چندی پیش بود که جوینت ونچر فاو–تویوتا سدان برقی bZ3 را با قیمت پایه حدود ۲۴ هزار دلار راهی بازار چین کردند. حالا تویوتا اعلام کرده در ماه اول عرضه این خودرو به بازار فروش ۲۳۴۲ دستگاهی را ثبت کرده است.
تویوتا اندکی پس از معرفی خودروی موردبحث اظهار داشت ۵ هزار سفارش خرید برای bZ3 دریافت شده است. همانطور که میدانید bZ3 اولین سدان تمام برقی ژاپنیها و دومین محصول بدون آلایندگی این برند پس از کراس اوور حاشیهساز bZ4X به شمار میرود. اگرچه اولین نمونههای سدان برقی تویوتا در ماه مارس راهی بازار چین شدند اما تحویل گسترده آن به مشتریان از ماه آوریل شروع شد. این خودرو در ماه مارس ۲۰۲۳ فروش ۲۹۷ دستگاهی داشته که البته اکثر آنها نیز محصولات نمایشگاهی و برای تست درایو نمایندگیها بودهاند؛ اما آمار تحویل رسمی سدان برقی تویوتا bZ3 در ماه آوریل به ۲۳۴۲ دستگاه میرسد. این خودرو بر پایه پلتفرم e-TNGA تویوتا تولید میشود و از تکنولوژیهای متنوع بی وای دی در آن شامل باتری تیغهای LFP و پیشرانه فودی موتور به عنوان زیرشاخه بی وای دی استفاده شده است.
از نظر ابعادی باید گفت طول/عرض/ارتفاع این سدان به ترتیب برابر با ۴۷۲۵/۱۸۳۵/۱۴۷۵ میلیمتر بوده و فاصله بین محوری آن به ۲۸۸۰ میلیمتر میرسد. سدان برقی تویوتا bZ3 در سه تریم عرضه میشود به گونهای که فول ترین آنها شعاع حرکتی ۶۱۶ کیلومتری و قیمت ۲۸,۷۰۰ دلاری دارد. سادهترین مدل که الیت پرو نام دارد از یک پیشرانه استفاده کرده و شعاع حرکتی آن به ۵۱۷ کیلومتر میرسد. ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری این مدل را میتوان در ۲۷ دقیقه شارژ کرد. مدل پایه ۱۷۴ اسب بخار قدرت داشته درحالیکه قدرت دو مدل برد بلند پرو و برد بلند پریمیوم به ۲۴۱ اسب بخار میرسد. هر دو مدل فول تر شعاع حرکتی ۶۱۶ کیلومتری دارند.
شایان ذکر است بی وای دی قبلاً سدان Seal را با قیمت پایه ۲۷,۲۰۰ دلار و به عنوان رقیب مستقیم تویوتا bZ3 عرضه کرده است. دیگر خودروی برقی تویوتا یعنی bZ4X در ماه آوریل به فروش ۱۷۷۷ دستگاهی رسیده و اگر فروش هر دو خودرو را با یکدیگر جمع کنیم به فروش مجموع ۴۱۱۹ دستگاهی برای سبد محصولات bZ تویوتا در چین میرسیم. چنین آمار فروشی نشان دهنده سهم حدود ۱.۱ درصدی تویوتا از بازار خودروهای برقی چین است. به عنوان نکته پایانی باید گفت اگرچه این خودروساز ژاپنی تلاشهای زیادی برای رشد فروش محصولات برقی خود در چین انجام میدهد اما استقبال از محصولاتش کمتر از حد انتظارات بوده است. کل فروش خودروهای برقی تویوتا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۰۳۷ دستگاه بوده که معادل فروش ۲ روز بی وای دی در چین و فروش ۴ روز تسلا در این کشور است. البته از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ فروش خودروهای برقی تویوتا در چین به ۹۲۷۰ دستگاه رسیده که بیش از دو برابر کل فروش این برند در سال ۲۰۲۲ بوده است.
مهدی
۱ خرداد ۱۴۰۲یعنی BYD داره روزی 2000 تا ماشین میفروشه تو چین؟؟
دمش گرم واقعا
Tesla
۱ خرداد ۱۴۰۲( کل فروش خودرو های برقی تویوتا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۰۳۷ دستگاه بوده معادل فروش ۲ روز byd در چین ) یا معادل کمتر از نصف فروش ، یک روز مدل y در جهان ( چه میکنه جاپون ) 🤣🤣🤣🤣🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️
Peyman.JDM
۱ خرداد ۱۴۰۲جاپون در سال ۲۰۲۲ فقط یک میلیون راوفور فروخت
محمد
۱ خرداد ۱۴۰۲تویوتا سهام نمیفروشه بخریم ؟
Tesla
۱ خرداد ۱۴۰۲واقعا این آمار فاجعه هست !! یعنی چی ۴۰۳۷ دستگاه تو کل یکسا😐🤣🤣 هی فقط تسلا کبیر روزانه توی دنیا بیش تر از ۱۰ هزار دستگاه مدل y میفروشه ( جاپون چه میکنه ) 🤣🤣🤣
Reza
۱ خرداد ۱۴۰۲آمار فروش خودرو برقی تویوتا رو با کل فروش تسلا مقایسه میکنی؟ خودت خندهات نمیگیره؟
محمدرضا
۱ خرداد ۱۴۰۲علاوه بر این برای باطری و موتور و قطعات فنی دست به دامان byd
بی اصلالت شده فقط بدنه رو تولید میکنه
یوسف
۱ خرداد ۱۴۰۲مطمئن باش سپر فروش خوبی میشه….. به شرطی که این پیشرفت رو ادامه بده و به پاچه های byd بچسبه….
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲مگه مثل انگلیسی هاست که به پاچه این و اون بچسبه؟ از بی ام و AMG تا تاتا موتورز
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲محمدرضا علاوه بر این هایی که گفتی تویوتا با اختلاف بسیار نزدیک نسبت به رتبه های اول و دوم سومین برند پر فروش بازار چین هست. جایگاه اسطوره های کپی (هیوندا و کیا) کجاست؟ تا جایی که می دونم جزو ده تا شاید به زور باشن 😂
کل صنعت خودروی چین هم روی یه دونه انجین 4 سیلندر 1.5 لیتری میتسوبیشی بنا شده. دقیقا عین هیوندا
phonix
۱ خرداد ۱۴۰۲تسلای با اصلت :)
بی وا دی از تسلا قدیمی تره
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Auto
البت کسی که میگه بزرگتری شرکت خودرو سازی جهان نمیتونه موتور الکتریکی طراحی کنه و یا بیاد مثل تسلا از بی وای دی و پاناسونیک پک نیرو بخره رو کاریش نمیشه کرد
datsun
۱ خرداد ۱۴۰۲اون موقع که تسلا از پاناسونیک باتری میگیرفت به اصالتش خطشه وارد نمیشد با اصالت
سالار فصل
۱ خرداد ۱۴۰۲فروش کم بابت ، داستان های زنجیره تامینه برادر
همین الان اصلا در نمایندگی تویوتا در آمریکا هم bz4x موجود برای فروش ندارن
و اینکه کلا این ماشین نیمه پارسال تازه عرضه شده اونم تعداد محدود
و آخر اینکه خواهش میکنم تعصب رو کنار بگذارید
خوب ، خوبه
و بد ، بد
چه ربطی به ژاپن و کره و … داره
Alan.r
۱ خرداد ۱۴۰۲تویوتا روزانه چند برابر ترسلا در سرتاسر دنیا ماشین میفروشه ⚡⚡⚡
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲فروش سه ماه تویوتا توی چین از فروش یک سال تسلا پلاستیکی بیشتره 🤣🤣🤣
این است قدرت بنزین 💪💪💪
حسین
۱ خرداد ۱۴۰۲متاسفانه یک مطلب پایین تر نشون میده ژاپن بزرگترین صادرکننده خودرو در جهانه 🤣🤣🤣 چه می کنه تسلا 🤣🤣🤣🤣
فروش یک سال تویوتا 10میلیون.
فروش ده سال تسلا پلاستیکی چقدره جارو برقی فن؟ 🤣🤣💪
HamiD
۲ خرداد ۱۴۰۲داداش بیخیال چه کاریه با اون کودک تسلا فن بحث میکنی …
بزار زمان خودش همه چیز رو درست میکنه هر برندی لایق باشه تو صحنه میمونه هر برندی هم که نباشه نابود میشه …
Car love
۱ خرداد ۱۴۰۲یا حضرت فروش !!!
Killer
۱ خرداد ۱۴۰۲بعد از عمری برقی ساخت که اونم طبق متن بیشتر تکنولوژیش و خود باتریش مال BYD هست
خدا قوت
بیقراق
۱ خرداد ۱۴۰۲تسلا هم با باتری های CATL تولید میشه. تازه مدل Y هم با باتری LFP برند BYD داره آزمایش میشه. بیا بیرون از خواب زمستونی
علی
۱ خرداد ۱۴۰۲جالبه قیمتش عین همون چینی های برقی تو رنج ۲۰_۳۰ هزار دلار هست در صورتیکه هیوندا یا اروپایی ها رنج ۳۵_۶۰ هزار هست برقی هاشون
بهزاد
۱ خرداد ۱۴۰۲تویوتا تا دو یا سه سال دیگه ظرفیت تولید خودروهای برقیش به بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه در سال میرسه و این مقدار تا ۲۰۳۵ به بیش از ۳.۵ میلیون خواهد رسید.
بسیاری از شرکت ها تحلیلگر دارن و میزان تقاضا را پیش بینی میکنند و برای مثال گروه هیوندای کیا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۷ درصد از فروش جهانیشون به برقی ها اختصاص خواهد داشت.
وقتی خودروهای جدید این شرکت ها معرفی میشه سالها طول میکشه به ظرفیت کامل تولید و فروش برسند و یادمون باشه زمانی که مثلا راو4 شروع به تولید کرد زمان زیادی برد تا به فروش امروزش برسه و تمامی مدلهای برقی هم به همین طریق خودشونو بالا میبرند.