کوجی ساتو مدیرعامل جدید تویوتا معتقد است تنها با برداشتن سه قدم ساده و اساسی و اتخاذ استراتژی جدید میتواند این خودروساز ژاپنی را در بازار خودروهای برقی به سوددهی قابلتوجهی برساند.
اگرچه ساتو برنامههای خود برای موفقیت تویوتا را روی کاغذ آورده اما همانطور که درباره دیگر خودروسازان دیدهایم، عملی کردن این ایدهها کار آسانی نخواهد بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا مدیرعامل جدید این برند میتواند به موفقیت دست یابد یا اینکه تویوتا حضور دیرهنگام ژاپنیها در مسابقه خودروهای برقی کار دست این خودروساز پر سابقه خواهد داد.
ساتو اخیراً روی استراتژی جدید و آتی تویوتا مانور داده است، استراتژیای که نسبت به چند ماه قبل تغییرات قابلتوجهی را نشان میدهد. هدف از این برنامه وسیع افزایش تولید خودروهای برقی و سوددهی تا سال ۲۰۳۰ است. او در مصاحبه با رسانهها گفته است:
استراتژی جدید ما مفهوم متفاوتی نسبت به آنچه تاکنون دیدهایم خواهد داشت. در زمانبندی سه مرحلهای تولید ما باید بهطور قابلتوجهی افزایش یابد
تویوتا هماکنون در فاز اول برنامه جدید خود قرار دارد و مرحله دوم آن در سال ۲۰۲۶ عملیاتی خواهد شد و فاز نهایی هم در سال ۲۰۳۰ کلید خواهد خورد. این خودروساز ژاپنی به دنبال تولید ۱.۵ میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ و ۳.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۳۰ است. افزایش میزان تولید و مقیاس اقتصادی به معنی کاهش قیمتها خواهد بود و همین موضوع تأثیر زیادی روی افزایش فروش خواهد گذاشت. مدیرعامل جدید تویوتا اعلام کرده است این برند تازه در آغاز مسیر قرار دارد. تعلل ژاپنیها در توسعه خودروهای برقی باعث شدت گرفتن انتقادات شد و حالا باید درصدد جبران این عقبماندگیها برآیند؛ اما با این تفاسیر تویوتا چگونه خواهد توانست از مراحل اولیه تولید خودروهای برقی به سطح بالای تولید و خود سوددهی برسد؟ در مرحله اول که بنا به گفته ساتو قبلاً شروع شده تویوتا اولین دسته از خودروهای برقی bZ را روی پلتفرمی اختصاصی عرضه خواهد کرد. ساتو میگوید این مرحله فعلاً باعث کسب تجربه خواهد شد و برای مثال خودروی bZ4X محصول موفقی نبوده است. البته مشکلات این خودرو شاید تلنگری برای ژاپنیها باشد. ساتو اذعان میکند:
ما بهبودها و اصلاحات سریعی را در نظر میگیریم تا به این ترتیب جذابیت محصولات افزایش یابد؛ و این کار را با سرعت بالایی انجام میدهیم
تویوتا در مرحله دو از استراتژی جدید خود سیستمعامل خودرویی آرن را بکار خواهد گرفت که هماکنون توسط بازوی نرمافزاری شرکت یعنی وون توسعه یافته است. با استفاده از پلتفرمی اختصاصی و سبد محصولات ویژه، استفاده از سیستم نرمافزاری موفق در کمترین زمان ممکن منطقی به نظر میرسد. موفقیت امروز سازندگان خودروهای برقی درست مشابه همان چیزی است که درباره غولهای نرمافزاری دیدهایم. ساتو میگوید مرحله سوم استراتژی شرکت به معنی مشاهده نتیجه تلاشهای قبلی خواهد بود و به نوعی میتوان آن را کیک سه لایه دانست.
