تویوتا

بررسی تویوتا پریوس 2016، الهه سبز هیبریدی

شرکت تویوتا در طی حیات پربارش، ثمرات و افتخارات بسیاری را از خود به‌جای نهاد. یکی از آنها عرضه برند لکسس بود، برندی که در آغاز چندان محلی از اعراب نداشت و در میان معدود همتایانش از شأن و منزلت چندانی برخوردار نبود، ولی شاهدیم که همین برند چنان ولوله‌ای در بازارهای عالم به راه انداخت که تا به امروز هم ادامه یافته است. دیگری هم که دستکمی از اولی نداشته و شاید از آن نیز مهم‌تر باشد، عرضه مدل پریوس بود، خودرویی که فن‌آوری هیبرید را در مقیاس تجاری به جهانیان عرضه نمود و میلیون مصرف‌کننده را از شر هزینه‌های اضافی بابت سوخت رهانید.

2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
“پریوس” مرکبی ست راهور، که به سبب آلایندگی کم خود در رسته “خودروهای سبز” جای می‌گیرد و تنها یک وسیله ترابری صرف نیست بلکه آغازگر راهی نوین در تاریخ خودروسازی بشر است. تنها مدتی پس از عرضه این خودرو، خیلی از کمپانی‌های رقیب به صرافت افتادند تا بلکه در این راه گام برداشته و انواع ساخته‌های ریزودرشت خود را به تکنولوژی هیبریدی مزین نمایند.
نسل اول تویوتا پریوس
نسل اول تویوتا پریوس
نخستین نسل از پریوس، با کد اتاق XW 10، در سال ۱۹۹۷ میلادی پا به عرصه وجود نهاد، یعنی حول‌وحوش دو دهه پیش. این خودرو از همان آغاز حضور خود توانست در کانون توجه جوامع و رسانه‌های جمعی در سرتاسر دنیا قرار گیرد؛ تنها یک نمونه، کسب عنوان خودروی سال ژاپن در سال ۱۹۹۸ میلادی بود. نسل اول این خودرو به مدت ۶ سال در مدار تولید بود و در سال ۲۰۰۳ میلادی، جایش را به نسل بعدی داد که با کد اتاق XW 20 عرضه می‌شد، این نسخه هم توانست موفقیت‌های نسل اول را، حتی در مقیاس وسیع‌تری تکرار نماید. اما نسل چهارم و یا فعلی این خودرو که با کد اتاق XW 50 به جهانیان معرفی شد، برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی و در نمایشگاه خودروی لاس‌وگاس آمریکا به نمایش درآمد. و البته اندکی بعد و در ماه سپتامبر همان سال، فروش این خودرو در بازار ژاپن آغاز گردید.
نسل دوم تویوتا پریوس
نسل دوم تویوتا پریوس
داستان تکوین نسل نوین و یا چهارم تویوتا پریوس، از ماه آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی کلید خورد. زمانی که ساتوشی اگیسو (SATOSHI OGISO)، سرپرست مهندسی خط تولید اعلام نمود که برخی از مشخصات و ویژگی‌های کلیدی نسل آینده پریوس، دستخوش تحول و دگرگونی خواهد شد. نسل نوین پریوس (WX 50)، نخستین ساخته کمپانی تویوتاست که از معماری نوین تویوتا (TNGA) بهره می‌برد، این معماری به اختصار پلت‌فرم GA-C نامیده می‌شود. این اقدام تویوتا مشابه همان عملی است که پیش‌تر، شرکت فولکس‌واگن انجام داد و آن نیز، ارائه یک پلت‌فرم جهانی به نام MQB برای تمامی محصولاتش من‌جمله فولکس، آئودی، سئات و اشکوداست.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
از همان آغاز ورود تویوتا پریوس به بازارهای جهانی، استقبال شایان توجهی از آن انجام شد و فروش آن نیز رفته‌رفته روند صعودی به خود گرفت. مثلاً تا ماه می سال ۲۰۰۸ میلادی، یک میلیون دستگاه از آن به فروش رفت، اما دو سال و چندی بعد، یعنی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی، این رقم به ۲ میلیون دستگاه افزایش یافت و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی، این رقم از ۳ میلیون دستگاه گذشت و اکنون هم که در سال ۲۰۱۶ میلادی هستیم این عدد از ۳.۵ میلیون هم رد شده است که همه این‌ها بیانگر اعتماد روزافزون مشتریان به این خودروست، خودرویی که می‌رود که به یک نماد و برند مستقل در سرتاسر جهان مبدل شود، درست همانند نوشابه کوکاکولا و یا همبرگر مک‌دونالد!
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
کمتر از یک ماه پیش، ثبت‌نام از این خودرو توسط شرکت ایرتویا آغاز شده است، به همین بهانه، سعی نمودیم که در متنی کوتاه و به نحوی موجز، شما را با این محصول نوین آشنا نماییم.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
طراحی بدنه
