در این درگ شاهد رقابت سوپرا و سیویک تایپ R خواهیم بود که هرچند یکی محرک عقب و دیگری محرک جلو است ولی هردو از گیربکس دستی استفاده میکنند.
هرچند خودروهای اسپرت ژاپنی از دوران رونق خود فاصله گرفتهاند اما مدلهایی مثل تویوتا سوپرا و هوندا سیویک تایپ R هنوز هم پرچم ساموراییها را بالا نگه داشتهاند. البته این دو خودرو تفاوتهای زیادی باهم دارند زیرا یکی از آنها کوپهای محرک عقب با پیشرانهٔ شش سیلندر است و دیگری یک هاچبک محرک جلوی چهار سیلندر. بااینحال، دو خودروی مذکور یک وجه اشتراک دارند که آن استفاده از گیربکس دستی است. به همین دلیل، سم کارلیجن در ویدئوی جدید خود این دو ژاپنی اسپرت را در برابر هم قرار داده است.
بهرسم همیشه، ابتدا بهتر است نگاهی به مشخصات فنی دو خودرو داشته باشیم. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هوندا ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو تحویل میدهد. این خودرو فقط با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود و خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. از سوی دیگر، زیر کاپوت سوپرا پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بامو قرار گرفته است که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، کوپهٔ تویوتا بهمراتب از رقیب هاچبک خود قویتر است ولی از سوی دیگر، سیویک با وزن ۱۴۴۴ کیلوگرم، بیش از ۷۰ کیلوگرم از سوپرای ۱۵۱۶ کیلوگرمی سنگینتر است.
این اختلاف قابلتوجهی است که میتوان روی نتیجهٔ رقابت تأثیر داشته باشد. علاوه بر این، هرچند برخلاف سیویک برای سوپرا گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه میشود اما در این درگ نسخهٔ دستی حاضر است که این هم میتواند به نفع سیویک باشد. خب با توجه به مواردی که گفته شد، فکر میکنید در این درگ ژاپنیها سوپرای محرک عقب قدرتمند پیروز میشود یا سیویک محرک جلو به لطف وزن سبکتر خود میتواند شانسی داشته باشد؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا سوپرا | هوندا سیویک تایپ R | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو | ۲ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار | ۳۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | جلو |
وزن | ۱۵۱۶ کیلوگرم | ۱۴۴۴ کیلوگرم |
قیمت | ۵۴,۶۹۵ دلار | ۴۴,۸۹۰ دلار |
Reza Waffen SS
۱۳ تیر ۱۴۰۲تویوتا سوپرا : 👍
سیویک تایپ R : 👎
joojoo
۱۳ تیر ۱۴۰۲70 کیلو اختلاف…70اسب بخار اختلاف….
معلومه که سیویک نمیتونه از پس سوپرا بر بیاد
سیویک اگه حدودای 1250 کیلو میبود وزنش….توی رول با سوپرا برابر میشد…ولی توی درگ بازم عقب میموند چون سوپرا محرک عقب بود و توی لانچ ماشینای محرک عقب کشش بهتری از محرک جلوها دارن….
R/T
۱۳ تیر ۱۴۰۲دو تا سامورایی
ولی سیویک رو انتخاب میکنم
Javad
۱۳ تیر ۱۴۰۲الان تنها نقطه شباهتشون گیربکس دستیشون بودن ؟🙄
datsun
۱۳ تیر ۱۴۰۲نه هر دو تا چهار تا چرخ هم دارن
Javad
۱۳ تیر ۱۴۰۲هوم؛نکته خوبی بود
شروین
۱۳ تیر ۱۴۰۲از مشخصات فنی میشد فهمید که نتیجه چی میشه
و اگه بگیم وزن سیویک کمتر ولی گشتاور و قدرت کمتری هم نسبت به سوپرا داره
احساس میکنم سیویک اصلا آیرودینامیک نداره
(داخل قسمت جلویی ماشین)
شروین
۱۳ تیر ۱۴۰۲البته نه که اصلا ولی نسبت به سوپرا کمتر