تویوتایاماها

همکاری تویوتا و یاماها برای تولید یک پیشرانه V8 جذاب!

یاماها در حال توسعه یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری با سوخت هیدروژن برای تویوتاست. این دو شرکت قبلاً تعهد خود به توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز را اعلام کرده‌اند. تویوتا و یاماها به همراه مزدا، کاوازاکی و سوبارو برنامه‌های مفصل خود به منظور ادامه سرمایه‌گذاری روی پیشرانه‌های درون‌سوز را اعلام کرده بودند. این ۵ شرکت ژاپنی سال پیش با برگزاری یک کنفرانس خبری علاقه خود به گسترش گزینه‌های مورد استفاده در بحث پیشرانه‌ها و سوخت‌ها را ابراز کردند. همچنین دیگر اهداف آن‌ها شامل تولید خودروهای الکتریکی برای بازارهای جهانی است. این پیشرانه ۸ سیلندر هیدروژنی جدید در حالی توسعه می‌یابد که ژاپنی‌ها از کرولای هیدروژنی-درون سوز در مسابقات موتور اسپرت استفاده کرده‌اند. همچنین طی چند ماه گذشته نسخه پیش‌تولیدی GR یاریس با همین نوع پیشرانه معرفی شده است.

این پیشرانه جدید بر اساس نمونه استفاده شده در لکسوس RC F اسپرت کوپه شکل گرفته است و البته از تغییراتی در انژکتورها، سرسیلندر، منیفولد و… سود می‌برد. یاماها ادعا می‌کند پیشرانه موردبحث در دور ۶۸۰۰ قدرت ۴۴۹ اسب بخاری و در دور ۳۶۰۰ گشتاور ۵۴۰ نیوتون متری تولید می‌کند که این ارقام تقریباً مشابه قدرت و گشتاور مدل RC F ترک ادیشن پرفورمنس هستند. همانند پیشرانه‌های هیدروژنی/درون‌سوز قبلی تویوتا هنوز نشانه‌ای از احتمال نصب این نیروگاه آهنین در خودروهای تولیدی بروز نکرده است اما رئیس یاماها درباره جزئیات این تکنولوژی سخن گفته است.

یوشیهیرو هیداکا گفته است:

پیشرانه‌های هیدروژنی پتانسیل کربن خنثی را با جذابیت حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز ترکیب کرده‌اند. همکاری با شرکت‌هایی که فرهنگ‌های سازمانی متفاوتی دارند یکی از راه‌های نمایش اهداف ما برای آینده است

یاماها می‌گوید چنین پیشرانه‌ای را حدود ۵ سال پیش شروع کرده است و درعین‌حال با کاوازاکی روی استفاده بالقوه از چنین پیشرانه‌ای برای موتورسیکلت‌ها نیز همکاری می‌کند. تاکشی یامادا که با تیم یاماها روی توسعه پیشرانه‌های موردبحث همکاری می‌کند گفته است پیشرانه‌های هیدروژنی مشخصات پرفورمنس بسیار هیجان‌انگیز و راحتی دارند. او افزوده است:

پیشرانه‌های هیدروژن/درون‌سوز احساس دوستانه‌ای دارند و باعث می‌شوند استفاده از آن‌ها حتی بدون سیستم‌های الکترونیکی کمکی نیز راحت باشد. هر فردی که بخواهد خودروی پروتوتایپ مجهز به این پیشرانه را تست کند شاید در ابتدا کمی مردد باشد اما در نهایت لبخند بزرگی روی صورتش نقش خواهد بست

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که یاماها روی آن تأکید می‌کند صدای تولیدی این پیشرانه ۸ سیلندر است. تویوتا نیز درباره GR یاریس هیدروژنی به همین موضوع اشاره کرده بود و همین موضوع پتانسیل‌های حفظ خودروهای اسپرت درون‌سوز را تقویت می‌کند. مت هریسون رئیس تویوتا اروپا گفته بود سوزاندن هیدروژن به این شرکت اجازه می‌دهد تا محصولی تقریباً بدون آلایندگی را بدون استفاده از قوای محرکه الکتریکی تولید کند و درعین‌حال چیزهایی همچون سرعت و صدای موردعلاقه در خودروهای اسپرت را حفظ نماید. این اولین باری نیست که تویوتا و یاماها روی توسعه پیشرانه‌ها همکاری می‌کنند. پیشرانه ۱۰ سیلندر ۴.۸ لیتری ۵۵۲ اسب بخاری لکسوس LFA مشهور جزو بهترین همکاری‌های این دو برند بوده است. یاماها همچنین سرسیلندر، سوپاپ‌ها، میل‌لنگ‌ها و… پیشرانه ۸ سیلندر 2UR-GSE بکار رفته در لکسوس IS F، RC F، GS F و تویوتا هایلوکس داکار مسابقه‌ای را طراحی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    یاماها از خوبان ساخت انجین هستا زیاد ولی اسم ش رو تو پدال نمیشنویم

