شهرت تویوتا به خاطر دوام و استهلاک کم محصولاتش از جمله تویوتا کمری یکی از نقاط قوت این خودروساز ژاپنی به شمار میرود؛ اما این اعتبار و شهرت شاید باعث شود برخی افراد احساس امنیت کاذبی درباره خودروی خود داشته باشند. carscoops در یکی از ویدئوهای یوتیوبی اخیر، یکی از تکنسینهای عیبیاب تویوتا با نام AMD را معرفی میکند و او به کاربران نشان خواهد داد که اگر مالک اهمیتی به حفظ و نگهداری خودروی خود ندهد چه اتفاقی برای پیشرانه خودرواش خواهد افتاد. در واقع مالک خودرویی که خواهید دید روغن تویوتا کمری خود را در هر ۱۶ هزار کیلومتر تعویض کرده است.
AMD این تویوتا کمری ۲۰۱۵ با کارکرد ۲۹۰ هزار کیلومتر را به نمایش میگذارد، خودرویی که مالکش به دنبال کار کشیدن حداکثری از آن بوده است. مالک اصلاً اهمیتی به خودروی خود نداده و حتی زمانی که یکی از نمایندگیها به او گفته هر ۱۶ هزار کیلومتر روغن پیشرانه را تعویض کند او این سخن را پذیرفته است. در کارکرد حدود ۱۹۳ هزار کیلومتر این تویوتا کمری شروع به روغنسوزی میکند. در ابتدا میزان روغنسوزی کم و حدود ۱ لیتر در هر ۱۶۰۰ کیلومتر بوده است. با گذشت کارکرد خودرو از ۲۴۰ هزار کیلومتر میزان روغنسوزی کمری بیشتر شده و به حدود ۲ تا ۳ لیتر در هر ۱۶۰۰ کیلومتر رسیده است.
در نهایت مالک از این وضعیت خوشش نیامده و به تعمیرگاه AMD مراجعه کرده و او نیز پس از بررسی اولیه پیشرانه را باز کرده است. AMD در این ویدئو نشان میدهد که علت دقیق روغنسوزی چیست. علائم ساییدگی در دیواره سیلندرها نشان میدهد که روغن میتواند از پشت رینگ پیستونها عبور کرده و به داخل محفظه احتراق نفوذ کند. او آسیبهای دیواره سیلندر را ناشی از خرابی رینگ پیستونها و برخی قطعات دیگر میداند و دلیل اصلی این موضوع نیز عدم تعویض روغن پیشرانه در موعد مقرر است. نتیجه این آسیب هم تعویض کامل بلوک پیشرانه خواهد بود که هزینه بسیار بالایی دارد. AMD توصیه میکند برای جلوگیری از این مشکل روغن پیشرانه را حدود هر ۸ هزار کیلومتر یا هر ۶ ماه تعویض کنید.
پینوشت: مطلبی که مشاهده فرمودید مربوط به خودروهای خارجی با کیفیت در حد جهانی و همچنین استفاده از قطعات اصلی و مناسب بوده است و توصیه AMD نیز برای چنین خودروهایی است به همین خاطر ما توصیه میکنیم در خودروهای داخلی حتماً از روغنهای مرغوب استفاده کرده و ترجیحاً روغن پیشرانه را هر ۵ هزار کیلومتر و حتی زودتر از آن تعویض کنید.
تماشا در یوتیوب:
علی جردن
۹ مهر ۱۴۰۱چینی ها کره ایی ها خروار خروار آپشن تو ماشیناشون می ریزن تویوتا هم مثل ایران خودرو بی آپشن .. مثلا چی میشد یه سانروف Ch-R داشت یا سقف پانوراما می زاشتن واسه Rav4
محمد
۹ مهر ۱۴۰۱اوه اوه اوه !
دوستان اینه که بده ! 😂🤦
بعد میگید چرا از افتضاحات جاپنیا میگم !
یک مشت ماشین بی آپشن که یا آتیش میگیرن و مشتری را کباب میکنند !