طراحی نسل نوین پریوس با هیچ یک از خودروهای متعارفی که در خیابان‌ها می‌بینیم شباهت ندارد، ضمن آنکه از تفاوت‌های بارزی هم با نسل پیشین خود برخوردار است و در این میان، تغییراتی سخت رادیکال را نیز پشت سر نهاده است. در سایت‌های خودرویی گوناگون، از طرح این خودرو با واژه‌های آینده‌نگرانه (FUTURISTIC) و جنجالی (CONTROVERSIAL) نام برده می‌شود که چندان هم بی‌مسما نیست! زیرا که این طرح تمامی پیش‌فرض‌های ما را درباره خودروهای آینده به چالش می‌کشد و چشم‌اندازی نوین را برای خریدار نوعی ترسیم می‌کند. ضمن آنکه، رعایت دقیق اصول آئرودینامیک هم نکته‌ای است که در این طرح بیش از پیش به چشم می‌آید و گواهش، ضریب آئرودینامیک بسیار خوب این خودروست، ضریبی به میزان ۰.۲۴. البته این امر، در جای خود چندان مایه شگفتی نیست زیرا هدف طراحان این خودرو کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت بوده است و در این میان، هر چه بدنه خودرو مقاومت کمتری را در مقابل هوای عبوری از خود بروز دهد ناگزیر مصرف سوخت آن کاهش و سرعت آن افزایش می‌یابد. نکته‌ای دیگری هم که در طراحی نسل جدید پریوس به چشم می‌خورد پایین آوردن مرکز ثقل بدنه نسبت به نسل پیشین آن است، و این امر هم در راستای بهبود شرایط سواری، هندلینگ، فرزی و چالاکی این خودرو صورت پذیرفته است.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
در کادر جلو، شاهد جلوه گیری چراغ‌هایی هستیم که از فرمی منحصربه‌فرد برخوردارند، فرمی که در هیچ خودرویی دیگری در دنیا تکرار نشده و در جای خود، ظاهری اشک گونه را القاء می‌کنند. خطوط تیز و شارپی که بر روی سپرها اعمال شده، کاراکتری تهاجمی و تا حدی اسپرت را برای بخش جلوی پریوس فراهم نموده و در این گیرودار، چراغ‌های مه شکن هم با فرمی بس زیبا بر روی آن جای گرفته‌اند. تمامی این موارد، در کنار یکدیگر، نمایی جالب توجه و جذابی را به پوزه این خودرو بخشیده است، نمایی که تا مدت‌های مدید می‌تواند تازگی و طراوت را به صاحبانش پیشکش کند. در بخش کناری هم فرم به کار رفته در نسل قبل، تا حدی تکرار شده، اما با رعایت دقیق‌تر اصول آئرودینامیک. ضمن اینکه، در طراحی نسل نوین پریوس، سعی بر آن بوده که راننده از دید خوبی نسبت به اطراف خود برخوردار گردد و از همین رو، ضخامت ستون‌های A نازک‌تر شده تا بلکه راننده بتواند چشم‌انداز بهتری را از محیط پیرامونی خود دریافت نماید. در بخش پشتی هم دو عدد چراغ عمودی در طرفین چپ و راست سپر جای گرفتند و نسبت به چراغ‌های جلو، که از طرحی تهاجمی و آینده‌نگری برخوردارند، از سبک محافظه‌کارانه‌ای بهره می‌برند و تا اندازه‌ای فرم موجود در نسخه‌های پیشین پریوس را بازنمایی و تکرار می‌کنند.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
البته طراحی بدنه این خودرو از تیغ تیز منتقدان هم در امان نمانده است و برخی از سایت‌های خودرویی من‌جمله AUTOEXPRESS بریتانیا از واژه “گیج یا خرفت” (WACKY) برای توصیف آن استفاده نمودند و سایت THECARCONNECTION آمریکا نیز، طرح بدنه آن را پولاریزه یا همان متضاد و دو قطبی ارزیابی نمود، به‌ویژه در نمای عقب.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
کابین
همان‌گونه که طراحی بیرونی تویوتا پریوس، با تفکری رو به آینده ترسیم شده است، شاکله کابین آن نیز با پیروی از این رویه طراحی و تکوین شده است. از آنجایی که این خودرو از ماهیتی اسپرت برخوردار نیست، لاجرم نباید این انتظار را داشت که داشبورد آن به تمامی سرنشینان را در خود محاط نماید؛ ولی در عوض، نشستن در کابین این خودرو، حسی همانند حرکت در عرشه سفینه فضایی را به سرنشینانش القاء می‌کند. طراحی صفحه پشت فرمان این خودرو را می‌توان از مظاهر دنیای فرامدرن دانست، صفحه‌ای که در آن سرعت، موقعیت باطری‌ها، میانگین مصرف سوخت و… با شمایلی دیجیتالی و به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش درآمده است و آدمی را ناخودآگاه به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد. در میانه کنسول، یک صفحه نمایش اطلاعات – سرگرمی جای گرفته است که استفاده از آن بسیار آسان است و تنها شکایتی که می‌توان (از آن) داشت این است که درست شبیه همان سامانه‌ای است که در تویوتا آئوریس به کار رفته است. موقعیت نشستن راننده هم نسبت به نسل قبلی پریوس بسیار بهبود یافته است و صندلی‌ها هم گرچه سفت هستند ولی در جای خود، از سرنشینان پریوس به‌خوبی محافظت می‌کنند. از معایب این کابین هم می‌توان به تنگی جا برای سرنشینان بلند قامت در قسمت عقب آن اشاره نمود.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
روی هم رفته، کیفیت کلی کابین نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده است. بخش بالایی داشبورد را پلاستیکی نرم فرا گرفته ولی در بخش‌های پایینی داشبورد و یا قسمت اعظم کابین از پلاستیک سخت و زبر استفاده شده است. برخی از سایت‌های خودرویی، از جمله CARMEGAZINE، پلاستیک‌های به کار رفته در کابین را از نوع مجلل (UPMARKET) ارزیابی نمودند. از سوی دیگر، سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، کلاً کیفیت ساخت تویوتا پریوس را به پرسش گرفته و با واژه ناهمگون (PATCHY) آن را توصیف نمود!

2016 Toyota Prius
کابین تویوتا پریوس به‌خوبی تجهیز شده است و در نسخه‌های اروپایی آن مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، سیستم رادیو DAB، کروز کنترل تطبیقی، سامانه نمایش بالاسری (هدآپ دیسپلی)، تنظیم برقی صندلی راننده و نگه‌دارنده ران‌ها، رادارهای جانبی، سیستم هشداردهنده خروج از لاین مسیر و… مشاهده می‌شود.

پیشرانه و ایمنی
همان‌طور که گفته شد، تویوتا پریوس یک خودروی هیبریدی یا دورگه است پس ناگزیر، دو نوع از قوای محرکه در آن به کار رفته است. در پریوس، این قوای محرکه از انواع بنزینی و برقی هستند. پیشرانه بنزینی این خودرو،۴ سیلندر و ۱.۸ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۲۱ اسب بخار برخوردار است. موتور این خودرو با استفاده از چرخه اتکینسون (ATKYNSON CYCLE) کار می‌کند، چرخه‌ای که گازهای گرم خروجی را سرد کرده و به کاهش دمای موتور کمک قابل‌توجهی می‌نماید. در این حالت، احتراق خودرو در قیاس با خودروهای معمولی به سبب پورت‌های ورودی افزایش می‌یابد. اما قوه محرکه الکتریکی تویوتا پریوس مشتمل بر دو موتور الکتریکی است. این موتورها هم MG1 و MG2 نام دارند. موتور بزرگ‌تر یا اصلی که MG2 نام دارد در قیاس با نسل پیشین پریوس، سبک‌تر و کوچک‌تر شده است. این موتور در خط کناری میل‌لنگ و موتور MG2، جای خوش نموده است و در نسل فعلی پریوس، یک شفت موازی هم در آن تعبیه شده که وظیفه‌اش کاهش تلفات ناشی از پارازیت‌های الکتریکی می‌باشد. اما موتور کوچک‌تر که MG1 نام دارد، وظایفی همچون استارت، کنترل بار الکتریکی پیشرانه‌ها و نیز تغذیه موتور الکتریکی بزرگ‌تر (MG2) را عهده‌دار است. البته این موتور گشتاور را تأمین نمی‌کند.

2016 Toyota Prius
اما یک خودروی هیبریدی از جمله پریوس به چه نحوی عمل می‌کند؟ در سطور ذیل پاسختان را خواهیم داد.

بنا به مندرجات وب‌سایت شرکت ایرتویا، زمانی که خودرو شروع به حرکت می‌کند، اگر سرعت خودرو زیر ۴۵ کیلومتر بر ساعت باشد و باتری هم افت ولتاژ نداشته باشد، خودرو تنها با نیروی محرکه برقی کار می‌کند. در این وضعیت، مصرف بنزین و آلایندگی موتور «صفر» است. اما هنگامی که راننده پدال گاز را فشار داده و می‌خواهد شتاب بگیرد، یعنی در سرعت بالای ۴۵ کیلومتر بر ساعت، موتور بنزینی به طور اتوماتیک روشن شده و به نیروی محرکه برقی اضافه می‌گردد. در این وضعیت، اضافه نیروی محرکه تولید شده موجب شارژ باتری هیبریدی نیز می‌شود. در این حالت، مصرف بنزین و آلایندگی به‌صورت بهینه انجام می‌شود. در کنار سیستم‌های ترمز متعارف (ABS و…)، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودروهای هیبریدی، دارا بودن سیستم ترمز احیاء کننده می‌باشد که هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز در سرپایینی‌ها و یا ترمزگیری، وارد عمل شده و انرژی حاصل از ترمز را به‌صورت انرژی الکتریکی در باتری ذخیره می‌کند. هنگامی هم که خودرو متوقف می‌شود موتور بنزینی به طور اتوماتیک خاموش می‌شود و همچنان خودرو در وضعیت برقی، آماده به حرکت می‌باشد. این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف بنزین و نیز کاهش آلایندگی می‌گردد.

2016 Toyota Prius
بنا به مندرجات برخی از سایت‌ها، سواری تویوتا پریوس نسبت به نسل قبل آن بسیار بهبود پیدا کرده است و شاسی آن از واکنش خوبی در عکس‌العمل‌های ناگهانی برخوردار است. گرچه عکس‌العمل پدال گاز آن خوب است، ولی درمجموع، خودرویی سریعی نیست و نمی‌توان از آن، سواری مشابه با تویوتا کرولا انتظار داشت. ضمن اینکه، سواری تویوتا پریوس در قیاس با کرولا تا حدی سفت و محکم نیز است اما آنچه که در این میان، موجبات رضایت خاطر راننده را فراهم می‌آورد سکوت و آرامش بسیار خوب داخل کابین آن است، سکوتی که در کمتر خودرویی در این بازه قیمتی مشاهده می‌شود و آدمی را ناخودآگاه به یاد بردار هم‌خونش، لکسس می‌اندازد!

همچون اکثر خودروهای هیبریدی، ویژگی بارز تویوتا پریوس، مصرف سوخت فوق‌العاده پایین آن است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو معادل ۴.۵ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت گزارش شده است که با توجه به ظرفیت باک ۴۰ لیتری آن، در صورت پر بودن، مسافتی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر را می‌توان با آن طی نمود! از لحاظ ایمنی،این خودرو  از ساختاری فوق العاده مستحکم،مطمئن و توانمند برخوردار است،ساختاری که همانند زره ای فولادین سرنشینانش را احاطه نموده و امنیت جانی آنها را تا حد ممکن تضمین می نماید.تویوتا پریوس در موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) تحت تست های متعددی قرار گرفت و در تمامی بخش ها،اعم از استحکام سقف،برخورد از ناحیه جلو (همپوشانی کامل)،برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و تست بسیار دشوار همپوشانی کوتاه و یا SMALL OVERLAP،بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود و در نهایت،رتبه کلی ایمنی +SAFETY PICK را در کارنامه کاری خود ثبت نمود.ضمن اینکه، تعداد ۷ عدد کیسه هوا؛ من‌جمله پرده‌ای و زانویی در کابین این خودرو تعبیه شده است و درعین‌حال،به سامانه‌های ایمنی متعددی چون سیستم ضد بلوکه ترمز، سیستم کنترل پایداری و ردیابی نقاط کور و … مجهز است که همه این موارد،دست در دست هم، ایمنی آن را در بالاترین حد در میان هیبریدی ها،ارتقاء می دهد.
2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
داوری نهایی
در سطور بالا، شرحی مختصر از این خودرو ارائه شد اما در این بین، همچنان یک پرسش بسیار مهم باقی مانده و آن اینکه، آیا این خودرو ارزش خرید و گزینش دارد یا خیر؟

