مقالات زیادی درباره نقش کمرنگ تویوتا در بازار خودروهای برقی به نگارش درآمده است. در واقع عقبماندگی بزرگترین خودروساز دنیا در مسابقه تولید و فروش محصولات بدون آلایندگی اکثر دوستداران این برند را رنج میدهد.
تسلا، فولکسواگن و برندهای چینی بازیگران جدید این عرصه هستند؛ اما آیا تجربه بیست و چند ساله تویوتا در زمینه تولید محصولات هیبریدی و باتری آنها به درد نخواهد خورد؟ با فروش ۲۲۳۰۰ دستگاهی خودروهای برقی در سراسر جهان، تویوتا جایگاه ۲۹ دنیا در زمینه فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد. برندهای کوچکتری همچون رنو، بی ام و، فورد و بسیاری از تازهواردهای چینی خودروهای برقی بیشتری را نسبت به این غول ژاپنی فروختهاند. در حقیقت محصولات برقی تنها ۰.۲ درصد از کل فروش ۱۰.۴۸ میلیون دستگاهی تویوتا در سال قبل را به خود اختصاص دادهاند.
سبد محصولات برقی تویوتا فقط به سه شاسیبلند C-HR، bZ4X و لکسوس UX و برخی ونهای تجاری محدود است. در مقابل باید گفت بی وای دی به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در چین ۱۳ محصول برقی مختلف به علاوه ونهای متنوع را عرضه میکند. گروه بی ام و نیز در حال حاضر تولید کننده ۸ خودروی برقی است و این رقم در استلانتیس به ۹ محصول سواری و ۱۵ ون میرسد. اگرچه اکثر رقبای غربی تویوتا روی همهگیری سریعتر خودروهای برقی تمرکز دارند این خودروساز ژاپنی مشغول بهبود تکنولوژی هیبریدی خود است.
تویوتا پریوس با عرضه در دسامبر ۱۹۹۷ به اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه دنیا بدل شد. پریوس نتیجه تحقیقاتی بود که این شرکت در سال ۱۹۹۲ کلید زد. اسناد آن دوران نشان میدهد هدف ژاپنیها عرضه محصولاتی با آلایندگی پایین بوده است. اواخر دهه ۹۰ میلادی آلایندگی محصولات خودروسازان خیلی به چشم نمیآمد و به اندازه امروز در سرخط خبرها قرار نداشت. بد نیست بدانید تا سپتامبر ۲۰۲۲ تویوتا ۵.۰۵ میلیون دستگاه پریوس را در ۴ نسل تحویل مشتریان داده است. اما واقعیت این است که تویوتا توسعه و تولید خودروهای برقی را شروع کرده و در طول این سالها به دنبال کاهش آلایندگی متوسط سبد محصولات خود بوده است. همچنین سابقه تویوتا در تولید قوای محرکه برقی و باتریها بیشتر از اکثر برندهایی است که امروز در مسابقه تولید چنین محصولات جلوتر از ژاپنیها حرکت میکنند. اگر تنها یک عبارت باشد که بتواند تویوتا را توصیف کند، آن عبارت توانایی درک بازارهای جهانی خواهد بود. برخلاف دیگر خودروسازان، تویوتا به لطف طیف وسیعی از محصولات که سلایق اکثر مشتریان را پوشش میدهند تقریباً در تمامی کشورها حضور دارد.
تویوتا انتخاب اولین خریداران خودروهای صفرکیلومتر در آفریقا، خاورمیانه، ژاپن، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه است. این شرکت جذابترین برند غیر آمریکایی در این کشور محسوب میشود و دومین خودروساز محبوب چین، سومین خودروساز محبوب آمریکای لاتین و پنجمین برند محبوب اروپاست. خودروهای تویوتا به خاطر قابلیت اطمینان بالای خود محبوب هستند و مشتریان به آنها اعتماد دارند. به نظر ما تویوتا خودروسازی نیست که دستکم گرفته شود. برنامههای برقی سازی این شرکت چندی پیش اعلام شد و شامل تولید باتریهایی با توان پیمایش حدود ۱۲۰۰ کیلومتر در آیندهای نزدیک است. هدف تویوتا ملحق شدن به دسته برندهای برقی در زمانی است که تقاضا بهطور کامل تثبیت شده باشد. زمانی که همهچیز در جای خود قرار گیرد این خودروساز میتواند آماده هجوم به بازار باشد زیرا قابلیتهای تولید بالا، دانش کافی و حضوری پررنگ در دنیا دارد، سه موردی که تسلا هنوز در حال برنامهریزی برای دستیابی به آنهاست…
Amir Abbas
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا قطعا یکی از بزرگترین تولید کننده های برقی خواهد شد. کمی دیر وارد این قضیه شدند اما مطمئنا بخاطر دانشی که دارن و نفوذ در تمام بازار های خودرویی، در سال 2026 سهم زیادی میتونن بگیرن از برقی ها. تازه اینم بگم در نمایشگاه japan mobility show امسال که دو ماه و نیم دیگه اس از کانسپت برقی سال 2026 تویوتا رونمایی میشه. همین الانم یه عکس از بغل با پس زمینه مشکی هست ازش. ببینیم چی درست کرده برامون غول خودروسازی دنیا
Ben
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا هم آشپز داره و هم آشپزخونه، تازه برقی ها شروع شدن، عجله نکنید.
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۲قطعا ماشینی سال بتونه 1200 کیلومتر رو با یکبار شارژ بره و کمتر از ده دقیقه شارژ بشه خودش یه انقلابه ، اگه طبق نقشه راه تویوتا سال 2028 همچین ماشینی رو بتونه به بازار عرضه کنه عملا سال 2030 به بعد خرید ماشین بنزینی منطقی نخواهد بود ، کشور هایی مثل ماهم که زیر ساخت خوبی ندارن میتونن بالاخره از ماشین های برقی استفاده کنند هرچند امیدوارم تا اون موقع اوضاع ایران هم درست شده باشه
TRD PRO
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا برعکس بعضی متخصصان همه چیز دان سایت ، کاملا با برنامه و استراتژی و صبر ، داره قضیه برقی شدن رو دنبال میکنه . مطمئنا تاثیر خیلی زیادی تو بازار برقیا میزاره . الان هم بیشتر از همه درگیر اون باتری های برد بلند ( ۱۲۰۰ کیلومتری ) هستند و قطعا وقتی مدل های متنوع تویوتا ارائه بشه بازار فروش برقیا به طور محسوسی متحول میشه .
سراسر متن هم دلایلش رو ارائه داده .
TRD PRO
۸ مرداد ۱۴۰۲یه نکته غمگین این خبر مربوط به عکس آخر بود .
پایین گوشه چپ نوشته « به جز ایران »
خیلی حرف تو این ۲ کلمه است .
ما کلا مثل یه جزیره از بازار دنیا دور افتادیم و تو آمارها هم لحاظ نمیشیم .
M@M@DRZ911
۸ مرداد ۱۴۰۲پسر نمی گفتی نمی دیدم .
جا خوردم اصلا که اینو نوشته .
حالا معلوم که ایران رو لحاظ نمی کنن ولی این که بیان بنویسن کنار تصویر یه چیز دیگست ..
*ALI*
۸ مرداد ۱۴۰۲بنظر من میتونه توی این صنعت هم خوب باشه تویتا توی ساخت ماشین خیلی خوبه توی ساخت ماشین ها افرود و ماشین های دیگه توی صنعت برقی هم کار بکنه و نتیجش رو ببینه
کیان
۸ مرداد ۱۴۰۲بنظرم 5 امین برند محبوب اروپا بودن تو اروپا با اون همه خودروساز نامی و متعصبین اروپایی خیلی چیز بزرگی هست
شما فقط یه لحظه برندهای اروپایی رو بیار تو ذهنت ببین چقدر زیاد هستن حالا بین اونا از لحاظ محبوبیت 5ام بشی
TRD PRO
۸ مرداد ۱۴۰۲شماره ۱ ژاپن – آفریقا – اقیانوسیه و خاورمیانه .
شماره ۲ امریکا- کانادا و چین .
خیلی حرفه تو خاک امریکا شماره ۲ بشی . از بین GM ، فورد ، جیپ ، تسلا و … تونسته دوم شه .
خود اون GM کلی زیر برند داره ( شورلت – کادیلاک – GMC و … )
خودروساز دوم توی چین هم خیلی خاصه . اون همه برند های برقی که مثل قارچ رشد میکنن و برقی ساز های بزرگ مثل byd و … با وجود اینا تونسته دوم بشه اونم درحالیکه سبد برقیای تویوتا تقریبا خالیه !
خاورمیانه هم عمدتا بازار آزاد و بزرگی داره . تویوتا شماره یک شیخ نشیناست با اون همه حق انتخاب و پولی که دارن .
JDM
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا رو اگه بخوایم یه حیوون در نظر بگیریم نقش گرگ رو داره با ذهنیت روباه موقعی که بازار ماشین اسپرت رو داشت از دست میداد و امیدی بهش نبود که محصول خوبی بزنه با سوپرا اومد خیلی هارو درید ولی این تصور رو خودشون رو ندارن که تا نقششون رو پررنگ کردن برنده همهچی باشن چون برند های دیگه مثل المانی ها و امریکایی ها بیکار نمیشینن هدف تویوتا اینه وقتی شروع به حمله کردن متقاضیارو سوپرایز کنه خدمات فوقالعاده ای برای برقیهاش در نظر بگیره همونطور که کرولا یا راوفور دل مردم رو بردن حس اطمینان میداد امیدوارم هیبریدی ها جا بیفتن نه برقی ها
دیا
۸ مرداد ۱۴۰۲به گذشته نگاه کنید. تویوتا هر هدفی را که گفته بهش رسیده.
یوسف
۸ مرداد ۱۴۰۲فکر نمیکنم در رفتن چرخ از خودرو های برقی هدف تویوتا بوده باشه….. پس چه جوری بهش رسیده….. 🤔🤔🤔🤔🤔
حسین
۹ مرداد ۱۴۰۲در مورد آویزون شدن استون مارتین از جیلی نظری نداری انگلیس فن؟
خدمتت عارضم تویوتا با خط تولید همون رینگ سازیش میتونه کل صنعت خودروی انگلیس رو بخره و به جاش پرورش دام و طیور تاسیس کنه که کاربرد بیشتری هم داره
datsun
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا یه گوشه نشسته و داره تقلای بقیه رو نگاه میکنه یه عده تحلیل گر بچه دبستانی و کارشناسان دو هزاری میگن عقبه اونی که عقبه مغزِ توست،
Tesla
۸ مرداد ۱۴۰۲باشه !! ولی فعلا بره دو تا bz4x بفروشه بعد بیاد انقلاب کنه !! 🤣🤣🤣👎
حامد
۸ مرداد ۱۴۰۲امیدوارم اینطوری باشه و به زودی خودش رو برسونه به بازاری که ازش به شدت عقب افتاده
تیم مدیریتی قبلی تویوتا خیلی سنتی بود و حاضر به قبول شرایط و تغییر نبود. اینکه این تیم تغییر کرد خودش میتونه کمک بزرگی به تویوتا کنه
برند خیلی دوس داشتنی ایه و دوس دارم به زودی ازش کرولا و کمری برقی با برد هزار کیلومتری ببینم
Car love
۸ مرداد ۱۴۰۲این چه سمی بود😂😂😂 چرخ bz4x رو هنوز نتونستن درست کنن انقلاب چی بود دیگه🤣🤣🤣
محمد
۸ مرداد ۱۴۰۲نمیدونم چرا انقدر مخاطب ها آرزوی موفقیت برای تویوتا دارن!
آخه چیش به شما میرسه!
اسم اون بنده خدا”Tesla”بد در رفته!😁
مجتبی .
۹ مرداد ۱۴۰۲اینکه برای یک شرکت بزرگ که محصولات باکیفیت وقیمت مناسب میسازه ودنبال سرکیسه کردن مشتری نیست آرزوی موفقیت کنیم چه اشکالی داره؟؟
محمد
۱۰ مرداد ۱۴۰۲خب چی به تو میرسه؟
از کجا میدونی مشتری رو سرکیسه نمی کنند؟
اینا همش ترفند های تویوتا هست،تا پول دربیاره!
سرمایه دار ها هیچ وقت نمیآیند محصولی بزنند که طی مدت زیادی کار کند،همیشه سعی میکنند که مشتری بیاد و ازشون محصول مدنظر رو بخره!
البته درسته کرولا ماشینی هست که سگ جونه ولی تو بقیه کشور ها بیشتر از ۱۰ سال استفاده نمیکنند.
Tesla
۸ مرداد ۱۴۰۲نگا تو رو خدا جاپونی فنا برای آینده تخیلی که ساختن چقدر خوشحالن !! 😂🤣🤣😂 ، فکر کردین تسلا کبیر ، با ارزش ترین خودروساز جهان که پرفروش ترین خودرو جهان هم در اختیار داره ، همچین اجازه ای به این عقب مونده !! که هنوز نمیتونه چهار تا چرخو درست بهم وصل کنه !! میگن منتظر آینده باش ! انگار مثلا بقیه دست رو دست میزارن تا تویوتا پیشرفت کنه 🤣😂 ، آینده خودروسازی جهان بدون شک از آن تسلا کبیر هست !! هنوز قدرت واقعی خودشو نشون نداده ، ولی وقتی ۲ سال دیگه از نسل جدید محصولاتش رونمایی کنه ، چنان بلایی سر بزرگان الکتریکی ( مثل جنرال موتورز ، فولکس و byd ) میاره که میرن در دفتر مرکزی تسلا و بهش التماس میکنن : بهمون رحم کن ای تسلا کبیر ، که حداقل ورشکسته نشیم !! جاپونی ها ( که تا چند سال دیگه به سرنوشت شوم نوکیا دچار میشن ) اصلا عددی نیستن که حتی بخوای اسمشون رو جلوی با ارزش ترین و پرفروش ترین خودروساز جهان بیاری !! 🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️
Yasin
۹ مرداد ۱۴۰۲یجور میگه تسلا کبیر انگار خودش ۵ تا دونه تسلا داره….
Gtc فقط ایرانی به سفارش پایتون
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا خیلی وقته توی قَیه برقی ها هست و میتونه موفق فقط باید محصولات برقی رو بیشتر کنه دلم بدجور لک زده برای زمانی که لکسوس ار ایکس ۳۰۰ ۲۰۱۷ وارد ایران شد
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا خیلی وقته توی قَیه برقی ها هست و میتونه موفق فقط باید محصولات برقی رو بیشتر کنه دلم بدجور لک زده برای زمانی که لکسوس ار ایکس ۳۰۰ ۲۰۱۷ وارد ایران شد راستی اون بچه دبستانی ها هم با این نظرات بزرگوارشان خسته کردن
سروش
۸ مرداد ۱۴۰۲تویوتا در عین اینکه محافظهکاره، ایدهآل گرا هم هست و میدونیم که باتریهای فعلی حداکثر ۶-۷ سال دیگه در بازار هستند و نسل جدید باتری ها مثل حالت جامد به تولید انبوه میرسه. به خاطر همین برای تویوتا که دیر وارد شده، توجیه اقتصادی نداره که الان بیاد برای چیزی سرمایه گذاری کنه که تا به سوددهی برسه دورانش تموم شده ست. مستقیم میره با نسل جدید خودروهای برقی و باتری حالت جامد وارد بازار میشه. تا اون موقع هم الکتریکی ها به تکامل میرسن و ضعف هاشون نسبت به بنزینیها برطرف میشه. الکتریکی ها هنوز یه گزینه مطمئن و همه فن حریف نیستن. همیشه مالک باید استرس موضوعات مختلف مثل شارژ، تصادف، تعمیرپذیری و قیمت بالاتر رو داشته باشه
بهزاد
۸ مرداد ۱۴۰۲در حال حاضر تویوتا به همراه شرکا و تامین کنندگان خودش در حال توسعه خطوط تولید بهینه برای تولید خودروهای برقی هستند و البته این فرآیند برای تولید مدلهای درون سوز و هیبرید هم منافعی به همراه داره.
اولین اقدام استفاده از گیگا پرس هست که باعث میشه ۹۱ قطعه مجزا در بخش جلویی یک خودرو و حدود ۸۶ قطعه در بخش عقب، فقط با دو قطعه جایگزین بشن، در این روش که تسلا در حال حاضر استفاده میکنه.
در اقدام بعدی حذف سیستم تسمه نقاله در خطوط تولید هست که خودرو خودش در فرآیند تولید حرکت کنه تا ربات ها و نیروی انسانی کار مونتاژ را انجام بدن.
فن آوری گیگا کستینگ فقط برای بخش های داخلی نخواهد بود و شرکت هایی مثل ryobi هم بزودی از گیگاپرس های خود برای تولید یکپارچه بخش های بدنه رونمایی میکنه تا فرآیند تولید ارزانتر بشه.
هدف تویوتا فقط کاهش هزینه تولید نیست بلکه سعی میکنه شعار اصلی خودش که روش تولید ناب هست را با روش های مدرن مخلوط کنه تا کیفیت نهایی مونتاژ تحت تاثیر سرعت خطوط تولیدی قرار نگیره و برخلاف بسیاری از شرکت ها که میرن تو بازار تا فن آوری های جدید را به خدمت بگیرند خودش مستقیم با تامین کننده ها روش های بهینه را در یکی از خطوط تولیدش در ژاپن آزمایش و پیگیری میکنه تا از کیفیت نهایی اطمینان داشته باشه و بزودی هم سایر تولیدکنندگان خودرو به این روش تولید و موج نو میپیوندن.
کاری که تویوتا میکنه فقط مختص خودش نخواهد بود و شرکت هایی چون مزدا ، سوبارو ، سوزوکی ، دایهاتسو هم در این فرآیند شریک هستند و اونها نیز با روش های مدرن به تولید خودروهای برقی اضافه میشن.
چه استرسی بگیره کارشناس وال استریت.
RIO
۹ مرداد ۱۴۰۲پایین عکس آخر نوشته به جز ایران 😭😭