یا با در رفتن چرخ مردم کوچه خیابان را میکشند ! 😂🤦
اینبار روغن سوزی به دفتر افتخارات سامورایی اضافه میشه این مورد حتی در ایران خودرو سایپا هم نادره !
datsun
۹ مهر ۱۴۰۱این افتضاح نیست اتفاقا یه تبلیغ هم میشه برای تویوتا که این هم مالک بی اهمیت بوده با این حال ۲۹۰ هزارتا هم رفته متن رو نخوندی اومدی شروع کردی به دلقک بازی
حقیقت
۹ مهر ۱۴۰۱عزیز جان وقتی ایشون میگه هر ۸ هزار عوض کنید حتما مشکلی دارن موتور های تویوتا من روغن پارس رو ایرانول می ریزم هر ده هزارتا هم عوض می کنم . کلیومتر ماشین ۳۲۰ هزار رو رد کرده ماشین هیچ مشکلی نداره . این ماشین ایرانخودرو بود با تمام ضعف هاشون ببین کجای کارشون میلنگه که ماشین به ۳۰۰ هزار نرسیده داغون شده . بعد میگه رو هشت هزار عوض کنید !
آرین
۹ مهر ۱۴۰۱حقیقت، اینجوری نیست که ماشینی که مثلا 20هزار روغن عوض میکنه استهلاکش 2برابر اونی باشه که 10هزار عوض میکنه. استهلاکش تصاعدی میره بالا و چندین برابر میشه. از اون طرف حدس میزنم کسی که در این حد ماشین براش بیاهمیت بوده حتما از روغن با گرید پایین استفاده کرده. وگرنه تو متن نوشته که نمایندگی بهش گفته 16هزار تعویض کنه که احتمالا منظور نمایندگی فقط روغن با درجه کیفی خیلی بالا بوده.
در ضمن تو دفترچه پارس هم نوشته کیلومتر تعویض روغن 10هزارتا ولی بهتره اعتماد نکنی.
ماکسیمیلیان
۹ مهر ۱۴۰۱رفتار و کردار شما و اخلاقیات کاربر نوید شباهتهای بسیاری با یکدیگر دارند.
علی جردن
۹ مهر ۱۴۰۱موافقم
NAVID۰۰۹۸
۱۰ مهر ۱۴۰۱حاجی
عمو
من اینجام !
خوبی !
Afshin
۱۰ مهر ۱۴۰۱داداش من خودم تویوتا کمری ۲۰0۹ دنده ای داشتم توی کیش تاکسی کار میکردم..روزی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر توی اون گرما با کولر شبانه روز بدون خاموشی توی دو شیفت کاری با دو راننده..از روغن پیشنهادی خود نمایندگی تویوتا توی کیش استفاده نمیکردیم..چون قیمتش بالا بود..از روعن پیشتاز معمولی استفاده میکردیم..روغنی که اینقدر کیفیتش پایینه حتی توی پژو و پراید هم استفاده نمیکنن..با این وجود ۷۶۶ هزار تا کارکرد بعد شروع کرد به روغن سوزی اونهم هر ۴۰۰۰ کیلومتر ۱ لیتر…بعد سال ۹۶ فروختمش…چند سال بعد هم کار کرد…تویوتا باید سوار بشی تا بعد بفهمی تویوتا یعنی چی… داداش…هنوز دستت به فرمون تویوتا نخورده الکی میای نظر میدی..تویوتا پیرت میکنه ولی خراب نمیشه..مگر ناشی باشی یا تصادف کنی
محمد هادی
۹ مهر ۱۴۰۱الان این ایرادی که گرفتی
چه ربطی داشت به موضوع این مقاله؟
۹۱۱
۹ مهر ۱۴۰۱آره مگه نه کم کم سر سیلندر ها خراب میشن.
ممنون از مقاله های آموزشی خوبتون.