در واقع، پاسخ به این پرسش را به سهولت نمی‌توان داد زیرا مهم‌ترین فاکتور که همان بهای این خودروست بر مصرف‌کننده نوعی مجهول است. معلوم نیست که در نهایت این خودرو با چه رقمی به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد،۱۵۰ میلیون؟ ۲۰۰ میلیون؟ چقدر؟ از سویی، حتی اگر از فاکتور قیمت هم عبور کنیم، موضوع دیگر مربوط به کیفیت خدمات و سرویس‌دهی به این‌گونه از خودروهاست. می‌دانیم و می‌دانید که خودروهای هیبریدی در این دیار در آغاز راه‌اند و اگر به فرضی خوش‌بینانه تعمیرکارانی چند در نمایندگی تویوتا را- که به تعمیر خودروهای هیبریدی تا حدی آشنا هستند – مستثنی کنیم، غالب تعمیرکاران خصوصی در کشورمان به تعمیر خودروهای هیبریدی آشنا نیستند و طبق عرفی کمابیش رایج در میان تعمیرکاران ایرانی، ابتدابه‌ساکن در مقابل تکنولوژی‌های جدید به‌شدت مقاومت و حتی علیه آنها جوسازی نیز می‌شود! پس می‌بینیم که خرید خودروی هیبریدی در کشورمان تا چه اندازه با ریسک توأم بوده و تا چه حد هم دلهره‌آور است. با این وصفی که انجام شد، متولی ایرانی تویوتا تا چه اندازه به سرویس‌دهی و تعمیرات درازمدت این خودرو تمرکز نموده و چه راهکارهایی را برای رفع تشویش‌ها و دل‌نگرانی‌های به‌حق مشتریان اندیشیده است؟

2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
اما از معضلات و مجهولات فوق که بگذریم، چند ویژگی در این خودرو وجود دارد که تا حدی موجب قوت قلب و اطمینان خاطر است، و آن ویژگی‌ها هم به شرح ذیل است:

الف – این خودرو، آرم برند معروف، شناخته شده و امتحان پس داده‌ای همچون تویوتا را بر پیشانی خود حمل می‌کند و با توجه سوابق درخشان محصولات تویوتا در زمینه‌هایی همچون کیفیت، استهلاک و تعمیرات، همین امر در جای خود می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری را برای مشتری فراهم نماید.

ب – باتری‌های این خودرو از ضمانت درازمدتی بهره می‌برند که این ضمانت برخی از کشورها من‌جمله استرالیا معادل ۸ سال است؛ و به احتمال زیاد، در کشور ما نیز چنین ضمانتی ارائه خواهد شد.

ج – تویوتا پریوس، در طی چند نسل از تولید خود، دستخوش بهسازی و بهبود شده و خیلی از اشکالات ساختاری آن، به‌تدریج و در طول این دو دهه برطرف شده‌اند و در حال حاضر نیز، یکی از شناخته‌شده‌ترین و پر سابقه ترین خودروهای هیبریدی در دنیاست؛ و ناگفته پیداست که همین موارد در جای خود، سبب اطمینان و اعتماد بیشتری می‌گردند. ضمن اینکه، شمارگان بالای تولید هم می‌تواند نویددهنده قطعات یدکی فراوان‌تر و ارزان‌تری را برای این خودرو باشد، نکته‌ای که برای مشتریان ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مشخصات فنی تویوتا پریوس ۲۰۱۶

شناسه موتور: ۱.8L 2ZR-FXE 14

حجم موتور: ۱۷۹۸ سی‌سی

نسبت تراکم: ۱۳.۰۴: ۱

توان: ۱۲۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۴۰ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: ۱۰.۶ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۵ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: بازوهای جناغی دوبل

