تویوتا برای گرامیداشت یک صدمین سالگرد برگزاری مسابقات مشهور ۲۴ ساعته لمان از نسخه مفهومی و کانسپت GR پریوس رونمایی کرد. این خودرو از کیت آیرودینامیک جدید سود میبرد.
تیم گازو ریسینگ که مسئول توسعه این خودرو بوده از پنجمین نسل پریوس به منظور شکلدهی به آن استفاده کرده است. همانطور که دیده میشود کیت آیرودینامیک کامل خودرو باعث شده پریوس مفهومی آماده حمله به پیست به نظر برسد! نام اصلی خودروی موردبحث پریوس ۲۴ ساعته لمان سنتنیال GR ادیشن است و از سپر جلوی بازنگری شده با چراغهای برگرفته از موتور اسپرت سود میبرد. این چراغها را ورودیهای لانهزنبوری بزرگ احاطه کردهاند.
نمای جلوی خودرو همچنین تحت تأثیر اسپلیتر بزرگ، ورودیهای هوای بزرگ و کاپوتی فیبر کربنی و سبکتر است. در پروفایل جانبی تویوتا GR پریوس کانسپت قوس چرخ های مشکی و رکابهای جدید به چشم میخورند و نوشته ریسینگ هیبرید نیز وجود دارد. نهایتاً به بخش عقب خودرو میرسیم که به بال عقب ثابت، دیفیوزر پهن و گلگیر عقب الهام گرفته از خودروهای مسابقهای استقامتی مجهز شده است. این کانسپت هیبریدی از رینگهای جدید ۱۸ اینچی و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S استفاده میکند. سیستم تعلیق مناسب پیست نیز باعث بهبود هندلینگ پریوس موردبحث خواهد شد. تویوتا گازو ریسینگ اشارهای به بهبود قوای محرکه این پریوس عصبانی نکرده است هرچند میگوید کانسپت یاد شده به دلیل استفاده از رینگهای انحصاری و قطعات آیرودینامیک الهام گرفته از خودروی مسابقهای تویوتا در لمان عملکرد سواری بسیار خوبی خواهد داشت.
تویوتا اعلام داشته کانسپت یاد شده ادای احترام این برند به مسابقات لمان و فدراسیون اتومبیلرانی فرانسه است. اگرچه به نظر میرسد تنها یک دستگاه از GR پریوس مفهومی تولید شده اما اخباری درباره توسعه GRMN از این خودروی هیبریدی به گوش میرسد، خودرویی که شاید از کیت آیرودینامیک همین کانسپت الهام گیرد و قدرت بیشتر و شاسی تیزتری داشته باشد. پریوس پیست محور یاد شده نیز در مسابقات لمان به نمایش درخواهد آمد و در کنار آن نیز مزدا MX-30 E-EV با پیشرانه روتاری بهبود دهنده شعاع حرکتی دیده خواهد شد.
نمایشگاه ویژه مسابقات لمان توسط موسسه گردشگری ملی ژاپن برگزار میشود و تویوتا و مزدا نیز با این موسسه همکاری دارند. هدف از برگزاری نمایشگاه یاد شده ارائه دستاوردهای صنعت خودروی ژاپن بوده و ماساهیتو سودا به عنوان یکی از هنرمندان مشهور ژاپنی نیز در رویداد یاد شده حضور خواهد داشت. یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام اهداف کربن خنثی و زیستمحیطی با معرفی سوختهای هیدروژنی و پاک و همچنین قوای محرکه برقی است. بد نیست بدانید مزدا اولین خودروساز ژاپنی بود که در سال ۱۹۹۱ قهرمان مسابقات لمان شد و تویوتا گازو ریسینگ نیز بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ این عناوین را تکرار کرد. ژاپنیها امیدوار هستند امسال و در یک صدمین سالگرد برگزاری لمان به پیروزیهای ارزشمند خود ادامه دهند.
کیان
۱۷ خرداد ۱۴۰۲پریوس ک به خودی خود خیلی ماشین خوب و جاداری هست برای خانواده و مصرف عالی، ایراد نسل قبلی طراحی اون بود ک طراحی این نسل اینقدر خوب شده ک شده نقطه قوتش
واقعا مورد استقبال قرار میگیره اگر بیاد، یه ماشین عالی و کم مصرف
Python
۱۷ خرداد ۱۴۰۲نسل قبلش واقعا خوب بود تو ایران والانم بخاطر ظاهرش قیمت پایینی داره
ماشین باز
۱۷ خرداد ۱۴۰۲به به چقدر عالی شده
yaazid
۱۷ خرداد ۱۴۰۲همونقدر که طراحی نسل قبلش آشغال بود طراحی این نسل زیباست، مخصوصا با این کیت زیبا و هماهنگ با سایر اجزای بدنه که زیباییش رو چند برابر کرده.
متاسفانه کشور ما فقط نسلای بدرد نخور خوردروهارو وارد میکنه اگه این ماشینم مثل نسل قبلش زشت بود صددرصد وارد کشور شده بود🙃
ما هیچ ما نگاه!
Alireza
۱۷ خرداد ۱۴۰۲سلام من پشم هستم صاحبم ریخت چونکه هرگز فکر نمیکرد پریوس کسل کننده و بیریخت انقدر جذاب و دوست داشتنی بشه😂😂
محمد
۱۷ خرداد ۱۴۰۲طراحی جلوش خوبه ولی عقبش بنظرم زیاد جالب نیست ای کاش یه عکس از داخلش هم میذاشتید