باتری حالتجامد تویوتا که طبق اظهارات این خودروساز میتواند شعاع حرکتی ۱۲۰۰ کیلومتری فراهم کند نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است.
۱۳ سال از اولین خبرسازی تویوتا با باتریهای حالتجامد میگذرد. این برند ژاپنی در طول بیش از یک دهه اخیر پیشرفتهای آرام و مداومی در زمینه توسعه این تکنولوژی داشته هرچند نتیجه کار فعلاً مشخص نیست و تویوتا بیش از آنکه به تولید خودروهای برقی بپردازد اقدام به تولید محصولات هیدروژنی کرده است. ژاپنیها حتی قول دادند در المپیک توکیو ۲۰۲۰ از نسخه پیشتولیدی این نوع باتری رونمایی میکنند اما حتی با وجود تعویق یک ساله المپیک نیز خبری از این تکنولوژی نشد.
البته تویوتا پیشبینیهای ثابتی در تولید انبوه باتری حالتجامد داشته و میگوید نیمه پایانی دهه جاری میلادی میتوان شاهد خروج آن از خطوط تولید بود. این برند در سالهای اخیر ادعا کرده باتری حالتجامد را سال ۲۰۲۷ راهی خودروها خواهد کرد. ژاپنیها میگویند باتریهای حالتجامد باعث فراهم ساختن شعاع حرکتی ۱۲۰۰ کیلومتری میشوند که بیشتر از برد اکثر خودروهای درونسوز است. شاید احساسبرانگیز از این رقم زمان شارژ کوتاه باشد. باتری تویوتا میتواند در عرض ۱۰ دقیقه یا کمتر شارژ شود که تقریباً مشابه زمان لازم برای پر کردن باک یک خودروی بنزینی است.
اگرچه اکثر باتریها را میتوان با شارژر سریع شارژ کرد اما فرستادن میزان زیادی انرژی به باتری سبب آسیب دیدن باتری میشود. اگر فردی بهصورت روتین اقدام به شارژ سریع باتری کند ساختارهای داخلی باتری آسیب خواهد دید و از طول عمرش کاسته خواهد شد. این موضوع به ویژه زمانی که باتری بهصورت کامل خالی شده و سپس شارژ میشود برجستهتر است. اولین نشانه از خرابی باتری عدم حفظ شارژ است. اگر باتری همچنان خالی شده و در اواخر عمر خود دوباره شارژ شود وضعیت خطرناکی به وجود میآید.
با در نظر گرفتن این موضوع تویوتا به دنبال عرضه باتریهای حالتجامد با توانایی شارژ سریع است. تویوتا به دلیل تولید خودروهایی که هرگز خراب نمیشوند مشهور شده است. این برند ادعا میکند باتریهای حالتجامد برد بلند میتوانند مکرراً شارژ سریع شوند و از بابت کاهش طول عمر بهتر از نمونههای فعلی عمل کنند. ژاپنیها جهت توسعه این تکنولوژی در طول ۱۳ سال اخیر با دو شرکت همکاری داشتهاند که اولی پاناسونیک و دومی شرکت آیدمیتسو است. در حقیقت همکاری با شرکتهای خارج از صنعت خودرو جهت توسعه چنین محصولی به یک رویه بین خودروسازان تبدیل میشود. اکثر برندهای مطرح جهانی دست به همکاریهای جوینت ونچر با شرکتهای تکنولوژی زدهاند زیرا به دنبال تولید باتریهای حالتجامد خود هستند.
سابقه همکاری تویوتا با زیرمجموعه باتریسازی پاناسونیک به سالها قبل بازمیگردد. در سال ۲۰۱۰ بود که این دو شرکت باتریهایی را برای پریوس پلاگین هیبریدی تولید نمودند. در واقع تویوتا و پاناسونیک بیش از ۱۰۰۰ پتنت مشترک درباره باتریها به ثبت رساندهاند. آیدمیتسو نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای پالایش نفت ژاپنی با تویوتا همکاری کند. شاید نام این شرکت کمتر به گوش خورده باشد چراکه فعالیتهای آن به اندازه پاناسونیک در معرض دید نیست. مشهورترین محصولات آیدمیتسو که در دسترس قرار دارد روغنموتور و روان کارهای صنعتی است.
