تویوتا سابقه درخشانی در صنعت خودرو دارد و این بار میخواهیم تاریخچه وانت پیکاپ استات را خدمت شما عزیزان بازگو کنیم. اگرچه بسیاری از افراد روی خودروهای اسپرت و قابلاعتماد این برند تمرکز خواهند کرد اما وانتهای تویوتا نیز اعتبار بالایی دارند.
استات نقش مهمی در پیشبرد اهداف تویوتا داشت. این وانت پیکاپ سبک به مدت ۴۶ سال تولید شد و نسلهای گوناگون آن راهی بازار شدند. همه این نسلها مسیر موفقیت تویوتا در بازار وانتهای سبک را هموار کردند. ویژگیهای جذاب و روح پیشرو استات باعث شده است این خودرو میراث درخشانی از خود بر جای بگذارد.
اولین نسل تویوتا استات
در ماههای ابتدایی تلاش تویوتا برای حضور در بازار وانت پیکاپ های سبک نسل اول استات به عنوان یک پیشتاز واقعی معرفی شد. این خودرو در آوریل ۱۹۵۴ با نام تویوپت RK پدیدار شد و مسیر موفقیت تویوتا در بازار خودروهای سبک را هموار کرد. با طراحی متفاوت و ماهیت سرسخت، اولین نسل استات توجه خریدارانی که خواهان محصولی مطمئن و توانا بودند را جلب کرد. خودروی موردبحث از ساختار بدنه روی فریم سود میبرد و بنابراین محصولی مناسب برای کارهای سنگین بود. تأکید استات روی دوام بالا و فضای بار زیاد باعث شدند تویوتا در اذهان ماندگار شود.
زیر کاپوت نسل اول استات پیشرانه تایپ R با ۴۸ اسب بخار قدرت قرار داشت. شاید قدرت این پیشرانه بسیار کم به نظر برسد اما وظایف خود را بهخوبی انجام میداد. تواناییهای بارگیری و بکسل قابلتوجه استات باعث شدند این خودرو گزینهای محبوب بین کشاورزان، تاجران و… باشد؛ اما آنچه واقعاً باعث تمایز این وانت سبک میشد طراحی خلاقانه آن بود. ابعاد جمعوجور و شعاع گردش کوتاه باعث شده بودند استات حتی در محیطهای شهری نیز قابلیت مانور بالایی داشته باشد و سیستم تعلیق نیز سواری راحتی را ارائه میکرد.
دومین نسل تویوتا استات
با موفقیت نسل اول استات، تویوتا به دنبال تثبیت بیشتر موقعیت خود در این کلاس بود. همین امر منجر به معرفی نسل جدید استات ۱۹۶۰ شد که نه تنها ارزشهای اصلی این خودرو یعنی دوام و کاربری بالا را حفظ کرده بود بلکه بهبودهای قابلتوجهی را نشان میداد. یکی از این موارد را میتوان استفاده از پیشرانه قویتر دانست که در ترکیب با تواناییهای یدک کشی و بارگیری بسیار خوب وانتی سطح بالا را میساختند. استات در نسل دوم با پیشرانههای متنوعی از جمله ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری R، ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری 2R، ۴ سیلندر ۱.۹ لیتری 3R و نهایتاً قویترین نسخه یعنی ۴ سیلندر ۲ لیتری 5R عرضه شد. تویوتا علاوه بر افزایش قدرت پیشرانهها روی راحتی کلی خودرو نیز تمرکز کرد به گونهای که دومین نسل استات از سیستم تعلیق بهتر سود میبرد که نتیجه آن سواری و هندلینگ ارتقا یافته بود.
مدل استات ۱۹۰۰ که از پیشرانه 3R استفاده میکرد در آمریکای شمالی و بین سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ عرضه شد. این خودرو در ابتدا موفقیت چشمگیری به دست نیاورد و در یک سال فقط ۴ دستگاه از آن فروخته شد اما در دیگر بخشهای جهان اوضاع بسیار متفاوت بود و نسخههای ویژهای از این وانت برای تایلند و آفریقای جنوبی تولید شده بود. با بهبود مستمر خودرو تویوتا موقعیت خود در بازار وانتهای سبک را تثبیت کرد. دومین نسل استات نشان دهنده تعهد تویوتا به شنیدن نیازهای مشتریان بود. اگرچه این خودرو در آمریکای شمالی موفقیتی کسب نکرد اما پلی برای عرضه سایر محصولات ژاپنیها در این بازار بود.
آخرین نسل تویوتا استات
آخرین نسل استات در سال ۱۹۷۹ معرفی شد تا بالاترین تجربه تویوتا در زمینه تولید محصولاتی بادوام و قابلاعتنا را به نمایش بگذارد. این خودرو از نظر طراحی و عملکرد ارتقا یافته بود و روی وانتهای بعدی ژاپنیها نیز تأثیر چشمگیری گذاشت. اگرچه ظاهر استات نسل سوم بسیار تغییر کرده بود اما زیر پوست آن تغییرات بسیاری وجود نداشت هرچند راه را برای تولید هایلوکس هموار کرد. هویت کلی این نسل استات مشابه دو نسل قبلی بود و بنابراین شاهد کنتراست قابلتوجه بین بخش جلو و عقب خودرو بودیم. این مدل همچنین پیشرانه 5R را حفظ کرده بود هرچند برخی تناقضات عجیب در اطلاعات مدلهای صادراتی وجود داشت. اگرچه تویوتا ادعا میکرد پیشرانهای قویتر با ابعاد ۲.۲ لیتر و کد 20R وجود دارد اما در کاتالوگ قطعات خود شرکت تنها به پیشرانههای 5R و 4Y اشاره شده بود.
تویوتا در سال ۱۹۸۹ تصمیم گرفت تولید استات را بدون معرفی جانشین مستقیم متوقف کند. این خودروساز بجای بازار وانتهای سبک روی اولین وانت فول سایز خود یعنی T100 تمرکز کرد خودرویی که در ابتدا بازار آمریکای شمالی را هدف گرفته بود. روند بازنشستگی استات از مدتها قبل شروع شده بود در سال ۱۹۶۸ شاهد جایگزینی آن با هایلوکس بودیم. علیرغم این موضوع استات محبوبیت بالایی در بازارهای جهانی داشت و تا سال ۲۰۰۰ در برخی کشورها عرضه شد. حتی پس از گذشت چندین سال از توقف تولید این وانت سبک همچنان خاطره خوش آن در ذهن مالکان باقی مانده است.
استات پیشتاز وانتهای سبک تویوتا
این وانت در چند نسل تولیدی خود تأثیر قابلتوجهی روی چشمانداز صنعت خودرو گذاشت و وانتهای سبک آتی تویوتا را شکل داد. همچنین خودروسازان زیادی از این خودرو الهام گرفتند تا محصولاتی مشابه را بسازند. یکی از دلایل اصلی پیشتازی این خودرو را میتوان تعهد بینظیر در دوام و قابلیت اطمینان بالا دانست. در حقیقت تویوتا به خوبی از اهمیت تولید محصولاتی مقاوم در بدترین شرایط آگاه بود. ساختار خوب استات، فریمهای تقویت شده و قوای محرکه بادوام باعث شدند مالکان اطمینان زیادی به خودروی خود داشته باشند.
استات همچنین توانایی تویوتا در تطبیقی با نیازهای رو به تکامل طرفداران وانتها را نشان داد. در طول سالهای تولید تویوتا با ویژگیهای خلاقانه باعث محبوبیت استات شد. نکته جالب آنکه برخی شایعات خبر از احیای نام استات در سال ۲۰۲۵ و تولید وانت پیکاپی جدید توسط تویوتا میدهند. این خودرو به عنوان وانت سبک تویوتا از نظر کیفیت، دوام و قابلیت اطمینان بسیار خوش درخشید. استات پایه و اساس نسلهای بعدی وانتهای تویوتا را شکل داد و معلوم نبود که بدون تولید این خودرو وضعیت وانتهای ژاپنیها در روزگار کنونی چگونه میشد.
رضا
۱۴ تیر ۱۴۰۲چه جالب اصلا نشنیده بودم راجع به این مدل.
نسل دومش ولی خیلی چهره آشنایی داره.
فرشید
۱ خرداد ۱۴۰۳سلام، چون دهه ۵۰ شمسی این مدل خصوصا مدل دو کابین آن تو ایران فراوان بود که تا اوایل دهه ۷۰ هم در خیابانهای بیشتر شهرهای ایران به چشم میخورد، تک کابینه اون رقیب نیسان زامیاد بود، که از لحاظ نرمی و راحتی خیلی از زامیاد سر تر بود ولی ظرفیت باربری نیسان زامیاد بیشتر از این تویوتای دوست داشتنی بود،
R@min
۱۴ تیر ۱۴۰۲فورد ماوریک دوباره کلاس کامپکت پیکاپ احیا کرد حالا همه ریختن وسط یه سهمی بگیرن.
amdbenz
۱۴ تیر ۱۴۰۲لطفا درباره ماشین های فراموش شده مطالب بیشتری بزارید .
R/T
۱۴ تیر ۱۴۰۲عجب وانتی بود
R/T
۱۴ تیر ۱۴۰۲تو ۳ نسل از همه لحاظ عملکرد عالی داشت دمت تویوتا گرم
MR.JD
۱۴ تیر ۱۴۰۲با عرض سلام خدمت دوستان و البته ژاپنی باز های پدال
چند روز پیش در مورد تویوتا کمری اتاق VX40 فیس لیفت مطالعه میکردم سوالی برای بنده پیش آمد
سوالی که پیشی آمد این بود که ظاهرا تنها تفاوت مدل فیس لیفت با مدل های قبل فیس لیفت در چراغ ها و سپر بود ولی هنگام گشتن دیدم در یکی از سایت های معتبر نوشته بود که :
اکثر نسخههای وارداتی XV40 نیوفیس، ساخت ویتنام بودند و به همین دلیل نیز نسبت به مدلهای قبل فیسلیفت (ساخت استرالیا) کیفیت سواری متفاوتی دارند . (باما)
من اصلا متوجه این جمله نشدم . الان منظور این بود که مدل های فیس لیفت مثل همان کمری معروف نیستند ؟ فرق دارند ؟
– ( شخصا خودم قبلا در مورد تویوتا آریون نیز همچنین چیزی شنیده بودم که گویا آریون های 2009-2011 با کیفیت تر از 2012/2013 هستند و نسل جدید آریون کیفیتی مانند نسل قبلی ندارد و در سواری و کیفیت نسل قبل برتری دارد )
حقیقتش من اطلاعات زیادی از این موضوع ندارم و میخواستم بدانم داستان این مونتاژ های مختلف تویوتا چیست ؟
الان کمری های 2007تا2009 بهتر هستند یا 2010/2011 فیس لیفت ؟
و همچنین آریون های vx40 واقعا بهتر از vx50 ها هستند ؟
غفوری
۱۶ تیر ۱۴۰۲هر چه قدیمی تر و ساده تر = دوام بیشتر و تعمیر آسانتر
گاها حتی قدیمی تر ها راحتی بیشتری دارن
Kamran
۱۸ تیر ۱۴۰۲نه عموما
کمری تو بسیاری از کشور ها ساخته شده و وارد شده
فنی که تا حالا نشنیدم فرقی بذارن
ولی تا جایی که من میدونم نسخه های مونتاژ استرالیایی کیفیت کابین کمتری دارن
از لحاظ دوام نه از لحاظ سر و صدای کابین
که مثلا درب صندوق به صدا میوفته یا کنسول و رودری ها
اونم نسبت به سایر مونتاژ ها
حتما قبل از خرید سوار خوردو شده و ترجیحا در مسیر های ناهموار برانید تا از موارد فوق مطمئن شوید
یوسف
۱۴ تیر ۱۴۰۲این مدل جزو سخت جون ترین خودروهای ساخت بشر بود. اگر تویوتا نسل تازه اون رو برای رقابت با فورد ماوریک احیا بکنه خیلی خوب میشه.
Scuderia Ferrari
۱۴ تیر ۱۴۰۲اگه چراغ سبز تولید رو بگیره با شاسی نردبانی میتونه برگ برنده این کلاس باشه چون دوتا رقیب اصلیش (ماوریک و رمپیج) پلتفرم یکپارچه دارن
datsun
۱۴ تیر ۱۴۰۲اون نسل آخر عشقه سوخت کشهای بلوچه نسل دومش هم هست تو ایران، قبلا زیاد بود این مدل
حسین
۱۴ تیر ۱۴۰۲برای زمان جونیور خودمون بوده
حرفی از جونیور زده نشد
تو این سگمنت نبوده مگه ؟
یا فروش خوبی نداشته ؟
کاوه
۱۴ تیر ۱۴۰۲ما تو غرب کشور، حدود ۳۵ سال پیش،یه دو کابین نسل دو (فکر کنم فیس لیفت بود،چون جلو پنجره اش یه مقدار به روز تر بود) داشتیم، موتور ۲ لیتری،دنده هیلمنی بود،عالی بود،از اون زمان، احترام گذاشتم به تویوتا،بعد یه لنکروز 2f بعد یه 3f,تویوتا واقعا لایق احترامه
*ALI*
۱۴ تیر ۱۴۰۲نسل اول و دومش قیافه پر ابهتی داره مخصوصا نسل اول
یاسر احمدی
۱۴ تیر ۱۴۰۲یادش بخیر هنوزم نسل دومش در منطقه ما کردستان کار میکنن
رانندگیم باهاش خیلی حال میده دندش فرمانیه
واقعا ماشین جون سختیه باور کنید با اینکه ۴۵ ساله کار میکنه هندزم ماشین قابل احترامیه
محمد
۱۴ تیر ۱۴۰۲توی ایران یک مدل بود و شاید الان هم باشه،چراغهای دوتایی،اما قیافش با اینها کمی فرق داره و بروزتره
سید جواد امیرموسوی
۱۴ تیر ۱۴۰۲یکی از اقوام مون یدونه مدل ۷۷ میلادی شو داشت که یه بار ترمز دستی ش آزاد شد و از ارتفاع حدود ۱۰۰ متری(منطقه کوهستانی) سقوط کرد.بدون هیچ آسیب جدی به کمک ۵۰ -۶۰ نفر ماشینو کشیدن بالا .سال۱۳۶۵ در.روستای دینان.لاریجان اتفاق افتاد.
پرهامیوف
۱۵ تیر ۱۴۰۲نیسان گاوی خودمونم بوده
منتها هر دو شون گمنام بودن
نیسان چون پیچیدگی کمتر داشته اوردن تو ایران
ایران فرانسه
۱۵ تیر ۱۴۰۲تو فیلم پاییزان رسول صدر عاملی با بازی امین تارخ و کتایون ریاحی و داریوش ارجمند، یه دو کابین نسل دوم هست ما با جلو پنجره اش و اون چراغهای چهارتایی اش خیلی حال می کردم
BMW
۱۵ تیر ۱۴۰۲نسل اولش واقعا عالی بوده مخصوصا طرح های اولیش
فرزاد افشار
۱۶ تیر ۱۴۰۲حرفی برای تویوتا نمی مونه جز اینکه بهترینه تو جهان ساده و کاربردی و انگار روح داره ماشینی مثلش ندیدم و نخواهمم دید
Hamid Fakharian
۱۶ تیر ۱۴۰۲گاهی میشنوم کسانی که وانت مزدا دارند خیلی به به وچح چح میکنند که چقدر سخت جونه و….. درحالی که طی مدت زمانی که یک وانت تویوتا به بازنشستگی میرسه دو تا وانت مزدا از صفر به حالت اوراقی میرسه
aryan
۱۶ تیر ۱۴۰۲نسل اخر تو بلوچستان خیلی زیاده ناهموار ترین مسیر هارو با چند تن بار به راحتی طی میکنه یکی از سخت جون ترین وانت های تویوتا است
محمدی
۱۶ تیر ۱۴۰۲سلام و عرض ادب
در غرب کشور مخصوصا کردستان خدمتی که اساوت به مردم انجام داد هیچ خودروی دیگری آنقدر خدمت نکرده بوده تا حالا.
الان هم تویوتا استاوت ۲۰۰۰ در مناطق روستایی دیده میشه.
شک نکنید که حتی خودروهای ۲۰۲۳ تویوتا هم آنقدر دوام نخواهند داشت. چون استانداردهای جهانی تغییر کرده و باید ماشین ها توی ده سال بازیافت بشوند اما آن موقع تویوتا با ساخت استاوت دنبال اثبات خود به بازارهای جهانی بود و خودرویی تولید می. کرد که مرگ نداشته باشه.
من ماکت آهنی این خودرو رو دارم نمی دونم چطور با شما طرفداران استاوت در ارتباط باشم که آن را تقدیم نمایم. شاید این راه مناسبی باشه. @sanandaj_attract
آسکانی
۲۴ تیر ۱۴۰۲خدایی خاطره دارم با این مدل وانت از بچگی تا همین حدود دوازده سیزده سال پیش که فروختیم😐
واقعا ماشین نیست یه میراث هست
ابراهیم
۲۵ تیر ۱۴۰۲تویوتا زیباست
چکش خان
۱۴ فروردین ۱۴۰۳چرا هیچوقت تو ایران تویوتا نتونسته جایی تو بازار وانت داشته باشه که زامیاد داره؟!! وقتی حرف از وانت میشه تو ایران ناخودآگاه سریع ذهن روی پیکان وانت میره و نیسان