اوریجین خودرویی بود که با فلسفه سنچوری اما با دقت بسیار فراوان و بهصورت کاملا دستساز تولید شد.
وقتی صحبت از محصولات لوکس تویوتا میشود، ذهن بسیاری از مخاطبان به صورت ناخواسته به زیربرند این شرکت، لکسوس، سوق پیدا میکند. البته که حق هم دارند؛ برند ۳۵ ساله لکسوس همیشه مسئولیت تولید برخی از متعادلترین و استانداردترین خودروهای لوکس بازار را برعهده داشته که به لطف بهرهمندی از امکانات و قابلیت اطمینان بالای محصولات تویوتا، به رقیبی سرسخت برای برندهای معتبری چون مرسدسبنز یا کادیلاک تبدیل شده است.
اما تنها لکسوس تنها محصول لوکس تویوتا نیست؛ یکی از خودروهای این شرکت که در بازارهای خارج از ژاپن شهرت کمتری دارد، مدل سنچوری به شمار میرود که درحقیقت نهایت ظرافت و دقت تویوتا برای تولید یک خودروی لوکس را به تصویر میکشد. مدل بهخصوصی که در تصاویر مشاهده میکنید، یک دستگاه سنچوری ۲۰۰۰ با نام «اوریجین» محسوب میشود که به المانهای کلاسیک در طراحی خود مزین شده است. مهندسان شرکت ژاپنی برای اینکه توانسته باشند در ارائه بهترین خدمات خود سنگ تمام بگذارند، از پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۲JZ (استفاده شده در سوپرا) در آن استفاده کردهاند.
در اینترنت خبری از بررسیها و جزئیات مشخصات فنی اوریجین نیست؛ چراکه این سدان لوکس برای مشتریان خاص عرضه شده است. البته تویوتا پیش از معرفی این خودرو به جزئیات متفاوت آن پرداخته است. خودروساز ژاپنی در مراسم رونمایی از اوریجین میگوید که این خودرو بزرگداشت ۱۰۰ میلیونمین خودروی تولیدشده توسط تویوتا به شمار میرود؛ بنابراین طراحان و مهندسان تلاش کردهاند خوبیهای دو دنیای کلاسیک و مدرن را با یکدیگر ترکیب کنند و درکنار ایجاد حسوحال سنتی، کاربری سطح بالای قرن ۲۱ را هم در اختیار خریداران قرار دهند.
ماموریت ساخت اوریجین با سنچوری تفاوت نداشت؛ هدف تویوتا، تولید لوکسترین سدان ممکن بود. اما مسئولان بالارده تویوتا تاکید خاصی داشتند که این خودرو باید نمادی از گذشته پرشور بزرگترین خودروساز ژاپن باشد و با فناوریهای مدرن هویت خود را از دست ندهد. بنابراین تولید اوریجین به کمتر از یک سال و ۱,۰۷۳ دستگاه محدود شد. با وجود گذر بیش از ۲۴ سال از زمان معرفی این خودرو، قیمت نمونههای دستدوم آن از مرز ۱۰۰ هزار دلار هم عبور میکند.
چرا اوریجین تا این حد لوکس بود؟
افرادی که سنچوری را میساختند مسئولیت تولید اوریجین را هم برعهده داشتند؛ بنابراین تا آنجا که میتوانستند روی جزئیات تاکید کردند. اوریجین هم درست مانند برادر لوکس خود، خودرویی دستساز به شمار میرفت. بخش جلوی بدنه بهویژه جلوپنجره بزرگ آن ادای احترامی به نسل نخست تویوتا کراون بود. تویوتا طاق چرخها و پنلهای جانبی را با روشی ویژه تولید کرده بود که به آن اجازه میداد تلورانس را کاهش دهد و قطعات را به بهترین شکل ممکن به یکدیگر متصل کند. بخش عقب خودرو هم میزبان چراغهایی کلاسیک و شیشه عقب برامده شده است که خودروهای قدیمی این برند را یادآوری میکند.
