یکی از کاربران سؤال مهمی درباره نسل جدید تویوتا لندکروزر پرسیده است:
میخواهم بدانم با وجود توربو و منیفولد اگزوز در لندکروزر ۳۰۰ جدید، تویوتا چگونه گرمای تولیدی را مدیریت کرده است؟
این یک سؤال جالب محسوب میشود و ماشین بازهای زیادی به دنبال یافتن پاسخ آن هستند. اول اینکه بیایید درباره واژه “hot vee” توضیحاتی ارائه کنیم. در پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری قدیمی این خودرو، پورتهای اگزوز در بیرون سرسیلندر نشسته بود. به این ترتیب هوای خنک از داخل گودی یا همان vee بین دو سرسیلندر وارد نیروگاه آهنین میشد. به همین خاطر هوای داغ با دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد از منیفولد اگزوز و توربوهای بیرون پیشرانه خارج میشد.
این یک طراحی نسبتاً ساده اما نه چندان جمعوجور برای پیشرانه توئین توربو محسوب میشود. یک توربوشارژر برای هر محفظه در نظر گرفته شده است و گازهای خروجی میتوانند در عقب پیشرانه جمع شوند تا نهایتاً با سیستم اگزوز به خارج هدایت گردند. در یک پیشرانه ۶ یا ۸ سیلندر خورجینی با پیکربندی به اصطلاح hot vee، هوا میچرخد. تمامی این گازهای خروجی داغ به همراه توربوها در داخل vee پیشرانه قرار دارند. مشکل این است که طراحی موردبحث به نوعی شبیه پوشیدن یک پیژامه ضخیم و رفتن به تخت خواب و سپس قرار دادن یک کیسه آب گرم روی سر است. تمامی گرمایی که توسط عبور گازهای خروجی از سیستم توربوی پیچیده تولید میشود منجر به بالا رفتن دمای زیر کاپوت خواهد شد.
فضای کافی برای فرار هوای داغ در زمان نصب توربوهای داغ در داخل فضای دره مانند بلوک پیشرانه وجود ندارد. واضح است که چنین چیزی مناسب نخواهد بود و مخصوصاً برای یک خودروی چهار چرخ محرک که تحتفشار قرار میگیرد شرایط بغرنجتری وجود خواهد داشت. حالا به سؤال موردبحث میرسیم. تویوتا چگونه این موضوع را مدیریت کرده و چگونه توانسته است لندکروزر سری ۳۰۰ را به خودرویی قابلاعتماد همچون نسلهای قبلی بدل کند؟ پاسخ به مهندسی این خودروساز مربوط میشود. اول اینکه تویوتا به صدها هزار تست و آزمایش به ویژه در استرالیا اشاره میکند. این خودروساز اظهار میدارد لندکروزر سری ۳۰۰ تستهای دوام و فشار زیادی را تجربه کرده است. طراحی چنین خودرویی یک وظیفه بسیار سنگین به شمار میرود و مهندسان اصلاً کار را ساده نمیگیرند. البته جزئیات دیگری نیز وجود دارند. تویوتا یک فن خنککن با کنترل الکترونیکی را در نظر گرفته است که واکنش بهتری به دماهای بالا نشان میدهد و در صورت نیاز هوای داغ را از پیشرانه دور میکند.
دو اینترکولر وجود دارند که هریک برای یک توربو در نظر گرفته شدهاند و به کاهش دمای زیر کاپوت به ویژه در مقایسه با اینترکولر قدیمی نصب شده در بخش بالا کمک میکنند. این اینترکولرها در موقعیت جلویی قرار دارند و این موضوع برای دسترسی به هوای خنکتر بهتر خواهد بود اما از نظر حفاظت و تمیزی در زمان آفرود طراحی مناسبی به شمار نمیرود. در مقایسه با پیستونهای آلومینیومی پیشرانه ۸ سیلندر دیزلی، این پیشرانه ۶ سیلندر جدید از پیستونهای فولادی استفاده کرده است تا دوام بالاتری در برابر دماهای بیشتر داشته باشد. تویوتا همچنین میگوید پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی جدید لندکروزر سری ۳۰۰ از نسبت چرخشی پایینتری در پورتهای ورودی استفاده میکند تا افت خنککنندگیاش کمتر شود. اگرچه مشخصات دقیق توربوهای این پیشرانه در دست نیست اما حدس میزنیم از آلیاژهای ویژهای برای دوام بهتر در برابر دماهای بالا استفاده شده باشد.
برای مثال فورد از فلزی به نام اینکونل در سیستم توربوی پیشرانه ۲ لیتری بای توربوی خود استفاده میکند تا استحکام زیادی در دماهای بالا داشته باشد. اینکونل خانوادهای از فلزات است که به خاطر استفاده از پیشرانه راکتهای فضایی مشهور شدهاند. اما واقعیت قضیه این است که ما فقط میدانیم لندکروزر بازهم مثل همیشه یک جانسخت واقعی خواهد بود و دوام و طول عمر پیشرانهاش بیش از پیش مشهود خواهد شد.
بی خیال اسم
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دوستان ببخشید شاید هم به این مطلب ربط نداشته باشه
ولی به نظر شما بهترین شرکت خودروسازی ژاپن چی هست؟
دکتر استاپ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بهترین وجود نداره
شاید از دیدگاه من که ماشین با دوام دوست دارم تویوتا بهترین ماشین های دنیا رو میسازه
از نظر یکی که ماشین آپشنال دوست داره تویوتا ی ماشین خسته کننده و بدرد نخوره
دکتر استاپ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱قطعا با وارد شدن شاهین کراس به مارکت جهانی تویوتا باید یک فکری به حال محصولات خودش بکنه
مثل همیشه خارجیا به عظمت سایپا حسادت خواهند کرو
Saipa
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱@دکتر استاپ
خوشم میاد تو هم ایمان اوردی
دکتر استاپ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱گفتم خودم بگم زحمت به شما ندم😂😂😂
NAVID۰۰۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چند کاربر بیسواد هم اشارهای کردند به بیآپشنی تویوتا !
حالا چرا بیسواد ؟!
چون اینقدر عقل کمی دارند که هنوز نمیدانند تویوتاهای سفارش خلیج کمآپشن هستند و این را میشه مقایسه کرد با سفارشهای اروپا روسیه آمریکا کانادا !
خارج از این موضوع ، طبق چیزی هم که در مقاله آمده و من بارها اشاره کردم ، کیفیت بالای متریال و مواد استفاده شده در محصولات تویوتاست که باعث میشه خودرو گران تمام شود و اگر آپشن اضافه گردد ، گرانتر از خودردهای رقیب در میآید چون تویوتا اول به باتِن خودش میرسه و سپس آپشنها !
NAVID۰۰۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کلاً ژاپنیها از قدیم هم در تمام مدلها و برندها با اروپاییها بخصوص فرانسویها و کرهایها متفاوت بودن و دمای موتور در بدترین شرایط و گرمترین روزهای تابستان هم دمای پایینی دارند !
حتی کسایی که مزدا وانت قدیمی موتور ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ یا تویوتا هایلوکسهای قدیمی موتور ۲۰۰۰ دارند و کسانی ک۶ ژاپنیهای متفاوت از سال ۲۰۰۵ تا به امروز داشتهاند میتوانند نظر دهند و نه یه مشت بچه دبستانی پراید بابایی سوار که امتحاناتشون تمام شده از بیکاری یه چرخی تو پدال میزنند و حرف مُفت بیسوادیشون کنتور نمیندازه !
بلاخره یه فرقی هست بین کرهای اوراقی با ژاپنی مهندسی شده که خراب نشدنش برای دیگران کابوسی بیش نیست 😂 !
GMA
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱«بلاخره یه فرقی هست بین کرهای اوراقی با ژاپنی مهندسی شده»
نوید از قرن گذشته تا حالا زیر کامنت اول داره انواع القاب را به کره ای ها پیوند و دم از نابودیشون میزنه ولی نمیدونم چرا خودروسازی کره هنوز پا برجاست:))
محمد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مهندس این به خاطر اینه که اروپایی ها اکثر فروش ماشین هاشون در قاره سبزه و به اون معنا ماشینی برای حاشیه خلیج به طور اختصاصی نمیزنن و سیستم خنک کننده هاشون (cooling( قوی نیست چون هر چه قوی تر باشه افت توان موتور بیشتر ولی تویوتا هیوندایی و کیا (همون اوراقی های شما) سیستم cooling قوی تری دارند .اگه دقت کنی جناب مهندس میبینی ماشین های کره ای و ژاپنی تو ایران اکثرا سفارش حاشیه خلیج هستند.
NAVID۰۰۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کاربر GMA
در جواب برخی از بچه کاربران ، باید چنین برخوردی با کرهایها داشت تا بلکه سطح سواد خودروییشون در مجلهی خودرویی از محله و کوچه به کشور و فراتر از کشور ارتقاء پیدا کنه !
البته برخیها از کم سوادی و دیدِ کوتاه هست و برخی هم از نیزنگبازی و ترول بازی که زیاد در پدال میبینیم با نامها و القاب مختلف که مثل قارچ سمی هر از چند گاهی کوتاه سبز میکنند !
کارو
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دمت گرم واقعا 😂👍🤝 البته پژو سوارای لعنتی رو هم فراموش کردین 😂🤣
اهواز
۱ خرداد ۱۴۰۱تاالان تویوتا ۲۰۰۰ دارمش و مثل ساعت میزنه
حمید
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تویوتا نیست؟
میتسوبیشی؟
مزدا؟
سوبارو؟
نیسان که نیست مطمئنا
دایهاتسو؟
Erfan
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا نمیشه یکی رو انتخاب کرد اما صرفا از نظر سلیقه که میتونه برای هرکسی متفاوت باشه نظر من lexusچون فکر میکنم همون دوام تویوتا رو با طراحی زیبا تر و آپشن های بیشتر دارن.
amirhosein23
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا و بیشتر رغیب آلمانی ها میتونه باشه
کیان
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اون کارشناسهایی ک فکر میکنن دوام صرفا از ساده ساختن در میاد الان جوابشون و گرفتن، تویوتا یک اشپزخانه مجهز !!!
باور کنید نه تویوتا نه ژاپنی کم آپشن نیست، ماها فقط ماشینهای سفارش خلیج ک با آپشن کم سفارش گذاری میشن و دیدیم میگیم ژاپنی آپشن نداره، به تریمهای فول بازار امریکا شمالی نگاه کنید میبینید همین خودروها ک در دسته اقتصادی قرار میگیرند همه آپشنها رو دارن و بسیار تکمیل هستن، اونقدری ک شاید پیش خودتون فکر کنید چ دلیلی داره ادم بره پریمیوم بخره دیگه
R@m!n
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این بحث دوام دیگه تو محصولات تویوتا و کلا هر برندی دیگه تموم شده هست. با پیشرفت تکنولوژی محصولات تویوتا و فاصله گرفتن از ساده سازی موتورهاش (مخصوصا از سال 2010 به بعد) دیگه نباید انتظار دوام محصولاته قبلو داشت. آپشن هم جزو قطعات اصلی نیست و دوامش آنچنان اهمیتی نداره بلکه دوام رو در قطعات اصلی مثله گیربکس، موتور و… می سنجن.
دلیل اصلیت موفقیت تویوتا هم در بازارهای بزرگ ارزش بالای پکیج ارائه شده نسبت به قیمت و کیفیت ساخت هست.
Navid_A.J
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کم آپشن نه. خسیسه. ینی میتونه بهترین محصول رو بده به مشتری ولی نمیده حتی در همین امریکای شمالی. ولی واقعا ماشین های بادوام و خوبی برای استفاده عمومی میسازه.
mos
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱توسعه لندکروزر ۳۰۰ و پلت فرم TNGA-F در اصل از ۸ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۴ شروع شد، اون زمان مهندس های تویوتا از بعضی از مالکان لندکروزر نظرسنجی گرفتن که “چرا لندکروزر خریدن” و “چه چیزی از نسل بعدی میخوان”.
در آخر چون مالک ها از سری ۲۰۰ راضی بودن تصمیم گرفته شد که نسل بعدی از نظر ابعاد و شکل کلی به سری ۲۰۰ شبیه باشه و در قسمت های دیگه که نیاز هست ماشین رو بهبود بدن، همچنین چون خیلی ها سری ۸۰ رو بهترین نسل لندکروزر میدونستن تویوتا ازش به عنوان بنچمارک برای نسل جدید استفاده کرد.
تو این ۷ – ۸ سال پروتوتایپ و تست میول های لندکروزر میلیون ها کیلومتر در جاده ها و مناطق مختلف استرالیا و ژاپن در سخت ترین شرایط تست شدن تا از عملکرد هر بخش ماشین بخصوص پیشرانه و سیستم ترکشن کنترل مطمئن بشن.
علت این دوام همین چیزاست به هر حال یه تفاوتی بین اون محصولی که ۷ سال برای توسعه اش وقت گذاشته شده و یه محصولی که نهایتاً یکی دو سال هست. ولی متاسفانه یه عده از دوستان از این چیزا خبر ندارن و معیارشون برای برتر دونستن ماشین دراز بودن و تعداد صفحه نمایش داخل کابینه!
Navid_A.J
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ایول
حسین
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام
بنده کمریgl مدل ۲۰۰۷ دارم محل کارم عسلویه هست .
عسلویه یعنی آتش گرمای بالای ۵۰ و شرجی بالا
گردنه های شهرستان جم ساعت ۲ ظهر به بعد که طی میکنم بدون کوچکترین تغییری در آمپر آب مثل آهوی تیز پا ماشین پیچ و خم ها را بالا میرود.
ماشین های چینی یا ایرانی که علی ماشاالله همه جوش میارن و مجبورن کنار تو گرما پارک کنند تا خنک شوند و خیلی هاشون که تسمه تایم میترکونن .
آمپر اب نشده که از وسط رد شه .
موفق باشید .
NAVID۰۰۹۸
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا حسین
این موضوع که میفرمایید کاملاً صحیحه و جالبه که بدانید در تمام محصولات ژاپنی چنین هست حتی پیکاپ و رونیزهای پارس خودرو یا مزداهای بهمن خودرو !
جالبه که رونیز از یک پنجم آمپرش بالاتر نمیره حتی اگر کولر بگیرید در گرمترین حالت و اگر دیدید بالاتر رفت بدانید که یه مشکلی برای موتور پیش آمده !
جالبتر اینکه حتی در محصولات ژاپنی صدای فن هم نمیآید و این را مطابقت بدید با محصولات فرانسوی که صدای کرکننده دارند !
بلاخره بیخود نیست که دهههاست چنین اعتماد سازی کردهاند و از خود دفاع میکنند و مشتری چشم بسته محصولاتش را میخرند !
تویوتا که گُلِ سرسبد ژاپنیهاست به سبب فراوانی و ارزانی و کیفیت قطعات که حداقل دغدغه را به همراه میاره و حتی نسبت به دیگر ژاپنیها هم خدمات قطعات معرکهتری دارد .
جنوب
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱من نیسان پیکاپ صفر داشتم. باور کن روزای اول بردم پیش تعمیرکار گفتم بابا این آمپرش همش همین نقطه میمونه.وسط گرمای جنوب بی کولر با کولر سربالایی. بعد که باهاش به کوه و بیابون زدم فهمیدم این چه ماشینیه
meysam
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کارش خیلی درسته
ای کاش تو الکتریکی ها هم انقدر خوب ظاهر میشد
g f r
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱آفرین صددرهزار موافقم… ماشین ۳۰سال پیش ژاپنی چنان کار میکنه
گویی که الان از کارخونه اورده شده… اصلا همرده بخود ندیده واقعا دست مریزاد♥♥🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼
Jdm باز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دمش گرم
خوشم اومد ، هیکاش میتونستیم این نسل لندکروز رو تو ایران هم ببینیم
البته گذر موقت اومده چندتایی ولی منظورم گسترده هست
حسام
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تویوتالندکروز سلطانه ماشینهاست
Farzad
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عشق فقط تویوتا ای لا ویو داره ژاپن
samurai
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هنوزم بعضیا نمیفهمن میگیم ماشین ژاپنی یعنی چی ؟
کوشا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عجب مقالهی خوبی! تشکر از آقای احمدزاده👏
ایران
۱ خرداد ۱۴۰۱باطِن درسته یا باتِن مهندس نوید باسواد؟
ملت چقدر بیکار شدن که بخاطر شرکت های ژاپنی و کره ای به هم بی احترامی میکنن،
چه فرقی به حال شما میکنه؟
مهدی
۱ خرداد ۱۴۰۱اون مسخره هایی که میگن این ماشین نداره
آپسن های افرودی این ماشین اندازهدیه کره ای آپشن داره
بجز آپشن های دیکه
TOYOTA ARAS @NOSRTI
۱۲ شهریور ۱۴۰۲آقای بیخیال اسم فقط لندکروزر اتاق 300 GR SPORT TNGA-F