در این مقاله شما را با بهترین خودروهای آفرود تویوتا ژاپن آشنا خواهیم کرد.
گفتنیهای زیادی درباره شرکت جیپ آمریکا وجود دارد اما اگر هزینههای سرویس و نگهداری زیاد را دوست ندارید احتمالاً به دنبال خودرویی بیدردسر و مطمئن هستید. رانندگان آفرود که اولویت اصلی خود را ارزش بالا در مقابل مبلغ پرداختی و قابلیت اطمینان زیاد میدانند معمولاً خودروهای آفرود تویوتا را انتخاب میکنند. بیشک تویوتا جزو بهترین سازندگان خودروهای آفرود است و یکی از بزرگترین آنها هم تویوتا مگا کروزر نام دارد که پاسخی به هاموی محسوب میشود. این خودرو در ابتدا برای ارتش ژاپن تولید شد هرچند ۱۳۳ دستگاه نیز روانه بازار گردید تا در دسترس مشتریان شخصی قرار گیرد. به دلیل سقف تولید محدود است که مگا کروزر در لیست ما حضور ندارد.
تاریخچه محصولات آفرود تویوتا در سال ۱۹۵۰ و امضای قرارداد با نیروهای ارتش آمریکا و نیروی پلیس ژاپن برای توسعه خودرویی نظامی آغاز شد. این خودرو که در ابتدا تویوتا جیپ نام داشت بر پایه خودروی ویلیز اورلند شکل گرفت و با توجه به مشکلات حقوقی که بر سر نامگذاری تویوتا جیپ وجود داشت ژاپنیها مجبور شدند نام آن را به BJ تغییر دهند. سرانجام نام این مدل نیز تغییر کرد و در سال ۱۹۵۴ تویوتا لندکروزر محبوب متولد شد. در اواخر سال ۱۹۵۵ خودروی سری BJ25 عرضه شد که روی راحتی بیشتر و کابین بزرگتر تمرکز داشت. این خودرو هنوز هم هیولایی در آفرود به شمار میرود و تویوتا با یکی از آنها راهی کوه فوجی شد تا تواناییهای فوقالعادهاش را ثابت کند.
از هر فردی که بپرسید چه چیزی باعث شده خودروهای آفرود تویوتا خاص باشند پاسخهای مختلفی را دریافت خواهید کرد. اگرچه خودروهای تویوتا انعطافپذیری بیشتری داشته و ارزانتر و کممصرفتر هستند و معمولاً در مقایسه با خودروهای جیپ راحتی بیشتری دارند اما آنچه واقعاً تویوتا را برجسته میکند زیر کاپوت محصولاتش است. خود تویوتا اکثر قطعات پیشرانهها را تولید میکند و به همین خاطر قطعات هماهنگی بالایی با یکدیگر دارند و پرفورمنس پایداری را ارائه میکنند که نتیجه آن قابلیت اطمینان بالا، هزینههای تعمیر پایین و سواری مطمئن خواهد بود.
بهترین خودروهای آفرود تویوتا
تویوتا تاکوما ۲۰۲۴
تاکوما و توندرا جزو بهترین آفرودرهای تویوتا هستند اما ما مدل تاکوما را در این لیست آوردیم زیرا جدیدترین نسل آن بهترین گزینه به شمار میرود هرچند خبری از پیشرانه ۶ سیلندر نسل قبلی نیست. از نظر قابلیت اطمینان نیز تاکوما اندکی بهتر از توندرا بوده و در جدیدترین مطالعه جی دی پاور امتیاز بالاتری را کسب کرده است. البته با وجود مشکلات گیربکس مدلهای فعلی شاید امتیاز تاکوما در سال بعد کاهش یابد. بههرحال ما با خودرویی کممصرف روبرو هستیم و ابعاد کوچکتر آن نیز باعث مانور پذیری بهتر میشود.
تمامی مدلهای تاکوما بهصورت استاندارد از سینی محافظ زیرین بهره میبرند و پکیج آفرود TRD نیز شامل ۵ حالت کنترل کشش است. به این موارد باید فضای بار مطلوب را نیز افزود. نیروگاه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی تاکوما ۲۰۲۴ قدرت ۲۷۸ اسب بخاری و گشتاور ۳۲۹ نیوتون متری تولید کرده و یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته اتوماتیک نیرو را راهی چرخها میکند.
تویوتا ۴ رانر ۲۰۲۴
نسل پیشین ۴ رانر بهصورت استاندارد دارای دیفرانسیل عقب قفل شونده بود و این سیستم میتوانست کشش نابرابر را بهتر مدیریت کند و چرخهای خودرو با یک سرعت بچرخند تا به این ترتیب خودرو در آفرود عملکرد خوبی داشته باشد. راو ۴ هم از قفل دیفرانسیل استفاده میکند اما ۴ رانر ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد و در کابین آن نیز تا هفت نفر میتوانند بنشینند؛ بنابراین ۴ رانر جزو بهترین آفرودرهای بازار است.
البته باید دانست تویوتا ۴ رانر کمی پرمصرف است و افرادی که به این موضوع اهمیت میدهند بهتر است به دنبال راو ۴ باشند. ارتفاع بیشتر ۴ رانر از سطح زمین و قدرت بیشتر آن در مقایسه با راو ۴ (قدرت ۲۷۰ در برابر ۲۰۳ اسب بخار) باعث میشود توانایی بیشتری در مسیرهای گلی، بارانی و برفی داشته باشد. شاسیبلند موردبحث از پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری استفاده میکند و قدرت ۲۷۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۷ نیوتون متری آن به وسیله گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک راهی همه چرخها میشود.
تویوتا FJ کروزر مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴
FJ کروزر حدود یک دهه قبل بازنشسته شد و این موضوع واقعاً جای شرمساری دارد چراکه FJ کروزر یکی از جذابترین شاسیبلندهای تاریخ تویوتا بود و درعینحال تواناییهای زیادی داشت. خودروی موردبحث به عنوان شاسیبلندی میان سایز بین راو ۴ و هایلندر قرار میگرفت و جزو اولین خودروهای تویوتا با سیستم کنترل کشش پیشرفتهای بود که از دست رفتن کشش را تشخیص میداد و توزیع قدرت را تنظیم میکرد.
همهچیز FJ کروزر برای گردش و ماجراجویی طراحی شده بود. طراحی عضلانی و خشن بدنه، ارتفاع زیاد از سطح زمین، سیستم تعلیق کارا با طراحی دوبل جناغی در جلو و چهار اتصالی و پیچشی در عقب و… جزو این ویژگیها بودند. این شاسیبلند از پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۲۳۹ اسب بخار و گشتاور ۳۷۷ نیوتون متر استفاده کرده و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی هم برای آن قابل سفارش بوده است.
تویوتا لندکروزر سری ۸۰ سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷
لیست بهترین خودروهای آفرود تویوتا میتواند فقط با مدلهای لندکروزر ادامه یابد و ما در ادامه سری ۸۰ را انتخاب کردهایم زیرا در زمان تولیدش بود که مدلهای پایه شروع به استفاده از سیستم چهار چرخ محرک فول تایم در آمریکا و اروپا کردند. تویوتا هر ساله تفاوتهای مهمی را در مدلهای تولیدی اعمال میکرد و یکی از برجستهترین آنها استفاده از طراحی متفاوت در عقب در سال ۱۹۹۴ بود. معادل لکسوس لندکروزر سری ۸۰ که با نام LX 450 شناخته میشد در سال ۱۹۹۵ و با سیستم تعلیق راحتتر روانه بازار آمریکا شد.
این خودرو از ویژگیهای لوکستری همچون صندلیهای چرمی، ردیف سوم صندلیها، ورود بدون کلید و… بهره میبرد. نسخه لوکس سری ۸۰ در عین اینکه تجهیزات زیادی داشت از نظر آفرود هم کاملاً گیرا عمل میکرد و امکان سفارش دیفرانسیلهای قفل شونده وجود داشت. البته LX 450 در عین تواناییهای آفرود میتوانست خودرویی برای ترددهای روزمره نیز باشد. پیشرانه ۶ سیلندر ۴.۵ لیتری لندکروزر سری ۸۰ قدرت ۲۱۲ اسب بخاری و گشتاور ۳۷۳ نیوتون متری تولید کرده و نیروی تولیدی را به گیربکس ۵ سرعته دستی ارسال میکند.
تویوتا هایلوکس مدل ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹
پنجمین نسل هایلوکس از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ عرضه شد. البته مدلهای دهه ۸۰ میلادی هایلوکس تا مدتها در دسترس خریداران آمریکایی نبودند و پس از گذشت ۲۵ سال توانستهاند به دست مشتریان آمریکایی برسند. از نظر فنی، وانتهای تویوتا در اکثر نقاط دنیا با نام هایلوکس شناخته میشوند اما پنجمین نسل آن تا سال ۱۹۹۱ در آمریکا عرضه نشد. البته مدلهای مونتاژ ژاپن طرفداران بیشتری دارند زیرا آنها مدلهای تولیدی در خاک این کشور را مطمئنتر از مدلهای تولید آمریکا میدانند.
کیتهای ارتقای متنوعی برای هایلوکس نسل پنجم وجود دارد که از جمله آنها میتوان به قفل دیفرانسیل اشاره کرد. با اینکه میتوان نسخههای جدید هایلوکس را نیز خریداری کرد اما باید گفت پنجمین نسل این خودرو به خاطر ساختار سادهتر خود و عدم استفاده از سیستمهای الکترونیکی پیچیده محبوب شده است. هایلوکس نسل پنجم با پیشرانههای گوناگونی در دسترس بوده که از جمله آنها میتوان به نسخه ۶ سیلندر ۳ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتون متر گشتاور اشاره کرد. شاید از خود بپرسید آینده خودروهای آفرود تویوتا چه خواهد بود. با توجه به اینکه ژاپنیها اعلام کردهاند همچنان به تولید خودروهای درونسوز ادامه خواهند داد بنابراین انتظار میرود محصولات آفرود هم همچنان در دسترس باشند. برای اینکه ایدهای از طراحی چنین خودروهایی داشته باشیم میتوانیم ۴ رانر مدل ۲۰۲۵ را بررسی کنیم که بهصورت هیبریدی نیز در دسترس است. این مدل با قدرت ۳۲۶ اسب بخاری خود و گشتاور آنی میتواند قدرت زیادی در بیراههها داشته باشد.
Kiarash
۱۱ آذر ۱۴۰۳دم تویوتا گرم 👏
تصورات همه آدم ها رو این تویوتا در مورد خودرو های ژاپنی واقعا عوض کرد .
net
۱۱ آذر ۱۴۰۳تویوتا چون نیمه لوکس هست و لوکس نیست در کشورهای خاورمیانه و افریقا محبوب هست . تویوتا در کشورهای پیشرفته و ثروتمند امریکای شمالی و اروپای غربی و استرالیا محبوب نیست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ آذر ۱۴۰۳بیشتر از ۲۰ ساله تویوتا هایلوکس پرفروشترین خودروی استرالیا است
کمری و راو۴ در آمریکا بسیار پرتقاضا هستند
Kiarash
۱۱ آذر ۱۴۰۳ای کاش FJ و سری ۸۰ هنوز تولید میشدن
mickeyy
۱۱ آذر ۱۴۰۳کیفیت محصولات تویوتا واقعا فراتر از تصوره ما یک کمری مدل ۲۰۰۷ توی خانواده داریم با اینکه این ماشین ۲۵۵ هزار کیلومتر کارکرده ولی وقتی ماشین روشنه و ثابت و بی حرکت هست به قدری لرزش موتور کمه و اتاق و فرمون بدون لرزش هست که من فکر کردم ماشین خاموشه و دوباره استارت زدم! تویوتا و محصولاتش واقعا یکی از اون چیز هایی هست که دنیا رو به جای بهتر و زیباتری تبدیل کرده ( نقطه مقابل ایرانخودرو و سایپا ) واقعا این برند یک چیزی فراتر از یک شرکت خودروسازی هست یکجورایی میراث بشریته
Cehx
۱۱ آذر ۱۴۰۳گرچه با توجه به تعریف هوایی که مردم آمریکا می کنند تو فضای مجازی بنظرم کیفیت داشبورد ژاپنی ها خیلی اومده پایین ولی موتوری هنوز خوبن
Sina
۱۱ آذر ۱۴۰۳چطور سری ۷۰ تو لیست نیست؟
هایلوکس باشه اون نباشه، مگه میشه
ESC OFF
۱۱ آذر ۱۴۰۳اف جی و فوررانرر انتخابم
فوررانر نسل یک و دو عملا هایلوکس بود با یه اتاق بار مسقف . ارزون ، ساده ، کاربردی و نمیر
بعد از اون دیگه شاسی مشترک با هایلوکس نداشت
فوررانر نسل ۲ و ۵ عالی بودن . نسل ۵ حتی بعد از گذر زمان محبوب تر میشد طوریکه سالهای آخر فروشش بهتر از سالهای اول بود
اف جی و فوررانر نسل ۵ مجهز به همون سیستم کشش فعال که در متن هم گفته شد بودند . موسوم به A-TRAC که اگه کشش از دست بره ، میاد قدرت رو به چرخی میده که درگیره . اف جی ابعاد کوچکتر و در عین حال فاصله از زمین بیشتر داره
هر دو مجهز به شوکهای بیلشتاین بودن . برای مثال فوررانر استوک با بیلشتاین ۴۶۰۰ عرضه میشد که با پرداخت پول بیشتر نسخه سرسخت تر ۵۱۰۰ نصب میشد
هر دو خودرو مجهز به انجین خوشنام 1GR بودن فقط در اف جی حداکثر گشتاور کمی در دور پایین تر ارایه میشد که خیلی هم تفاوت خاصی نیست و در کل موتور ثابت شده ایه . گیربکس اتومات هم مشترک بود
در کل تویوتا به علت هزینه کم و تعمیرات ارزون و همچنین وفور کیت ها و قطعات مورد توجهه
میشه یه دست دومش رو بگیری با یه هزینه معقول تبدیل به افرودر مجهز کنی البته دست ما کوتاهه ازش
پیرمرد قدیمی
۱۱ آذر ۱۴۰۳ضمن قدردانی از آقای احمدزاده بابت مقاله زیباشون👏
محبوب ترین آفرودر ژاپنی برای من 4Runner هست؛ چند سالی ویدئو هاش رو از یوتیوب دنبال میکردم، کم و کاستی از Land Cruiser نداره.
شاهین
۱۱ آذر ۱۴۰۳ارادت دارم انجام وظیفه هست 🌺🙏
امیر علی
۱۱ آذر ۱۴۰۳راحتی سواریش چطور؟
پرادو یا فور رانر بنظر شما
𝐀𝐥𝐢
۱۱ آذر ۱۴۰۳هایلوکسو بخاطر سگ جون بودنش انتخاب میکنم
.
۱۱ آذر ۱۴۰۳تو تخت گاز هم تست سگ جون بودنشو با نمره بالایی قبول شد.
Taha Ayoobi
۱۱ آذر ۱۴۰۳انتخابم همشون، همشون عالی هستن واقعا به علاوه طراحی های دلربا.
عاشق این هایلوکسم.
اینم در مورد هایلوکس باحال بود
https://www.pedal.ir/toyota/1993-toyota-pickup-barn-find/
سهیل گل آزاد
۱۱ آذر ۱۴۰۳تویوتا اف جی بعد از گذشت ۱۶ ۱۷ سال از ورودش به ایران هنوز که هنوزه ابهت خودش رو حفظ کرده هر باری که تو خیابون میبینیش درسته که حتی تو زمان عرضه خودشم خودروی کم آپشنی بود ولی خب کسی که اینو میگرفت به این داستانا توجه نمیکرد براش آفرود خفنش و کم استهلاک بودنش و عمر مفید بالاش و ابهت بالاش حائز اهمیت بود