برای بازگشت تویوتا سوپرا باید صبور میبودیم. ایده بازگشت این خودروی اسپورت اولین بار در سال ۲۰۱۴ و با رونمایی از کانسپت FT-1 اولین بار پدیدار شد اما ۵ سال بعد بود که نسخه تولیدی آن از راه رسید. خوشبختانه این همه انتظار ارزشش را داشته است.
وقتی بحث بهروزرسانیها باشد تویوتا خیلی علاقهای به عجله کردن ندارد اما چیزی که اینجا داریم GR سوپرا ۲.۰ پرو است که نسخه پایه و جدید از این خانواده با پیشرانه کوچکتر، قدرت کمتر و البته قیمتی در دسترس تر میباشد.
این خودرو بیش از یک سال که در بازار ژاپن حضور داشته و تابستان سال پیش نیز وارد بازارهای اروپایی شده است. تویوتا امیدوار است نسخه پایه سوپرا باعث افزایش استقبال از این خودرو شود چراکه سال پیش تنها ۲۷۱ دستگاه از سوپرا در بریتانیا به فروش رفته است.
از نظر بصری تفاوتی بین نسخههای پایه و ۳ لیتری سوپرا وجود ندارد. سوپرا ۲.۰ از بدنهای با استایل اوریگامی سود برده و تنها تفاوت قابلذکر در بدنه به رینگهای کوچکتر ۱۸ اینچی مدل پایه مربوط میشود. این در حالی است که برادر قویتر به رینگهای ۱۹ اینچی مجهز میباشد.
زیر کاپوت اما بزرگترین تغییر رخ داده جایی که دیگر خبری از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ۳۳۵ اسبی نبوده و جای آن را پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۲۵۴ اسب بخار گرفته است. همانند پیشرانه بزرگتر، این قلب آهنین کمحجمتر نیز به تویوتا تعلق نداشته و ب ام و آن را تولید کرده است. البته این پیشرانه بارها خودش را در خودروهایی همچون ب ام و 330i اثبات کرده است.
علیرغم قدرت کمتر، این پیشرانه مزیتهایی نیز با خود به همراه دارد که اولین آنها کاهش وزن کلی خودروست. سوپرا ۲.۰ پرو ۱۰۰ کیلوگرم وزن کم کرده و وزن کلیاش به ۱۳۹۵ کیلوگرم رسیده و به همین خاطر سبکتر از پورشه ۷۱۸ کیمن میباشد.
شاید مهمترین تغییر در بحث قیمتگذاری باشد جایی که استارت قیمتی GR سوپرا ۲.۰ پرو از ۴۵۹۹۵ پوند میخورد. به این ترتیب سوپرا بیشتر با ۷۱۸ کیمن قابلمقایسه شده اما خب از طرفی ۸۳۴۵ پوند ارزانتر از مدل ۳ لیتری سوپرا میباشد که ۱۵ درصد کاهش قیمت را نشان میدهد.
قطعاً از پشت فرمان میتوان به تفاوتهای دو مدل پی برد. پیشرانه با صدایی خفته از خواب برمیخیزد و اگرچه این صدا را به وضوح میتوان از بیرون شنید اما از روی صندلی راننده صدای زیادی به گوش نمیرسد. بجای این موضوع شاهد تزریق صدا به کابین از طریق بلندگوها هستیم. این روش بهطور موفقیتآمیزی در برخی خودروها بکار رفته اما در سوپرا مصنوعی بودنش را به شدت نشان میدهد.
با وزن ۱۳۹۵ کیلوگرمی، قدرت ۲۵۴ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری کافی به نظر میرسد. این خودرو شتاب گیری مثالزدنی ندارد اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن طی ۵.۲ ثانیه ثبت میشود. البته هرگز آرزوی قدرت بسیار بیشتر را نخواهید داشت. پیشرانه عملکرد واقعی خود را در دور بالای ۲۵۰۰ به نمایش میگذارد و با نرمی به دور ۶۵۰۰ میرسد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز با تعویضهای نرم خود پیشرانه را همراهی میکند.
نکته برجسته درباره سوپرا به فرمان آن مربوط میشود که روی چابکی خودرو به شدت تأکید دارد. فرمان سریع و تیز بوده و سریعاً به دستورات راننده پاسخ میدهد. پشتیبان بدنه نیز کنترل دقیق حرکات بدنه است که توازن خوبی بین حفظ تختی خودرو در پیچها و راحتی سواری برقرار میکند. در حالت اسپورت نیز پدال گاز تیز و شاسی سفت میشود.
اما جایی که باید درباره سوپرا ۲.۰ راضی باشید تجهیزات کمتر آن است زیرا خبری از عناصر فیبر کربنی یا هدآپ دیسپلی و سیستم صوتی مرغوب نبوده و صندلیهای اسپورت چرمی و شارژ بیسیم گوشی نیز حذف شدهاند که با توجه به قیمت کمتر طبیعی است.
GR سوپرا ۲.۰ مزیتهای واضحی داشته که مهمترین آنها قیمتش است. البته این خودرو به خاطر وزن کمتر چابکتر نیز هست. اگرچه سرعت و صدای این خودرو به پای برادر ۶ سیلندر نمیرسد اما مشکل اصلی این است که پیشنهادی لیزینگی و اقساطی تویوتا به این معنی است که شما مدل ۳ لیتری را با تجهیزات و قدرت بیشتر و با اقساط ماهانه کمتر میتوانید بخرید.
مشخصات تویوتا GR سوپرا ۲.۰ پرو
- قیمت: 45995 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 254 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
علی
۲۱ بهمن ۱۳۹۹واقعا این همه صبر برای سوپرا جدید ارزشش داشت
(وی بکگراند سوپرا را دانلود میکند )??♂️
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹هه یاریس با موتور ۳ سیلندر هم مثل این ۲۵۲ تا اسب تولید میکنه
درواقع این مثلیاریس ۲۵۲ اسب بخار تولید میکنه
درحالی که یاریس با ۳ سیلندر و۴۰۰ سیسی حجم کمتر این قدرتو تولید میکنه ولی این…..
حداقل مثله امگa45s اسب بهار داشت بهتر بود
لااقل تویوتا این پیشرانه رو یه دستی به سروروش میکشید تیونش میکرد
Farzad
۲۱ بهمن ۱۳۹۹انجین های bmw تیون خور فوق العاده ای دارن ، حداقل باید از یه موتور قوی ترش اسفاده میکردن ، الان سدان جدید bmw شتاب زیر ۳ ثانیه داره ، کاملا واضحه که تویوتا اینجا درگیر اقتصادی بودن شده و نام سوپرای افسانه ای رو به گند کشیده .
NAVID۰۰۹۸
۲۱ بهمن ۱۳۹۹دیروز با برخی کاربران بحث سوپرا بود !
درسته که این سوپرای جدید اصالت ژاپنی خودش را با مشخصات فنی bmw از دست داده ، اما در ظاهر یه سامورایی اصیل ژاپنیست !
ツSAMURAIツ
۲۱ بهمن ۱۳۹۹به نظرم ظاهرشم زشته
من کلا ازش خوشم نمیاد
R@m!n
۲۱ بهمن ۱۳۹۹بالاخره همه کمپانیا یه جا میزنن تو جاده خاکی دیگه
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اما به نظرم کل اصالتشو برده زیر سوال،از بیرون انگار با یه کوپه لوکس طرفی و از داخل با یه ماشین اقتصادی!موتورشم که مال بامو ست،یعنی کلا افتضاح….
نسل چهارمش در عین سادگی بنظرم باشکوه ترین نسلش بود،معرکه بودا،به معنای واقعی کلمه معرکه،با یه کیت بدنه و یه منبع اگزوز بزرگ اون عقب که دیگه دلبری میکرد،شاید براتون جالب باشه اما از نسل چهارمش یه نمونه توی ایران هست!اما توربو نیست و داره تو یه اوراقی توی مرز باشماق (توی کردستانه) داره خاک میخوره،مدلشم مال سال ۱۹۹۷هستش و مشکی رنگه،واقعا حیفه اونجا داره تلف میشه….
حسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹خیلی هم خوبه.
مهرداد كمال
۲۱ بهمن ۱۳۹۹موتور بی ام و افتضاحه؟؟؟؟!!!!
MOHAMMAD
۲۱ بهمن ۱۳۹۹نه ولی تویوتا باید میگفت انجینمو قوی تر بسازین ???
NAVID۰۰۹۸
۲۱ بهمن ۱۳۹۹آقا آبتین
این سوپرایی که میفرمائید ، پلاک ملی هست ؟!
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹نه پلاک قدیمه و توی اوراقی نزدیک مرز باشماق هستش….
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹واقعا تیون شده ی سوپرا نسل ۴ عجیب بود و توی سریع ک خشن ۱ هم دلبری میکنه
Hadi
۲۱ بهمن ۱۳۹۹عاشق تویوتا سوپرا جدید هستم…
ولی فکر کنم با یه خورده هزینه بیشتر مدل v6 ارزش خرید بیشتری داشته باشه…
این مدل 4 سیلندر هم پرفورمنسی فراتر از یک 4 سیلندر داره…
چقدر زیبا و دوست داشتنیه این تویوتا ?
M
۲۲ بهمن ۱۳۹۹V6 نیس ، 6 سیلندر خطی هست … l6
Farzad
۲۱ بهمن ۱۳۹۹با احترام به نظرات ، دیگه هیچی از اون سامورایی اصیل باقی نمونده ، سامورایی فقط گودزیلا ، امیدوارم اونو دیگه هیچ وقت تغییر ندن .
??Amin_sto??
۲۱ بهمن ۱۳۹۹شاید اون سامورایی اصیل که قبلا میشناختیم نباشه به این دلیل که موتورش ساخت bmw هست ، اما به هیچ وجه نمیشه این رو انکار کرد که سوپرای جدید ماشین اسپرت خیلی خوبیه ، طراحیه خیلی زیبایی داره و طراحیش 100% کار تویوتاست ، تقسیم وزن 50/50 رو داره و میتونه توی پیست عملکرد خیلی خوبی داشته باشه و اتفاقا تو مطلبی که پدال امروز منتشر کرد ( دور صاعقه 2021 ) تونست از جگوار f تایپ با 570 اسب بخار سریع تر باشه ?
آرین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹درسته تو یک کلاس نیستن و هیچ ربطی بهم ندارن ولی اگه بخوام یه تویوتا اسپورت بخرم حتما یه نگاهی تویوتا yaris GR ( فلفل ریزه میزه ) میندازم و ترجیحش میدم به این مدل سوپرا 2.0…
ツSAMURAIツ
۲۱ بهمن ۱۳۹۹اصلا در حد اسم سوپرا نیست
برقیه جارو برقی
۲۱ بهمن ۱۳۹۹دقیقا
Benz
۲۱ بهمن ۱۳۹۹باز هرچی باشه از اشغالای داخلی صد برابر بهتره
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹مگه میاد ایران که بهتر باشه؟ندیدی سازمان استاندارد میگه بنز و تویوتا استاندارد نیستن!
Benz
۲۱ بهمن ۱۳۹۹یادم میاد اون موقع یکی از مسئولین کنار کسی بود که این حرفو زد . یه جواب خوبی بهش داد: اقای دکتر، بنز استاندارد نیست اما حتما پراید استاندارده .
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹دیگه این موضوع تقصیر من یا تو نیست،باید بری یقه مسئولین رو بگیری….
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹بنز و تویوتا با جیب مسئولین ما استاندارد نیستن
احمدرضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۹جناب با عرض احترام ربطی نداره
چون لزومن از آشغالهای داخلی بهتره نمیشه گفت که خیلی خوبه
خیلی خودرو ها از ماشینای ما صد برابر بهترن اما لزومن خوب نیستن چون که از اونا خیلی بهتر است توی بازار
باید قبول کنیم سوپرا دیگه سوپرا نیس بلکه یه بی ام و است که تویوتا بهش لباس سوپرا داده ?فقط اسم سوپرا رو یدک میکشه ? حیف اسم سوپرا نبود؟ ?
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹تویوتا باید خیلی بیشتر از اینا خودروی اسپرت داشته باشه این از تویوتا بعیده
ولی داره دوباره برمیگرده
چرا تویدتا سوپراسپرت نداره(منظورم تولید محدود نیست،چون که داره میزنه)
T.C.B.K
۲۱ بهمن ۱۳۹۹نمیدونم چرا همه میگن اکانت رامینی…. رامین کی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در پاسخ اون دوستان که امروز هعی میومدن میگفتن تو اکانت فیک رامینی بگم که
اقا من اکانت فیک رامین نیستم…. من اصلا یکی دیگم. اشتباه گرفتید
نکته بعد. در مورد سوپرا.
اولا چرا موتور 2 لیتری ؟؟؟؟؟؟؟ دوما هیبت تویوتا سوپرا دهه 90 میلادی رو نداره…?
حالا چرا موتور 2 لیتری ؟؟؟؟ اخه 2 لیتر هم شد موتور ؟ تازه اونم موتور 2 لیتری برای سوپرا …
سوپرا قدیم = ????
سوپرا جدید = ????
Abbas.Lambo
۲۱ بهمن ۱۳۹۹نوع کامنت گذاشتنت صد در صد شبیهشه
Vsting max
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ببخشید جناب بعد از اومدن شما دیگه رامین پیامی نمیده
و پیام هاتون کپ رامینه
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹عقبش خیلی قشنگه مثل خودروهای f1 شده منظورم اون چراغ روی دیفیوزرشه
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹تازه فهمیدی!؟فراری ۶۱۲مدل ۲۰۱۳هم چراغش روی دیفیوزر بود،۴۵۸ایتالیا هم همینطور…
امیرحسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹نه تازه نفهمیدم،خب قشنگ بود گفتم قشنگه،چه ربطی داره عزیز،من که نگفتم هیچ ماشینی این شکلی نیست یا فقط سوپرا این جوریه،فقط میخوای یه چی بنویسی
رضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۹612 مدل 2013 ?! F12 رو میگى
حسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹GR یاریس : لایک
سوپرا: دیسلایک
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹قطعا یاریس بهتره…
AWP
۲۱ بهمن ۱۳۹۹چه کردی با خودت اقای تویوتا!؟
اون اسپورت افسانه ای که هنوز هم شخصا ارزوی داشتنش رو دارم تبدیل شده به یه چهار سیلندری که باید بلندگوهاش صدای موتور پخش کنن!
حسین
۲۱ بهمن ۱۳۹۹به بین این دو ماشین کدوم ماشین ماشین سال اروپا میشود.
سیتروءن C4 لایک
فولکس واگن آی دی۳
خودم احتمال میدهم سیتروءن در بیاد. هم برقیش هست و هم بنزینیش.فولکس واگن فقط برقیه
MOHAMMAD
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ربطی نداره
من خودم به شخصه
ID.3 رو ترجیح میدم
$ÃЪŦÏЛ$
۲۱ بهمن ۱۳۹۹دوستان یه سوال،اگه چند روز به سایت سر نزنم حسابم غیرفعال نمیشه؟یکی بهم میگفت اگه اینکارو بکنی بعد باید حسابتو از اول درست کنی…
درسته؟
ツSAMURAIツ
۲۱ بهمن ۱۳۹۹نه هیچی نمیشه فقط رمز و ایمیل یادت باشه
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹نه اصلا. من یه ماه نبودم هیچ اتفاقی هم نیوفتاد
?Ali Hossein?
۲۱ بهمن ۱۳۹۹تو جلو اصالت رو رعایت کرده
ولی تو عقب….
MOHAMMAD
۲۱ بهمن ۱۳۹۹خیلی خوبه
اما کیمن
GTS یچیز دیگس
زیزیگولو
۲۱ بهمن ۱۳۹۹فرمون خوش دستو ارگونومی عالی تو طراحی داشبورد باعث میشه راننده از رانندگی لذت ببره که سوپرای جدیدم این ویژگی رو داره
Mf1
۲۲ بهمن ۱۳۹۹بنظرم هیچی شباهتی به سوپرا افسانه ای دهه ۹۰ نداره
ای کاش هیچ موقع تولید نمیشد
ولی در عوض نیسان gtr اصالت و طراحی خودش حفظ کرده
جناب ایکس
۲۲ بهمن ۱۳۹۹به شخصه از جلو پنجرش بدم میاد. واقعا خکب در نیومده
Ali
۲۲ بهمن ۱۳۹۹چقدر زیباست
بهنام
۲۲ بهمن ۱۳۹۹من که خیلی دوسش دارم و فکر میکنم تویوتا ماشینی بسیار شایسته روانه ی بازار کرده.