تویوتا توندرا ۲۰۲۲ از فناوری بهروزتر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت بهتر بهره میبرد و خوشبختانه همچنان مانند نسل گذشته، توانایی و ظرفیت آفرود بالایی دارد. هرچند نقاط ضعفی هم وجود دارند که به آنها خواهیم پرداخت. درهرصورت، نسخه جدید توندرا یک خودرو همهفنحریف بوده و برای تویوتا، یک قدم روبهجلو محسوب میشود.
طراحی: ۷ از ۱۰
طراحی نسل جدید توندرا از نسل گذشته آن بسیار جذابتر شده است. طراحی پایینتر خط شیشه جانبی و شمایل مربع گونه نسل جدید، باعث ایجاد فرمی عضلانیتر در این خودرو شده است. ستون A و B به رنگ مشکی ساخته شدهاند تا به مدرنتر دیدهشدن توندرا ۲۰۲۲ کمک کنند. طاق چرخها نیز نسبت به قبل حجیمتر و عضلانیتر شدهاند.
جلوپنجره توندرا میزبان یک نوار کرومی بزرگ بهدور خود است که توسط یک گلگیر سیاهرنگ که زیر جلوپنجره قرار گرفته است، پشتیبانی میشود. این بخش سیاه باعث ایجاد کمی ناهماهنگی در چهره کلی خودرو شده است؛ شاید بهتر بود گلگیر توندرا جدید همرنگ بدنه میشد.
بالای داشبورد پهن و عریض این خودرو، شاهد حضور چهار ورودی هوای عمودی هستیم که وظیفه تهویه هوای کابین را برعهده گرفتهاند. پایینتر بودن خط شیشه جانبی توندرا، به راننده خود اجازه میدهد تا دست خود را بهراحتی روی در تکیه داده و از رانندگی وانت جذاب خود لذت ببرد. جنس مواد بهکاررفته در کابین هم مناسب است.
بادقت بیشتر، میتوانیم بخشهای مختلفی را ببینیم که در آنها از پلاستیک طوسی رنگ استفاده شده است؛ انگار تویوتا قصد داشته ظاهری حس استفاده از آلومینیوم را به سرنشین القا کند ولی ناکام مانده است. در کل کابین توندرا کیفیتی رقابتی دارد. اگر مایل به راندن خودرویی با کابین بهتر باشید، باید به سراغ وانتهای گرانتری چون فورد F-150 یا رم ۱۵۰۰ بروید.
راحتی: ۷ از ۱۰
سواری سرنشینان جلو و عقب توندرا بسیار راحت است. صندلیها بهخوبی سرنشینان را در شرایط جادهای و آفرود در خود فرامیگیرند. قابلیت تنظیم ۸ حالتی صندلی، گرمکن و تهویه نیز از امکانات این صندلیها هستند (دو مورد آخر تنها برای نسخههای لیمیتد و بالاتر در دسترساند).
فضای عقب خودرو متأسفانه بهاندازه نسل گذشته یا سایر رقبای این خودرو خوب نیست؛ فضای سر و پا محدود است. فضای عقب کابین از تمامی رقبا (به جز نیسان تیتان) کوچکتر است.
فضا به اینچ | فضای سر (جلو و عقب) | فضای پا (جلو و عقب) | فضای شانه (جلو و عقب) |
تویوتا توندرا ۲۰۲۲ | ۴۱ / ۳۸.۵ | ۴۱.۲ / ۴۱.۶ | ۶۵ / ۶۲.۴ |
فورد F-150 | ۴۰.۸ / ۴۰.۴ | ۴۳.۹ / ۴۳.۶ | ۶۶.۷ / ۶۶ |
شورولت سیلورادو | ۴۳ / ۴۰.۱ | ۴۴.۵ / ۴۳.۴ | ۶۶ / ۶۵.۲ |
رم ۱۵۰۰ | ۴۰.۹ / ۳۹.۸ | ۴۰.۹ / ۴۵.۲ | ۶۶ / ۶۵.۷ |
بسته آفرود TRD موجود در این خودرو از میراگرهای (Dampers) مخصوص و تایرهای آفرود استفاده میکند. باوجود تنظیمات آفرود این بسته، راندمان توندرا در مسیرهای جادهای و شهری نیز خوب و مناسب است. ارتعاش ناشی از فشار موتور و صدای باد و تایرها نیز گهگاه حس و شنیده میشوند.
فنربندی جدید چنبرهای توندرا راحتی راندمان این خودرو را در مسیرهای ناهموار بهخوبی افزایش داده است؛ اما این راحتی فوقالعاده توندرا ۲۰۲۲ به معنای ازبینرفتن لذت رانندگی نسلهای گذشته نیست.
فناوری و اتصالات: ۸ از ۱۰
تویوتا سرانجام دست از سیستم اطلاعات سرگرمی کهنه خود برداشته و این بار به سراغ نسل جدید این سیستم رفته است. یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی برای مدلهای SR و SR5 و یک نمایشگر ۱۴ اینچی برای مدلهای لیمیتد و بالاتر در نظر گرفته شده است. رابط کاربری روان و ساده است اما دوست داشتیم که یک کلید بازگشت به خانه برای جابهجایی راحتتر میان نرمافزارهای متعدد وجود داشت. درکل این نمایشگر کاملا پاسخگو و سریع بوده و از رابط کاربری بهینهای استفاده میکند.
اپل کار پلی، شارژ بیسیم گوشی هوشمند، تقسیم نمایشگر برای استفاده چندگانه، نرمافزارهای گوگل، شارژهای USB برای شارژ سیمی و استفاده از گجتهای متعدد و.. از دیگر امکانات نسل جدید توندرا هستند.
کارکرد و فرمانپذیری: ۸ از ۱۰
تویوتا برای توندرا ۲۰۲۲ از موتوری V6 به حجم ۳.۵ لیتر استفاده کرده است که توان خروجی ۳۸۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. بیشتر رقبای این خودرو بهجز فورد F-150، همگی از گشتاور کمتری برخوردار هستند. صدای روشنکردن توندرا و بالابردن دور موتور آن، شبیه صدای زوزه سگهای هاسکی است و از آن تن صدای نهچندان جذاب موتور V8 سابق دور شده است.
یک جعبهدنده ۱۰ سرعتی خودکار وظیفه انتقال قدرت از موتور تویین توربوی ۶ سیلندر به چرخها را دارد. این جعبهدنده کارکردی روان دارد؛ اما گاهی تعداد تعویض دندهها بهویژه در مسیرهای سربالایی بیش از اندازه میشود. دو حالت اسپرت و اقتصادی (Eco) به ترتیب برای کشیدن بار و عبور از شیبهای تند و استفاده درونشهری و روزمره مناسب هستند.
حداکثر بار قابل کشش توسط توندرا از سایر رقبا کمتر است. مدل ۲۰۲۲ این خودرو توان حمل حدودی ۵ تن بار را دارد. سایر رقبا نظیر سیلورادو و F-150 میتوانند حداقل ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر بار حمل کنند. کیفیت حمل بار هم در رقبا بیشتر از توندرا است؛ چراکه باتوجهبه ضربهگیرهای موجود در این خودرو، ضربات بیشتری در طی گذر از دستاندازها و چالهها به بدنه و بار آن وارد میشود.
توندرا در عملکرد آفرود خود را بهخوبی نشان میدهد. بسته TRD نیز مخصوصا برای همین کار طراحی شده است. صفحه شاسی جدید، دیفرانسیل عقب با قابلیت قفل الکترونیکی، سیستم کنترل خزش تویوتا و حالات مختلف رانندگی برای شرایط متفاوت همگی جزو همین بسته ۳ هزار دلاری هستند. این بسته شامل یک دوربین جلو هم میشود تا راننده هنگام عبور از مسیرهای سخت، از برخورد با اجسام مختلف جلوگیری کند. فاصله مناسب کف خودرو تا زمین و فنربندیهای نرم نیز درست همان حسی را از رانندگی توندرا ایجاد میکنند که از تمامی محصولات آفرود تویوتا انتظار داریم.
ایمنی: ۹ از ۱۰
از امکانات نسل جدید توندرا میتوان به ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط، چراغهای قویتر، حسگر پوشش نقاط کور و… اشاره کرد. رقبای توندرا در این زمینه در حال استفاده از سیستمهای حفظ خودرو بین خطوط بدون دخالت دست هستند؛ متأسفانه تویوتا هنوز درباره استفاده از این فناوری، اطلاعاتی را منتشر نکرده است.
مصرف سوخت: ۷ از ۱۰
بر اساس تستهای صورتگرفته، توندرا ۲۰۲۲ بهصورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲.۳۸ لیتر بنزین میسوزاند که با رقبایی چون شورولت سیلورادو و رم هیبرید برابر است. شاید این مصرف سوخت نسبت به نسل گذشته خود بهبود پیدا کرده باشد اما همچنان در برابر مصرف سوخت ۱۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر فورد F-150 رقم زیادی به شمار میرود.
مصرف سوخت شهری و جادهای توندرا نیز به ترتیب برابر ۱۳.۸۴ و ۱۰.۶۹ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر است.
قیمتگذاری: ۴ از ۱۰
نرخ مدل پایه تویوتا توندرا ۲۰۲۲ برابر ۳۵,۹۵۰ دلار است. نسخه لیمیتد نیز با بالاترین ارزش خرید نرخی برابر ۵۳,۵۹۵ دلار دارد که نسبت به فرود F-150 اکوبوست V6 با نرخ ۵۵,۰۲۰ دلار مقرونبهصرفهتر است. برای خرید بسته آفرود TRD و بسته تکنولوژی نیز باید مبالغ ۳ هزار و ۳۸۵ دلار را هزینه کنید. بسته شنیداری JBL نیز به قیمت ۵۶۵ دلار در دسترس خریداران است که مناسب کاربران عمومی نیست. رنگ قرمز این خودرو هم ۴۲۵ دلار بیشتر هزینه روی دست خریدار میگذارد. نسخه قرمزرنگی که ما آن را بررسی کردیم، با دارابودن تمام بستههای اضافه نرخی برابر ۶۰,۱۸۸ دلار داشت.
باید در نظر داشت که رقبایی نظیر رم، همین امکانات را با نرخی بیش از ۶۳ هزار دلار ارائه میدهند. کیفیت کابین و فضای بار توندرا بهاندازه رقبایش مناسب نیست؛ اما تجربه رانندگی و تواناییهای آفرودش آن را به یکی از بهترینهای بازار تبدیل میکند. باقی موارد به اولویتبندی هر شخص بستگی دارد.
مشخصات فنی تویوتا توندرا ۲۰۲۲:
موتور | ۳.۵ لیتری تویین توربو V6 |
خروجی | ۳۸۹ اسب بخار قدرت ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور |
جعبهدنده | ۱۰ سرعتی خودکار |
چرخهای محرک | چهارچرخ محرک |
وزن | ۲۴۹۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ترکیبی: ۱۲.۳۸ شهری: ۱۳.۸۴ جادهای: ۱۰.۶۹ |
تعداد سرنشین قابلحمل | ۵ |
بار قابل کشش | ۵ تن |
بار قابلحمل | ۷۹۰ کیلوگرم |
قیمت مدل پایه | ۳۵,۹۵۰ دلار |
قیمت مدل تست شده | ۶۰,۱۸۸ دلار |
مردیم از خوشی
۱۷ بهمن ۱۴۰۰همه چیزش عالیه ولی کارش خیلی سخته بازار اصلیش آمریکاست ، باید دید آمریکایی ها محصولات خودشون را ترجیح میدهند
هامر ، شورلت سیلورادو EV،فورد ،رم ،ریویان
یا
توندرا
توندرا عالیه ولی به نظرم زیبا نیست با این همه محصول داخ.لی عالیشون برند سراغ سایر برند ها
Mohamad
۱۷ بهمن ۱۴۰۰تویوتا میخواد در کلاس فول سایزها اهداف فروش خودشو محقق کنه که احتمالا توندرای جدید اینکارو انجام میده . قرار نیس بازار وانت امریکا رو دستش بگیره که .
ضمنا شما اگه فروش این و هایلوکس و تاکوما رو یه جمع بزنی میبینی تویوتا در سطح جهانی نزدیک به ۱ میلیون وانت میفروشه
تو خیلی از بازارها با وجود هایلوکس که اجازه عرضه اندام به سایرین نمیده
دنیا که فقط امریکا نیس .
MOHAMMAD.n.r
۱۷ بهمن ۱۴۰۰به فروش فورد و رم نمیتونه برسه.
ولی میتونه از بقیه امریکایی ها بهتر بفروشه.
باید صبر کرد
is that a.........Supraaaa
۱۷ بهمن ۱۴۰۰راه زیادی در پیشه
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۰خب خب حالا یارو هی بیاد عدد و رقم برامون بگه از امیتاز سایت ها بگه یعنی این بهتر از رقباش هست!
البته تقصیر هم ندارن کسی که توانایی تشخیص اینکه بدونه MSX (NSX)🤣🤣 یک پروژه شکست خورده بود رو نداره انتظار بیشتری هم ازش نمیره.
همه بگن رَم… من میگم MSX🤣😉
امین
۱۷ بهمن ۱۴۰۰خوبه ،ولی رم و F150 چیز دیگه ای هستن
پیام
۱۷ بهمن ۱۴۰۰اخه گناه ما چیه حسرت وانت تویوتا را هم باید بخوریم خدایا اگه هستی خودت یه کاری بکن دیگه امتحان بسمونه جوونیمون رفت 😔 خدا لعنتشون کنه شورشیای 57
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۷ بهمن ۱۴۰۰چقد نحس بود اون سال…
زیزیگولو
۱۷ بهمن ۱۴۰۰توندرا درست مثل پیکاپای آمریکایی ظاهری قلچماق و خشن داره و میتونه رقیب خیلی خوبی واسشون باشه
B.A.E Systems
۱۷ بهمن ۱۴۰۰دوستان توندرا برای رقابت با f150 یا رم ۱۵۰۰ یا سیلورادو ساخته نشده
بیشتر برای استفاده تویوتا از بازار پیکاپ پسند آمریکا هست
mm-yarlou
۱۷ بهمن ۱۴۰۰تلاش قابل تحسین ولی باید عین آمریکایی ها که تمرکز اصلی اون ها پیک سازی روی پیک آپ کار کنه تا با اون ها رقابت کنه
افشار
۱۷ بهمن ۱۴۰۰این که هیچ فرقی با سکویا نداره و تنها فرقش پیکاپ بودنش هست
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
۱۸ بهمن ۱۴۰۰تویوتا ایندفعه با ماشین های جدیدش کولاک کرده
اومده رقیب های سرسخت بزنه
Afg
۱۸ بهمن ۱۴۰۰جلوپنجره اش خیلی بزرگه ولی بازم خیلی بهتر شده قدرت موتور گشتاورشم عالی شده باید منتظر موند
سپهر
۱۹ بهمن ۱۴۰۰اگه لوگو رو برداری انگار ماشین امریکاییه،تویوتا بی شخصیت و کپی کار
محمدسجاد
۶ مهر ۱۴۰۲کپی کار به شرکتای خودروساز کره ای و چینی و ایرانی میگن نه به یه برند معروف و بزرگی مثل تویوتا که یه لندکروزش از تو خیابون رد میشه همه چشمشون بهش خیره میشه ماشینای ژاپن و آلمان و آمریکا رو دست ندارن تویوتا که همیشه امتحان خودش رو پس داده پس احتیاجی به دفاع نداره همه چیز آپشن و خوشگلی نیست لکسوس آپشناش از لندکروز خیلی زیادتره ولی تو موقعیت سخت که بیفته دست به دامن برادر ناتنیش میشه