نوع کالیپر ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده

نوع کالیپر ترمزهای عقب: دیسکی

استاندارد آلایندگی: یورو ۶

نوع باتری: نیکل متال هیبرید

نوع گیربکس: CVT

نوع سیستم فرمان: راک‌اند پینیون (RACK & PINION)

نوع سوخت توصیه شده: بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۴۰/۱۷۶۰/۱۴۷۰ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلی‌متر

گنجایش محل بار: ۵۰۲ لیتر

ظرفیت مخزن سوخت: ۴۰ لیتر

وزن خالص: ۱۳۷۵ الی ۱۴۰۰ کیلوگرم

فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۲۳ میلی‌متر

شعاع گردش: ۵.۴ متر

ایمنی

کسب بالاترین رتبه ایمنی از موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS)

۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی)

سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)

سیستم کنترل پایداری (ESP)

سامانه ردیابی نقاط کور اطراف خودرو (BSD)

سیستم هشداردهنده ترافیک در ناحیه عقب (RTCA)

سیستم هشداردهنده خروج خودرو از مسیر (LANE DEPARTURE ALERT)

سیستم کمک پارک خودرو (IPA)

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

و…

تجهیزات رفاهی (نسخه فول در بازار بریتانیا)

سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت

سیستم کروز کنترل تطبیقی و سوئیچ آن بر روی فرمان

دوربین دید عقب

سیستم نمایش بالاسری (HEAD UP DISPLAY)

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + سیستم WiFi و هندزفری

آینه جانبی برقی، تاشو، به همراه گرم‌کن

پوشش چرمی صندلی‌ها

سیستم چندرسانه‌ای تویوتا (TOYOTA TOCH* 2 MULTI MEDIA SYSTEM)

گرم‌کن صندلی‌های راننده و سرنشین جلو

سیستم روشنایی در روز (DATTIME RUNNING LIGHT)

روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو

شارژ موبایل وایرلس (بی‌سیم)

سیستم صوتی پریمیوم JBL با ۶ عدد بلندگو

سیستم هدایت ناوبری تویوتا

پوشش چرمی فرمان

چراغ‌های LED جلو و عقب

سنسور باران

سنسورهای پارک سپر جل و عقب

آینه‌های دید عقب داخل از جنس الکتروکرومیک

و…

قیمت

در ایران: هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نشده است و در حال حاضر، با مبلغ کلی ۸۵ میلیون تومان بابت پیش پرداخت – که این مبلغ هم طی چند مرحله اخذ می‌گردد – ثبت‌نام می‌شود.

در بریتانیا: ۲۳,۲۹۵ الی ۲۷,۴۵۰ پوند

در آمریکا: ۲۴,۲۰۰ دلار (قیمت پایه)

در امارات: ۸۹,۹۰۰ الی ۹۷,۹۰۰ درهم

منابع:

WIKIPEDIA.ORG

CARMEGAZINE.COM

AUTOEXPRESS.CO.UK

TOYOTA.CO.UK

و…

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۲ دیدگاه‌ها

  1. فرهاد

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه ماهی میشه که تحویل گرفتم.باهاش شمالم رفتم…خیلی خیلی نرم و کم صدایه…تو پارکینگ و سرعت پایین که اصلا صدا نداره و باید مواظب باشی که با ماشین خاموش اشتباه نگیریش..نسبت به ماشین قبلیم که النترا بود خیلی نرمتر و کم صداتره..ظاهرشم من خوشم میاد و کلا خاصه و تو خیابون همه نگات میکنن…فقط یه خورده با ترمزش مشکل دارم.احساس میکنم ترمزش یه کم سفته و با یه نیش ترمزم سرنشینارو تکون میده..

  2. هاشمی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدتی است مدل 2017 را تحویل گرفته ام. تکنولوژی بسیار پیشرفته که نمایش آن در صفحه دیجیتال ساده و زیبایش نمایان می شود. به عقیده من جزو معدود خودروهایی است که دیدن آن از نزدیک بسیار زیباتر از عکس های آن است. جالب این که زیر خودرو در هیچ کاهنده سرعت و دست اندازی بر خلاف تصور گیر نمی کند.خودرویی نرم و کم صدا با ایمنی بالا. ضمنا قیمت جهانی آن از بسیاری خودروهای مطرح بالاتر است و به دلیل حفاظت از محیط زیست هست که تعرفه گمرکی آن پایین است. البته در مسافرت مصرف سوختش با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت 5.5 نمایش می داد که فکر کنم به دلیل نوع بنزین باشد.

    1. آرتین

      ۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (6 ديدگاه)

      باسلام.ممنون از اطلاع رسانی تان ولی من به نظر شما یک منفی دادم، چون مسافرت با چنین سرعتی جان خودتان ودیگران را به خطر می اندازد. تمام خودروهای جهان با سرعت 60! کیلومتر بر ساعت تست برخورد از جلو دارند و هیچ ماشینی اونطور که ما ایرانی ها میرونیم محکم نیست.

  3. بابک

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از نمایندگی نخرید دروغ میگن تحویل یکماهه من خریدم الان دوماهو نیم گذشته هنوزم معلوم نیست کی بدن همشم جواب سربالا میدن

  4. بابک

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    گول نمایندگی رو نخورید من خریدم تحویل یک ماهه بعد از دوماهو نیم تازه میگن 3 هفته دیگه
    دائم جواب سربالا میدن

  5. sia rasht

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یکماهه خریدم یعنی اینطوری بگم حیوونیه واسه خودش
    نسبت به ماشین قبلیم که آزرا گرانجو بود این فوق العادست
    فقط کافیه بری باهاش خیابون …

  6. سیامک

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نخریدمش هنوز ۲۰۶ دارم و خیلی خوشم میاد ازش چون با محیط زیست سازگار و من طرفدار محیط زیستم

  7. یوسف -اهواز

    ۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شما عزیزان که چند ماه خریدین و مسافرت هم با هاش رفتینه لطفا صادقانه بگین اگه با 5 سرنشین از رو سرعتگیر و دست اندازی با سرعت 50 رد بشین زیر خودرو گیر نمی کند؟
    و شتابش برا سبقت گرفتن تو سر بالایی چطوره؟

    1. وحید

      ۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام چهار ماهه دارم. باهاش شیراز رفتم با ۵ مسافر و صندوق فول حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلو بار‌. در جاده خاکی پارک آباده با همین شرایط رفتم و سرعت گیر های کل مسیر و کل شیراز با همین شرایط. هیچ جا حتی یک بار هم گیر نکرد. موقع ورود به پارکینگ منزلی با شیب ۴۵ درجه سیمانی غیر استاندارد فقط یک لحظه لبه سپر جلو کمی تماس پیدا کرد.

  8. فرهاد

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من اسفند اسم نوشتم گفتن تا مرداد تحویل میدیم مرداد که تحویل ندادن هیچ هرچی زنگ میزدم جواب سر بالا میدادن تا اینکه مهر تحویل گرفتم ..
    الان که نزدیک هفت الی هشت ماه هست که دارم رانندگی میکنم باهاش من راضی هستم فقط یه خورده به شتاب این ماشین مشکل دارم و سیستم ترمزش
    ترمزش واقعا خوب عمل میکنه ولی اونجوری که باید نرم باشه نیست خیلی سیخ ترمز میگیره شتاب گیریش هم خیلی ارومه اکثرا تو سبقت جاده خیلی باید احتیاط کرد
    تا اینجا نقد کردیم بزار تا یه کم خوبیشم بگم
    طراحی عالی و خوبی داره نسبت به لندکروزی که داریم خیلی خیلی مصرفش پایینه ماشین بیش از حد نرمی هس
    از انتخابم راضی هستم

  9. Amin

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    فرهاد واقعا دمت گرم که بدون تعصب و طرفداری بیجا عیب و نقصای ماشینتو گفتی واقعا خوشحال کننده بود
    ولی در کل من اینده خیلی خییلی روشنی رو برای ماشینای هیبرید و برقی متصورم یعنی بهتر بگم اینده متعلق به همین ماشیناس…
    من تا الان از این ماشین سواری نگرفتم ولی فقط در همین حد میتونم بگم این کانسپت خلاقانه و با کیفیت تویوتا چه در ظاهر تجدد گرایانه و چه در باطن خودرو که همون موتور هیبریدی هستش واقعا تحسین برانگیزه…
    یادی هم کنم از صنعت خودرو سازی خودمون که البته لغت صنعت که یه جوکه…بیخیال بگزریم

  10. مهدی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستانی که این خودرو را دارند راهنمایی بفرمایند من این خودرو را ثبت نام کردم نگهش دارم یا صفر ردش کنم چون یکی بازار دست دوم مناسبی نداره و اینکه هزینه نگهداریش بالاست

  11. TSHDN

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    در خوب بودن خودروی های تویوتا شکی نیست اما خداییش چطور میگید این طراحیه خوبی داره؟طراحیش افتضاحه بچه دو ساله بهتر میتونست اینو طراحی کنه.واقعا هیچیش به هیچیش نمیخوره . پراید طراحیش از این بهتره

    1. محمد

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      طراحیش واقعا سلیقه ایه. یا مثل من عاشقش میشی یا ازش متنفر میشی درست مثل نیسان جوک. طراحی خاص همینه.

  12. مصطفی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این ماشین آینده منه. با زودی میخرمش.

  13. مصطفی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این ماشین آینده منه. به زودی میخرمش.

  14. مهدی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1315 ديدگاه)

    قیمت این ماشین بالاست و کسی که این هزینه رو میکنی اولین چیزی که برلش مهمه زیبای و شخصیت ماشین هستش بعد از اون شتاب و قدرت موتور و کیفیت قطعات اولویت اخر هم میشه مصرف سوخت ماشین های تویوتا بعد از ۲۰۰۷ به خاطر طراحی ضعیف در هم شلوغ بازارشون در ایران از دست دادن و رقبای کره ای و تا حدود برند های فرانسوی جای اونا رو پر کردن

  15. مهرداد

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فوق العاده ای هست فقط نمایندگی یک مقداری گرون میداد
    من رفتم از بازار آزاد خریدم
    روی حالت پاور فوق العاده شتاب میگیره
    امکاناتش هم خوبه
    جالب اینکه روی سرعتگیر زیرش اصلا برخورد نمی کنه بر خلاف سوناتا که این برخورد زیرش به مانع همیشه اعصاب ادم خراب میکرد

  16. مهدی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ، فقط مشکل ایرتویاست که متاسفانه ماشینو سر وقتش تحویل نمی ده ، رافور رو یکماهه ثبت نام کردم دوماهه با کلی پیگیری تحویل دادن ، الانم می ترسم ثبت نام کنم همون اتفاق با توجه به نظرات شما عزیزان در خصوص دیر تحویل دادن خودرو ، بیفته.
    به امید روزی که از این اوضاع نابسامان خودرو نجات پیدا کرده و اون خودرویی که دلمون می خواد با قیمت مناسب تهیه کنیم ، ان شاء الله

  17. مجتبی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه تویوتا صرفا پریوس تولید می کرد ، اونوقت کلام آقایونی که از ظاهر این ماشین اظهار درموندگی میکنن قبول ، اما می دونین که تویوتا برای هر سلیقه و کاربردی ، خودروی مناسب و مطمئن خودش رو داره . کمری که بین اتاق 5 ها برنده بلامنازعه ، کرولا که پرفروشترین خودروی دنیاس ، راوفور و …
    نکته اصلی اینه که خریدن یک خودروی هیبرید بجای خودروی بنزینی دقیقاً شبیه استفاده داوطلبانه از باتری خورشیدی بجای منابع دیگه انرژی هست و انگیزه خرید در وهله اول علاقه به حفظ پاکیزگی محیط زیسته که مسلما چون هنوز بین مردم جانیفتاده ، ممکنه حتی سرزنش دیگران رو هم به همراه داشته باشه .
    من خودم پریوس دارم ، نمی دونین حس اینکه بین همه ماشینهای دور و برتون تو خیابون و توی ترافیک ، فقط شما هستی که نفس بچه ها و پیرمردها رو تنگ نمی کنی ، چقدر لذت بخشه. به پاک بودن ماشینم افتخار میکنم و طراحی خاصش رو هم که علت اصلیش حفظ بالاترین حد آئرودینامیک بودنش هست رو هم می پسندم

  18. ماراتن

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خاص برای آدم های خاص و بس…

  19. علیرضا

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای کاش خودرو سازی هامون بجای تولید و وارد کردن این همه خودرو بی کیفیت چینی روی این خودرو ژاپنی سرمایه گذاری می کردن البته یا قیمت خیلی کمتر از این حرفا یعنی یک دهم قیمت الان ُ هم خیابون ها با اومدنش شیک می شد هم مصرف بنزین کم می شد هم آلودگی هوا .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا