تویوتا کمری ۲۰۲۵ با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار راهی بازار میشود اما چرا این خودرو فقط بهصورت هیبریدی در دسترس خواهد بود؟
شاید مهمترین چیز درباره تویوتا کمری جدید به پیشرانه هیبریدی آن مربوط باشد. در واقع این خودروی ژاپنی فقط بهصورت هیبریدی در دسترس است و خبری از پیشرانههای ۴ و ۶ سیلندر سنتی نیست. این یک حرکت مهم برای هر خودروسازی میتواند باشد هرچند برای تویوتا تصمیمی طبیعی محسوب میشود. مارک دیونگ مهندس ارشد کمری میگوید:
کمری ۲۰۲۵ خودرویی درست در زمان مناسب است و ما واقعاً فکر میکنیم مشتریان آن را انتخاب میکنند. مصرف سوخت این خودرو بسیار خوب است و میدانیم که سیستم هیبرید ۵ جدید تویوتا فرصت خوبی برای خودنمایی در کمری خواهد داشت
این سیستم هیبریدی پنجمین نسل سیستم هیبرید تویوتا به شمار میرود، سیستمی که اولین بار در سال ۱۹۹۷ و در خودروی پریوس معرفی شد. برای ارائه دیدی بسیار ساده باید گفت سیستم هیبریدی تویوتا بر اساس دو موتور ژنراتور برقی شکل گرفته است. موتور ژنراتور اول به عنوان استارتر پیشرانه و ژنراتور برای باتری عمل میکند درحالیکه واحد دوم موتور بزرگتری است که میتواند چرخها را با یا بدون همراهی پیشرانه درونسوز به حرکت درآورد. در کمری چهار چرخ محرک یک موتور برقی اضافی برای حرکت چرخهای عقب اضافه میشود.
درحالیکه پریوس از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری استفاده میکند، کمری ۲۰۲۵ به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ارتقا یافته نسل پیشین کمری هیبرید مجهز است. این پیشرانه هماکنون ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. دیونگ سخنان زیادی درباره تلاشهای تویوتا برای کاهش مصرف سوخت این خودرو دارد و نتیجه این تلاشها برای پیشرانه کمری تغییر نوع روغن از 0W-16 به 0W-8 بوده است. کمری همچنین از باتری لیتیوم یون کوچکتری استفاده میکند اما قدرت بیشتری نسبت به قبل دارد. قدرت کمری جدید به ۲۲۵ اسب بخار میرسد درحالیکه قدرت ترکیبی مدل چهار چرخ محرک ۲۳۲ اسب بخار اعلام شده است.
کممصرفترین نسخه تویوتا کمری ۲۰۲۵ که از نوع LE دیفرانسیل جلو با رینگهای ۱۶ اینچی است در هر صد کیلومتر تنها ۴.۶ لیتر سوخت مصرف میکند. البته پرمصرفترین مدل یعنی XSE چهار چرخ محرک نیز مصرف ۵.۳ لیتری دارد. مهندس تویوتا خاطرنشان میسازد:
زمانی که تصمیم گرفتیم کمری ۲۰۲۵ را فقط بهصورت هیبریدی عرضه کنیم تقریباً فراموش کردیم که چنین چیزی را انجام میدهیم چراکه دیگر اهمیت زیادی نداشت
چنین تصمیمی نشان دهنده جایگاه تویوتا و مصرفکنندگان است. غول ژاپنی تمام تخممرغهای خود را در سبد برقیها نگذاشته و بجای آن محصولات هیبریدی را در زمانی مناسب عرضه میکند. با فروکش کردن تب خودروهای برقی مشتریان علاقه بیشتری به محصولات هیبریدی نشان میدهند. هیبریدی شدن یک قدم مهم و بزرگ مخصوصاً برای خودرویی مشهور همچون کمری است. باید گفت کمری همچنان دومین خودروی محبوب تویوتا در آمریکا به شمار میرود. اما کمری جدید جدای از سیستم هیبریدی بهروزرسانیهای متنوعی را دریافت کرده است. دیونگ میگوید:
این تویوتاست نه؟ کایزن، کایزن، کایزن! بهبود کوچک، بهبود کوچک، بهبود کوچک…
طبیعتاً بهبودهایی در سیستم اطلاعات سرگرمی و کمکراننده رخ داده اما مهندس تویوتا و تیمش تلاشهای زیادی را صرف بهبود هندلینگ و سواری مدلهای SE و XSE و همچنین بهتر شدن حس فرمان و پدال ترمز کلیه مدلها انجام دادهاند. او خاطرنشان میسازد:
زمانی که شروع کردیم یک پیام برای مهندسان و تمامی همکاران دیگر داشتیم. بخشی از پیام من این بود که شاسی بلندها جایگاهی را که به سدان ها تعلق داشت گرفتهاند اما ما باید به سدان ها وفادار بمانیم. ما تلاش نمیکنیم نظر افرادی را که شاسیبلند میخرند عوض کنیم. ما میخواهیم یک سدان واقعی بسازیم
ایده ساده تیم تویوتا تولید یک کمری بهتر بوده است. تویوتا به خوبی میداند چه چیزهایی این سدان را تعریف میکنند و به همین خاطر فرمول همیشگی خود را خراب نکرده است. دیونگ ادامه میدهد:
این یک شمشیر دو لبه است. به عنوان یک مهندس یا فردی که خودرو میسازد شما میخواهید چیزی هیجانانگیز بسازید. ما فرمول کمری را دنبال میکنیم و آن را بسیار بهتر میسازیم.
