تویوتا برای گرامی داشت سابقه و میراث درخشان خودروهای سوپرا و GR86 اقدام به معرفی دو نسخه سفارشی از آنها با نامهای سالگرد ۴۵ سالگی و ترونئو ادیشن کرده است.
دو محصول اسپرت تویوتا تاریخچه درخشانی دارند. نام سوپرا از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون بر سر زبانها بوده و چهارمین نسل آن که در اواسط دهه ۹۰ میلادی تولید شد نیز جزو بهترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی ژاپن محسوب میشود. اگرچه دو خودرو از نظر فنی نام مشترکی ندارند اما GR86 نیز سابقه خوبی در لذت بردن طرفداران از یک خودروی اسپرت و ارزانقیمت دارد. هماکنون ژاپنیها دو نسخه سفارشی از خودروهای یاد شده را برای گرامی داشت سابقه درخشان آنها معرفی کردهاند.
سوپرا سالگرد ۴۵ سالگی ادای احترامی به همین نام بوده اما بهطور خاصتر مدل MKIV را باید ذکر کنیم. رنگ میکان یا همان نارنجی بکار رفته در این خودرو مشابه نسل چهارم سوپراست و شباهت زیادی به رنگ پلاسما اورنج معرفی شده در برخی بازارها دارد. به نظر میرسد طراحان تویوتا نیمنگاهی به سوپرای پاول واکر در فیلم سریع و خشن داشتهاند هرچند خود تویوتا اشارهای به این موضوع نداشته است. رینگهای ۱۹ اینچی مشکی، پکیج گرافیکی تیره و بال عقب قابل تنظیم با رنگ مشکی براق تکمیل کننده تغییرات ظاهری سوپرا سالگرد ۴۵ سالگی هستند. بال عقب نیز ادای احترامی به نسل چهارم این خودروست هرچند از نظر ابعاد با آن فرق دارد. خریداران میتوانند پکیج سالگرد ۴۵ سالگی را به سوپرا ۳.۰ پریمیوم اضافه کنند، خودرویی که با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی عرضه میشود. پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی سوپرا نیز ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
اما تویوتا GR86 ترونئو ادیشن ما را به سال ۱۹۸۴ میبرد چراکه رنگ سفید و مشکی بدنه آن ادای احترامی به خودروی اسپرینتر ترونئو یا AE86 است، خودرویی که به خاطر حضور در انیمه D مشهور شد. ۸۶ همچنین با رینگهای جدید ۱۸ اینچی، نشانهای ترونئو در سپرهای جلو و عقب و پکیج گرافیکی مشکی در پانل دربها و هماهنگ با کاپوت مشکی مات عرضه میشود؛ اما GR86 برخلاف سوپرا در بخش فنی نیز بهبود یافته است. پکیج پرفورمنس معرفی شده برای مدل موردبحث شامل دامپرهای ارتقا یافته و ترمزهای پرفورمنس خواهد بود. این پکیج بهصورت استاندارد برای مدل ترونئو ادیشن عرضه میشود اما مالکان GR86 نیز میتوانند آن را خریداری کنند.
بسته ایمنی فعال جدیدی نیز برای GR86 با گیربکس دستی تهیه شده که شامل ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از مسیر و دستیار نوربالاست. این دو خودروی اسپرت و سفارشی به تعداد محدودی تولید خواهند شد. در واقع تویوتا میگوید تنها ۹۰۰ دستگاه سوپرا سالگرد ۴۵ سالگی را تولید خواهد کرد که نیمی از آنها به رنگ نارنجی میکان و نیمی دیگر به رنگ سفید زیرو خواهند بود. همچنین سقف تولید GR86 ترونئو ادیشن به ۸۶۰ دستگاه محدود شده است.
در خبر مرتبط دیگر باید گفت تویوتا مدل سفارشی GR کرولا Circuit ادیشن را برای مدل ۲۰۲۴ و با رنگ آبی جدید بازگردانده است. رنگ آبی معرفی شده برای این خودرو مشابه رنگی است که قبلاً در GR86 و کرولا هاچبک پایه ۲۰۲۴ دیدهایم. رینگهای ۱۸ اینچی BBS موجود در کرولا Circuit نیز مشابه همان رینگهای مدل موریزو ادیشن هستند. از نظر بدنه باید به مواردی همچون سقف از جنس کربن فورج کاری شده، اسپویلر عقب بزرگتر و گرافیک مشکی جدید روی پانل بدنه اشاره کرد.
در داخل کابین تویوتا کرولا Circuit ادیشن ۲۰۲۴ نیز باید به مواردی همچون دوختهای آبیرنگ، نوار آبی روی دستهدنده و سیستم صوتی JBJ پریمیوم با هشت بلندگو اشاره کرد. از نظر فنی تغییری وجود ندارد و بنابراین پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی این خودرو ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی تمامی چرخها خواهد شد. هنوز قیمت کرولا Circuit ادیشن مشخص نشده اما مدل سال قبل قیمت ۳۶,۹۹۵ دلاری داشته است. امسال تنها ۱۶۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد.
Scuderia Ferrari
۲ تیر ۱۴۰۲جانم به مهندسین “گازو ریسینگ” که همیشه پرچم تویوتا رو بالا نگه میدارن 👑👑
کیان
۲ تیر ۱۴۰۲کرولا و ۸۶ جی ار بسیار خودروهای خوبی هستن برای عاشقان سواری و سرعت در کناری راحتی و جمع جور بودن استفاده و …
براحتی همه جوره نیازهای یک تشنه سرعت و هندلینگ و جواب میدن
زیزیگولو
۲ تیر ۱۴۰۲مطمئن ترین خودروهای جهان در تسخیر برندهای تویوتا و لکسوس👌👌👌
JDM سابق
۲ تیر ۱۴۰۲انقد این مدت دیدم یه مشت بچه سال زیره پست های اینستاگرمی مربوط به سوپرکار ها سوپرا سوپرا راه میندازن که دیگه حالم از سوپرا بهم میخوره
دیمن
۲ تیر ۱۴۰۲سامورایی دوست داشتنی، به احترامش کلاه از سر بر میداریم🙏🙏
دیا
۲ تیر ۱۴۰۲حیف که سوپرا مثل نسلهای قبلی زیاد تودل برو نیست. نسلهای قبلی نسبت به زمان خود خیلی جلو بودن.
❤BMW❤
۲ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/2024-toyota-supra-45th-anniversary-edition-2.jpg
نمیدونم چرا انقدر از تویوتا سوپرا خوشم میاد
رامتین
۲ تیر ۱۴۰۲GR86 واقعا طراحی جذاب و در عین حال ساده ای داره.
*ALI*
۲ تیر ۱۴۰۲تویتا سوپرا یه ماشین خفنِ من مدل های اولیش مثل همون که تو سریع و خشن یک بود رو بیشتر دوست دارم
BMW
۲ تیر ۱۴۰۲واقعا زیباست دمشون گرم و خوبی دیگه اس اینه که دنده دستی هستند و لذتی بیشتر از این نیست
Hamilton1970
۲ تیر ۱۴۰۲دقت کردید همه رو سوپرا زوم بودن و هیچکس درباره AE86 افسانهای حرفی نزد:)
کلا سری 86 تویوتا همیشه در عین سادگی جذابیت به خصوصی داشتن و دارن…
Royal Driver
۳ تیر ۱۴۰۲به به گیربکس دستی چه شود!
فرزاد افشار
۴ تیر ۱۴۰۲بنازم سامورائی ها رو . همیشه اولن