نسل جدید تویوتا کرولا خودرویی درست در زمانی درست بوده و قوای محرکهی هیبریدی آن خریداران بیشتری را به این خودروی دوستداشتنی جذب خواهد کرد.
ما سال قبل و با تست نسخهی پیشتولیدی کرولا تحت تأثیر نسخهی قویتر این خودرو قرار گرفتیم اما حالا فرصت راندن نسخهی هیبریدی بنزینی-الکتریکی آن فراهم شده است.
در واقع کرولا به سه نوع قوای محرکه ارائه میشود زیرا علیرغم بیانیهی ابتدایی منتشر شده توسط ژاپنیها، تویوتا تصمیم گرفته پیشرانهی ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی را در برخی تریم ها نیز ارائه کند. سه نوع بدنه هم برای کرولا در نظر گرفته شده که شامل نسخهی هاچبک ۵ درب، استیشن و سدان کوچک (فقط هیبریدی) میباشد.
البته که کرولا خودرویی جهانی و پرفروش بوده و تویوتا به خاطر افزایش هرچه بیشتر فروش آن اقدام به تولید نسخهی الکتریکی شده کرده است. یک پیشرانهی ۲ لیتری ۱۷۷ اسب بخاری در نسخهی پیشتولیدی تست شده وجود داشت اما گزینهی مرسومتر و آشنایی که ارتباط نزدیکی با تویوتا پریوس و C-HR دارد همان پیشرانهی ۱.۸ لیتری است که در این تست نیز حضور دارد. کل قدرت قوای محرکه برابر با ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر با ۱۴۲ نیوتون متر است که البته با حضور واحد الکتریکی به ۱۶۳ نیوتون متر هم میرسد.
پرفورمنس پیشرانهی ۱.۸ لیتری تویوتا قابلاحترام بوده اما خب تا همین حد میتوان آن را تعریف کرد و نه بیشتر. کرولای مجهز به این پیشرانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۱ ثانیهای داشته که تنها کمی سریعتر از فولکسواگن گلف مجهز به پیشرانهی ۱ لیتری ۸۴ اسب بخاری میباشد.
اما همچون همیشه، برگ برندهی تویوتا مصرف سوخت و راندمان محصول جدیدش است. حتی در تستهای سختگیرانهتر WLTP، کرولا مصرف سوخت بین ۴.۳ تا ۵.۱ لیتری داشته و آلایندگی دیاکسید کربن آن نیز تنها ۷۳ گرم در هر کیلومتر میباشد.
کرولا در بریتانیا با ۴ تریم عرضه میشود که نسخهی پایهی آن آیکون نام داشته و با تجهیزاتی همچون رینگهای ۱۶ اینچی آلیاژی، چراغهای جلوی LED، صندلیهای جلوی گرم شونده، صفحهنمایش ۸ اینچی، دوربین دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای و… ارائه شده است. مدل آیکون تِک علاوه بر تجهیزات قبلی از ناوبری و کنترل صوتی بهره برده و صفحهنمایش پشت آمپرهای آن بجای ۴.۲ اینچی مدل پایه از نوع ۷ اینچی است. این نسخه همچنین به حسگرهای پارک مجهز شده است.
قیمت مدلهای هیبریدی کرولا از ۲۳۷۵۰ پوند آغاز میشود هرچند مدل ۲ لیتری آن تنها با دو تریم فول یاد شده در دسترس است بنابراین قیمت آن از ۲۷۵۵۰ پوند آغاز و به ۲۹۰۷۰ پوند میرسد. این نسخه حدود ۱۹۰۰ پوند گرانتر از کرولا هیبریدی ۱.۸ لیتری حاضر در تست ماست.
کرولای ۱.۸ لیتری در جاده خودرویی متناقض است. پلتفرم TNGA جدید این خودرو کاملاً خوب بوده و یکی از نقاط قوت آن مرکز ثقل پایینتر است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی بوده و عملکرد آن به نوعی بین فوکوس و گلف میباشد ولی نه چابکی و نشاط فورد را دارد و نه راحتی بالای گلف را.