اما بد نیست اشارهای به قیمت این خودرو نیز بکنیم. بهای نسخه پایه LE از حدود ۳۰ هزار دلار شروع میشود که حدود ۲ هزار دلار بیشتر از قیمت کمری قبلی است. البته همانطور که گفته شد کمری ۲۰۲۵ بهصورت استاندارد با پیشرانه هیبریدی در دسترس است. درصورتیکه این پیشرانه را در نظر بگیریم، کمری LE جدید ۵ هزار دلار ارزانتر از کمری هیبرید قبلی خواهد بود. در جدول زیر میتوانیم قیمت تمامی نسخههای کمری ۲۰۲۵ را مشاهده کنیم. همچنین باید گفت سیستم چهار چرخ محرک به عنوان آپشن ۱۵۲۵ دلاری روی این خودرو ارائه میشود.
مدل | قیمت (دلار) |
LE | $۲۹,۴۹۵ |
SE | $۳۲,۲۲۰ |
XLE | $۳۴,۴۹۵ |
XSE | $۳۵,۶۹۵ |
اما گرانترین نسخه تویوتا کمری ۲۰۲۵ از نوع XSE AWD با پکیج پریمیوم پلاس و بدنه دو رنگ است. برای این مدل باید ۴۲ هزار دلار پرداخت کرد. برای مقایسه بد نیست به هوندا آکورد 2024 اشاره کنیم که قیمت پایه آن به ۲۹ هزار دلار میرسد اما آکورد هیبرید ۳۴ هزار دلار قیمت دارد. همچنین نسخه پایه هیوندای سوناتا 2024 با قیمت حدود ۲۹ هزار دلار در دسترس است اما زمانی که نسخه هیبریدی آن را انتخاب کنید باید ۳۲ هزار دلار بپردازید. با این تفاسیر قیمتگذاری تویوتا کمری بسیار رقابتی خواهد بود. اگرچه در مجموع کمری گرانتر شده اما باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو قیمتی مشابه نسخههای هیبریدی قبلی دارد و درعینحال مصرف سوخت مشابه و قدرت بیشتر را ارائه میکند. این خودرو علاوه بر قوای محرکه در بخش طراحی ظاهری و سیستمهای کمکراننده نیز پیشرفتهای زیادی داشته است.
NAVID۰۰۹۸
۳۱ فروردین ۱۴۰۳همیشه پارچههای شرق آسیا و بخصوص ژاپن در دنیا معروف بوده و هست و جالبِ که بدونید برندهای پوشاک ژاپنی حتی از اروپاییها هم گرانترند با این تفاوت که برندینگ اروپاییهارو ندارند!!!
به پارچهی به کار رفته در کمری نگاه کنید ، اولین حسی که منتقل میکنه اینه که آدم دوست داره بشینه تو کابین و دست بکشه روی درب و داشبورد تا جیگرش حال بیاد!!!
مثل مخملی که تو ماکسیما یا کمری۲۰۰۶ یا پرادو و لندکروزر داریم میبینیم و شاهدشیم!!!
ببینید در این دورانی که همه طراحی داخلیشون رو تِر میزنند ، این ژاپنیها و تویوتاست که داره میدرخشه و هنوز خودرو میسازه نه ماشین!!!
اما یه نقد کنم از طراحی جلو که روح نداره و به ماننده قبلی نیست!!!
کمری یه سدانِ اما یه سدانِ همهچیز تمام و البته بهتره بدونید در آمریکا و خاورمیانه موتور تنفسطبیعی عرضه میشه ولی تویوتا تبلیغ نمیکنه تا هیبرید را جا بندازه!!!
