تویوتا

WiLL Vi، عجیب‌ترین تویوتای تاریخ!

در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، تویوتا خودرویی را تولید کرد که برای جوان‌های ژاپنی در نظر گرفته شده بود ولی هرگز با استقبال مواجه نشد.

دههٔ ۲۰۰۰ دوران عجیبی از لحاظ طراحی خودرو بود. خودروهایی مثل شورلت HHR و کرایسلر پی‌تی کروزر، طراحی مدرن و کلاسیک را باهم تلفیق کردند و خودرویی مثل هوندا المنت شبیه جعبه‌ای مقوایی بود که توسط یک کودک ساخته شده است. بااین‌حال، قطعاً عجیب‌ترین خودروی آن سال‌ها را تویوتا ساخت.

نگاهی به تویوتا WiLL Vi

این خودرو یک کانسپت یا یک مدلی نمایشی نیست. WiLL Vi یک خودروی تولیدی واقعی بود که حتی هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از آن را در حال حرکت در خیابان‌های لندن دید. برای اینکه باور کنید این یک خودروی واقعی است و با هوش مصنوعی درست نکرده‌ایم، مشخصات آن را مرور می‌کنیم. زیر کاپوت WiLL Vi یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با ۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۲۳ نیوتن متر گشتاور قرار داشت که این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد.

برند WiLL

برای پرداختن به این خودرو ابتدا باید داستان برند WiLL را مرور کنیم. این یک جنبش بازاریابی مشترک بود که با مشارکت بیش از ۱۰ شرکت ژاپنی مثل تویوتا، پاناسونیک، کائو (تولیدکنندهٔ مواد شوینده و بهداشتی و لوازم‌آرایش)، آساهی (تولیدکنندهٔ مشروبات الکلی)، شرکت توریستی کینکی نیپون و… شکل گرفت. هدف از این همکاری که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ صورت گرفت، ارائهٔ محصولات و خدماتی برای جمعیت جوان ژاپن بود. همهٔ این محصولات با برند WiLL عرضه می‌شدند. به‌عنوان‌مثال، آساهی مشروباتی با هدف جمعیت جوان تولید می‌کرد، کائو خوشبوکنندهٔ هوا می‌ساخت، پاناسونیک برند WiLL را روی جاروبرقی‌ها و کامپیوترهای شخصی خود می‌زد و نهایتاً تویوتا هم خودروهایی را با برند WiLL عرضه کرد.

جنبش طراحی نئو رترو

در دههٔ ۲۰۰۰ درحالی‌که در اروپا و آمریکا خودروهای رترو مثل فولکس‌واگن بیتل و شورلت SSR با ترکیب طراحی‌های کلاسیک و مدرن خلق شدند، صنعت خودروسازی ژاپن رویکرد خاص خود برای طراحی را داشت که نئو رترو نام گرفت و از خودروهای ژاپنی کلاسیک اواسط قرن بیستم الهام می‌گرفت. WiLL Vi هم مطابق با همین رویکرد طراحی ساخته شد ولی برخلاف خودروهایی مثل بیتل یا مینی که بسیار موفق عمل کردند، بازار هرگز از این تویوتای عجیب استقبال نکرد و تنها حدود ۱۶ هزار دستگاه از آن به فروش رسید.

Vi فقط در دو سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تولید و سپس با مدل دیگری با نام سایفا جایگزین شد که هرچند هنوز هم طراحی عجیبی داشت ولی متعارف‌تر از Vi به نظر می‌رسید. در خانوادهٔ محصولات سری WiLL تویوتا علاوه بر این دو مدل، یک هاچ‌بک کامپکت نسبتاً معمولی‌تر هم با نام VS وجود داشت که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ تولید شد. هرچند این خودروها فقط مخصوص بازار ژاپن بودند ولی تعداد اندکی از WiLL Vi به بریتانیا هم راه پیدا کرد.

WiLL سایفا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5666 ديدگاه)

    باحال بود

    موافقم 13
    مخالفم 6
  2. amir

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3827 ديدگاه)

    عجب سم اسیدی ترجیح میدم پیاده پام تاول بزنه سوارش نشم

    موافقم 20
    مخالفم 10
    1. ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5666 ديدگاه)

      مطمینی؟

    2. .

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      حداقل بهتر از خودرو های سمی داخل ایرانه که رنگ عوض می کنن و کمی اسمش رو میشه مدل جدید یا ماشین جدید.

  3. Nr

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    سال 2004 جوونای ژاپنی زد350 و سیلویا و جی تی ار و سوپرا و لنسر ایوو و سوپرا و ایمپرزا و سیویک داشتن… دلیلی هم نداشته به این توجهی بشه

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5666 ديدگاه)

      بنظرم خریدنش و پرت کردنش از کوه به ته دره یا پرت کردنش تو دریا می‌تونسته سرگرمشون کنه

      موافقم 9
      مخالفم 4
  4. صامورایی

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    کیا بودن از قیافه سانتافه ایراد میگرفتند؟ بفرما. سلطانتون یچیزایی میزده که یک سانت از ماشین با زیبایی آشنا نبوده.تنها راهی که میشده اینو تحمل کنی بعد از نوشیدن دو سه لیتر از همون آساهی بوده که حالیت نشه سوار چی شدی،.

    موافقم 4
    مخالفم 30
    1. Cehx

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (327 ديدگاه)

      اگه اینجا کسی گفت خوشگله و خلاقیت داره
      شما رگ گردنت باد کنه خود ژاپنی فنا نمونش امیر اومده گفته زشته چرا این کارا رو می کنی با خودت
      خود منم میگم هم داخلش زشته هم بیرونش

      موافقم 20
      مخالفم 2
    2. JJ

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (304 ديدگاه)

      این کانسپته
      سانتافه رو تولید کردن

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. صامورایی

        ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (240 ديدگاه)

        Vi فقط در دو سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تولید و سپس با مدل دیگری با نام سایفا جایگزین شد که هرچند هنوز هم طراحی عجیبی داشت ولی متعارف‌تر از Vi به نظر می‌رسید. در خانوادهٔ محصولات سری WiLL تویوتا علاوه بر این دو مدل، یک هاچ‌بک کامپکت نسبتاً معمولی‌تر هم با نام VS وجود داشت که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ تولید شد. هرچند این خودروها فقط مخصوص بازار ژاپن بودند ولی تعداد اندکی از WiLL Vi به بریتانیا هم راه پیدا کرد.

        متنو بخونی بد نیست

        موافقم 2
        مخالفم 8
  5. صامورایی

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    الان چندتا از کاربران کاملا منطقی و دور از تعصب میان میگن وای چقد جذابه کاش میشد ما سوارش بشیم با یه باک دور دنیا رو بگردیم خیلی زیباست عالیه همینو به همه محصولات روز دنیا ترجیح میدم خداشاهده ما متعصبانه نمیگیم همشو از سر عقل و واقع بینی گفتیم جون پدال ما ژاپنی فنا اصلا نمیدونیم تعصب چی هست اصلا ،.،.

    موافقم 3
    مخالفم 21
    1. Cehx

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (327 ديدگاه)

      سندروم کامنت بی قرار داری ؟!
      بزار دو نفر بگن خوشگله بعدش اینجوری دوتا دوتا دیدگاه بزار
      برای خودم ناراحتم که تو کشوری زندگی می کنم که تو توش زندگی می کنی

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. datsun

        ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3992 ديدگاه)

        ترول (به انگلیسی: Troll)، در گفتمان اینترنتی به کسانی گفته می‌شود که با رفتار مخرب در وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب تحریک‌کننده و توهین‌آمیز هستند.یک ترول، فردی است که در اتاق‌های گفتگو، تالارها، وب نوشتها یا تارنماهای کاربر-محور پیام‌هایی ارسال می‌کند که حاوی مطالب ناراحت‌کننده یا جنجال‌برانگیز است. در حالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می‌کنند، اوباش اینترنتی با تحریک سایرین و با پیش کشیدن بحث‌های نامربوط یا توهین‌آمیز، به دنبال مطرح کردن خود و متشنج کردن فضای گفتگو هستند.
        (ویکی پدیا)

        موافقم 23
        مخالفم 1
      2. Cert

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (200 ديدگاه)

        جالبه امیدوارم خودرو های ارزان دیگری
        تولید شود بدون طراحی

    2. Saeedfarshchian

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (207 ديدگاه)

      من و تو یه شمشیر سامورایی تنها باشیم
      چه شود🥰

      موافقم 9
      مخالفم 2
    3. ab0lf4zl

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (235 ديدگاه)

      واقعا درک نمیکنم ک چرا امثال تو بن نمیشن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  6. Galant.VR4(JDM)

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1446 ديدگاه)

    حاجی قیافه رو نگا انگار تانک‌ از روش رد شده
    یعنی یه ماشینایی ژاپنی ها میزنن بعضی مواقع که آدم وقتی میبینه شاخ درمیاره
    ژاپن کشور ناهمواریه که درصد قابل توجهی از خاکشون قابل شهرسازی نیست به همین دلیل جاده های کوهستانی و باریکی دارن برای همین اکثرا ترجیح میدن با این ماشین های این سایزی رفت‌آمد کنن
    ولی این ماشینو هیچکس گردن نمیگیره شبیه سید عصریخبندانه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. حسن

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2250 ديدگاه)

    کلا شرق اسیا خودروهای کوچک و کی کارها را تولید میکنن که خیلی خوبن برا داخل شهر حالا چرا اینا به عنوان خودروی مخصوص جوانان تولید کردن عجیبه
    بیشتر بهش میاد برا اسکولا ساخته شده باشه تا جوونها
    تو ایران که جوون هیچی راضیش نمیکنه هیچ کدوم خودروها که اصلا بدرد نمیخورن راه نمیرن حالا جوون ژاپنی با 88 تا چجوری راضی میشده عجیبه

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. .

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      داداش اون زمان ۸۸ اسب بخار منطقی بود.
      الانه کی کار ها هم فکر کنم ۱۰۰ تا باشن یا کمی بیشتر.

  8. Navid AJ

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3846 ديدگاه)

    ۱۶۰۰۰ تا از این فروش رفته؟‌ خیلی فراتر از انتظارم بود. عجب سَمیه

  9. Milad fakour

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    فکر نکنم پیر زنای ژاپنی هم سوار این بشن چه برسه به جووناشون😕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا