تویوتا کمری از سال ۲۰۰۴ تاکنون در بازار اروپا حضور نداشته است. آن زمان نماینده ژاپنیها در این بخش از بازار اروپا خودروی آونسیس بوده است؛ اما از الآن به بعد کمری بازگشتی پرقدرت به جادههای بریتانیایی خواهد داشت که بخش اعظم آن به دلیل افت فروش خودروهای دیزلی بوده است. هماکنون شانس تست و بررسی نسخه پیشتولیدی این خودرو پیش از آغاز فروش در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به ما رو کرده است.
اولین نکتهای که درباره کمری متوجه میشوید این است که خودروی موردبحث اصلاً جانشین مستقیم آونسیس نیست. رقیب قبلی تویوتا برای فورد موندئو و واکسهال اینسیگنیا تقریباً همان ابعاد قبلی خود را حفظ کرده بود اما کمری هیولای بزرگتری است. در واقع این خودرو با طول ۴۸۸۵ میلیمتری طویلتر از فورد بوده و این نشان دهنده فروش بالای کمری در آمریکا است. کمری برای موفقیت در آمریکا باید بزرگتر از دیگر سدان های میان سایز باشد. هرچه بزرگتر بهتر!
نسل جدید کمری بر پایه همان پلتفرم TNGA تویوتا بنا شده و از قطعات شاسی مشترک با دیگر محصولات این برند همچون پریوس و C-HR سود میبرد. بدین ترتیب سدان دیفرانسیل جلوی کمری با سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و طراحی دوبل جناغی در عقب عرضه میشود.
کمری جدید هیبریدی هم بوده و اگر در اروپا زندگی کنید تنها با همین قوای محرکه روبرو خواهید شد. کمریهای بازار آمریکا با پیشرانه ۶ سیلندر یا ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی عرضه میشوند اما ما تنها نسخه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری الکتریکی شده را تست کردهایم که قدرت ۲۱۵ اسب بخاری دارد. تویوتا ادعا میکند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو ۸.۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت میباشد.
کمریهای بازار اروپا در مقایسه با مدلهای آمریکایی برخی تغییرات داشتهاند که از جمله آنها میتوان به متریال باکیفیتتر کابین، تنظیمات متفاوت سیستم فرمان و سیستم تعلیق بازنگری شده اشاره کرد. مهندس ارشد تویوتا آقای ماساتو کاتسوماتا میگوید این خودرو دارای جذبکنندههای شوک گرانتری است.
تویوتا معتقد است که استفاده از قوای محرکه هیبریدی میتواند مشتریان بیشتری را به سمت کمری جذب کند. مهندسان شرکت پیشبینی میکنند مصرف سوخت متوسط و رسمی این خودرو در هر صد کیلومتر برابر با ۴.۳ لیتر باشد هرچند این خودرو باید در تستهای جدید و سختگیرانهتر WLTP شرکت کند تا عیارش مشخص شود.
البته خنثیکننده مصرف سوخت کم کمری هیبریدی میتواند تجربه رانندگی صفر و یکی باشد اما کمری ثابت میکند که تویوتا در این زمینه خوب کار کرده است. اگرچه کمری از نظر هیجان رانندگی حرف اول را نمیزند اما بنا به تست کوتاهی که با این خودرو در جادههای نزدیک بارسلونا داشتیم میتوان گفت کمری خودرویی راحت بوده و در مسیرهای بزرگراهی آرامش زیادی دارد. اگرچه ابعاد و وزن حدود ۱.۷ تنی کمری باعث میشود با خودرویی سبک همچون پژو ۵۰۸ بنزینی طرف نباشیم اما حرکات آن در سر پیچها تا حدی قابل پیشبینی است.
فرمان خودرو سنگینی رضایت بخشی داشته و پاسخ سریعی به فرمانهای راننده میدهد؛ و کنترل حرکات بدنه برای چنین خودرویی خوب بوده و البته در مواجهه با دست اندازهای جاده نیز واکنش مناسبی را میبینیم. البته در جادههای پر پیچ و خم انتظار حرکات بدنه بیشتری را باید داشت.
قوای محرکه کمری اروپا در صورت فشار ناگهانی پدال گاز کمی کند عمل میکند اما این موضوع خیلی به چشم نمیآید. در سرعت ثابت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت تنها متوجه خواهید شد که آمپر سمت چپ مجموعه نشاندهندهها به حالت اکو تغییر وضعیت داده و این نشان میدهد که پیشرانه بنزینی خاموش شده و سیستم در صورت نیاز میتواند بصورت نرم و روانی روشن شود. حتی زمانی که پیشرانه دور بالاتری در بزرگراه دارد سروصدای زیادی به گوش نمیرسد و صدای جاده نیز به خوبی سرکوب شده است.
فاصله ۲۸۲۵ میلیمتری بین محورها بیشتر از واکسهال اینسیگنیا بوده اما ۲۵ میلیمتر کمتر از فورد موندئو است. از نظر فضای کابین میتوان گفت افراد قدبلند در صندلیهای عقب راحتی معقولی خواهند داشت و فضای سر و زانوی زیادی وجود دارد.
صندوقعقب نیز با فضای ۵۲۴ لیتری کاملاً جادار بوده اما خب موندئو فضای بار ۵۴۱ لیتری دارد. البته باید گفت کمری یک سدان است نه هاچبک بنابراین حتی اگر صندلیهای عقب را پایین بیاورید خیلی نمیتوانید اشیای بزرگ را در آن جای دهید. نسخه استیشن کمری وجود نداشته و به نظر نمیرسد تقاضای کافی برای چنین خودرویی در صورت تولید وجود داشته باشد.
تویوتا هنوز هم مشخصات نهایی کمری اروپا را اعلام نکرده اما با توجه با اهداف فروش این خودرو در بریتانیا انتظار داریم تمرکز آن روی نسخههای لوکستر باشد. احتمالاً فینیش کابین مدلهای اروپایی مشابه نسخه حاضر در تست باشد که از متریال باکیفیت تقریباً در اکثر جاهای کابین سود برده است. البته طراحی پر از دکمه در میانه داشبورد و کنسول را میتوان نقطهضعف دانست. احساس کابین کمری مشابه موندئو و اینسیگنیا بوده اما خودروهایی همچون فولکسواگن پاسات و پژو ۵۰۸ جدید احساس لوکستری دارند.
سیستم اطلاعات سرگرمی خودروی حاضر در تست خوب بوده اما پوشش براق روی آن انعکاسهایی را ایجاد میکند. مشخص نیست که تویوتا سرانجام از سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی در کمری استفاده خواهد کرد یا خیر اما فعلاً نشانهای از این کار دیده نمیشود.
مشخصات تویوتا کمری ۲.۵ هیبرید
- قیمت: 26 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی و الکتریکی
- قدرت: 215 اسب بخار (کل خروجی سیستم)
- گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 4.۳ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع: autoexpress
حمید
۲۶ تیر ۱۳۹۷داخلش خیلی زیبا شده
یعنی ما دیگه اینها رو نمی بینیم تو شهر
amir
۲۶ تیر ۱۳۹۷آونسیس و آوالون وآریون و کمری چه فرقی دارن!؟
شایان
۲۷ تیر ۱۳۹۷آوالون فول سایز حساب میشه اما کمری و آریون فرق زیادی ندارن و در واقع آریون همون کمری 6 سیلندر به حساب میاد
یاسر
۲۷ تیر ۱۳۹۷کمری خداییش کیفیت ساخت بالایی داره به نقل از رانندگان کیش که میگن به اندازه عمر یه ادم کمری عمر میکنه
ولی متاسفانه ماشین رانندگیش روح نداره هیچ حس و هیجانی به راننده منتقل نمیکنه و صدای چرخ رو دس انداز و سرعت گیر راحت میاد تو کابین
Genius
۲۷ تیر ۱۳۹۷آدمیزاد فقط داشبرد این ماشینا رو می بینه برق سه فاز از کلش میپره و تازه میفهمه وقتی از لذت رانندگی صحبت میکنن منظورشون چیه وگرنه پشت فرمون پراید و پژو و تیبا و سمند تنها چیزی که معنا نداره لذته!طراحی بیرونیش خیلی بسمت کره ایزاسیون متمایل شده البته باید بهش حق داد تو این روزا سود از هرچیزی برای تولیدکننده مهم تره حتی از اصالت
مهدی
۲۷ تیر ۱۳۹۷توی تمام مقایسه هابین آکوردجدید وکمری جدید آکورد پیروز شده.یه جمله خیلی جالب گفته بود یکی ازمجله های خودرویی خارجی:تویوتا باساخت کمری جدید یه کمری بهتر ساخته اما هوندا باساخت آکورد جدید یه ماشین خیلی بهترساخته.حتی نسل های گذشته هم تست شدن درایران آکورد روخیلی بهتر دونستن
علی معتمدی
۲۷ تیر ۱۳۹۷کمری میان سایز محسوب میشه ولی اوالون و اریون فول سایز محسوب میشن و در بازارهای مختلف اوالون و اریون نقش یکسانی دارن