تسلاتویوتا

تویوتا با الگوبرداری از تسلا در استراتژی تولید خودروی برقی تجدیدنظر می‌کند

تویوتا ضمن تحسین تسلا مدل Y از تجدیدنظر در استراتژی بلندمدت خودروهای برقی خود و نارضایتی از پلت‌فرم e-TNGA خبر داد.

هنگامی که آکیو تویودا در ژانویه از سمت مدیرعاملی تویوتا کنار رفت، به نظر می‌رسید تسلیم غیررسمی در برابر فشارهایی است که این شرکت از سوی رسانه‌ها تحمل می‌کند. تحلیلگران و مطبوعات تویوتا را به دلیل کندی در استقبال از خودروهای الکتریکی مورد انتقاد قرار داده‌اند و کوجی ساتو، مدیرعامل جدید خودروهای برقی را در اولویت کاری خود قرار داده است. با این حال، این طرح لزوما به معنای استفاده از توان تولیدی تویوتا برای سرعت بخشیدن به خودروهای برقی در تولید نیست. در کوتاه‌مدت، ممکن است وضعیت درست برعکس باشد.

به گزارش اتوبلاگ به نقل از مقاله‌ی طولانی منتشر شده در اتوموتیو نیوز، تویوتا رویکردی تقریباً بدون پیش‌داوری و کاملا واضح را برای استراتژی خودروهای برقی خود در پیش گرفته است. این نشریه تجاری ادعا می‌کند که به‌طور ناشناس با چند شخصیت بلندپایه صحبت کرده و به این نتیجه رسیده است که تویوتا ممکن است از پلتفرم e-TNGA خود که زیربنای اولین خودروهای الکتریکی خود شامل bZ4X و لکسوس RZ و همچنین bZ۳ در بازار چین است، ناراضی باشد.

خودروی برقی تسلا مدل Y / Tesla Model Y electric car

به‌تازگی، مهندسان تویوتا یک دستگاه تسلا مدل Y را دمونتاژ کرده‌اند تا ویژگی‌های رقابتی آن را مطالعه کنند؛ البته این رویه‌ای رایج در میان خودروسازان است. در کالیفرنیا، که بر اساس گزارش وزارت انرژی آمریکا، پنج برابر بیشتر از سایر ایالت‌های علاقه‌مند به خودروهای برقی، ثبت نام خودروی برقی دارد، مدل Y از RAV4 محبوب تویوتا پیشی گرفت و مدل ۳ در سال گذشته از تویوتا کمری فروش بیشتری داشته است.

آن‌چه مهندسان یافتند، تکنیک‌های نوآورانه‌ای در تولید بود که باعث شد یکی از افراد ناشناس تسلا مدل Y را «یک اثر هنری» بنامد. تکنیک ساخت «گیگا پرس» مدل Y بدنه اصلی خودرو را به دو بخش بزرگ کاهش می‌دهد و بسته باتری به عنوان بخشی از ساختار خودرو عمل می‌کند. از سوی دیگر، پلتفرم e-TNGA تویوتا به قطعات شکل‌دهی شده‌ی بیشتری نیاز دارد. یکی از منابع تویوتا به اتوموتیو نیوز گفت که رویکرد تسلا منجر به تولید خودرویی شد که ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر بود و صدها قطعه کمتر داشت. علاوه بر این، بسته‌های باتری تویوتا به طور جداگانه نصب می‌شوند و در نتیجه اندازه‌ی محدودی دارند.

bZ4X

همه‌‌ی این‌ها در اصطلاح مصرف‌کننده به معنی کاهش شعاع حرکتی و فقدان امکاناتی مانند صندوق جلو است. برخی از محدودیت‌ها از این واقعیت ناشی می‌شود که پلت‌فرم e-TNGA در ابتدا برای خودروهای بنزینی و هیبریدی در سال ۲۰۱۵ توسعه داده شد. در واقع، تویوتا هنوز در حال تبدیل برخی از کارخانه‌های خود در سراسر جهان است تا بتواند خودروی برقی در آن‌ها تولید کند. اما ساتو و تیمش توسعه‌ی برخی از وسایل نقلیه آینده مبتنی بر e-TNGA را متوقف کرده‌اند تا روی پلت‌فرمی عالی که به طور خاص برای خودروهای برقی طراحی شده است، کار کنند.

مسئولان تویوتا گفتند که این طرح قبل از اعلام بازنشستگی آکیو تویودا در دست اجرا بود. این حرکت زمان‌بندی شده به نظر می‌رسید، اما تویودا ۱۴ سال و بیشتر از چند رئیس‌جمهور با نفوذ، این شرکت را رهبری کرد. علاوه بر این، تویوتا قصد دارد به رویکرد چندجانبه‌ی خود ادامه دهد و خودروهای هیبریدی، PHEV و هیدروژنی را متناسب با بازارهای مختلف در سراسر جهان ارائه دهد.

 خودروی برقی تویوتا / Toyota EV قرمز زرد

مقاله‌ی اتوموتیو نیوز اشاره می‌کند که تویوتا به لطف سرمایه‌گذاری مشترک خود با بی‌وای‌دی چین که با آن bZ۳ را توسعه داد، تجربه‌ی قابل توجهی از خودروهای برقی به دست آورد. تویوتا همچنین دارای مرکز تحقیق و توسعه خودروهای بدون آلایندگی است و اعلام کرده که قصد دارد کارخانه کنتاکی خود را به‌روزرسانی کند و تا سال ۲۰۲۵ خودروهای برقی را در آن‌جا بسازد.

با این حال، تویوتا کاملا مطمئن نیست که خودروهای برقی ساخته شده توسط تسلا یا بی‌وای‌دی با استانداردهای کیفی داخلی سخت‌گیرانه‌ی این شرکت مقابله کنند. یکی از منابع داخلی به اتوموتیو نیوز گفت:

اگر بی‌وای‌دی باتری‌های خود را تا ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر آزمایش کند، ما باتری خود را تا ۲۰۰،۰۰۰ کیلومتر آزمایش می‌کنیم. این نوع بررسی بیشتر زمان و هزینه می‌خواهد، اما به شهرت افسانه‌ای تویوتا در دوام و کیفیت ساخت کمک کرده است.

منابع اتوموتیو نیوز همچنین اشاره کردند تویوتا می‌خواهد مطمئن شود که می‌تواند به اندازه کافی مواد باتری را ایمن کند تا از محدودیت‌های آینده در تولید جلوگیری کند. یکی از این مدیران به اتوموتیو نیوز گفت:

ما باید برای ۲۰ سال آینده و نه فقط برای ۵ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Star Zed

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبل از هر گونه تلاش برای هیت کردن ، این جمله و بخونید

    « این نوع بررسی بیشتر زمان و هزینه می‌خواهد، اما به شهرت افسانه‌ای تویوتا در دوام و کیفیت ساخت کمک کرده است. »

    موافقم 57
    مخالفم 16
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      دیروز یکی از خبرگذاری‌های آمریکا یه بررسی گذاشت از سود و ضرر خودروسازان برقی که خودم شاخ در آوردم از اینکه برخی‌ها مثل فورد موستانگ مک‌ای نزیک به ۱۰۰۰ دلار برای شرکت ضرر داره ، و باقی برقی‌های کره‌ای ژاپنی اروپایی حدود ۱۰۰۰ دلار سود دارند و قسمت طلایی ماجرا تسلا مدل y بود که شاید باورتان نشود حدود ۱۰ هزار دلار با فروشش برای تسلا سود داره !

      این خبر من را نااُمید میکنه از تویوتا ، چون رسالت تویوتا کیفیت و اعتماد هست که اصلاً در تسلا تعریف نشده این قضیه !

      خدا رحم کنه به آینده‌اش !!!!!

      موافقم 23
      مخالفم 52
      1. محمد

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        نمیخوای از ریپلای کردن بی مورد کامنت اول و ناسزا خریدن برای خودت دست برداری؟

        موافقم 27
        مخالفم 19
      2. کیانوش

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (826 ديدگاه)

        حاشیه سود صنعت خودرو از خودرو ساز ها میره به سمت باتری ساز ها و ماژول ساز نا و اونا و هر خودرو سازی که بخواد بزرگ بمونه باید بره تو کار باتری سازی مگر اینکه تا فرصت هست ی حایگزین دریت درمون واسه این ایده احمقانه باتری و انگین الکترکی وارد بازار کنه

    2. زیزیگولو

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      یه الگوبرداری خوب و پیاده‌ سازی اون مطمئناً میتونه مزایای خوبی داشته باشه و میتونه یه ابزار واسه بهبود باشه

      موافقم 20
      مخالفم 4
  2. Star Zed

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین کار همین تعویض پلتفرم e-TNGA هستش .
    نصف مشکلات با همین حل میشه .

    این جمله هم جالبه : « مدل Y از RAV4 محبوب تویوتا پیشی گرفت و مدل ۳ در سال گذشته از تویوتا کمری فروش بیشتری داشته است »

    دوام و کیفیت تویوتا ثابت شده ست .
    قبلنم یه مقاله تو پدال اومد که بیشترین پیمایش و عمر خودرو ها تو امریکا مال همین تویوتاست .

    موافقم 42
    مخالفم 18
  3. یوسف

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    شما پیچ چرخ رو سفت کن که در نره….. دنبال تسلا رفتنت پیشکشن

    موافقم 25
    مخالفم 47
    1. حسین

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      شما برو لندرور از ته جدول قابلیت اعتماد بکش بیرون. طرفدار لندرور بودی دیگه؟ آخه برند مفلوک تر از لندرور؟

      موافقم 19
      مخالفم 12
  4. 3 wheels

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (596 ديدگاه)

    بعد از این همه بالاخره یه خودرو الکتریکی ساختن تهش مشخص شد برد واقعیش کمتر از برد اعلامی و زمان شارژ واقعیش بیشتر از زمان اعلامی تویوتا هست و با فراخوان چرخ هم مواجه شد که در نوع خودش بی نظیره تو تاریخ خودرو سازی!
    با همه اینا در حالی که متوسل شدن به دمونتاژ کردن تسلا و کمک گرفتن از بی وای دی میان میگن بعید میدونم خودروهای تسلا و بی وای دی بتونن استاندارد های مارو پاس کنن!!!! فکر کنم اگه خودرو برقی بی مشکل بسازن خدارو هم بنده نباشن بعدش

    موافقم 23
    مخالفم 30
  5. محسن

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    موافقم 16
    مخالفم 19
  6. sina

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    این رپیلای کردن بی مورد کامنت برای بالاتر اومدن نظرات هم خیلی رویه فولی هست.
    نکنید اقا

    موافقم 37
    مخالفم 7
  7. بهنام

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    مرسی تویوتا ، مرسی کیفیت. به قول معروف جاست ژاپن 🇯🇵

    موافقم 25
    مخالفم 14
  8. آریا منش

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    تسلا آشغاله ، هر موقع یک تسلا به اندازه تویوتا هایلوکس ۱۹۷۰ پدربزرگم بدون تعمیرات تا سی سال کار کرد بیاید بگید تسلا بی نظیره وگرنه به جز این تسلا فقط یک دستمال کاغذی زیباست

    موافقم 7
    مخالفم 32
    1. حسین

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (404 ديدگاه)

      البته همه دوست ندارن ۳۰ سال یک ماشین رو داشته باشن و هر ۳ سال ماشین عوض میکنند. این بخش بازار دنبال تویوتا نیست.

      موافقم 4
      مخالفم 6
  9. (JONATHAN (TESLA

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (302 ديدگاه)

    10 سال دیگه تویوتا نصف الان خودش نخواهد بود
    خیلی قبل تر از خود تویوتا این روند رو پیش بینی کرده بودم بیشتر از تسلا این جنرال موتورز بعد از 2008 هست که الگوی تویوتا باید باشه نه تسلا

    موافقم 20
    مخالفم 11
    1. بهزاد

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      اگه GM الگو قرار بگیره که تا چند سال دیگه فقط کی کار باید تولید کنه اونم مخصوص بازار داخلی.
      شما چند تا کلمه از یک سایت یاد گرفتی مثل سنتی و ارزش سهام و… و صدها بار تکرار کردی و ما هم در جواب گفتیم بزرگان بعد از ۲۰۲۵ به صورت جدی وارد عرصه ی تولید برقی ها خواهند شد و خیلی به این روند فعلی دلخوش نباشید.
      هنوز تسلا فن ها متوجه نشدن این شرکت تمام امیدش به تامین کننده های شرق آسیاست برای رقابت!
      رقابتی که بازهم تولیدکنندگان شرقی تو اون حرف اول و آخر را خواهند زد و در بخش لوکس بازار هم آلمانی ها جاشون محکم هست.

      موافقم 11
      مخالفم 11
      1. (JONATHAN (TESLA

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (302 ديدگاه)

        اون چند تا چیز کوچیک که ما یاد گرفتیم زود تر از شما و تویوتا یاد گرفتیم همین باعث شد الان هر کدوم در جایگاه خودمون باشیم
        گذشته جنرال موتورز یه درس بزرگ برای زمان حال تویوتا هستش اینکه چطور یه کمپانی از تفکر خود بزرگ پنداری و اشپز خانه داری به مدت 70 سال به مرحله فعلی و سودهی رسید چندین سال سعی کردن پر تیراژ ترین کمپانی دنیا باشن و کاملا کور شدن از اینده و الان در ضعیف ترین نکته ممکن ایستادن
        شرکتی بدون زیرساخت بدون شریک تجاری بدون اینده روشن

        موافقم 9
        مخالفم 10
        1. بهزاد

          ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          مثل همیشه چند خط کلمات بی سر و ته که از عدم آگاهی ناشی میشه نوشتی.
          بدون شریک تجاری!!!!؟؟؟
          انصافا میدونی شریک تجاری چیه؟
          شما بگو در کدام بخش شریک تجاری نداره تا حداقل به شما در این مورد اطلاع رسانی کنیم.

          موافقم 8
          مخالفم 5
  10. هاتف

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    تویوتا هم داره به سرنوشت نوکیا دچار میشه. پافشاری نوکیا روی مسیرهای اشتباه مثل سیستم عامل سیمبین، الان گریبان تویوتا رو گرفته که کلی وقت و هزینه روی هیدروژنی کرد و نتیجه نگرفت. چه دوست داشته باشیم چه نه آینده مال خودروی برقیه. تقریبا همه چیش حل شده فقط مونده زمان شارژ کردن که انصافا خیلی تو مخه

    موافقم 7
    مخالفم 8
    1. بهزاد

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      دادا GM و کرایسلر و … چند سال پیش ورشکست شدن اما هنوز هستن!
      صنعت گوشی با خودرو فرق داره و اونهایی که ممکنه ورشکست بشن اصلا تو گزینه های ذهن شما وجود ندارن.

      موافقم 6
      مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا