تویوتایاماها

داستان همکاری یاماها و تویوتا برای تولید 2000GT؛ اولین سوپرکار ژاپن

در دهه ۶۰ میلادی یاماها و تویوتا با همکاری یکدیگر اولین سوپرکار ژاپن یعنی 2000GT را تولید کردند.

در اوایل دهه ۶۰ میلادی ژاپن تأثیرات ناشی از جنگ جهانی دوم را تا حد زیادی پشت سر گذاشته بود اما صنعت خودروی این کشور برخلاف امروز به خاطر تولید محصولاتی ارزان و بی‌کیفیت شناخته می‌شد. خودروسازان ژاپنی محصولی پرفورمنس نداشتند و البته خریداران خودرو در این کشور هم علاقه‌ای به محصولات اسپرت نشان نمی‌داند. البته برگزاری گرندپری ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ در ژاپن علاقه به سرعت را بیشتر کرد.

خودروسازان ژاپنی هم فرصت مناسبی یافتند تا نشان دهند که توانایی تولید خودروهای اسپرت برای رقابت با بهترین‌های جهان را دارند. نیسان با همکاری یاماها پروتوتایپی برای خودروهای اسپرت کلاس جهانی ساخت هرچند این پروژه در نهایت لغو گردید. یاماها که در زمینه تولید موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای تبحر خاصی دارد این پروژه را به تویوتا پیشنهاد کرد و آن‌ها نیز اولین سوپرکار ژاپن یعنی 2000GT را تولید نمودند.

تویوتا در مسابقه تولید اولین سوپرکار ژاپن همکاری یاماها را به همراه داشت و البته آبرت ون گورتز آلمانی به عنوان یک طراح مشهور بخش اعظم کارهای طراحی این خودرو را انجام داد. در پاییز ۱۹۶۴ تویوتا و یاماها تیمی ویژه برای توسعه 2000GT را تشکیل دادند. یکی از اهداف توسعه این خودرو نمایش توانایی های فنی تویوتا بود و به همین خاطر از متریال سطح بالایی که قبلاً در خودروهای رده میانی دیده نشده بود استفاده شد. همین امر باعث شد 2000GT نتواند روی خط تولید آن زمان تویوتا مونتاژ شود. تیم یاد شده کار توسعه 2000GT با کد 280A را در تأسیسات یاماها پیش برد. مدیر این تیم جیرو کینو به دنبال تولید یک خودروی گرن توریسمو کلاس جهانی بود و تمامی مدل‌ها از جمله پروتوتایپ 2000GT با دست تولید شدند.

فرایند توسعه این خودرو با سرعت بالایی پیش رفت و اولین پروتوتایپ 2000GT در آگوست ۱۹۶۵ یعنی حدود یک سال پس از شروع پروژه تکمیل شد. پروتوتایپ دوم هم در نمایشگاه توکیو اکتبر ۱۹۶۵ معرفی شد. بدنه آلومینیومی این خودرو در همان نگاه اول جلب‌توجه می‌کرد. طراح اصلی خودرو یعنی ساتورو نوزاکی ویژگی‌هایی همچون کاپوت طویل، اورهنگ های کوتاه، سقف فست بک مانند و گلگیرهای جلوی عضلانی را در نظر گرفته بود. اولین سوپرکار ژاپن از طراحی منحصربه‌فرد چراغ‌های جلو سود می‌برد به‌ گونه‌ای که دو چراغ در سپر جلو نصب شده بودند و دو چراغ مخفی هم در زمان نیاز خودنمایی می‌کردند.

تویوتا چراغ‌های عقب را بجای بدنه روی فریم‌های فلزی نصب کرد. در سال ۱۹۶۹ ژاپنی‌ها طراحی ظاهری 2000GT را اصلاح کردند و اندازه چراغ‌های پایینی کوچک شد و شکل چراغ‌های راهنمای جلو و عقب تغییر کرد. به منظور رقابت با خودروهای اروپایی و آمریکایی می‌بایست پیشرانه‌ای قوی و مطمئن برای 2000GT در نظر گرفته می‌شد. پایه و اساس کار با دومین نسل پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری تویوتا کراون شکل گرفت. یاماها این پیشرانه را برای تولید قدرت بیشتر ارتقا داد. طراحی DOHC و سه کاربراتور میکانی باعث شدند قدرت پیشرانه به ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۷۶ نیوتون متر برسد. این پیشرانه با گیربکس ۵ سرعته دستی که دارای اوردرایو بود همراه می‌شد و نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. برخی نمونه‌های خودروی موردبحث هم از پیشرانه ۲.۳ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۱ نیوتون متر گشتاور استفاده کرده‌اند. تویوتا در سال ۱۹۶۹ نیز گیربکس ۳ سرعته سفارشی را برای سوپرکار خود معرفی کرد.

مشخصات تویوتا 2000GT
پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی، دیفرانسیل عقب
گیربکس ۵ سرعته دستی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۵۰/۱۷۶
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۸.۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۱۹

پیش از اینکه تویوتا فرایند فروش خودروی خود را شروع کند توانایی های آن را به اثبات رساند. به همین منظور 2000GT در مسابقات استقامت و سرعت حضور یافت و موفقیت در موتور اسپرت باعث شد این خودرو احترام زیادی را به دست آورد. این برند با نسخه ارتقا یافته 2000GT راهی مسابقات سرعت ۱۹۶۶ در یاتابه شد و علیرغم شرایط هوایی نامساعد به سرعت متوسط ۲۰۸ کیلومتر در ساعت دست یافت. خودروی موردبحث توانست سه رکورد جهانی و سیزده رکورد بین‌المللی برای استقامت و سرعت بر جای بگذارد و ثابت کند که توانایی رقابت با بهترین‌های جهان را دارد.

2000GT نه تنها از پیشرانه‌ای قوی بلکه از سیستم تعلیق مطلوبی سود می‌برد. طراحی دوبل جناغی در هر چهار گوشه خودرو باعث پایداری و هندلینگ قابل‌توجه شد و ترمزهای دیسکی نیز نیروی توقف مطمئنی را فراهم کردند لاستیک‌های خودرو با رینگ‌های منیزیومی همراه شده بودند چیزی که فقط در این سوپرکار دیده می‌شد. سوپرکار تویوتا تأثیر زیادی روی فعالیت‌های موتور اسپرت ژاپن گذاشت. 2000GT مقام سوم گرندپری ژاپن ۱۹۶۶ را کسب کرد و سپس به قهرمانی مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری سوزوکا دست یافت. به منظور تست قابلیت‌های این خودرو در برابر رقبایی همچون پورشه ۹۱۱، تویوتا در مسابقات SCCA آمریکا شرکت کرد.

تویوتا ابتدا با کارول شلبی برای گسترش حضور خود در آمریکا گفت‌وگو کرد. پس از اینکه لی لاکوکا او را متقاعد کرد که خودروهای ژاپنی در آمریکا موفقیتی نخواهند داشت، شلبی پیشنهاد تویوتا را رد کرد و این فرصت به تام فردکین دست داد که بتواند با فروش محصولات تویوتا به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست یابد. شلبی بجای فروش محصولات تویوتا تصمیم گرفت با آن‌ها مسابقه دهد. او با بودجه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری ارتفاع 2000GT را کاهش داد و سه خودرو با رینگ‌های منیزیومی سفارشی را آماده ساخت. علیرغم چالش‌های اولیه در استخراج قدرت بیشتر از پیشرانه، شلبی در نهایت توانست حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت را از این نیروگاه به دست آورد.

2000GT های شلبی توانستند TR250 ها را شکست دهند اما در برابر پورشه ۹۱۱ موفق نبودند. البته کسب مقام‌های سوم و چهارم در اولین فصل حضور در مسابقات برای این خودرو عملکرد مطلوبی ارزیابی شد. با بهبودهای بیشتر احتمالاً این سوپرکار می‌توانست ۹۱۱ را شکست دهد اما تویوتا از مسابقات SCCA خارج شد زیرا موفقیت در موتور اسپرت نتوانست فروشش در بازار را افزایش دهد. خودروی یاد شده بعدها در یکی از فیلم‌های جیمز باند حضور یافت. این خودرو به سرویس مخفی ژاپن اختصاص داشت و خانمی به نام آکی آن را می‌راند. برای اینکه شان کانری بتواند در این خودرو جا بگیرد تویوتا مجبور شد سقف را آن حذف کند. به همین خاطر دو نسخه روباز از 2000GT برای فیلم جیمز باند تولید شد.

تویوتا 2000GT خودرویی زیبا و فوق‌العاده بود اما در امر فروش موفق ظاهر نشد که یکی از دلایل آن را می‌توان قیمت بیشتر نسبت به رقبا دانست. ژاپنی‌ها در فروش این خودرو موفق نبودند زیرا قیمت آن بیشتر از اکثر رقبا از جمله پورشه ۹۱۱، شورولت کوروت و جگوار ای تایپ بود. هزینه‌های توسعه و تولید زیاد تویوتا را مجبور کرد تولید 2000GT را متوقف کرد. در واقع ابتدا قرار بود ۱۰۰۰ دستگاه از این سوپر اسپرت تولید شود اما در سال ۱۹۷۰ یعنی آخرین سال تولید، تنها ۳۳۹ نسخه جاده‌ای از 2000GT کارخانه را ترک کرده بودند. اگرچه 2000GT موفقیت چندانی در بازار به دست نیاورد اما یکی از خودروهای نمادین دهه ۶۰ میلادی به شمار می‌رود. ارزش این خودرو در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و گفته می‌شود بهای متوسط یکی از آن‌ها به حدود ۱ میلیون دلار می‌رسد. البته مدل‌های سفارشی‌ای همچون نسخه‌های تیون شده توسط شلبی با قیمت ۲.۵ میلیون دلار هم به فروش رسیده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (124 ديدگاه)

    چقدر خوبه این ماشین
    تک تک دلارهای که پاش بدی حلال باشه
    مثله نگین جواهری میمونه

    موافقم 34
    مخالفم 4
  2. Behnam1012

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (994 ديدگاه)

    عکس آخر …

    موافقم 17
    مخالفم 2
  3. Piero Ferrari

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    خیلی زشته نظر شخصی من هست

    موافقم 3
    مخالفم 51
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      بینظیره زیباست نظر شخصی من هست

      موافقم 26
      مخالفم 9
  4. مازیار

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (845 ديدگاه)

    ظاهرا شباهت های این و LFA زیاده
    سطح بالاتر نسبت به بقیه تولیدات، همکاری یاماها، جذابیت ظاهری زیاد، عدم توفیق اولیه در فروش، بالا رفتن قیمت در سال‌های بعد …

    موافقم 36
    مخالفم 3
  5. Siyavash

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (797 ديدگاه)

    مخم هنگ کرد موتور ۲۰۰۰ تنفس طبیعی ۱۵۰ اسب بخار قدرت گرفتن اونم برایه دهه ۶۰ میلادی….
    چیزی که ویران خودرو و سایپا مطمعن در هر جایگاه منهدم..حتی برایه ۱۰ سال آینده هم نمیتونن چنین قدرتی از یه موتور ۲لیتری یا ۱.۸لیتری یا ۱.۶لیتری نمیتونن بگیرن …🤲

    موافقم 30
    مخالفم 2
  6. جومونگ

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ژاپن دهه ۶۰ سوپرکار می‌زده .
    سطح خودروسازی یعنی این .

    موافقم 31
    مخالفم 4
  7. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    قیافش زشته موتورش پشم ریزون 🤯🤯🤯🤯🤯🤯

    موافقم 1
    مخالفم 34
    1. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4897 ديدگاه)

      البته فیس عقبش خوبه

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4897 ديدگاه)

        یعنی بده؟؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 1
  8. 13

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    کسی میدونه اون دریچه های مستطیل پست چرخ های جلو چیه و چکاری می‌کنه ؟

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. علی یوسفی

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (261 ديدگاه)

      کاربر عزیز 13 دریچه سمت راننده برا دسترسی به فیلتر هوا و مخزن مایع شیشه شویه و در سمت شاگرد برای دسترسی به باتریه.

      موافقم 15
      1. 13

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (57 ديدگاه)

        تشکر جناب یوسفی

        جالب بود

  9. Taha Ayoobi

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    برای دهه 60 فوق‌العاده است.
    طراحیش واقعا دلنواز

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. مردی که دنیا رو فروخت

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    مثل نسخه بزرگتر اسپورت 800عه
    ولی خیلی خوشگله 🥰

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. R@min

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    چقدر آدم کار درستی بود کارول شلبی که تو تمام دنیا اعتبار و احترام بسیار زیادی داشت یه جورایی سلبریتی صنعت خودرو بود.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. aliasn

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    تویوتا ساخته و شلبی تیونش کرده
    چه شود !!!

    موافقم 3
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا