تویوتا در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۳ از یک SUV کانسپت با نام FJ کروزر که در ظاهر یادآور لندکروزرهای سری FJ40 بود پردهبرداری کرد. به دلیل واکنش مثبت و استقبال مناسب از این کانسپت، تویوتا تصمیم به تولید انبوه آن گرفت و با رونمایی از نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۵، تولید FJ کروزر قطعی شده و در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد؛ اما پس از ورود به بازار از این SUV استقبال چندانی به عمل نیامد و به دلیل آمار فروش پایین، فروش آن از سال ۲۰۱۴ در ایالاتمتحده متوقف شد. بااینحال تولید FJ کروزر همچنان در سایتهای ژاپن و استرالیا ادامه داشت و در این کشورها عرضه میشد؛ اما دیروز تویوتا رسماً اعلام کرد که تولید این خودرو فقط تا ماه آگوست (مرداد) امسال ادامه خواهد داشت و پسازآن FJ کروزر برای همیشه با خط تولید خداحافظی خواهد کرد. بدین ترتیب تولید این SUV که به کشور ما هم وارد شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد پس از حدود ۱۰ سال بدون معرفی جایگزین متوقف خواهد شد.
FJ کروزر از زمان عرضه در سال ۲۰۰۶ تاکنون فقط با یک موتور ۴ لیتری V6 که در طول این ۱۰ سال مورد بهروزرسانی قرارگرفته به بازار عرضهشده است. این موتور در نسخهٔ فعلی ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته این خودرو با گیربکس دستی ۶ سرعته هم عرضه میشود و همچنین نسخهٔ ارزانتر دیفرانسیل عقب 2WD آن نیز قابل خریداری است. FJ کروزر که فرم درهای عجیبی دارد بر روی نسخهٔ کوتاه شدهٔ پلت فرم مدل لنکروزر پرادو ساختهشده و در مدل اتوماتیک 4WD وزنی معادل ۲۱۲۳ کیلوگرم دارد. FJ کروزر یک SUV و آفرودر واقعی بود که با ظاهر منحصربهفرد و شکل خاص باز شدن درهای عقبی، ماشین جالبی بشمار میرفت. بااینحال ازآنجاکه فروش آن هیچگاه به میزان مورد انتظار نرسید، تویوتا به تولید آن خاتمه خواهد دارد. هامر H3 و جیپ رانگلر از رقبای مستقیم FJ کروزر محسوب میشدند. FJ کروزر ۲۰۱۶ دو دیفرانسیل با گیربکس اتوماتیک هماکنون در بازار استرالیا ۴۶.۹۹۰ دلار استرالیا (۳۴.۶۱۸ دلار آمریکا) قیمت دارد.منبع: motor1
فقط بریتانیا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵هر وقت می بینمش یاد هامر می افتم ولی هامر یه چیز دیگس
سامان اذری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بچه ها من چندتا کلیپ دیدم راجب طناب کشی میان اف جی و پاترول قدیمی ماکسیما و حتی کاپرا
همشون اف جی رو کشیدند :;(
جریان چیه ؟؟؟
تو گوگل هم سرچ کنید میاره
moein
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵والا دلیل مهندسی شو نمی دونم
ولی من با هاش آفرود زدم مشخصاتش رو ورق دهان پر کنه ولی در عمل چیزی نداره
تو ارتفاع وقتی پشت رول می شینی یه حس بی تعادلی بهت القا می کنه که برای یه آفرودر اصلا حس خوبی نیست
اتفاقا این بی تعادل بودنش کارد دستم داد تو سر بالایی هکمتانه همدان چپ شد و روبه سقف اومد پایین الان گذاشتیمش فروش تا ببینیم چی میشه
ROHAM
۱۲ خرداد ۱۳۹۵خیلی ساده ست…
بحث قدرت ماشین نیست ، بحث اینرسی ماشینه
یعنی هرچقدر ماشین سبک تر باشه اینرسیش کمتره.
( اینرسی به بیان ساده: تمایل جسم به حفظ حالت حرکتی خود)
هر قدر اینرسی کمتر باشه توانایی ماشین در انجام مانور بیشترمیشه.
یاس ی ( احمد علی )
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵حیف شد، ماشین باحالیه ، هم قیافه خاصی داره و هم آفرودش خوبه، ایکاش چند سال دیگه تولید میشد.
هرچند ما توانایی خریدش را نداریم ونخواهیم داشت، ولی از دیدنش لذت میبردیم.
سعيد رنجكش جهرمي
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵امیدوارم یه جایگزین لایق داشته باشه طبیعی هست که یک ماشین کاملا افرودی فروشی به مراتب کمتر از بقیه suv ها داره ولی در کل ماشین خوبی بود
احمد باقری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵انصافا ماشین خیلی باحالی بود، هر کی داشت کلی باهاش حال کرد. ظاهر، قدرت و توانایی، همه چی میزون بود.
احسان(احسان سابق)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵یک ماشین کاملا افرودی هست و بر خلاف چیزی که دوستان میگن اصلا زیبا نیست ومثل هامر یک مکعب گرون قیمت و سنگین وزن و پرمصرفه.اما فکر کنم واسه کوهنوردی و بیابان گردی ماشین فوق العاده ای باشه
بهنام طیبی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵34618 دلار میشه 117701200 تومن
قدرت 270 اسب بخار هم خوبه
یاس ی ( احمد علی )
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵چون مکعبه زیبا نیست ؟
از نظر من اتفاقا خیلی خاص و زیباست.
ایمان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵هیچ وقت حریف جیپ رانگلر نشد!
mohsen
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵افرودی مثل سلطان نداشت بر عکس قیافش
Archi KHAN
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵حَیف …
mehran72
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵فکر کنم نصف فروشش تو ایران بوده
چند وقت پیش هفتا از اینو تو رنگ های مختلف در زمان تقریبی دو ساعت تو بابلسر دیدم.
تو خود ژاپن عمرا اینقدر اف جی ببینی!!!
آرمان
۱۱ مرداد ۱۳۹۵احساسی دوسش دارم ، منطقی نمیخرمش