود ۱۰۰۰ دلار سود دارند و قسمت طلایی ماجرا تسلا مدل y بود که شاید باورتان نشود حدود ۱۰ هزار دلار با فروشش برای تسلا سود داره !
این خبر من را نااُمید میکنه از تویوتا ، چون رسالت تویوتا کیفیت و اعتماد هست که اصلاً در تسلا تعریف نشده این قضیه !
خدا رحم کنه به آیندهاش !!!!!
محمد
۱۰ اسفند ۱۴۰۱نمیخوای از ریپلای کردن بی مورد کامنت اول و ناسزا خریدن برای خودت دست برداری؟
کیانوش
۱۲ اسفند ۱۴۰۱حاشیه سود صنعت خودرو از خودرو ساز ها میره به سمت باتری ساز ها و ماژول ساز نا و اونا و هر خودرو سازی که بخواد بزرگ بمونه باید بره تو کار باتری سازی مگر اینکه تا فرصت هست ی حایگزین دریت درمون واسه این ایده احمقانه باتری و انگین الکترکی وارد بازار کنه
زیزیگولو
۱۰ اسفند ۱۴۰۱یه الگوبرداری خوب و پیاده سازی اون مطمئناً میتونه مزایای خوبی داشته باشه و میتونه یه ابزار واسه بهبود باشه
Star Zed
۱۰ اسفند ۱۴۰۱بهترین کار همین تعویض پلتفرم e-TNGA هستش .
نصف مشکلات با همین حل میشه .
این جمله هم جالبه : « مدل Y از RAV4 محبوب تویوتا پیشی گرفت و مدل ۳ در سال گذشته از تویوتا کمری فروش بیشتری داشته است »
دوام و کیفیت تویوتا ثابت شده ست .
قبلنم یه مقاله تو پدال اومد که بیشترین پیمایش و عمر خودرو ها تو امریکا مال همین تویوتاست .
یوسف
۱۰ اسفند ۱۴۰۱شما پیچ چرخ رو سفت کن که در نره….. دنبال تسلا رفتنت پیشکشن
حسین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱شما برو لندرور از ته جدول قابلیت اعتماد بکش بیرون. طرفدار لندرور بودی دیگه؟ آخه برند مفلوک تر از لندرور؟
3 wheels
۱۰ اسفند ۱۴۰۱بعد از این همه بالاخره یه خودرو الکتریکی ساختن تهش مشخص شد برد واقعیش کمتر از برد اعلامی و زمان شارژ واقعیش بیشتر از زمان اعلامی تویوتا هست و با فراخوان چرخ هم مواجه شد که در نوع خودش بی نظیره تو تاریخ خودرو سازی!
با همه اینا در حالی که متوسل شدن به دمونتاژ کردن تسلا و کمک گرفتن از بی وای دی میان میگن بعید میدونم خودروهای تسلا و بی وای دی بتونن استاندارد های مارو پاس کنن!!!! فکر کنم اگه خودرو برقی بی مشکل بسازن خدارو هم بنده نباشن بعدش
محسن
۱۰ اسفند ۱۴۰۱🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
sina
۱۰ اسفند ۱۴۰۱این رپیلای کردن بی مورد کامنت برای بالاتر اومدن نظرات هم خیلی رویه فولی هست.
نکنید اقا
بهنام
۱۰ اسفند ۱۴۰۱مرسی تویوتا ، مرسی کیفیت. به قول معروف جاست ژاپن 🇯🇵
آریا منش
۱۰ اسفند ۱۴۰۱تسلا آشغاله ، هر موقع یک تسلا به اندازه تویوتا هایلوکس ۱۹۷۰ پدربزرگم بدون تعمیرات تا سی سال کار کرد بیاید بگید تسلا بی نظیره وگرنه به جز این تسلا فقط یک دستمال کاغذی زیباست
حسین
۱۱ اسفند ۱۴۰۱البته همه دوست ندارن ۳۰ سال یک ماشین رو داشته باشن و هر ۳ سال ماشین عوض میکنند. این بخش بازار دنبال تویوتا نیست.
(JONATHAN (TESLA
۱۰ اسفند ۱۴۰۱10 سال دیگه تویوتا نصف الان خودش نخواهد بود
خیلی قبل تر از خود تویوتا این روند رو پیش بینی کرده بودم بیشتر از تسلا این جنرال موتورز بعد از 2008 هست که الگوی تویوتا باید باشه نه تسلا
بهزاد
۱۰ اسفند ۱۴۰۱اگه GM الگو قرار بگیره که تا چند سال دیگه فقط کی کار باید تولید کنه اونم مخصوص بازار داخلی.
شما چند تا کلمه از یک سایت یاد گرفتی مثل سنتی و ارزش سهام و… و صدها بار تکرار کردی و ما هم در جواب گفتیم بزرگان بعد از ۲۰۲۵ به صورت جدی وارد عرصه ی تولید برقی ها خواهند شد و خیلی به این روند فعلی دلخوش نباشید.
هنوز تسلا فن ها متوجه نشدن این شرکت تمام امیدش به تامین کننده های شرق آسیاست برای رقابت!
رقابتی که بازهم تولیدکنندگان شرقی تو اون حرف اول و آخر را خواهند زد و در بخش لوکس بازار هم آلمانی ها جاشون محکم هست.
(JONATHAN (TESLA
۱۱ اسفند ۱۴۰۱اون چند تا چیز کوچیک که ما یاد گرفتیم زود تر از شما و تویوتا یاد گرفتیم همین باعث شد الان هر کدوم در جایگاه خودمون باشیم
گذشته جنرال موتورز یه درس بزرگ برای زمان حال تویوتا هستش اینکه چطور یه کمپانی از تفکر خود بزرگ پنداری و اشپز خانه داری به مدت 70 سال به مرحله فعلی و سودهی رسید چندین سال سعی کردن پر تیراژ ترین کمپانی دنیا باشن و کاملا کور شدن از اینده و الان در ضعیف ترین نکته ممکن ایستادن
شرکتی بدون زیرساخت بدون شریک تجاری بدون اینده روشن
بهزاد
۱۱ اسفند ۱۴۰۱مثل همیشه چند خط کلمات بی سر و ته که از عدم آگاهی ناشی میشه نوشتی.
بدون شریک تجاری!!!!؟؟؟
انصافا میدونی شریک تجاری چیه؟
شما بگو در کدام بخش شریک تجاری نداره تا حداقل به شما در این مورد اطلاع رسانی کنیم.
هاتف
۱۱ اسفند ۱۴۰۱تویوتا هم داره به سرنوشت نوکیا دچار میشه. پافشاری نوکیا روی مسیرهای اشتباه مثل سیستم عامل سیمبین، الان گریبان تویوتا رو گرفته که کلی وقت و هزینه روی هیدروژنی کرد و نتیجه نگرفت. چه دوست داشته باشیم چه نه آینده مال خودروی برقیه. تقریبا همه چیش حل شده فقط مونده زمان شارژ کردن که انصافا خیلی تو مخه
بهزاد
۱۱ اسفند ۱۴۰۱دادا GM و کرایسلر و … چند سال پیش ورشکست شدن اما هنوز هستن!
صنعت گوشی با خودرو فرق داره و اونهایی که ممکنه ورشکست بشن اصلا تو گزینه های ذهن شما وجود ندارن.