    کسایی که دوست دار صدا هستن یاماها رو با سیستم صوتی مک اینتاش مقایسه میکنن

    این دست مطالبی که تو پدال رویت نمیشه ولی سایتهای خارجی همیشه نگاهی به انجین های خاص دنیا میندازن که درش همیشه یاماها رتبه 1یا 2 میگیره

    https://www.whichcar.com.au/features/best-yamaha-engines

    من خودم یدونه موتور یاماها اف زد آر 400 سی سی داشتم موتور برای سال 1991 بود .بصیج از دستمون گرفت و گفت برو خوشحال باش برات پرونده نساخنم وعلا میدونی که چقدر حرام است این حرفا تو ایران- .سالها بعد همون موتور رو در راهپیمایی 22بهمن دیدم که داشتن با خیلی از موتورهایی که از دست مردم گرفته بودن مانور گودرتمند میدادن!

    الان به یک نروژی میگیم نمیتونیم تو ایران بیشتر از 250 سوار بشیم میگه دروغ میگی . میگه مگه میشه! منم حال ندارم از قوانین جذاب خودمون بگم تهش میگم غلط کردم اصن

    موافقم 70
    مخالفم 6
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2345 ديدگاه)

      یاماها مرگ نداره.خیلی تو صنعت خودرو کار کرده.چند مدل انجین وی6 فورد با همکاری یاماها ساخته شده که دور بالا و بسیار خوش صدا هستن.تو فرمول1 هم بوده.

      موافقم 23
    2. حسین دهمرد

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2686 ديدگاه)

      وقتی ممنوع بوده از کجا آوردی؟

      موافقم 3
      مخالفم 20
      1. هیچکس

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (35 ديدگاه)

        از همونجایی که ریسیور، مشروبات الکلی، مواد مخدر و ….. را میارن
        انگار اخیراً تو شهر نمیای

        موافقم 23
        مخالفم 1
      2. کیانوش

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (832 ديدگاه)

        راحت موتورای سنگین وارد میشدن قبلا و خرید فروششون هم مشکلی نداشت ولی میبینی شب میریختن تو خونت بار میزدن بیسجی ها میبردن واسه خودشون

        موافقم 12
    3. mohamadreza83

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      آره
      مخصوصا این چند سال اخیر مانورهاشون خیلیی گگگگگگووووودرتمننننننننند بود 😂😂😂😂😂

      موافقم 17
    4. عاشق پدال

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (257 ديدگاه)

      اخرش نفهمیدم چرا.
      ۱۲۵ سی سی هایی که اندازه ۸۰۰ سی سی میسوزونه حلاله.
      خود من عاشق موتورسیکلتم.
      وقتی پا رو از کشور میزاری خراج تنوع و زندگی رو حس میکنی. حتی هوایی که تنفس میکنی یه حس دیگه داره به خدا. خود من کشورای زیادی رفتم. افریقا رفتم اسیا رفتم امریکا رفتم.
      حتی کشورای فقیر حس و حال بهتری داره. منظورم به عنوان یه گردشگر نیست. حتی مردم رو ببینی خوشحالترن. بهترن. و اکثرشون موتور دارن. موتورشون رو سوار شدم . تو خیابونی بودم ۲۰۰ تا موتور بود اما حس میکردی الودگی اصلا نداره. موتورهاشون شبیه همین سی جی ۱۲۵ خودمون بود اما انگار استاندار و جدید بودن.
      یا یه موتورایی شبیه وسپا سوار میشدن حتی صداش به زور شنیده میشد.
      دلیوری ها چندساله فراگیر شده و تو اکثر کشورا دم هر رستوران ۲ تا ۵ تا موتورسیکلت دلیوری واستاده.
      موتورها همه از نوع شهری. از اینا که شبیه وسپا هست ولی شبیه سری c400 بی ام و. مارکهای مختلف. الودگی خیلی کم. صدا خیلی کم.
      اما تو فرشته تو تهران زندگی کنی میبینی عه یه سی جی ۱۲۵ دلیوری با ۱۰۰ دسیبل صدا و ۲۰۰ گرم دوده/کیلومتر داره غذا میرسونه.

      همین واردات موتورسیکلت های جدید میتونه حداقل ۲۰ درصد الودگی تهرانو کم کنه.
      حالا جدیدا دوچرخه های برقی اومده راحت ۸۰ کیلومتر برد داره. تو خیلی از کشورا جدیدا برا دلیوری از دوچرخه برقی استفاده میکنن مخصوصا تو مرکز شهری. اکثرشون میشه سبد بزرگ نصب کرد و ۵۰ کیلو بار گذاشت برد اینور اونور.
      https://electrek.co/2019/08/13/dominos-pizza-delivery-e-bike-electric-bicycle-rad-power/
      کشور دشمن و نابرادر عسراییل پر از این دوچرخه ها و موتورسیکلتای جور واجوره. اکثر موتورسیکلتا برقیه.
      بالا و پایین شهر نداره. فرقش اینه تو پایین شهر با این دوچرخه ها اکثرا غذا و کالا جابجا میکنن. تو بالاشهر بچه هاشون یا سگ میزارن جابجا میکنن. یا خرید میرن باهاش.

      موافقم 16
      مخالفم 4
  2. سامان اذری

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3199 ديدگاه)

    یکی از جذاب ترین همکاری ها .

    دمشون گرم .
    من خودم ایمان دارم که یه روزی به اون ماشینی که دوس دارم میرسم (البته منظورم بوگاتی و کونیگزگ . هایپر کار ها نیست ها 😄)
    امیدوارم تا اون موقع ماشینهای بنزینی نسلشون منقرض نشده باشه

    موافقم 36
    مخالفم 1
    1. Navid_A.J

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (3761 ديدگاه)

      سامان جان، ترکیه هستی؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      آقا سامان عزیز

      یکی از کاربران قدیمی و باشخصیت پدال❤.

      زمانی که تازه با پدال آشنا شده بودم ، کامنت‌های ایشون را دنبال میکردم و بسیار عاشق خودرو هستند و منطقی کامنت میگذارند.
      امیدوارم هرجا هستند موفق و سربلند باشند 👑.

      موافقم 19
      مخالفم 2
    3. mohamadreza83

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      به به
      سامان عزیز
      خب یه چیزی رو درباره ماشین موردعلاقت مطمئنم اونم اینکه صد در صد ژاپنیه 😉
      راستی پروفایلت حرف نداره داداش

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. سامان اذری

        ۱ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (3199 ديدگاه)

        درود و سلام خدمت نوید و محمد رضا جان عزیز
        قربان شما که جویای حال من هستید 🙏🙏♥️♥️

        داداش ماشینی که خوب باشه رو من دوس دارم فرقی نمیکنه ژاپنی باشه یا امریکایی . المانی یا فرانسوی
        تعصب روی یه ماشین یا کشورش ندارم ولی لعضی از ژاپنی ها رو بنا به دلایلی خیلی دوس دارم

        اره من فعلا ترکیه هستم ولی ایشالله که اخرین سالمه
        پارسال با یه بدشانسی خیلی بد نتونستم برم انگلیس همه دوستام الان لندن هستن
        ولی برا من نشد
        ببینیم امسال چی میشه (البته سال میلادی رو منظورم هست )

  3. Aboalfazl demon

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    قراره دوباره یک پیشرانه خوش صدا ببینیم

    موافقم 11
  4. سروش

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (227 ديدگاه)

    قبل از اینکه سلاطین دیتا و دانشمندان قرن دُر پراکنی کنند و نسبت عقب مونده به درونسوز ها بدن بگم که فقط ماشین باز ها علاقه مند به حفظ درونسوز نیستند. در کشور های کمتر توسعه یافته حداقل تا ۳۰ سال آینده خبری از زیر ساخت ماشین برقی نیست. تکلیف چیه؟ وارد بحث پاک تر نبودن برقی ها نسبت به بنزین سوز نمیشم. من برای مدیرانی مثل آکیو تویودا که جزئی مافیای چپ‌ها نمیشن کلاه از سر برمی‌دارم

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. AMIR / ARMI

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1285 ديدگاه)

      آها کشور های کمتر توسعه یافته نمیشه ماشین برقی رو جایگزین درون سوز کرد
      با اینکه تولید برق خیلی آسون تر از اینه که بخوای زیرساخت های جدید برای سوخت هیدروژن بسازی
      مثلاً میگم تو کل انگلستان به اندازه انگشت های یک دست فقط جایگاه سوخت هیدروژن وجود داره
      ولی دم در هر فروشگاهی جایگاه شارژ هست
      می‌دونی چرا ؟ چون برق هم تولیدش آسونه !
      هم اینکه رسوندنش به همه نقاط یه کشور آسونه !
      و نیاز به زیر ساخت های جدید برای تولید سوخت و انتقالش نیست
      هیدروژن هیچ جایگاهی در آینده نداره اینو همه می‌دونن
      مگر ۱۰۰ سال بعد