البته زمانی که به این موضوع فکر کنید هنوز هم آن را جذاب خواهید دانست. کرولا در پیچها پایدار بوده و در اکثر مسیرهای ناهموار هم پایداری و خونسردی خود را حفظ میکند. انتخاب مدل و رینگ و لاستیک مناسب میتواند به بهبود این وضعیت کمک کند و این وضعیت با وجود رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچی در خودروی تست خود را نشان میدهد. البته دوست داشتیم پاسخ بیشتری از کرولا در اولین پیچ مسیر دریافت کنیم اما جدای از این موضوع فرمان بهطور لذت بخشی مستقیم بوده هرچند ارتباط زیادی ندارد.
امیدهای زیادی به رانندگی درگیر کننده و هیجانانگیز کرولا داشتیم اما متأسفانه قوای محرکهی هیبریدی این خودرو چندان جالب نیست. تویوتا همچنان به بهبود گیربکس CVT مدلهای هیبریدی خود ادامه میدهد اما نمیتوان این حقیقت را پنهان کرد که رفتار پیشرانه ارتباط مستقیمی با آنچه پای راستتان انجام میدهد ندارد.
اما یک اخطار وجود دارد. اگر با کرولا به دنبال هیجان در جادههای پرپیچوخم باشید ناامید خواهید شد؛ اما وقتی رانندگی ریلکس و آرامی را داشته باشید شاهد راندمان بالای کرولا خواهید بود. در سواریهای نرم و بدون عجله کرولا همانند خودرویی مجهز به گیربکس مبدل گشتاور اتوماتیک عادی حس میشود. این خودرو در شهر بهترین عملکرد را به نمایش میگذارد، جایی که سبک رانندگی صبورانه به شما اجازه خواهد داد اصلاً نیازی به استفاده از پیشرانه بنزینی در اکثر تقاطعها و چراغقرمزها نداشته باشید.
و اگر شما در سرعت گرفتن کمی صبور باشید پیشرانهی ۱.۸ لیتری کرولا با رفتار خونسرد خود پاداش شما را خواهد داد. صدای جاده بیشتر از آن چیزی است که ما دوست داریم اما صدای باد در سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به خوبی سرکوب شده است. در دور بالاتر از ۲ هزار پیشرانه هم شاهد آرامش خوب این قلب آهنین هستیم.
داخل کابین متریال مناسب و طراحی منطقی و هوشمند ترکیب شده است. سرانجام ساعت LCD مشهور تویوتا ناپدید شده و جای خود را به صفحهنمایش جدیدی داده است. فضای عقب کرولا جادارترین کلاس خود نیست و اشکودا اوکتاویا از این نظر کاملاً برتر است اما خب تقریباً میتوان آن را با فوکوس یا آسترا مقایسه نمود.
فضای بار هم خیلی ما را تحت تأثیر قرار نمیدهد. فضای بار نسخه هیبریدی کرولا ۳۶۱ لیتر است که حدود ۲۰ لیتر بیشتر از فوکوس بوده ولی ۱۰۰ لیتر کمتر از اشکودا اسکالای جدید میباشد. شایان ذکر است مدلهای ۲ لیتری کرولا تنها ۳۱۳ لیتر فضای بار دارند که به خاطر قرار گرفتن باتری ۱۲ ولتی در زیر کف صندوق است.
تویوتا در کابین از تکنولوژیهای خوبی استفاده کرده اما هنوز هم یک جای کار میلنگد. صفحهنمایش ۸ اینچی این خودرو بهتر از اکثر محصولات اخیر این خودروساز بوده اما اینترفیس آن هنوز هم قدیمی و از مد افتاده است. همچنین خبری از اندروید اتو یا اپل کارپلی نیست بنابراین شما حتی نمیتوانید از سیستم مدنظر خودتان استفاده کنید. مقامات تویوتا میگویند این ارتباط گوشی هوشمند در راه است و ما شایعاتی دربارهی نصب اندروید اتو و اپل کارپلی تا سال ۲۰۲۰ شنیدهایم.
البته تویوتا امیدوار است کرولا بتواند از نظر هزینههای مالکیت و سواری نظرها را به خود جلب نماید. آلایندگی دیاکسید کربن این خودرو کاملاً مناسب شرکتها و ناوگانها بوده چراکه مالیات کمتری در پی خواهد داشت. این خودرو همچنین با گارانتی ۵ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر تویوتا عرضه میشود.
پیشنهادهای اولیهی تویوتا بسیار امیدوارانه نشان میدهند. بر پایهی سپردهی ۲۷ درصدی تویوتا، مدل دیزاین هیبرید ۱.۸ لیتری کرولا که در تست حضور داشته با اقساط ماهانهی ۲۲۵ پوندی در دسترس است؛ و یک خریدار ناوگانی میتواند در سه سال ۱۵۰۰ پوند صرفهجویی مالیاتی در مقایسه با گلف یا آسترا داشته باشد.
کرولا چندین دهه است که عنوان بهترین هاچبک خانوادگی تویوتا را یدک میکشد چراکه ترکیبی از آرامش برجسته در شهر و همچنین کابین راحت، هندلینگ دقیق و کیفیت ساخت مناسب میباشد. این خودرو در مقایسه با دیگران از برخی نقاط ضعف رنج میبرد و قوای محرکهی هیبریدی آن نیز برای رانندگان مشتاق مناسب نیست. سیستم اطلاعات سرگرمی کرولا هم جالب نیست اما خریداران شاید این نکات را نادیده بگیرند و بجای آن تحت تأثیر آلایندگی و هزینههای مالکیت کم کرولا قرار گیرند.
مشخصات تویوتا کرولا ۱.۸ هیبرید CVT دیزاین
- قیمت: 25825 پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری بنزینی-الکتریکی هیبرید
- قدرت: 120 اسب بخار
- گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
مهدی
۳ اسفند ۱۳۹۷طراحی جذابی داره وهمینطور کابین شیک وباکیفیتی داره.اما چقدر کوچیک وریزه میزه دیده میشه هاچبکش
سعید(تهران)
۳ اسفند ۱۳۹۷ماشین که فقط پرفورمنس نیست تعداد بیشماری هستن که به ماشین فقط بعنوان وسیله نقلیه نگاه میکنن و هزینه ها براشون خیلی مهمه بنظرم تویوتا به درستی این بخش بازار رو هدف گرفته
بهراد
۳ اسفند ۱۳۹۷برای رانندگی شهری و ترافیک انتخاب خوبیه. هم کوچیکه هم راحته هم میتونی فقط از پیشرانه الکتریکی استفاده کنی.اگر آپشن E-pedal رو هم داشته باشه عالی میشه(قابلیتی تو مدل لیف بود در ترافیک فقط با پدال گاز حرکت میکرد و بعد از رسیدن به فاصله مناسب با خودروی جلویی متوقف میشد)
حیف جوونی ما که با پژو و پراید سپری شد. باید به حال جوون های اروپایی و آمریکایی غبطه بخوریم که آقا بالاسر و شیاف پایین کمر ندارن
پویان
۳ اسفند ۱۳۹۷اقا بهراد کافیه ما هم به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم مطمئن باش ماشینای بهتر از اونا میسازیم و سوار میشیم
علی
۴ اسفند ۱۳۹۷ببخشیدا ولی اقتصاد مقاومتی به درد لای جرز دیوارم نمیخوره!
پویان
۴ اسفند ۱۳۹۷اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل.
فقط همین یه راه هست
OMID
۳ اسفند ۱۳۹۷واقعا زیبا شده
اشکودا یکم یاد بگیره ،جلوپنجره هاش شبیه سیبیل هیتلره
ADAK
۴ اسفند ۱۳۹۷کرولا هاچ بک : لایک
مزدا 3 هاچ بک : دیسلایک
نوید جهرمی
۱۰ اسفند ۱۳۹۷هاچ بکش به دلم ننشست. ولی استیشنش رو خیلی دوس دارم. اگه میخواستم کرولا بگیرم استیشینشو میگرفتم. جادار، با کیفیت، ایمن و زیبا. کم و کسری نداره.