درهای بهاصطلاح خودکشی این خودرو که روبهروی هم باز میشدند راه را برای مالک متمول بهخوبی باز میکردند. هر چند بهعنوان یک خودروی لوکس انتظار میرود که اوریجین هم خودرویی کشیده با فضای داخلی بسیار باز باشد اما تویوتا تمام تلاش خود را به کار بسته تا از این کلیشه خودداری کند و در عین حال، در راحتی کابین هم مضایقه نکند.
درون کابین اوریجین خبری از حالوهوای قرن ۲۱ و قطعات پلاستیکی فراگیر نیست. تمام صندلیها مانند محصولات لوکس قدیمی از جنس چرم دستدوز تهیه شدهاند که درکنار پنلها و سردنده چوبی نهایت هنر تویوتا را به رخ مالک میکشد. فرمان خودرو هم با چوب و کنترلهای ویژه سیستم تهویهمطبوع مزین شده است. هر چند این خودرو هم نمونهای از نهایت تلاش تویوتا برای ساختن یک خودروی لوکس به شمار میرود اما تنها یک نگاه کوتاه به ردیف عقب آن کافی است تا بیننده متوجه شود، جای مالک اینجا نیست! درحالیکه خریداران سنچوری همیشه در ردیف عقب مینشینند تا راننده آنها را از الف به ب ببرد، اوریجین از مالک تقاضا میکند که خودش فرمان را به دست بگیرد.
تاکنون روی جنبههای کلاسیک این خودرو تاکید کردیم اما تمام این جلوهها پوششی برای استفاده از فناوریهای مدرن به شمار میرفته است. اوریجین از فناوری کروزکنترل راداری هم سود میبرده که نقش کروزکنترل تطبیقی را در زمان خود بازی میکرده است. سیستم رهیاب این خودرو میتوانست لحظه ورود راننده به پروسه را درک کند و نسبت دنده را برای رانندگی انسانی تغییر دهد.
هر چند تویوتا از یکی از بهترین پیشرانههای خود در اوریجین نهچندان زیبا استفاده کرده اما خروجی آن را به ۲۱۰ اسب بخار محدود کرده است؛ با این وجود به فناوریهای دیگری چون سیستم «BEAMS» تویوتا مجهز شده که امکاناتی چون کنترل الکترونیکی گاز و VVT را در اختیار راننده قرار میدهد. قدرت پیشرانه این خودرو از طریق یک جعبهدنده ۴ سرعتی هوشمند «ECT-iE» خودکار به محور عقب مجهز به فنربندی مستقل، منتقل میشود.
آیا تویوتا باز هم به سراغ اوریجین میرود؟
هر چند فلسفه ساخت و تولید یک محصول دقیق و ظریف برای گرامیداشت دستاوردهای برند تویوتا منطقی به نظر میرسد و میتواند به غنای تاریخچه یک خودروساز و جذب مشتریان خاص کمک کند؛ اما استفاده از طراحی کلاسیک و شاید ناخوشایند در بازار امروزی نتیجهای جز افت فروش نخواهد داشت.
اوریجین در زمان عرضه خود به خودرویی محبوب تبدیل شد؛ به همین دلیل خریداران در پرداخت مبلغ هنگفت ۸۸ هزار دلاری آن به خود سختی نمیدادند و از راندن آن راضی بودند. نظر شما درباره تویوتا اوریجین چیست؟ آیا تولید نسل بعدی آن بهعنوان یک خودروی برقی حرکتی خردمندانه خواهد بود؟
A Sus man
۷ شهریور ۱۴۰۳برای وصف این ماشین در دوکلمه
بی نهایت زییا
net
۷ شهریور ۱۴۰۳طراحی بیرونی این تویوتا شبیه ماشین های قدیمی کمونیستی روسی شده
amirkhanzadeh
۷ شهریور ۱۴۰۳چرا که نه
ارسلان
۹ شهریور ۱۴۰۳عمو هوشنگ یک میلیون دلاری دقیقا همین طرح و دزدیده
هما
۸ شهریور ۱۴۰۳چقدر شبیه کیا اپتیما شده
و هنوزم بعد دو دهه زیباست
البته جوانها نمی پسندن…برای ما مسن تر ها
عالیه….مرسی ژاپن
! i M α η δ υ α R
۷ شهریور ۱۴۰۳{{{ خودروساز ژاپنی در مراسم رونمایی از اوریجین میگوید که این خودرو بزرگداشت ۱۰۰ میلیونمین خودروی تولیدشده توسط تویوتا به شمار میرود ؛ }}}
سال 2000 کره جنوبی ، چه ماشینی می ساخت ؟
🤔🤔🤔
🇰🇷
۷ شهریور ۱۴۰۳چرا راه دور بریم ؟ همین مازراتی و فراری
یه زمان فراری هم که تاسیس شده بود میگفتن کی مازراتی رو ول میکنه بیاد فراری بخره
اما الان چی ؟ فراری تو قله موفقیته از موتوراسپرت تا خودروهای جاده ای . حتی مشتریاش رو انتخاب میکنه و به یه عده نمیفروشه حالا طرف هرچقدم پول بده
ازون طرف مازراتی رو داریم که هر شب کاسه شو برمیداره میره جلو در خونه فرانسویا زانو میزنه تا یکم نون خشک بدند ، بزنه تو آب بخوره و زنده بمونه
پس گذشته ها گذشته و چیزی که اهمیت داره الان و بعدش آیندست
! i M α η δ υ α R
۷ شهریور ۱۴۰۳من یه سوال پرسیدم …
اگه جوابی داشتی ، می گفتی مثلا سال 2000 کره جنوبی ، فلان ماشین رو ساخت …
متاسفانه اخلاق رو هم باختی …
حتی ارزش دیسلایک دادن هم نداری …
🤦♂️🤦♂️🤦♂️
! i M α η δ υ α R
۷ شهریور ۱۴۰۳چون تو و امثال تو به زبان کره ای تسلط دارید ، فارسی رو انگار متوجه نمیشید …
فقط یه سوال پرسیدم …
کجاش هیت دادن بود ؟
درسته کره ای ها ( هیوندای ) ابتدا از ساختن یخچال کارشون رو شروع کردن ، اما هر چه نباشه بیش از 40 سال قدمت خودروسازی دارن …
با این توضیح ، حالا بگو 24 سال پیش یعنی حدودا در 20 سالگی عمر صنعت خودروی کره جنوبی ، این کشور معادل تویوتا اوریجین ، چی میساخته ، همین …
این دیگه هیت دادن ، کجاش بود ؟
اگر ماشینی داشتن که بگو ، اما اگر نداشتن و آویزون ژاپن و آمریکا بودن ، چه طور روت میشه و به خودت اجازه می دی که به ژاپن و میتسوبیشی ، که هر چی دارین از اونهاست ، توهین کنی و براش از قول سنایی ، از همون شرررررر هایی که در چنته داری ، سرایش کنی !!!
پیام
۷ شهریور ۱۴۰۳بنده خدا اینکه الان کره تو خیلی جاها از ژاپن جلو زده و برند جنسیس این همه موفقیت در کمتر از ۱۰ سال به دست آورده دقیقا نقطه قوتش هست! بعد امثال تو میگن کره قدیم چی مساخت! این عین چیز سر بالا هست چون وضعیت اکثر برنداتون بحرانی هست و بقیشون هشتشون گرو ۹ !!! این نقطه قوت کره جنوبیه!
Galant.VR4(JDM)
۹ شهریور ۱۴۰۳کدوم ماشینبازی میاد هیوندای سوار بشه یا کیا؟
هوندا سیویک سری زد نیسان ، مزدا اسپید ، تویوتا سوپرا با قلب 2jz گزینه های یه عشقماشینه
چرا مثل افرادی که کممیارن توی بحث حرف میزنی(الان کره تو خیلی جاها از ژاپن جلو زده)
ده مورد از پیشرفت های کره مقابل ژاپن بگو که دوستان پدال هم تایید کنن
JAPAN
۱۴ شهریور ۱۴۰۳این که کره جنوبی خیلی جاها از ژاپن زده جلو رو فقط تو داخل رویا های بچگونهت میبینی
Amirsh
۷ شهریور ۱۴۰۳طراحیش که اصلن لوکس بودنشو نمیرسونه
Ali
۷ شهریور ۱۴۰۳حس میکنم تو دورانه خودش جزو بهترین سواری ها بوده.
مخصوصا با اون 2jz که به قدرت معروفه ولی در حالت استاندارد خیلی راندمانه نرمی داشته.
واسه همینه که تو یسری خودروهای لکسوس هم استفاده میشده.
(((و ممنون از پدال واسه اضافه کردنه گزینه ی ویرایش❤)))
Ahmad
۷ شهریور ۱۴۰۳نوید کجاست؟چند وقتیه خبری ازش نیست.ناراحتت شدم داداش هرجا هستی خوب باشی انشاالله.
Peiman56
۷ شهریور ۱۴۰۳با همه احترامی که برای تویوتا قائلم برای تولید این محصول مزخرف کلا راه رو اشتباه رفتن.نهجذابیت کلاسیک های انگلیسی رو داره نه مدرنی ماشینای آلمانی .خیلی فلسفه خالقینش مزخرف بوده.قوی ترین موتور تویوتارو بزاری روش و قدرتش،رو ۲۱۰محدودکنی.اصلا داشبورد که با تولیدات ۸ودتویوتا یکسانه.فقط برداشتن کمی چوب بهش زدن.فرمونش کهفرمون ماشینای اقتصادی تویوتاست.لااقل ۴رم نش رو از یک ماشین کلاسیک ابهام میگیرفتن
🇰🇷
۷ شهریور ۱۴۰۳باز صد رحمت سنچوری حداقل موتور ۱۲ سیلندر و بعدا ۸ سیلندر داشت . اما اینجا تویوتا باز گدا بازی کرده و همون 2jz رو گذاشته مبادا یکم خرج کنه . فیس جلوش هم آدمو یاد هونگچی L5 های قدیم میندازه . ردیف عقب هم که با کرولای پایه یکیه فقط چرم اومده روش
این ماشین صرفا داره نون کمیاب و سفارشی بودنشو میخوره وگرنه پیشرانه ۶ سیلندرش که در سوپرا و لکسوس هم بکار گرفته شد ، ردیف عقب که تعطیله ، طراحی ظاهر و فیس ماشین هم که اصلا تعریفی نداره و در متن هم اشاره شد
دقیقا نشون میده مال دورانیه که تویوتا به کم هیجانی و پیرمردی بودن شهرت داشت
car lover
۷ شهریور ۱۴۰۳همون 2jz که میگی چیوندا داره حسرتشو میکشه که هنوزم بعد این همه سال نتونسته یه چی شبیه اون بسازه. موتوری که قدرتهای 1000 و 2000 اسبی رو تولید میکنه بدون اینکه یاتاقان بزنه. این ماشین مال حداقل 50 سال پیش کابینش رو نگاه میکنی لذت میبری. یه پیچ این ماشین فدای کل لگن سازی کره جنوبی.
🇰🇷
۷ شهریور ۱۴۰۳وقتی میگم چیزی نمیدونی فقط الکی ریپ میزنی یعنی همین . نگاه کن :
« با وجود گذر بیش از ۲۴ سال از زمان معرفی این خودرو … »
ماشینی که ۲۴ ساله تولید شده رو میگی ۵۰ سال !!
میخواستم توضیحات بیشتر بدم و کمی از اطلاعات کم و ناقصت رو آشکار کنم اما دیدم وقتم و حوصلم خیلی بیشتر ارزش داره . جلو چشم خودم همچین دروغایی رو میگی . همین خودش نشون میده اوضاعت چیه . ترجیح میدم ازین به بعد توجهی نکنم و با کاربرایی حرف بزنم که از دنیای خودرو سر درمیارن نه کسایی که فقط ریپ الکی میزنن و وقت من و بقیه رو میگیرن
car lover
۷ شهریور ۱۴۰۳«50 سال» اصطلاحی مبنی بر قدیمی بودنه ماشینه! وگرنه کار شاقی نکردی از رو متن اومدی گفتی 24 سال خودم هم اون رو خونده بودم توهم نزن که مثلا دانشمندی! سطحت در حدی نیست که بخوای با من بحث کنی چون با تریلی ای از اطلاعات از روت رد میشم. الکی هم شلوغش نکن فاز بر ندار اونقدر بیکار هستی که هر روز اکانت میزنی و پروفایل عوض میکنی الانم که تابستونه و مدرسه ها بسته است پس قشنگ وقت داری. از خداتم باشه باهات بحث میکنم چون ته سطحت اینه که باید بری با بچه سالهای بی تی اس فن بحث کنی هیچکسم اینجا ادم حسابت نمیکنه که بخواد باهات بحث کنه
JaMsHiD_R1988
۷ شهریور ۱۴۰۳این ماشین فقط یه ادای احترام بوده به گذشته تویوتا
حالا جالبه اگه هیوندا بخواد به گذشته اش ادای احترام کنه باید موتور و پلتفرم میتسوبیشی رو استفاده کنه😂
🇰🇷
۷ شهریور ۱۴۰۳بیشتر توهین به گذشته بوده تا احترام به گذشته
! i M α η δ υ α R
۷ شهریور ۱۴۰۳زمانی که ژاپن 2jz می ساخت ، کره با گردن کج ، به تویوتا میگفت تو رو خدا به منم یاد بده بسازم …
تویوتا میگفت : 2jz !!!!!!
برای تو (2) جیزه …
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
🇰🇷
۸ شهریور ۱۴۰۳الانم LG باتری هوندا و نیسان و میتسوبیشی رو تامین میکنه و میگه باتری سازی کار شما نیست چون برق داره و جیزززه 😂
Alimopar
۷ شهریور ۱۴۰۳همیشه حس میکنم یه چیزی کم داره ولی نمیدونم چی
داود موسوی
۷ شهریور ۱۴۰۳واقعا زیباست. باید دست طراحشو بوسید
ارشک
۷ شهریور ۱۴۰۳چقدر زشت بود.می باخ و رولزرویس کورنیش خیلی قشنگ تر بودن
phonix
۷ شهریور ۱۴۰۳۸۸ هزارتاست میباخ و رولزرویس چین …
گات
۷ شهریور ۱۴۰۳این ماشین مثل یه الماس درخشانه
afi69
۸ شهریور ۱۴۰۳ازون ماشیناییه که یا میگین عه چرا اینشکلیه یا میگین واااای و عاشقش میشین! و من عاشقش شدم…
میلاد فکور
۸ شهریور ۱۴۰۳سنچوری خیلی بهتره
حرف حساب
۹ شهریور ۱۴۰۳با احترام به همه نظرات
زمان خودشم زیاد جذابیتی نداشته، در مقایسه با تولیدات هم رده های خودش تو اون سالها ، من نمیدونم چه چیزی باعث این شده ک مردم صد هزار دلار بابتش پول بدند ! تنها محبوبیتش و اقبالش بیشتر بخاطر برندشه و یس.
مثل اینکه ایران خودرو یه خودرو شبیه پیکان تولید کنه و بفروشه پنج میلیارد !
حسین خوانساری
۱۳ شهریور ۱۴۰۳طراحی بدنه واقعا از نظر شخصی واقعا زیباست و میشه گفت لوکس هست ولی طراحی داشبورد و فرمان اصلا خوب نیست خصوصا قسمت بالایی داشبورد که رنگش تیره هست و فرمان بزرگی که اصلا نسبتی به کلمه لوکس نداره
JAPAN
۱۴ شهریور ۱۴۰۳چقدر این خودرو خوشگله