NAVID@@98
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳هر کی ندونه که 👑🥇بهترین برند های پوشاک جهان اروپا یی و آمریکایی هستن مثل هر چیز دیگشون که در هر چیز بهترین و اول هستن اروپا و آمریکا از جمله برند های پوشاک و کفش هم بهترین و گران ترین و اول هستن و همونطور که در هر چیز بهترین و اول هستن 👑🥇
کسی این ندونه دیگه باید بره کشکشو بسابه
چون فقط این اروپا و آمریکاست که داره پادشاهی میکنه در هر چیز 👑🥇
و دارند خودرو میسازند نه ماشین عادی
و بقیه هم هر چیز دارند از اروپا و آمریکا دارند دارن ولی البته که به گرد پای خودشان نمیرسند😝👻👋
پیام
۳۱ فروردین ۱۴۰۳اینجور طراحی خوبه. اینو مقایسه کنید با کمری 2014 !!! مخصوصا عقبش افتضاح بود.
https://www.autobytel.com/toyota/camry-hybrid/2014
NAVID۰۰۹۸
۳۱ فروردین ۱۴۰۳آره!!!
طراحی عقب شانتافه خوبه!!!
یاد تاخچه عقب فیل آفریقایی میوفتی بیشتر تا ماشین!!!
همون کمری 2014 ، برو سرچ کن ببین پُرفروشترین سدان بوده یا نه !!!
Hamid
۳۱ فروردین ۱۴۰۳حاجی جدای از دعواهایی که دارید ( که البته خودم همیشه ژاپن رو به کره ترجیح میدم ؛ اصلا پیشم قابل مقایسه نیستن )
ولی خب راست میگه ؛ طراحی جالبی نداشت اون نسل و من از نسل قبلش بیشتر خوشم میاد …
parhamiof
۳۱ فروردین ۱۴۰۳آره ولی اون نسل در کل خیلی زیبا نبود،جلوش که شبیه سیویک قدیمی شده بود پشتشم شبیه بچه 6 ساله بی دندون که داره میخنده.
زیزیگولو
۳۱ فروردین ۱۴۰۳کمپانی تویوتا با کمری ۲۰۲۵ روند موفقیت این مدل محبوب رو تو نسل نهمش بازم داره ادامه میده چون زمانی که کمری ۲۰۲۵ رو نگاه میکنین مطمئناً یه مدل لوکس تر و تجملاتی نسبت با نسلای قبلش میبینیم ………. امضاء تویوتا یا همون طراحی کله چکشی تو قسمت سپر جلو مشخصه ولی بافت لونه زنبوری سه بیشترین فضا رو گرفته که جذابو خوشکلش کرده
زیزیگولو
۳۱ فروردین ۱۴۰۳” ولی بافت لونه زنبوری بیشترین فضا رو گرفته که جذابو خوشکلش کرده “
KAIZEN
۳۱ فروردین ۱۴۰۳کایزن، کایزن، کایزن!
بهبود کوچک، بهبود کوچک، بهبود کوچک…
این فلسفه تویوتاست
yaghoub
۳۱ فروردین ۱۴۰۳مصرف سوخت شگفت انگیز
نصف پراید و تیبا مصرف میکنه با الایندگی کمتر و قدرت و حجم بیشتر .
قیمت هم که دیگه نگم .
ایمنی هم که دیگه هیچ .
*** باعث و بانی وضع فعلی بازار خودرو ایران
رامتین
۳۱ فروردین ۱۴۰۳واقعا سدان جذاب و بهینه ای هست. به نوعی امضای تویوتا هست در کنار کرولا که پرفروشترین خودروی تاریخه.
حسن
۳۱ فروردین ۱۴۰۳واقعا سیاستهای جدید تویوتا را نه تنها درک نمیکنم بلکه نمیپسندم اون از موتور های خودروهای بزرگ و افرودی اینم از کمری. کمری یکی از وزنه های تویوتاست نباید تو قفس باشه دست خریدارش باید باز باشه
مارک دیونگ داره تویوتا را زندانی میکنه فقط یک نوع اونم هیبرید مگه ایرانه عمو تنوعه که بازارا میجنبونه و مشتری را جذب میکنه
Taha Ayoobi
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا همه چی تموم این ماشین
فرض کن یه سدان خانوادگی، با مصرف پایین، آپشن های خوب و سطح بالا، کابین جادار برای سفر، دوام فوقالعاده، نرم، قابل اطمینان، خوشگل داری که برای سفر های خانوادگی بی نقصه.
🤡
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳امیدوارم گیربکس cvt نباشه
🤡
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳به امید روزی که تمام پراید های کشورم تبدیل به کمری بشه