تویوتا جی تی ۸۶، سایون FR-S و پدر معنوی این دو یعنی سوبارو BRZ در بازارهای مختلف به عنوان کوپه های لذتبخش و با قیمت مناسب حضور داشتند تا اینکه سایون رسماً در مجموعه تویوتا، به کنار نهاده شد و در بازارهای مخصوص آن، محصولات متناظر با نام تویوتا جایگزین شدند.
سه مدل از ساختههای سایون حالا نامهای دیگری گرفتهاند: هاچبک iM به کرولا iM و سدان iA به یاریس iA تبدیل شده و یکی هم همین FR-S که به تویوتا ۸۶ بدل شده است. این خودرو به عنوان عضوی از خانوادهی بزرگ تویوتا ویژگیهای جدیدی را به دست آورده است. از نظر ظاهری میتوانیم بخشهای جلو و عقبی بازطراحی شده و چراغهای LED را به همراه طراحی جدید رینگهای ۱۷ اینچی ببینیم. در کابین نیز غربیلک فرمان کوچکتر و تریم جدید برای صندلیها، دربها و داشبورد به چشم میخورند.
از نظر فنی و مکانیکی تویوتا ۸۶ برخی اصلاحات کوچک را پذیرا بوده که از آن جمله میتوان به فنرهای بازنگری شده و تنظیمات دوبارهی ضربهگیرها، دستیار شروع حرکت در سربالاییها و طراحی جدید منیفولد اگزوز اشاره کرد؛ و همانند سوبارو BRZ که برادر تویوتا ۸۶ محسوب میشود، نسخههای مجهز به گیربکس دستی از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری بوکسوری با ۵ اسب بخار قدرت بیشتر بهره میبرند. قدرت این پیشرانه هماکنون به ۲۰۵ اسب بخار رسیده است. مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک تغییری در خروجی پیشرانه نداشتهاند و همان ۲۰۰ اسب بخار سال قبل را دارند. البته هیچیک از این تغییرات عمده و چشمگیر به حساب نمیآیند اما خب بودنشان نیز ضرری ندارد.
تویوتا ۸۶ با در نظر گرفتن لذت رانندگی ساخته شده است. قدرت بسیار زیاد برای داشتن لذت وافر مدنظر نبوده بنابراین شاهد چنین چیزی نیستیم. حتی با افزایش اندک در قدرت خروجی این خودرو کمترین نیروی پیشرانه را در سگمنت خود داراست اما این گفته به معنی عدم وجود هیجان نیست.
تویوتا ۸۶ شاید فاقد قدرت زیاد باشد اما با وزن کم خود جبران مافات میکند. این خودرو سبکوزنتر از شورولت کاماروی ۴ سیلندر و ب ام و 230i است و درحالیکه هر یک از این خودروها قدرت پیشرانهی بیشتری نسبت به ۸۶ دارند اما در پیچها این خودرو با هندلینگ چابک و شاسی پاسخگو و ارتباطی کنترل زیادی را ایجاد میکند. تنظیمات سیستم تعلیق خیلی سفت یا نرم نیست و با کمی انحراف به خوبی از پیچها رد میشود. تکانهای بدنه نیز در حد مینیموم نگه داشته شده است. حتی با درگیر کردن حالت پیست و خاموش کردن سیستم کنترل کشش لذت بسیار زیادی نصیب راننده میشود.
دو گیربکس دستی و اتوماتیک ۶ دنده نیز وجود دارد. تویوتا میگوید که ۶۰ درصد خریداران گیربکس اتوماتیک و ۴۰ درصد نیز گیربکس دستی را انتخاب میکنند و از نظر ما آن ۶۰ درصد ۱۰۰ درصد هیجان رانندگی را از دست میدهند!
به نظر میرسد تنها راهی که میتوان از گیربکس اتوماتیک لذت برد این است که آن را در حالت اسپورت قرار داده و از پیشرانه دورهای بالا را بگیرید و به منظور بهره بردن از حداکثر قدرت در دندههای دو، سه و چهار بمانید. گیربکس دستی استفادهی آسانتری برای اکثر افراد دارد. این نسخه بدون اینکه اشتباهی داشته باشد یک گیربکس درگیر کننده و لذتبخش است. اگرچه که گیربکس دستی عالی نیست اما عملکرد مناسبی دارد.
کابین خودرو از مد افتاده به نظر میرسد و یکی از نقاط ضعف این خودرو به حساب میآید. درحالیکه اکثر قطعات بکار رفته در کابین ظاهر و حس یک خودروی اسپورت را تداعی میکنند اما بقیهی بخشها نظیر کنسول مرکزی و اهرمهای سیستم تهویه مطبوع ارزانقیمت هستند. در کنسول مرکزی شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی هستیم اما باید گفت که اطلاعات و سرگرمی چندانی نصیب شما نمیشود. این سیستم دارای رادیو HD، اینترفیس USB و آی پاد و اتصال بلوتوث است. برنامهای برای هماهنگی با اپل کارپلی و اندروید اتو وجود ندارد.
نقاط قوت: هندلینگ چابک، سواری بالانس شده، هیجان بالا
نقاط ضعف: گیربکس اتوماتیک، احساس کلاچ نرم، کنسول مرکزی از مد افتاده
مشخصات تویوتا ۸۶
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری تخت
قدرت/گشتاور: ۲۰۵ اسب بخار/۲۱۱ نیوتون متر
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی: ۱۱.۳/۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
شروع قیمت: از ۲۷۱۲۰ دلار
منبع: autoguide
Elemento
۱۴ مهر ۱۳۹۵من که دوسش دارم
Parvaz
۱۴ مهر ۱۳۹۵واقعا عالی هستش ولی من داداشش BRZ رو تو سوبارو بیشتر دوست دارم
uss zumwalt DDG-1000
۱۴ مهر ۱۳۹۵تویوتا دیگه
مصرف سوختش اگه کمتر بود بهتر میشد
علی
۱۴ مهر ۱۳۹۵به نظر منم ماشین جالبیه اما بیشترمجله ها و برنامه های معرفی خودرو نقدش کردن که در هندلینگ افتضاح قدرت کم و کند بودن اتفاق نظر داشتن فقط جرمی کلارکسون خوشش میاد از این :| من فکر کنم میاتا خیلی موفق تر از تویوتا توی این کلاس عمل کرده
بهزاد
۱۴ مهر ۱۳۹۵علی جان کدوم مجله یا برنامه ای به هندلینک افتضاح این ماشین اشاره کرده؟
uss zumwalt DDG-1000
۱۴ مهر ۱۳۹۵سانسور
ارش
۱۴ مهر ۱۳۹۵من که خیلی دوسش دارم ولی کاش داشبورتشور قشنگتر میکردن
آریا
۱۴ مهر ۱۳۹۵هر چقدر هم تعریفش کنن من از یه ماشین اسپرت 200 اسبی خوشم نمیاد
با این قیمت موستانگ v6 هست که قدرتی در خور یه ماشین اسپرت داره
امیر کورتن
۱۴ مهر ۱۳۹۵میشه بگی الان شما چی سواری که از تویوتا 200 اسبی خوشت نمیاد
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵مگه به چقدر قدرت نیاز داری شما؟؟؟؟؟
Peyman
۱۴ مهر ۱۳۹۵منم خیلی دوست دارم بدونم کدوم مجله رو میگه علی آقا
چون از زمان عرضه این مدل من اکثر مجله های بزرگ که درمورد این خودرو بحث کردم خوندم همه به خاطر وزن کم وهندلینگ فوق العاده از این ماشین تعریف کردن
در مورد برنامه
از top gearانگلیس وروسیه گرفته تا یه برنامه اماراتی (Channel sport)هست که همیشه در مورد خودرو های سوپراسپرت بحث میکنن همه اینها نظرشون با مجلات یکی بود
علی آقا خیلی کنجکاوم کردی ببینم کدوم مجله وبرنامه رومیگی
آرش
۱۴ مهر ۱۳۹۵” پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری بوکسوری با 5 اسب بخار قدرت بیشتر”
آقا شاهین این قسمت ترجمه هم کار شماست؟ پیشرانه بوکسوری؟! منظور باکسر نبوده؟ همون موتور flat یا تخت که به باکسر هم معروف هستن؟
شاهین
۱۵ مهر ۱۳۹۵سلام
این پیشرانه های تخت رو به خاطر اینکه حالت قرارگیری و حرکات سیلندر و پیستون و سایر قطعات یه جوریه که حرکات یه بوکسور رو تداعی میکنه پیشرانه ی بوکسوری هم میگن. بوکسور،تخت،باکسر و…
Radison
۱۴ مهر ۱۳۹۵یکی از خداهای هندلینگ….سامورایی خوشدست…
USA & JAPAN
۱۵ مهر ۱۳۹۵خیلی دوسش دارم منو یاد تویوتا سوپرا افسانه ای میندازه نمیدونم چرا
امین
۱۵ مهر ۱۳۹۵همه چیش مناسبه ولی کابین واقعا ژاپنی طراحی شده
میخواستن پورشه 2002 طراحی کنن شده این
ولی بازم جای سوپرای مدل 96 رو نمیگیره ;)
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵پورشه قدرت و شتاب و پیشرانه اش بالاتر و بهتره
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵طراحی این ماشین، واقعا باحاله.
mojtabaaston
۱۵ مهر ۱۳۹۵اقا این ها چرا 4 تا پدال دارند؟
امین
۱۶ مهر ۱۳۹۵سمت چپی فوت رسته
ارمان
۱۷ مهر ۱۳۹۵تیپشو موتورش با هم جور نیست انگار کت شلوار مشکی بپوشی با کتدنی ادیداس سفید هیچکدومشون بد نیست اما با هم خوب نیستن
غلامعلي
۱۶ آبان ۱۳۹۵مدل ۲۰۱۷ ایشالا اینجام وارد بشه، چون ظاهرا وارداتش متوقف شده، کسی خبر داره چجوریاس؟