سرگذشت سوپرا نشان میدهد که این خودرو به فرمولی بینظیر دست پیدا کرده بود.
سوپرا یک کوپه اسپرت از برند ژاپنی تویوتا به شمار میرود که از سال ۱۹۷۹ وارد صنعت خودرو شده و بیش از ۴۰ سال همچنان نام خود را زنده نگه داشته است. این خودروی محبوب که بهعنوان یکی از پایههای اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی شناخته میشود، زندگی خود را با نام «سلیکا سوپرا» آغاز کرد؛ چون موتوری یکسانی با مدل سلیکا اسپرت داشت. تا اینکه در دهه ۸۰ میلادی نام سوپرا سرانجام استقلال پیدا کرد. این خودرو تویوتا را با بالاوپایینهای اقتصادی گوناگونی مواجه کرد اما سرانجام در سال ۲۰۱۹ به بازار بازگشت.
حال سوال اینجاست که چه چیزی سوپرا را تا این اندازه مهم میکند؟ برای پاسخ به این سوال میتوان نگاهی به گذشته این کوپه اسپرت داشت.
سلیکا سوپرا ۱۹۷۹
کوپه شش سیلندر تویوتا با این نام روانه بازار شد؛ چون عملا یک سلیکا با موتور ۶ سیلندر بود. تفاوت میان این دو مدل، فاصله محوری بیشتر، موتور متفاوت و چهره بهروزشده به شمار میرفت. موتور ۲.۶ لیتری این خودرو اسب بخار قدرت تولید میکرد که از طریق جعبهدنده ۵ سرعتی دستی به چرخهای عقب میرسید. این خودرو که میتوانست در عرض ۱۱.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، بعدا به موتور بزرگتر ۲.۸ لیتری هم مجهز شد.
نسل دوم: همچنان سلیکا سوپرا
مدل ۱۹۸۲ و نسل دوم سوپرا که همچنان نام سلیکا را با خود یدک میکشید، به فنربندی تازهای در بخش عقب مجهز شده بود که باعث شد عملکرد خوبی پیدا کند و در فرمانپذیری بر مدلهای مطرح برندهای فراری، پورشه و لوتوس برتری پیدا کند. این خودرو که از یک موتور ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی ۱۴۵ اسب بخاری سود میبرد رسما به یک کوپه اسپرت تبدیل شده بود که عملکرد فنی درخوری داشت و میتوانست مانورپذیری مناسبی را در اختیار راننده قرار دهد.
نسل سوم و استقلال سوپرا
پس از آنکه سلیکا سوپرا ۱۹۸۲ موفقیت خود را به سازندگانش اثبات کرد، تویوتا تصمیم گرفت که آن را با عنوان «سوپرا» به بازار معرفی کند. این خودرو که بهخاطر ساختار مدرنش سنگینتر شده بود از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲۰۰ اسب بخاری تنفسطبیعی استفاده میکرد. این خودرو شش ماه بعد با کمکپیشرانه پرخوران توربو، به ۲۳۰ اسب بخار قدرت دست پیدا کرد و میتوانست درعرض ۶.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ رقمی که برای یک خودروی اسپرت، مناسب محسوب میشد.
نگین خاندان سوپرا: نسل چهارم
نسل چهارم سوپرا که در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد، با تغییر بسیار در طراحی، هویت و عملکرد فنی وارد بازار شد. نسخه استاندارد این کوپه از یک موتور ۲۰ اسب بخاری ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی استفاده میکرد؛ درحالیکه نسخه توربو با تکیهبر دو توربوشارژر جدید، از ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر سود میبرد. سوپرا توربو درعرض ۵.۲ ثانیه به سرعت معیار میرسید و مسافت ۴۰۰ متر را هم کمتر از ۱۴ ثانیه میپیمود.
عملکرد مناسب این نسل از نظر موتوری، پویایی راندمان و فرمانپذیری درخور، آن را جلوتر از مدلهایی چون پورشه ۹۶۸، نیسان 300ZX توربو، میتسوبیشی 3000GT VR4، مزدا RX-7 و شورولت کوروت قرار میداد. با این وجود، این مدل در ایالاتمتحده با کاهش فروش مواجه شد و در سال ۱۹۹۸ از این بازار خارج شد و زندگی را در بازار ژاپن ادامه داد. البته این مسئله شهرت آن را خدشهدار نکرد؛ بعدها و در سال ۲۰۰۱، یک دستگاه سوپرا تقویتشده نارنجی در فیلم سریعوخشن به نقشآفرینی پرداخت که بلافاصله توجه بسیاری از عموم را به سوی این خودرو جلب کرد؛ اما دیگر برای تغییر دیر شده بود.
ایده بی جان سوپرا در کانسپتهای تویوتا
در سال ۲۰۰۷، FT-HS کانسپت رونمایی شد که شایعاتی مبنیبر تولید سوپرا را بار دیگر در اذهان عمومی زنده کرد؛ دلیل آن هم، بهرهمندی FT-HS از یک پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 هیبریدی ۴۰۰ اسب بخاری بود. از المانهای طراحی این خودرو بعدها در کوپه GT86 استفاده شد.
تویوتا هفت سال بعد از FT-1 کانسپت رونمایی کرد و سوالات زیادی را در ذهن طرفدارانش انداخت. در سال ۲۰۱۸ از خودروی مسابقهای گازو ریسینگ سوپرا کانسپت هم پردهبرداری شد. این خودرو که از المانهای بصری FT-1 استفاده میکرد نشان داد که بازگشت سوپرا، محتملتر از گذشته شده است. مسئولان برند هم تولید نسل بعدی سوپرا را تایید کردند.
اژدها باز میگردد
ژاپنیها بهبهانه نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ از نسل پنجم سوپرا با کد A90 رونمایی کردند؛ خودرویی که بهلطف همکاری با بیامو و بههمراه قطعات مشترک بسیار با کوپه Z4 تولید شده بود. این خودرو بهجای پیشرانه تویوتا، از یک واحد آلمانی ۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر خطی سود میبرد که ۳۳۵ اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعتی خودکار به چرخهای عقب منتقل میکرد.
آخرین نسخه این خودرو که با نام GR سوپرا وارد بازار شد، با تکیهبر پیشرانه یکسان، از ۳۸۲ اسب بخار قدرت سود میبرد و در عرض ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. نسخه دنده دستی این خودرو طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و حالوهوای همان کوپه اسپرت و چابک را بار دیگر در ذهن خریدارانش زنده کرد. خودرویی که هماکنون بهعنوان یکی از اصلیترین خودروهای اسپرت ژاپن شناخته میشود. نظر شما درباره تویوتا سوپرا چیست؟
arash
۲۸ آبان ۱۴۰۳افسوس بر جوانان سرخورده نامید ایران دهه 50 که سوار بر شورولت بیوک کادیلاک پنتیاک بلیزر کاری کردند کارستان که سبب شده در صده 1400 من جوان ناکام ایرانی حتی در خواب هم نتوانم خودم را سوار بر هایما مایما و لاماری تصور کنم.
۲۸ آبان ۱۴۰۳اشکال ندارد منم پراید سوارم باید به اون جوونا بگی تو خراب کردی همه چیزو خودت🥰
JaMsHiD-B
۲۸ آبان ۱۴۰۳چرا شایعه پراکنی میکنی برادر😁
مردم خیلیم راضین
اگه ناراضی بودن اعتراض میکردن
اگه ناراضی بودن نمیخریدن
اگه ناراضی بودن اعتصاب میکردن
والا از رفتار ها و کارهای مردم ، معلومه که هر چیزی هستن به جز ناراضی ( خودتون میدونین مردم ایران چی هستن . حالا هرچی میخواد باشه خود تحقیری و از این دست حرف ها )
از صف های ایرانخودرو و سایپا هم معلومه که هیچ گونه اعتراضی به ایرانخودرو و سایپا ندارن . وگرنه که نمیخریدند ! روال کل جهان همینه . هرکسی ناراضی باشه اعتصاب و اعتراض میکنه
طرف حاضر نیست برای اینکه سودی به سایپا و ایرانخودرو نرسه ، نره ماشین نو بخره . و کوییک و پارس چند سال پیش رو بخره و سوار بشه . مثل اینکه آیه نازل شده ماشین نو بخره .
مردم هر موقع خودشون رو درست کردند ، فهمیدند اعتراض و اعتصاب و حق خواهی چی هست ، همه چی خود به خود درست میشه
Sabzi
۲۸ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز دوران این حرفا به سر اومده
دیگه تقصیر رو به گردن دیگران انداختن فایده نداره
یادت نره که ۲۰ سال بعد ، مردمان دیگری میان و همین حرفا رو به خودت میزنن که برای تغییر وضع موجود چی کردی ؟
الان بهترین کار اینه که آگاه باشیم و خودمون و اطرافیانمون رو از جهل و مزخرفاتی که چند دهه به خوردمون دادند پاکسازی کنیم تا شاید نسلی تربیت بشه که به حقوق خودش و ارزش های راستین انسان آگاه باشه و به اسم اخلاق ، مذهب ، دین و غیره از بدیهی ترین حقوق خودش محروم نشه
من نظر شخصیم اینه که نقطه ضعف بزرگ نسل جوان امروزی ، علم و اگاهیه . اما تا دلت بخواد عمل هیجانی و به دور از فکر و تدبیر دارن
اگر نسل جوان مجهز به ایدئولوژی و تفکر درست بشه و هر خرافاتی رو باور نکنه ، و بتونه درست استدلال و نتیجه گیری کنه ، دوره ی سیه روزی و تباهی فعلی هم به سر میاد
جوگیر و اهل فیلم و قصه هم نیستم و با اگاهی نظرم رو گفتم
Taha Ayoobi
۲۸ آبان ۱۴۰۳چیزی که من میدونم اینه که تا فرهنگ مردم درست نشه همین وضعه.
اشاره به مورد خاصی ندارم، کلا همه چیز از فرهنگ خود مردم نشعت میگیره.
دور از جون شما 70 درصد جامعه وحشتناک بی فرهنگ شدن.
همینکه فوحش دادن یه چیز عادی برای خیلی ها شده یکی از نشونه هاس.
SMS
۲۸ آبان ۱۴۰۳نمیشه اهل ماشین نبود و سوپرا رو نشناسی
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۸ آبان ۱۴۰۳افسانه 5 پادشاه… 👑😎🌞
۲۸ آبان ۱۴۰۳خیلی خوشگله
Saeed farshchian
۲۸ آبان ۱۴۰۳جا داره بگیم راتاتاتاتاتا..
JaMsHiD-B
۲۸ آبان ۱۴۰۳خیلی این ماشین تو کتم نمیره بر خلاف موتورش که عاشقشم
datsun
۲۸ آبان ۱۴۰۳MK4 جوری معروف و محبوبه که اصلا نسل جدید به چشم نیومد
JDM سابق
۲۸ آبان ۱۴۰۳تویوتا سوپرا؛ چرا این کوپه ژاپنی به نماد خودروهای اسپرت شرقی تبدیل شد؟
به نام خدا
2JZ GTE
Bmw
۲۸ آبان ۱۴۰۳به نظرم این جایگاه لایق نیسان GTR هست نه سوپرا ، نیسان اون فرمول رو به خوبی حفظ کرد اما سوپرا تو نسل جدیدش خیلی بد عمل کرد