احتمالاً در تبلیغات خودروهای تویوتا با عبارت سیفتی سنس Safety Sense مواجه شدهاید اما این پکیج به چه معناست و چه کاربردی دارد؟
بهطورکلی خودروهای امروزی ایمنتر از هر زمان دیگری هستند که از جمله دلایل آن میتوان به استاندارد شدن سیستمهای سادهای همچون کمربند ایمنی و کیسه هوا در کنار تکنولوژیهای پیشرفتهتر همچون ترمز اضطراری خودکار و دوربین رو به جلوی فابریک خودروها اشاره کرد. البته تصادفات خودرویی همچنان رخ میدهند و تلفاتی نیز به همراه دارند. بر اساس گزارش NHTSA آمریکا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ هزار نفر بر اثر حوادث وسایل نقلیه در این کشور جان خود را از دست دادهاند که یکی از عوامل اصلی این اتفاقات رانندگان حواسپرت بودهاند.
به همین خاطر است که خودروسازان به توسعه سیستمهای ایمنی جدید و بهینهسازی تکنولوژیهای موجود ادامه میدهند تا تأثیر فاکتورهای مختلف روی تصادفات را کاهش دهند. تویوتا به همین منظور بسته سیفتی سنس را انتخاب کرده که پکیج ایمنی جامعی است و اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و از سال ۲۰۱۸ نیز در خودروهای میان سایز و بزرگ این برند ژاپنی بکار رفته است. سیفتی سنس تویوتا به منظور افزایش ایمنی وسایل نقلیه طراحی شده و شامل تجهیزات ایمنی و کمکراننده متنوع است.
سیستم سیفتی سنس تویوتا که به اختصار TSS نامیده میشود با هدف جلوگیری از وقوع تصادفات تا جای ممکن طراحی شده است. البته واضح است که امکان دستیابی به این هدف تقریباً صفر است و بنابراین ژاپنیها سیفتی سنس را به منظور مقابله با سه نوع تصادف معمولی که در جادهها رخ میدهد توسعه دادهاند. این تصادفات از نوع برخورد از جلو، خروج از لاین حرکتی و تصادفات در شب هستند. در حقیقت سیفتی سنس تویوتا به رانندگان درباره وقوع تصادف شاخ به شاخ هشدار داده و درعینحال وسیله نقلیه را در لاین خود نگه داشته و دید کلی راننده در شب را نیز بهبود میبخشد. البته همه این تجهیزات با فرض اینکه راننده کاملاً هوشیار بوده و قوانین را رعایت میکند طراحی شدهاند. اگر راننده تلاشی برای رانندگی ایمن نداشته باشد هیچ ویژگی ایمنیای به او کمک نخواهد کرد.
TSS از چهار نوع سیستم و تکنولوژی شامل سیستم پیشگیری از خورد، کروز کنترل رادار دینامیک، هشدار خروج از مسیر و نوربالای خودکار استفاده میکند. سیستم پیشگیری از برخورد بهطور مداوم بخش جلوی خودرو را با استفاده از دوربین و رادار بررسی میکند. اگر یک شیء سریعاً به بخش جلوی خودرو نزدیک شود این سیستم از هشدارهای بصری و صوتی برای آگاه کردن راننده استفاده خواهد کرد. اگر راننده ترمز بگیرد، سیستم پیشگیری از برخورد نیروی ترمز بیشتری را برای توقف مطمئن خودرو بکار خواهد گرفت و حتی اگر راننده ترمز نکند نیز این سیستم بهطور خودکار ترمز را فعال خواهد کرد.
کروز کنترل رادار دینامیک از همان دوربین و رادار سیستم پیشگیری از برخورد برای حفظ سرعت ایمن خودرو در بزرگراههای شلوغ بهره میبرد. در زمان فعال کردن کروز کنترل، دوربین و رادار تغییرات سرعت خودروی جلویی را بررسی کرده و سرعت خودروی شما را تنظیم میکند تا فاصله ایمن بین دو خودرو حفظ شود. سیستم هشدار خروج از مسیر نیز از دوربین برای تشخیص علائم و خطکشیهای جاده استفاده میکند تا خودرو همواره بین خطوط باقی بماند. اگر این سیستم تشخیص دهد خارج از خطوط رانندگی میکنید هشدارهای صوتی و تصویری را فعال خواهد کرد. اگر همچنان به رفتار خود ادامه دهید این سیستم میتواند با ایجاد لرزشهای کوچک در فرمان به شما هشدار دهد. نهایتاً به نوربالای خودکار میرسیم که بر اساس حضور خودروهای دیگر در کنار شما باعث فعال و غیرفعال شدن خودکار نوربالا میشود. اگر دوربین تشخیص دهد در شب یک خودروی دیگر از روبرو نزدیک میشود بهطور خودکار نوربالا را به نورپایین تغییر میدهد تا دید او کاهش نیابد و سپس با عبور خودرو مجدداً نوربالا را فعال میکند.
از آنجایی که سیفتی سنس تویوتا در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بنابراین ژاپنیها در طول این سالها بهطور مداوم آن را ارتقا دادهاند. در سال ۲۰۲۳ نسخه ۳.۰ این پکیج ایمنی معرفی شد که علاوه بر چهار سیستم اصلی یاد شده دارای سه سیستم اضافی شامل دستیار ردیابی لاین حرکتی، دستیار تشخیص علائم جادهای و دستیار رانندگی فعال است. سیستم اول در زمان استفاده از کروز کنترل رادار دینامیک فعال شده و هم خطکشیهای جاده و مسیر و هم سرعت خودروی جلویی را تشخیص میدهد. این سیستم با دادههای به دست آمده بهطور خودکار فرمان را تصحیح میکند تا خودرو در بین خطوط باقی مانده و فاصله مناسب از خودروی جلویی را نیز حفظ کند. ردیابی لاین حرکتی همچنین هوشیاری راننده را بررسی کرده و اگر تشخیص دهد حواس راننده پرت شده میتواند خودرو را بهصورت اضطراری متوقف نماید.
دستیار تشخیص علائم جادهای نیز از دوربین خودرو برای تشخیص علائم استفاده کرده و راننده را مطلع میکند. زمانی که علامتی تشخیص داده شود تصویری از آن در صفحه لمسی اصلی خودرو به نمایش درخواهد آمد. این سیستم میتواند علائم گوناگونی از جمله محدودیت سرعت، توقف، ورود ممنوع، چرخشها و محل عبور عابران پیاده را تشخیص دهد. نهایتاً به دستیار رانندگی فعال میرسیم که برای پشتیبانی از راننده در ترددهای روزمره کاربرد دارد و به او در رانندگی ایمن کمک میکند. از جمله فعالیتهای این سیستم میتوان به فشار آرام ترمز در زمان عبور از پیچها یا تصحیح فرمان در زمان رانندگی در حین عبور عابران پیاده و دوچرخهسواران اشاره کرد.
! i M α η δ υ α R
۲۰ مرداد ۱۴۰۳تشکر از آقا شاهین عزیزم از بابت این پست مفید …
امثال تویوتا ، گلوبال میجر منوفکچر هستن و غیر از این هم ازشون توقع نمی ره …
وقتی در جایگاه اولین خودروساز به لحاظ بالاترین تیراژ تولید و بیشترین میزان سود ، قرار می گیری ، واحد R&D طبیعتا میشه پیشانی شرکت …
گذشته از این که تجهیز برندت به جدیدترین فناوری ها همیشه در بازار رقابتی لازمه رقابت هست ، تویوتا و رفقا نقششون رو در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی هم همیشه خوب بازی کردند …
مثل اسپانسرینگ المپیک یا دیگر رویدادهای ورزشی جهانی …
در نهایت همین تعهد هاست که یه برند رو به جایگاه تویوتا یا جی ام ، می رسونه …
شاهین
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ارادت دارم 🙏🌺♥️
! i M α η δ υ α R
۲۰ مرداد ۱۴۰۳مخلصم …
ارادت متقابل و عرض خدا قوت به شاهین جان عزیزم و همه دوستان سایت خوب و وزین خودمون ، پدال
…
توی این گرما که آدم حوصله خودش رو هم نداره ، شما عزیزان شبانه روز برای ما زحمت می کشید …
خدا قوت …
🌹❤️🙏🙏🙏❤️🌹
mosafer
۲۰ مرداد ۱۴۰۳جالب بود