      موافقم 8
      مخالفم 33
      1. سروش

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (227 ديدگاه)

        اگه تولید برق انقدر راحته که کشور های اروپایی توانایی تأمین برق کولر های گازی که به خاطر گرمایش جهانی و تابستون های گرم سال‌های اخیر داره جا میفته رو ندارن؟! یا ایران که روی نفت و گاز خوابیده توانایی تأمین برق خانگی رو نداره. به راحتی صحبت های شما نیست. هنوز زغال سنگ بعد از نفت و گاز مهم‌ترین سوخت برای تأمین برقه. حتی با انرژی تجدید پذیر خودروی برقی باید ۱۰۰ هزار کیلومتر راه بره تا آلایندگیش به نقطه‌ی سر به سر با درونسوز برسه. برق زغال سنگ و نفت که بماند. فاجعه ست. بر خلاف ادعای احزاب سبز و چپ گرا ها با آفتاب و باد نمیشه برق تأمین کرد. به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست

        موافقم 16
        مخالفم 8
      2. Sina10

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (2428 ديدگاه)

        جوری شما با اطمینان از شکست هیدروژن حرف میزنید که انگار از تویوتا و رنو و یاماها و حتی ب‌ام‌و و هیوندای بیشتر میدونین!
        چرا هیدروژن اینقدر جایگاه سوخت محدودی داره؟ چون سرمایه گذاری برای تولید و پخش اون نشده
        حالا که داره میشه بعد از چند سال این مشکل کامل حل میشه
        یادتون میاد زمانی که جایگاه های شارژ ماشین برقی توی کشور های اروپایی بسیار محدود بود
        الان به این چنین وسعتی رسیدن

        موافقم 18
        مخالفم 3
      3. NAVID۰۰۹۸

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (10385 ديدگاه)

        Amir Armi
        با این کامنت شما بیشتر متوجه شدم چقدر دانا هستید فقط نمیدونم چرا یاد سخنرانی‌ سیاستمداران خودمون میوفتم که مشکلات را ریز میبینند اما مردم دارند لِه میشوند !

        تولید برق اگر آسون بود مطمئن باش ۵۰ سال پیش همه‌چیز برقی میشد بدون نیاز به سوخت فسیلی ، تولید برق یه فرایند پُرهزینه با آلایندگی بالاست که ای کاش دوستانی که تخصص بالا با این موضوع سروکار دارند بیایند توضیح دهند و ما مثل مردم معمولی فقط اطلاع داریم و نه تخصصی !

        اینجور که شما گفتی ، فکر کردم میشه تو هر خونه یه راکتور تولید برق راه انداخت ، این موضوع هنوز تو کشورهای توسعه‌یافته هم قفلِ !

        موافقم 12
        مخالفم 7
      4. Hamid

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (2453 ديدگاه)

        اره داپش تولید برق عین آب خوردنه!
        اونقدر اسونه که تو تابستون برق نداریم …
        واااااای چقدر آسونه!
        به مولا بریم برق تولید کنیم!
        هیچ کاری نداره …
        الکی ملت میرن مهندسی برق میگیرن از شریف چیزای چرت و پرت حفظ میکنن …
        تولید برق اینقدر آسونه که فقط کافیه بری از سوپر مارکت سر کوچه یه نیروگاه بخری بزاری پشت بوم خونت!
        خودش برق تولید میکنه …
        به مولا امیر آرمی …

        موافقم 7
        مخالفم 6
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    بَه‌بَه ❤
    چه شود 👑

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. حسین

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1010 ديدگاه)

    مبارک باشد.

  7. ارین صاحب جمعی

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    دم پورشه و بی ام و و تویوتا گرم که انقدر هنوز میخوان پیشرانه های درون سوزو توسعه‌ میدن

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. میثم

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    این چند روزه چقدر از انجین‌های درونسوز هیدروژنی خبر میاد
    از قدیم میگن:
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

    موافقم 19
  9. F/A XX

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    شروع کردی جانم به قربانت
    ولی حالا چرا
    در خوب بودنش شکی نیست ولی حالا که رقابت خوابیده ؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. Mercedes Benz

    ۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (69 ديدگاه)

    چه بگویم

  11. A.j

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من دست اون کمپانی رو میبوسم که خودرو های درون سوز رو نجات دهند نه که تبدیل به برقی کنن

  12. Shayan

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    به نظرم آینده بیشتری نسبت به برقی داره
    ۱.چون آلودگی که ساخت برقی ها تولید میکنه خیلی بیشتره
    ۲.برقی ها خیلی سنگینن
    ۳.زمان شارژ طولانی نسبت به مسافت خیلی کم
    ۴. ۸۰ درصد برق تولیدی آمریکا از طریق سوخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا