انتقاد شدید مدیرعامل تویوتا از سیاستهای الکتریکیسازی دولتی
مدیر اجرایی تویوتا «آکیو تویودا» هشدار داده است که اگر دولت ژاپن برنامههای بلندپروازانهٔ خود برای خنثیسازی کربن را ادامه دهد، میلیونها شغل در حوزهٔ خودرو در معرض خطر قرار میگیرد. وی که ریاست انجمن خودروسازان ژاپن را هم بر عهده دارد، توضیح داده است که تغییر کلی به سمت خودروهای الکتریکی میتواند صنعت تولید این کشور را فلج کند. این در حالی است که ژاپن در تلاش است تا سال 2050 کربن خنثی شود.
تویوتا دراینباره گفته است:
ژاپن کشوری وابسته به صادرات است و بنابراین برنامهٔ کربن خنثی مساوی است با مسئلهٔ اشتغال ژاپن. برخی از سیاستمداران میگویند ما باید همهٔ خودروها را به الکتریکی تبدیل کنیم اما من فکر نمیکنم اینطور باشد. من فکر میکنم برای محافظت از شغل و زندگی مردم ژاپن، لازم است که آیندهٔ خود را با تلاشهایی که تا این لحظه داشتهایم هماهنگ کنیم
تویودا خاطرنشان کرده است که ژاپن سالانه حدود 10 میلیون دستگاه خودرو تولید میکند که حدود 50 درصد آنها به خارج از کشور صادر میشوند. وی پیشبینی میکند که این کشور بتواند حتی در سال 2030 هم سالانه 8 میلیون خودروی درونسوز شامل نمونههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی تولید کند و زمانی که فروش این خودروها غیرقانونی شود، بازار کار فلج خواهد شد.
تویودا در ادامه میگوید:
این یعنی تولید بیش از 8 میلیون دستگاه خودرو از بین میرود و صنعت خودرو ممکن است بخش عمدهای از 5.5 میلیون شغل خود را از دست بدهد. اگر آنها میگویند پیشرانههای درونسوز دشمن هستند، ما نمیتوانیم تقریباً هیچ خودروی دیگری تولید کنیم
علاوه بر این، تویودا همچنان بر این باور است که خودروهای هیبریدی هنوز یک پل ارتباطی مهم به سمت الکتریکی شدن هستند و این موضوع خصوصاً در بازارهای فاقد زیرساختهای شارژ بسیار مهم است.
وی دراینباره میگوید:
در رسیدن به کربن خنثی، دشمن دیاکسید کربن است نه پیشرانههای درونسوز. برای کاهش تولید دیاکسید کربن باید نوآوریهای کاربردی و پایدار داشته باشیم که با شرایط مختلف کشورها و مناطق گوناگون جهان مطابقت داشته باشد