تقریباً جای شگفتی است که تویوتا خیلی دیرهنگام نسخهی هیبریدی راو۴ را معرفی نموده مخصوصاً اگر ببینیم که این برند تاریخچهای دور و دراز در ساخت خودروهایی با قوای محرکهی هیبریدی دارد. چندین سال پیش راو۴ هیبرید بازار را در چنگ خود داشت. هماکنون شاسی بلندهای هیبریدی هوشمندانهای در بازار حضور دارند که مصرف سوخت احساسبرانگیز و محدودهی حرکتی مناسبی را ارائه میکنند.
ما اوایل امسال نسخهی چهار چرخ محرک راو۴ هیبرید را تست کردیم اما با توجه به تلاش تویوتا برای هر چه کممصرفتر کردن این خودرو و برخی دلایل دیگر این شرکت نسخهی تک دیفرانسیل این خودرو را ارائه کرده است. به نظر میرسد که این حرکتی مناسب است. حداقل تئوری همین است.
در اکثر شاسی بلندها حذف کردن دو چرخ محرک به صرفهجویی چشمگیر در مصرف سوخت منجر میشود. راو۴ هیبرید متفاوت است زیرا تویوتا بجای میللنگ معمولی در چرخهای عقب مدل دو دیفرانسیل از پیشرانههای الکتریکی در اکسل استفاده کرده است. این عمل بدین معنی است که راندمان خودرو تنها اندکی بهبود یافته است: مصرف سوخت از ۵.۱ به ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده و آلایندگی خودرو نیز از ۱۱۸ به ۱۵۵ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر کاهش یافته است.
از نظر کارایی در راو۴ هیبریدی تک دیفرانسیل پیشرانهی ۲.۵ لیتری بنزینی به گیربکس CVT متصل شده و باتریها نیز از تکنولوژی قدیمی نیکل-فلز استفاده میکنند. اجازه ندهید که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۴ ثانیهای این خودرو شما را گول بزند. در واقعیت، برخلاف پرفورمنس برجستهی راو۴ در شهر، این خودرو هیچ جایی به اندازهی اعداد پیشنهادی سریع احساس نمیشود مخصوصاً وقتی با خودرو در بزرگراه حرکت میکنید.
تویوتا ادعا میکند که آخرین نسخهی راو۴ آرامتر از قبل است زیرا قوای محرکه و ایزولهی صدای خودرو بهبود یافته است اما صدای پیشرانه و نالههای واحد الکتریکی در سرعتهای پایین بیشتر از پریوس جدید است.
البته افراد کمی این گونه خودروها را برای رانندگیهای سریع و هیجانی میخرند و فرمان مبهم، ترمزهای ناسازگار و وزن خالص نزدیک ۱.۸ تنی به سرعت هرگونه هیجانی را نفی میکنند. حداقل قوای محرکه بهصورت نامحسوس بین دو واحد بنزینی و الکتریکی تغییر میکند و برای حدود ۱.۶ کیلومتر و تا سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت میتواند تنها با حالت الکتریکی راو۴ را به جلو براند.
در سیکل ترکیبی ما به مصرف سوخت حدود ۷ لیتری دست پیدا کردیم که قابلقبول است اما بهتر از نمونهای دیزلی نیست. سواری خودرو نیز ناامیدکننده بوده و در مقایسه با راو۴ دیزلی معمولی لرزشهای بیشتری به کابین راه مییابد.
البته نقاط قوتی نیز وجود دارند. راو۴ هیبرید تک دیفرانسیل تنها با تریم سطح پایهی بیزنس ادیشن در دسترس است که این خودرو را ارزانتر از مدل دو دیفرانسیل اکسل میسازد. جالب آنکه این خودرو با تجهیزات استانداردی چون سیستم ناوبری، چراغهای جلوی LED، درب پشتی برقی و ورود استارت بدون کلید عرضه میشود.
کمی از فضای صندوق به خاطر مجموعهی باتریها از دست رفته اما در باقی موارد کابین خودرو جادار است. ظرفیت یدک کشی خودرو نیز بسیار کاهش یافته است. نسخهی هیبریدی چهار چرخ محرک میتواند حداکثر ظرفیت ۱۶۰۵ کیلوگرمی داشته باشد اما مدل تک دیفرانسیل تنها قادر به کشیدن ۸۰۰ کیلوگرم بار است.
مشخصات تویوتا راو۴ هیبرید 2WD بیزنس ادیشن پلاس
قیمت پایه: 28,۳۷۰ دلار
پیشرانه: 4 سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
قدرت: 195 اسب بخار
گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
amin
۱۶ آذر ۱۳۹۵الان باز یه سری از دوستان حمله میکنند که خودروی شاسی بلند تک دفرانسیل به درد نمیخوره و باید ۴چرخ باشه و……!!!!
امپراتور لامبورگینی
۱۶ آذر ۱۳۹۵خیلی هم خوبه
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۵نمیدونم زیادی بهش سخت گرفتن یا برداشت من اینجوری بود. انگار داشتم راجب یه ماشین هایبریدی چینی میخوندم نه تویوتا راو 4.
قیمتش خیلی جالبه. بگیر 30000 دلار. با دلار 4000 تومنی میشه 120 میلیون. با سود و عوارض و … 30 درصدی میشه 156 میلیون. ولی اگر بیاد ایران حداقل میدن 250 میلیون.چون نباید بازار بنزینیش خراب بشه.همون حکایتی که برای کمری هایبرید(30هزار دلاره) و پریوس(26 هزار دلاره) اتفاق افتاد.
نوید جهرمی
۱۶ آذر ۱۳۹۵لاقل کاش واردات شناسنامه ای آزاد میشد و هر کس میتونس خودروی خودشو وارد کنه تا اینقد پول تو جیب دلالای از خدا بی خبر نره. سر گردنه هم اینجور نمیشه مردم رو تلکه کرد که سیستم خودرویی مملکت ما مردم رو تلکه کردن و اینهمه خسارت مادی و جانی دادیم.
سپهر
۱۷ آذر ۱۳۹۵با سلام، چند وقتی هست برام سواله که چرا وقتی تعرفه خودروی هیبریدی 4 درصده اما 90درصد اعمال میشه؟ شما در جریان هستین که آیا میشه خودمون یک دستگاه تویوتا هیبریدی مثلا پریوس وارد کنیم با تعرفه 4 درصد؟ دوسه سال پیش فکر میکنم وارد میکردن اشخاص حقیقی. کاش یک مقاله در این باره سایت پدال میذاشت
<<<<<
۱۶ آذر ۱۳۹۵چرا نمای درب صندوقش اینقدر زشته؟
بر خلاف نمای جانبی زیباش
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۵پس با این مشخصات فنی، مزدا CX-9 Sky-active خیلی بهتر از Rav-4 هست.
احمد باقری
۱۷ آذر ۱۳۹۵خیلی خوبه.
یاشار
۱۸ آذر ۱۳۹۵بد نیس
رضا
۲۹ دی ۱۳۹۶چرا راو ۴ هیبریدی وارد نمیشه
هرچند که آلودگی کمتری داره
وقیمت پائینتر