۹۱۱
۹ مهر ۱۴۰۱فقط سلطان پارس 🤣🤣😂😂
ماهی ۱۰ بار سر سیندر میزنه 😂😂
MOHAMMAD.DEMON
۹ مهر ۱۴۰۱فیلم ندیدم ولی از عکس مشخص که فقط از یه نکته ساییدگی وجود داره تجربه من میگه یا مشکل پیستون هست یا سیلندر درست تراش نخورده که در هر دو حالت مشکل از طرف کارخونه هست نه جای دیگه بلی روغن تاثیر داره ولی وقتی از یه نکته خورده شده معنی دیگه ای داره
مهدی
۹ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز موتورهای خورجینی همگی که به ناچار ردیف بلوکها زاویه دار هستن به علاوه بعضی موتورهای خطی هم یه مقدار با زاویه نصب میشن. حالا این مورد چه ایرادی رو در کیلومترهای بالا به بار میاره؟ وقتی ردیف بلوک نسبت به خط عمود زاویه بگیره مقداری از وزن اینترنال موتور اعم از پیستون و رینگ و شاتون روی قسمت پایینی دیواره سیلندر میفته که اگر روغن کاری مناسب نباشه به سرعت باعث خوردگی و بیضی شدن سیلندر میشه ( نکته: اون لکه سیاه ایراد نیست بلکه لبه ای که رینگ پیستون در نقطه مرگ روی سیلندر میندازه ایراد به حساب میشه که داره علامت میزنه) حالا این زاویه بلوک هرچی بیشتر باشه سایش در قسمت پایینی سیلندر هم بیشتره برای همین هست که موتورهای باکسر بیشترین خرابی رو دارن چون علاوه بر بالانس نامناسب نیل لنگ،بلوک ها کاملا افقی هستن و وزن اینترنال موتور کاملا به یک سمت سیلندر وارد میشه سریعا دچار سایش و بیضی شدن و در نتیجه گذر روغن و کمپرس میشه
MOHAMMAD.DEMON
۹ مهر ۱۴۰۱بلی این مشکل هست برای موتور های V شکل که خیلی هم کم اتفاق میوفته من ندیدم حداقل
ولی این موتور چهار سیلندر هستش که کاملا هم عمود نصب میشه اگه قرار به خاطر روغن موتور ساییدگی به وجود بیاد نباید از یه نکته باشه مگر اینکه یا داخل سیلندر درست تراش نخورده باشه یا پیستون مشکل داشته باشه در هر حال این ایراد از طرف کارخونه هستش
بهزاد
۹ مهر ۱۴۰۱وقتی روغن کاراییش را از دست بده و نتونه لایه بین پیستون و محفظه سیلندر ایجاد کنه پیستون به ناچار به یک سمتی متمایل میشه و ساییدگی ایجاد میکنه فرقی نداره خطی باشه یا وی شکل
مهدی
۹ مهر ۱۴۰۱به پیامم دقت نکردین گفتم بیشتر موتورهای خطی هم کمی با زاویه نصب میشن. اما یه نکته خیلی ظریف دیگه که هرکسی اینو نمیدونه غیر از یه مهندس کار بلد! 😬 اینکه تمامی موتورهای پیستونی دنیا به خاطر نوع احتراقی که دارن بعد از نقطه مرگ پایین و زمانی که پیستون دوباره داره به سمت بالا میاد به خاطر تغییر لنگ، پیستون ناچارا به یک سمت سیلندر بیشتر سابیده میشه و یک سمت رو بیشتر میخوره! یه مثال خیلی جالب واست بزنم… وقتی داشتم برای یه موتور اسمال بلاک شورلت کیت استروکر برای افزایش حجم خریداری میکردم بین دو گزینه مردد شدم.. یکی کیت استروکری با شاتون کوتاه تر و فاق پیستون بلندتر و دیگری شاتون بلندتر و فاق پیستون کوتاه تر! تو فروم های آمریکایی خیلی تحقیق کردم و فهمیدم کیتی که شاتون بلندتر و فاق پیستون کوتاه تری داره به خاطر اینکه تو مرحله کمپرس ساییدگی کمتری به دیواره سیلندر ایجاد میکنه (به دلیل بلندتر بودن شاتون تو نقطه مرگ پایین کمتر به سمت دیواره سیلندر عمود میشه ) هم دمای موتور رو میاره پایین هم باعث افزایش توان موتور میشه و هم خوردگی کمتری به بار میاره!
MOHAMMAD.DEMON
۹ مهر ۱۴۰۱اطلاعاتت خیلی مفید بود ممنون
مازیار
۹ مهر ۱۴۰۱مهدی
و این ساییدگی نامتقارن دیواره سیلندر بخاطر فشار نامتقارن رینگها موقع حرکت به بالا، در ترکیب با زاویه سیلندرها نسبت به خط عمود اگه هم جهت باشه باعث ساییدگی بیشتر و اگه همدیگه رو خنثی کنه ساییدگی کمتر داره
از طرف دیگه استهلاک یه موتور درونسوز و سایر ادوات مربوط بهش مثل پمپ و گیربکس و غیره بخاطر سرعت و اصطکاک خیلی خیلی زیاد قطعات ارتباط تنگاتنگی با نحوه استفاده یا به اصطلاح عادات رانندگی داره که البته همه اینها به زحمت با چشم غیر مسلح دیده میشه اما اثر خودش رو بجا میزاره
محمد هادی
۹ مهر ۱۴۰۱استاد خب وقتی روغن بعد از ۱۲ هزارتا کارکرد و درجا کار کردنا حالت قوام خودشو از دست بده،دیگه اون لایه یی که همیشه ایجاد میکرد رو بین جداره پوسته و رینگ پیستون نداره،درنتیجه مایع رقیق تر و شل،میتونه از رینگ عبور کنه و به محفظه احتراق برسه
۸۰ تا نود درصد،دلیل کیفیت ساخت قطعات موتور تویوتا نیست
بلکه از دست رفتن خاصیت روغن زیاد کارکرده میباشه
پس علت نهایی همون دیر روغن عوض کردنه که تعمیرکار خودرو تشخیصش داده
آخه ۱۶ هزارتااااااااا؟؟
میگه تازه بیشتر وقتا بالای ۱۶هزارتا!!
داداش لای پای آدمم باشه آب میشه.اینکه فلزه و پیستون موتور!!!
مشتاقی
۹ مهر ۱۴۰۱تویوتای زشت ساز، افتضاح به بار آورد.
datsun
۹ مهر ۱۴۰۱یه دونه کمری تو ۲۹۰ هزار روغن سوزی داره اونم به خاطر بی محلی مالک پدال گشته پیدا کرده برای خوراک شما گناه دارید واقعا.
제네시스
۹ مهر ۱۴۰۱اینم از یاتاقان تویوتا 🚗🤦♂️
😂
Royal Driver UK 70
۱۰ مهر ۱۴۰۱فعلا که تویوتا همراه با فورد و فولکس واگن ۳ تا از برترین و بزرگترین خودروساز های اقتصادی جهانن و موفقیت های زیادی توی کارنامشونه. موتورای این ۳ برند تو استفاده بالا آخ نمیگن حالا کره چی؟ هیوندا و جنسیسو کیای تازه به دوران رسیده که ایموبلایزر درست هم ندارن بهش فکر کن.
mahdi-es17
۹ مهر ۱۴۰۱به نظر من ماشین های ایرانی با کیفیت بالایی که دارند بجز اینکه هر 5000هزار کیلومتر روغن اونها باید عوض بشه هر 2500هزار کیلومتر هم فیلتر روغن باید عوض بشه که عمل روغن کاری بهتر انجام بشه
RezaRs
۹ مهر ۱۴۰۱واقعا سطح سایت خیلی ترسناک شده افرادی که تجربه مالکیت نداشتن و درکی از ۲۹۰ هزار کیلومتر و ۱۶ هزارتا تعویض روغن عوض کردن ندارن 😕 زمانی که این یبار روغن عوض کرده من بیش از ۴ بار روغن عوض کردم مالک اهمیت نمیده معلومه بعدشم ماشین ۷ سال بکوب کارکرده شوخی نیست این کارکرد کمری ما ۲۰۰۸ عه و ۲۶۰ هزار کارکرد شکر خدا هم تا الان موتور باز نشده اینیم که میبینین برگشتم به کامنتا تلگراممم باز نمیشه
سامان اذری
۹ مهر ۱۴۰۱یادش بخیر یه زمانی میومدم سایت پدال
همه بچه های قدیمی حضور فعال داشتن ادم بیشتر از خود پست از کامنت هاش اطلاعات یاد میگرفت
الان یه چند نفر ادم مریض هستن با کامنت های عاری از هر گونه اطلاعات و چیز مثبت
فقط ذهن مریضشون هرچی دستور میده رو میان زیر پست ها مینویسن
از پدال خواهش میکنم کامنت اینجور ادم هارو تایید نکنه
RezaRs
۹ مهر ۱۴۰۱اقا سامان جالبه همه هم دو نفرن ها فیک سازن با هزارتا فیکبه خودشون لایک و دیسلایک میدن
سامان اذری
۹ مهر ۱۴۰۱دقیقا
بذار بدن اخرش جایزه خیار طلایی رو بهشون میدن
Achtung
۹ مهر ۱۴۰۱من به بار روغن کمری رو تا ۸۰۰۰ تا عوض نکردم اگزوزش دود سیاه میکرد این چطور تا ۱۶۰۰۰ تا رفته؟
Kamy
۹ مهر ۱۴۰۱دود سیاه بخاطر احتراق ناقصه ربطی به روغن سوزی ندارع
Achtung
۹ مهر ۱۴۰۱آره با یه بار روغن دیر عوض کردن روغن سوزی نمیوفته ولی مصرفش شدید بالا میره روغن سوزی دودش آبیه
Alan.r
۹ مهر ۱۴۰۱این مربوط به احتراق ناقصه که میتونه مربوط به کامپیوتر،شمع ها یا کویل ها باشه و ربطی به روغن سوزی نداره
کیان
۹ مهر ۱۴۰۱نهایت کیفیت تویوتا بازم ثابت شد !!! 290 هزار تا رفته روغنم عوض نمیکرده تازه به مشکل خورده !!!
رسیدن به نصف این کیلومتر برای بعضیا در بهترین حالت نگهداری هنوزم ارزو هست
miladzm
۹ مهر ۱۴۰۱با انجین هایی که عاری از هر گونه فناوری هستن هرگز ارزو نیست .
datsun
۹ مهر ۱۴۰۱کمی از فناورانی موتورهای چوسان قدیم برایمان بگو
Payfast
۹ مهر ۱۴۰۱منظورش موتور ها همی و ماسل کارها هستن :/
mahdi-es17
۹ مهر ۱۴۰۱مگه تویوتا روغنم میخواد😅
Alan.r
۹ مهر ۱۴۰۱خب معلومه وقتی که روغن ماشین رو دیر عوض کنی باعث آسیب به سیلندر و روغن سوزی میشه
بیژن
۹ مهر ۱۴۰۱والا تو دفترچه سورن پلاس رسما نوشته، هر هزار کیلومتر دویست سی سی روغن کم کردن عادیه. در عمل هم همین حدود کم میکنه.
Royal Driver UK 70
۱۰ مهر ۱۴۰۱باید حق رو داد به تویوتا، از ماشین کار زیاد کشیده شده مدلشم مال ۲۰۱۵ هست که جدید نیست ، ۲۹۰ هزار کیلومتر کارکرد یک خودروی اقتصادی واقعا زیاده مخصوصا ماشینی که ازش به عنوان تاکسی استفاده میشه، تویوتا های جدید الان پرفورمه بهتری تو این زمینه دارن و کارشونو از لحاظ دوام درست انجام میدن. اینی هم که مجبور به تعویض روغن انجین و بلوک موتور و اینا شده اگر انجام داده بشه دیگه انگار یک باتری جدید رو برای کنترل بزاری که مثل روز اول میشه. نوشته از ماشین کار میکشیده و تو هر ۱۶ هزار تا کار روغن موتور عوض میکرده خیلی زیاده اصلا کم نیست.
عاشق پدال
۱۰ مهر ۱۴۰۱به خدا اگه ماشین چینی زیر پاشون باشه.
بعد میان میجنگن باهم.
هههه
جاتون خالی کردستان عراق خیلی خیلی خوش گذشت. امشب برگشتم / بر و بچ سپاه هم دستشون درد نکنه حسابی زدن.
هویار
۱۱ مهر ۱۴۰۱والا ما تا جایی که شنیدیم که میگن:ماشین های ژاپنی با بوی بنزین راه میزند (یعنی اگه باک خالی هم باشه با هوای محفظه باک) و بدون روغن هم کار میکنند لامصب ها! یکی مستندی بی بی سی فارسی نشان میداد که حتی آشغال داخل موتور توتوتا می ریختند باز هم کار میکرد!
سپهر
۱۲ مهر ۱۴۰۱تویوتا چیپ و بی هیجان وپیرمردی