او خاطرنشان میسازد تویوتا به بدنه ساختاری جدید و لایهای نقلمکان خواهد کرد که سیستمعامل آرن با سرویسهای نرمافزاری بهروز در آن حضور خواهند داشت. همچنین از پلتفرمی استفاده میشود که حداکثر فضا، عملکرد و راندمان را ارائه میکند. در حال حاضر که تسلا با فاصلهای نسبتاً قابلتوجه پیشتاز بازار خودروهای برقی است تویوتا باید تولید چنین محصولاتی را بهطور قابلتوجهی افزایش دهد تا بتواند به حاشیه سود مدنظر خود برسد. حاشیه سود کنونی تسلا حدود ۲۰ درصد است که با توجه به جنگ قیمتی اخیر و تخفیفهای قبل توجه کاملاً احساسبرانگیز به نظر میرسد. حاشیه سود تویوتا نیز به حدود ۱۰ درصد میرسد. ژاپنیها میخواهند با هدف تولید ۱۰ میلیون خودرو در سال حاشیه سود خود از تولید خودروهای برقی را افزایش دهند. البته بسته به بازار هدف بسیاری از این خودروها همچنان دارای قوای محرکه هیبریدی خواهند بود. ساتو در نهایت میگوید:
ما قبلاً به حجم تولید ۱۰ میلیون دستگاهی رسیدهایم که باعث میشود بتوانیم سرمایهگذاری خود در زمینههای جدید را تسریع بخشیم. تولید ۱۰ میلیون دستگاهی بزرگترین نقطه قوت ماست
زیزیگولو
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲مطمئناً استراتژیای مناسب به مدیرای کمپانیا و صاحبای کسبو کار کمک میکنه تا بتونن جهت گیری درستی واسه آینده کاریشون داشته باشن و تویوتا نشون داده که اکثر استراتژیایی که در پیش میگیره موفق از آب درمیاد
سالار فصل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی دیر شده
خیلی احمقانه رفتار کردند مدیران تویوتا
وقتی اولین بار ماشین هایبریدی ساحتند و ازش استقبال شد باید میفهمیدن که بازی تمام برقی رو باید شروع کنن
در اون صورت الان سالی 10 میلیون رو داشتند در مجموع میفروختند
Car love
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲میگه تازه میخوایم تجربه کسب کنیم!! 😂
شاهکار تاریخ خودرو سازی یعنی bz4x رو ادامه بده موفق میشین حتما
Killer
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲صبح بخیر ته دیگشم خوردن
فقط اون موقع که تویوتا میگفت بقیه دارن اشتباه میکنن و برقی به جایی نمیرسه و این صحبتا و ژاپنی فنا هم میگفتن اره همه دنیا اشتباه میکنن تویوتا درست میگه،حالا ببینین به چه وضعی افتاده :)) بقیه برندهای ژاپنی هم وضعیت خیلی بهتری از تویوتا ندارن فقط اونا بقیه رو دیس نمیکردن
مجید
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲یه پیشنهاد به تویوتا واسه چند برابر کردن سود بیا ایران تولید داخل راه بنداز سودت میشه چند برابر بدون رقابت حتی مدل جدید نمیخاد بیاری همون ۳۰ سال پیشا قدیمی هارو بیار تازه میفهمی معنای سوددهی چیه
Elmiraj
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲((حاشیه سود کنونی تسلا حدود ۲۰ درصد است که با توجه به جنگ قیمتی اخیر و تخفیفهای قبل توجه کاملاً احساسبرانگیز به نظر میرسد.))
حاشیه سودی که دو یا سه برابر رقباست….
اونم وقتی قدمت چندانی نداری و برندی تمام الکتریکی هستی…
بقیه تازه یه دهه بعد انتظار سود دهی دارن…!!!!
« نهایت رقابت دیگران با تسلا فروش بیشتر خودروهایی با نصف قیمت و ضرر هست »
محسن
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲حتما موفق میشی تویوتا 😂
مخصوصا با bz4x که پرچمدار برقی هاست
مجتبی .
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲مدیران تویوتا خدا که نیستن بله اونام ممکنه دربرآورداشون اشتباه کنن وگاهی هم زورشون به دیگر عوامل دخیل در فراگیری برقیها نرسه. اما اگه استراتژی درستی انتخاب کنن قطعا میتونن توبازار جدید هم قدرتمند عمل کنن ولی باتوجه به ظهور رقبای جدید وقدر قطعا کار سختیه اما ژاپنیها نشون دادن ازپس کارهای سخت بر میان. فکر هم نکنم خیلی دیر شده باشه چون تازه داره تکنولژی برقیها به شرایط مطلوب میرسه و تازه داره مصرف کننده های عام روجذب میکنه.تاحالا قشر خاصی سمت برقیها میرفتن وکم کم داره فراگیر میشه. خوش بحال مردم کشورهای آزاد.
یوسف
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲الان سه مرحله رو قلطی میکنه یه ماشین میسازن که هم چرخش در میره هم آتیش میگیره هم چپ میکنه…..
Tesla
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲جناب تویوتا خیلی دیر شروع کردی ( خیلی ) ، تویوتا جزو اولین شرکت هایی بود که ماشین هیبریدی ساخت و البته خیلی هم سود کرد ( به هر حال پریوس پر فروش ترین هیبریدی تاریخ هست ) ، نمیدونم چی بگم ولی امیدوارم موفق بشه
(JONATHAN (TESLA
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲( خودروی bZ4X محصول موفقی نبوده است )
تازه متوجه شدن زمانی که فقط در مرحله کانسپت بود این خودرو برای خیلی ها آشکار بود این قضیه
و این حرف های استراتژی سه مرحله ای به نظر میاد در مرحله اول فقط شعار برای مدیریت جدید و به گفته خودشون فقط روی کاغذ هستش
مرحله اول تغییر نه خودروی جدید برای یه شرکت سنتی بلکه توقف تولید خودرو هایی هست که سود دهی ندارن اول باید تکلیف خودرو های درون سوز مشخص بکنن بعد نقشه راه الکتریکی ارائه بکنند
بهزاد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲جاناتان خودت متوجه شدی چی نوشتی؟!
الان شما بگو کدوم خودروهاش سوددهی ندارن؟
مهندس وقتی مدیرش میگه تا فلان سال این مقدار تولیدش برقیه بعد شما میگی تکلیفشو روشن کنه!
حقیقتا وقتی سنگربانان تسلا به حوزه های تحلیل صنعتی و اقتصاد خودرویی وارد میشن فقط واژه ها را هدر میدن و بی سر و ته حرف میزنن.
(JONATHAN (TESLA
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲واژه سود دهی فقط برای سود بهدست آمده از فروش هر خودرو نیست !
سوددهی یا زیان دهی در مورد اثرات زیادی هست
مثلاً خودرو های هیدروژنی و سرمایه گذاری تو این موضوع زیان دهی هست حتی اگه روی فروش هر خودرو سود بکنن
الان شرکت تویوتا روی یک سری پروژه ها زمان و بودجه هزینه میکنه که باعث شدن تو الکتریکی سازی عقب بمونن اگه صرفه جویی نکنند چه در زمان چه در بودجه اگه کوچک تر نشن نمیتونن کاری از پیش ببرند
برای مثال تا زمانی که خطوط تولید یه خودرویی مثل rav4 رو به روز رسانی نکنن نهایتش میتونن با همون پلتفرم روی اون خط تولید همزمان فقط bz4x و rav4 تولید بکنن
پلتفرم جدید نیازمند خط تولید جدید در صورتی که بخوان خطوط تولید قدیمی رو به روز رسانی بکنن باید قید خودروی قدیمی رو بزنن نه یک دفعه ولی باید برنامه داشتن باشند
خیلی از خودرو های تویوتا هستن که دارن ضرر میزنند به آینده این شرکت مثل لندکروز های قدیمی که کلی زمان فضا و هزینه داره براشون صرف میشه
بهزاد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲حقیقتا خودت باز متوجه منظورت شدی؟!!!
تویوتا رو یکسری پروژه ها زمان و بودجه هزینه میکنه بعد از الکتریکی سازی عقبه و باید کوچک بشه؟!!!!
با چند کلمه و کلی گویی نمیشه صنعت خودرو را تحلیل کرد.
مهندس بسیاری از شرکت هر چند سال پلتفرم و خطوط تولید خودشونو مورد بازنگری قرار میدن و مثلا تویوتا در این تغییر و تحول دچار هیچگونه خسارتی نشده و در آینده هم میتونه با تغییرات خودشو با بازار همگام کنه همانطور که در گذشته این تغییرات اتفاق افتاده.
مگه خودروهای قدیمی تا ابد قراره تولید بشه!!!!
هر وقت شماها وارد تحلیل شدید مرغ پخته پرواز کرده و این میزان سطح آشنایی با صنعت خودرو تاسف آوره.
(JONATHAN (TESLA
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲خب من نمیتونم بیام در یک فضای بسته از زنجیره تامین تا بازاریابی رو برات توضیح بدم
همین که تویوتا در یک اقدام خیلی بی سابقه میاد تغیرات بی سابقه در مدیریت و استراتژی کلی شرکت انجام میده و کل حرف هایی که مدیران سابق بهش تاکید داشتن رو میریزه تو سطل زباله خودش نشون میده این شرکت خیلی فرسوده و پیر و نیازمند جوان سازی و تغییر و پوست اندازی هستش
هزینه این تغییرات همونی که گفتم کوچک شدن سیو کردن سرمایه و زمان هستش
تویوتا تو همون بازار خودرو های درون سوز هم بخش ضعیف و قدیمی بازار در اختیار داره
تبدیل شدن این شرکت به یک شرکت تکنولوژیک و به روز در بازار الکتریکی نیازمند یک انقلاب و تخریب خلاق هستش وگرنه سرنوشت بقیه شرکت های ژاپنی برای تویوتا دور از انتظار نیست جایی که سونی جایگاه خودش به سامسونگ میده
بهزاد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲مهندس تغییر مدیریت یک روند دائمی بوده و مگه مدیر قبلی از دوران کودکی مدیر عامل این شرکت بوده؟
یه چیزی بگید بگنجه!
وقتی میگم تحلیل صنعت خودرو از سمت شما سرگیجه آوره دقیقا همینجا نمود پیدا میکنه؛
کدوم سیو سرمایه ، این شرکت ها بخشی از درآمد خودشونو صرف توسعه و تحقیق و سرمایه گزاری برای آینده میکنند و هر روز ایده های جدید وارد شرکت میشه و اگر بخوان چند سال استوپ کنند تا ببینن سال ۲۰۳۰ اوضاع چطوره که شرکت سال بعد تعطیله.
از قرار شما اصلا به غیر اخبار تسلا اطلاعات بروز را کسب نمیکنی و حتی منظور مدیران خودرویی را درست متوجه نمیشی.
این مدیر میگه تا زمانی بیش از ۳ میلیون خودروی برقی تولید نشه به سود مورد نظر نمیرسند همانطور که سال گذشته شرکت فورد معادل ۳ میلیارد دلار و GM نیز ۱.۴ میلیارد در بخش تولید خودروی برقی زیان دهی داشتن اما با توجه به عملکرد سایر بخش ها در کل سودآور بودن و انتظارشون هم در بخش برقی برای کسب سود از ۲۰۲۶ به بعد هست.
نمیدونم جمله ی بخش قدیمی و ضعیف بازار دقیقا به چه معنیه ولی حداقل میدونیم شما شناختی از بازار خودرو ندارید و دائما هم صنایع دیگه مثل الکترونیک را وسط میکشید در حالی که هر صنعت داستان خودشو داره.
لازمه یک مورد یادآوری هم بشه در این مورد که اکثر شما فکر میکنید شرکت های بزرگ الکترونیک ژاپنی با ورود سامسونگ ورشکسته شدن! در حالی اکثر آنها روپا بوده و فقط چندین ساله در همان حد خودشون باقی موندن و مثل سامسونگ بزرگتر نشده و از لحاظ درآمدی چند شرکت مثل؛
سونی ، کنون ، توشیبا ، پاناسونیک ، فوجیتسو ، شارپ ، فوجی فیلم ، هیتاچی ، nec در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد دلار درآمدشون بود و با احتساب صدها شرکت کوچک دیگر این درآمدها به بالای ۶۰۰ میلیارد دلار میرسه منتهی چون شما پشت ویترین چیزی نمیبینی فکر میکنی برشکست شدن.
(JONATHAN (TESLA
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲همه چی گل بلبل از نظر شما
یه مثالی هست که میگن اردک شوروی هیچ وقت خیس نمیشه با اینکه داره روی اب زندگی میکنه حکایت الان شماست
خود آکیو تویودا گفت این بهترین کاری بود که میشد برای پوستاندازی و تحول تویوتا انجام داد
ایشون به اجبار کنار رفت بعد از 13 سال .
تحقیق توسعه یه بحث هزینه گسترش اهداف شرکت یه بحث دیگه . شرکت ها کلی تحقیق توسعه روی ایده های نو میکنن
ولی هزینه رو برای یکی ایده ها صرف میکنن چندین سال شرکت تویوتا ساز مخالف با همه شرکت ها زد ولی به جایی نرسید
فورد gm چندین سال دارن خودشون کوچیک تر میکنن سدان هارو متوقف کردن از بازار های غیر ضروری بیرون اومدن روی استارت اپ های الکتریکی سرمایه گذاری کردن رقبای خودشون مثل تسلا سال ها برنداز کردن جنرال موتورز الان نصف اندازه دهه های گذشته خودش هستش چرا استراتژی خودشون شرکت های امریکایی عوض کردن چون فهمیدن شرکتی میتونه از بحران ها عبور بکنه که یاد گرفته باشه انبساط و انقباض داشته باشه دقیقا من هم همین گفتم اتفاقی که برای سونی افتاد این بود که ترجیح دادن با توجه به اینکه از بازار عقب افتادن در پشت صحنه به عنوان صرفا توسعه دهنده و تامین کننده ادامه فعالیت بدن همین برای تویوتا میشه متصور شد
درضمن هیچ شرکتی استوپ نمیشه مگر که تعطیل شده باشه فلکس واگن دو سال پیش اعلام کرد دیگه از نظر امار تولید فروش با تویوتا رقابت نمیکنه و برنامه جدید دارن
این برنامه رقابت با تسلا به جای تویوتا بود چه از نظر تعداد تولید چه توسعه . مرسدس از توقف توسعه موتور درون سوز خبر داد این ها همان برنامه سیو کردن و تعطیلی و کوچک شدنی هستن که گفتم
کیان
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲همین ک این همه ادم از تویوتا فشاری میشن خودش به تنهایی نشونی از قدرت تویوتا هست !!!