این روزها همه از تویوتا در زمینه تولید محصولات برقی انتقاد میکنند چراکه تنها محصول آن در بازار bZ4X است که عملکرد درخشانی ندارد. البته ژاپنیها برنامههای برقی گستردهای دارند. برند موردبحث به دنبال تولید نسخههای تمام برقی یا برقی شده (هیبریدی، پلاگین هیبریدی و…) از تمامی محصولاتش تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود. تویوتا همچنین میخواهد تا آن زمان ۵.۵ میلیون دستگاه خودروی برقی بفروشد. به همین منظور یک کارخانه تولید باتری در کارولینای شمالی نیز افتتاح خواهد شد. این کارخانه که مرکز ساخت باتری تویوتا نام دارد تا دو سال دیگر بازگشایی میشود و از چهارده خط تولید برای ارائه انواع مختلف باتریها برخوردار است. ژاپنیها برای تأسیس این مرکز بیش از ۸ میلیارد دلار هزینه میکنند.
به نظر میرسد باتری حالتجامد تویوتا پاسخ مناسب صنعت خودرو به خودروهای برقی باشد. این باتریها سبکتر از انواع لیتیوم یون هستند و ابعاد کوچکتری دارند. باتریهای حالتجامد همچنین الکتریسیته بیشتری را در خود ذخیره میکنند و یا به عبارت دیگر تراکم انرژی بالاتری دارند؛ اما کاملاً مشخص است که تویوتا فعلاً موج اول تولید خودروهای برقی رده میانی را از دست داده و بجای آن روی تکنولوژیای سرمایهگذاری کرده که در صورت تولید انبوه میتواند رقبا را شکست دهد. تویوتا قبلاً هم در لبه تکنولوژی حرکت کرده است. برای مثال میتوان به مینی ون پریویا اشاره کرد که از پیشرانه سوپرشارژر و سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد هرچند ژاپنیها در کل ترجیح میدهند محصولاتی بسازند که از نظر تکنولوژی محافظهکار باشند و اصلاً خراب نشوند. علیرغم بیش از یک دهه فعالیت و خبرسازی در این زمینه، شاید باقی بخشهای صنعت خودرو آماده تکنولوژی تویوتا نباشند اما قطعاً ژاپنیها برای آینده برنامههایی دارند…
NAVID۰۰۹۸
۹ آذر ۱۴۰۲یاد بگیرید از تویوتا که کار کردن و محصول دادن یعنی چی !!!!!
خیلیها ماشینساز هستند ولی هر شرکتی خودروساز نیست !
سبحان
۹ آذر ۱۴۰۲مجید دلبندم ماشین همون خودرو هستش
Tesla
۹ آذر ۱۴۰۲ای تویوتا عقب مانده 🤣🤣 از ۱۴ سال پیش مردم رو سر کار گذاشته و تازه الان میگه تا ۲۰۲۷ هم خبری از حالت جامد نیست و قطعا بعد از ۲۰۲۷ هم تاخیر میندازه طوری که میبینیم شد سال ۲۰۵۰ و ماشین های پرنده ساخته شدن ولی هنوز تویوتا داره وعده باتری حالت جامد میده !!! واقعا که هیچ آینده ای جز رفتن به قعر آشغالدانی تاریخ در کنار نوکیا نمیشه براش متصور شد 🤣🤣🤣🇺🇸🇺🇸⚡️
NAVID۰۰۹۸
۹ آذر ۱۴۰۲مگه تسلا ماشین میفروشه که جو میدی اینجا !
تسلا گجتفروشه که تبش فعلاً گرفته و البته زیر دندون بقیه لِه میشه ، خود ایلان هم اعتراف کرده !
پیام
۹ آذر ۱۴۰۲معلومه که میفروشه! مثل اینکه خبر دو سه هفته پیش یادت رفته! آخه نکه ژاپنیا بازار الکتریکی رو قبضه کردن!!!
parhamiof
۱۰ آذر ۱۴۰۲باز همون تعداد رو شرکت بیمه گردن میگیره!
محسن
۹ آذر ۱۴۰۲والا تویوتا تا جایی که من یادم هست بد قول نبوده ولی یکی رو میشناسم که یه ماشین رو با چند دهه تاخیر روانه بازار میکنه اونم با صد تا مشکل( با ت شروع میشه اخرش هم آ داره)
یوسف
۱۰ آذر ۱۴۰۲با نظر شما شدیداً موافقم تسلا جان…..
در واقع تویوتا عقب ماندگی خودشو رو با وعده در آینده و کپی کردن طرح این و اون می خواد جبران کنه…… و صحبت از برنامه سوم طرح سازندگی می کنه(همانند مدیران ایرانی)….
……. تویوتا 50%……
رو به خاطر بسپارید…
JaMsHiD
۳ دی ۱۴۰۲باتری حالت جامد اومد بیرون اون موقع قیافت دیدن داره !
البته اون موقع بزرگ شدی و این بچه بازیا از سرت افتاده😏
Car love
۹ آذر ۱۴۰۲فقط موضوعی که هست اینه که پنج تا برند دیگه هم دارن رو ساخت باتری جامد کار میکنن و همشون هم به اندازه فاصله چرخ های bz4x از تویوتا جلوترن تو الکتریکی ها! البته اونا نیاز ندارن مثل دودوتا هی تو بوق و کرنا کنن این داستان چون ضعیفی ندارن،برای bz4x هم تویوتا کلی تبلیغ کرد و میگفت برقیا رو متحول میکنه 🥺
بهنام
۹ آذر ۱۴۰۲car love عشق آشغال کره ای .
اون چندتا شرکت احتمالا یکیش همونی نیست که صبح تا شب به شارژه ولی شارژ نمیشه ؟ مگه مجبوری واسه باارزشترین خودروساز دنیا کری بخونی ؟ 😂
JaMsHiD
۳ دی ۱۴۰۲اگه ژاپنیا بد بودن اینقدر از استحکام و خوبی و اصالت و کیفیتشون حرف نمیزدن !
تویوتا که با ارزش ترین خودرو ساز جهان شده ، فروش میلیونی هم داره !
خدا راضی بنده خدا هم راضی تو ناراضی؟
جمع کن برو با انتحار… ببخشید اسباب باز… معذرت میخوام ماشین های کره ایت بازی کن
محمد
۹ آذر ۱۴۰۲روزی که این باتری ها وارد بازار بشه روز مرگ درونسوز هاست ، واقعا جذابه که با ده دقیقه یا کمتر برد ۱۲۰۰ کیلومتری داشته باشی یا به غیر از اون باتری های حالت جامد رو بالاخره توی گوشی ها و لب تاپ ها ببینیم بالآخره هم تجاری سازی میشی اما سوال اینه که بالاخره کی دست من و شمای مصرف کننده میرسه بالای ده ساله تو اخبار میخونیم که در طی یکی دو سال آینده این باتری وارد بازار میشه اما خبری نمیشه امیدوارم این طلسم بالاخره شکسته بشه و دست مصرف کننده برسه این باتری نه تنها صنعت خودرو بلکه صنعت الکترونیک هواپیما ، پهپاد ها و حتی رباتیک رو وارد یه سطح دیگه میکنه
amir
۹ آذر ۱۴۰۲این ۱۲ تا لکسوس و مزدا هزار قضیه اش چیه؟
Anti Tesla
۹ آذر ۱۴۰۲فکر کنم گفته بود، کارآفرین برتر خاورمیانه
امیر
۱۱ آذر ۱۴۰۲فعلا دارند ماشین برقی رو به مردم قالب میکنند بدون شک دنیای آینده مال خودروهای هیدروژنی هست
Killer
۹ آذر ۱۴۰۲پدال حاضره از دوچرخه و اگزوز خبر بزاره ولی خبر متوسل شدن تویوتا به ال جی برای ساخت باتری رو نزاره :)) اقا همه دنیا فهمیدن دیگه الکی سعی نکنین مخفی کنین
این باتری هم وقتی به کار میاد که ماشینی باشه،چه فایده وقتی چیزی ندارن که روش باتری رو بزارن،فعلا باتری های کره و پلتفرم امریکا رو استفاده میکنن،اینم ۱۰۰ سال دیگه بعد اینکه همه ساختن و از باتری جامد استفاده کردن اینا هم استفاده میکنن
phonix
۹ آذر ۱۴۰۲تویوتا باتری نمیسازه با یک شرکتی قرار داد میبنده برای تهیه باتری هاش
بماند که پاناسونیک هم هست و چندتا شرکت ژاپنی دیگه و چینی و…
Killer
۹ آذر ۱۴۰۲https://electrek.co/2023/10/04/toyota-secures-battery-supply-new-evs-us/
بهنام
۱۰ آذر ۱۴۰۲Killer تویوتا تو پاناسونیک سهم داره و بخش اعظمش مال اونه . اونموقع که چوسانی ها آویزون میتسوبیشی بودن این شرکت داشت باتری برای ماشین هیبریدی تولید میکرد . بماند که تسلا هم با باتری های ساخت پاناسونیک صاحب اعتبار شد . بنظرم بجای تخریب شرکتی که هیچجوره در حد بند کفشش هم نیستین کمی عاقل باشید و برین با اونیکه در حدش هستین کل کل کنین .
JaMsHiD
۳ دی ۱۴۰۲کدوم ماشین پلتفرم آمریکایی و باتری کره مربا داره؟
H2
۹ آذر ۱۴۰۲خیلی برند کار درستیه
Anti BTS
۹ آذر ۱۴۰۲این باتری حالت جامد ، خیلی حرف برای گفتن داره . مثل روز روشنه که چه تحولی ایجاد میکنه این باتریا .
مطمئنم تویوتا با مدیریت بی نظیر و برنامه های عالی که داره یکی از بزرگترین تولیدکننده های خودرو برقی میشه و چندین برابر سهم خودشو که بابت عدم حضور فعلی خودش تو برقیا از دست داده ، جبران میکنه .
قبلا تو سایتای خارجی مختلف هم از پیش بینی فروش میلیونی خودروهای برقی تویوتا خبر اومده بود .
( حالا چار تا ترول هم اینجا مسخره بازی دربیارن فقط سطح شعور و فهم نداشته شون رو نشون میدن . امیدوارم روز به روز فشار خوردنشون بیشتر بشه )
Anti BTS
۹ آذر ۱۴۰۲خدایی کره فنا اینجا چی میگن ؟
هر وقت بیمه ها کیا و هیوندای رو گردن گرفتن بیاین حرف بزنین . نه به تویوتا که به قول متن خودروهاش معروفن به خراب نشدنی . نه به کره ای ها که حتی بیمه ها زیر بارش نمیرن . ماشین نیست که اموال عمومیه . هر کسی یه سهمی داره ازش 😂
سامورايي
۹ آذر ۱۴۰۲شعاع حرکتی ماشین برقیشون هم گفته بودن ۴۵۰ کیلومتر هم که تو تستا آبروی جماعت سامورایی رفت و مشخص شد ۲۰۰ کیلومتر با ارفاق بود
پیام
۹ آذر ۱۴۰۲ایموبلایزر نداشتن چیز خاصی نیست اینکه تا دم ورشکستگی بری بده! 😂😂😂😂 نگران نباش، هیوندای از سال ۲۰۲۱ رو تموم ماشیناش ایندبلایزر گذاشته. بهونه خوبی میدا نکردید. هر چی هست مال قدیمه اونم ربطی به تکنولوژی نداره. ولی شما ایرادتون تکنولوژیه. اینه که به راحتی حل نمیشه!!!
حسین
۹ آذر ۱۴۰۲((. ولی شما ایرادتون تکنولوژیه. اینه که به راحتی حل نمیشه!!!))
واسه همینه پیشرفته ترین باتری های تسلا رو ژاپنی ها توسعه میدن و تولید می کنن😂😂
هر بدبختی هم باتری الجی استفاده کرد فراخوان به دلیل آتش سوزی زد😂 از جگوار تا جنرال موتورز 😂😂 اون لگنای برقی شون تو خود کره هم توقف تولید خورد به خاطر ریسک انفجار باتری 😂
parhamiof
۱۰ آذر ۱۴۰۲نه بابا اصلا ایموبلایزر مال خر است!
مجتبی .
۱۰ آذر ۱۴۰۲کپسول ۴۰ لیتری آتش نشانی هم لازمه تاحداقل اموال دیگران نسوزه. اونم گذاشته؟
JaMsHiD
۳ دی ۱۴۰۲ایرانخودرو که هیچ . تا سایپا هم ایموبلایزر میزاره رو ماشیناش😂
بدتر از ورشکستگی هم اینه که بیمه گردنت نگیره . خدایی بد دردیه دولت خودت هم خودتو قبول نداشته باشه
حسین
۱۰ آذر ۱۴۰۲کل ادعاهای تویوتا در مورد باتری جامد فقط تبلیغات و سعی در جهت بالا بردن ارزش سهامش هست. تویوتا سالهاست هر دو سال موعد عرضه این باتری رو عقب میندازه و حتی یک نمونه پروتوتایپ قابل تست هم در اختیار نداره…
ارین صاحب جمعی
۱۰ آذر ۱۴۰۲یعنی انقدری که تویوتا اعتماد به نفس داره هیچ شرکتی نداره فکر میکنه فقط خودش داره کار میکنه بقیه مثلا بجای خودروسازی زدن تو کار کوزه سازی
مهدی
۱۱ آذر ۱۴۰۲بخش بزرگی از تکنولوژی باتری ها دست پاناسونیک هست، پاناسونیک برای با کیفیت ترین ماشینهای تسلا هم باتری میسازه.
رابطه خوبی هم با تویوتا داره حتی تیم پاناسونیک تویوتا فرمول ۱ رو با هم تشکیل دادن.
اینکه تویوتا و پاناسونیک تاخیر دادن به خاطر استاندارد بالای این شرکتها هست که از وجود هر نقصی مطمئن بشن.
بازار هم الان برای ماشینهای الکتریکی آماده نیست به گفته یو اس ای تودی سال پیش برای تقریبا ۷۹ درصد ماشینهای الکتریکی خرابی گزارش شده.
پس یه تکنولوژی سیف که درخور اسم تویوتا باشه نیاز به کار داره.