کوچولوی دوستداشتنی ژاپنی!
آیا بزرگتر واقعاً بهتر است؟ در ادامه این موضوع را خواهیم فهمید…
تویوتا برخلاف رویه کوچکسازی کنونی حرکت کرده و یاریس را با ابعادی بزرگتر روانه میدان کرده است. این خودرو همچنین ظاهری تیزتر به خود گرفته تا بدین ترتیب بتواند خریداران جوان را نیز به خود جذب کند؛ اما افزایش ابعاد با افزایش قیمت همراه شده بنابراین این سؤال پیش میآید که آیا این خودروی جدید میتواند با رقبای هم قیمت و توانا رقابت کند یا خیر؟
طراحان تویوتا شکل X مانند نمای جلوی یاریس را کنار گذاشته و از ظاهر هدفمندتری سود بردهاند. شاخصههای طراحی مشابهی بین این خودرو و مدل آوریس وجود داشته که از جمله آنها میتوان به خیزهای مشهود روی کاپوت، چراغهای جلوی نازک و جلوپنجرهای اشاره کرد که نسبت به نسل قبلی تغییرات چشمگیری داشته است.
یاریس اسپرت نسبت به سایر نسخهها تفاوتهایی دارد که از جمله آنها میتوان به چراغهای عقب LED، اسپویلر جلو و عقب و رکابهای جانبی اشاره کرد.
این خودرو کاملاً بزرگتر از نسل قبلی است به گونهای که ۲۰۰ میلیمتر طویلتر و ۳۵ میلیمتر پهنتر بوده و فاصله بین محوری آن نیز ۴۰ میلیمتر رشد کرده است. این افزایش فاصله بین محوری با نشستن روی صندلیهای عقب فوراً خود را نشان میدهد، جایی که فضای زانوی ۶۹۰ میلیمتری در یاریس جدید بیشتر از هر خودروی دیگر این کلاس است. فضای محفظه بار نیز به لطف رشد ابعاد افزایش یافته و با افزایش ۷۲ لیتری به ۲۲۴ لیتر رسیده است.
اما کابین یاریس نظرات گوناگونی را به همراه خواهد داشت. از نظر ارگونومی، علیرغم اینکه ستون فرمان فاقد تنظیمات لازم است اما یافتن موقعیت رانندگی مناسب سخت نبوده و صندلیهای چرمی نیز حمایت کافی از بدن به عمل آورده و در کل طراحی معقول و اسپورتی دارند. سیستم تهویه مطبوع با دکمههای بزرگ و مشخص خود عملکرد برجستهای در خنک کردن کابین انجام میدهد.
اما باید به یک نکته اشاره کنیم و آن عملکرد نه چندان مناسب اینترفیس سیستم اطلاعات سرگرمی است به گونهای که دسترسی به بسیاری از زیرمنوها به راحتی امکانپذیر نبوده و شاهد آیکن های کوچکی هستیم. البته این سیستم دارای اندروید اتو و اپل کارپلی بوده و همچنین سیستم ناوبری و بلوتوث نیز در آن به چشم میخورند.
چیزی که باعث ناامیدی میشود کیفیت متریال بکار رفته است. پلاستیکهای سخت در کابین کاملاً به چشم میآیند اما خوشبختانه تویوتا با استفاده از چرم نرم و استراحتگاههای مناسب در اطراف راننده محیط مناسبی را به وجود آورده است؛ اما موضوعی که جلبتوجه میکند وجود کفپوشهای سطح پایین است که به چشم میآید.
پیشرانه NZ قبلی که در بسیاری از خودروهای کامپکت تویوتا در آسیا اقیانوسیه بکار رفته بود جای خود را به پیشرانه جدید با همان حجم داده است. این پیشرانه جدید که از نوع ۱.۵ لیتری است با کد NR7-FE شناخته میشود و در خانواده اتیوس نیز دیده شده است. این پیشرانه در سومین نسل یاریس چین معرفی شده و اگرچه حجم یکسانی با پیشرانه نسل قبلی دارد اما قدرت آن ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۰ نیوتون متر است که نسبت به پیشرانه قبلی در هر دو مورد افزایش را نشان میدهد.
اگرچه پیشرانه جدید قویتر است اما باید ۳۲ کیلوگرم وزن بیشتری را حمل کند. گیربکس این خودرو نیز نسبتهای نزدیکی داشته و بسیار مشابه گیربکس نسل قبلی یاریس است. اینگونه گیربکسها معمولاً به خاطر کسب حداکثر قدرت از پیشرانههای کمتوان و در سرعتهای کم و میانی بکار گرفته میشوند؛ اما درحالیکه یاریس قبلی از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده میکرد اما نسل جدید از نسخهای ۵ سرعته استفاده کرده است. این گیربکس تعویضهای نرم و روان و کلاچی خوب دارد که یاریس را در سرعتهای بالا یاری میکند.
یاریس اسپورت در شهر به حد کافی سریع و قوی احساس میشود اما با افزایش سرعت بر سر و صدای پیشرانه هم افزوده میشود. در سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت پیشرانه روی دور ۳۵۰۰ قرار داشته و بدین ترتیب خیلی نمیتوانید مصرف سوخت خوبی را تصور کند. قطعاً اگر دنده ششم طولانی وجود داشت مصرف خودرو کمتر میشد. با این تفاسیر یاریس هنوز هم مصرف سوخت ۷.۴ لیتری در هر صد کیلومتر دارد.
اگرچه تعویض دندههای گیربکس یاریس خیلی عالی نیست اما همین موضوع را نمیتوان درباره راحتی سواری گفت. لاستیکهای دیواره بلند به همراه سیستم تعلیق مک فرسون باعث شدهاند شما اکثراً رفتار خوبی را در عبور از دستاندازها و چالهها شاهد باشید.
با این وجود یاریس پایداری فوقالعادهای ندارد. فرمان خودرو مبهم بوده و چرخش سریع فرمان معمولاً با تأخیر پاسخ داده میشود. در کل باید گفت اگرچه یاریس پسوند اسپورت را به همراه دارد اما بهتر است استایل رانندگی عادیتری داشته باشید.
این نسخه ویژه از یاریس جدید به نوعی عجیبوغریب است زیرا در حد متوسط بوده اما توسط خودروسازی عرضه شده که از استانداردهای سطح بالا و سبد محصولاتی قابلاعتماد برخوردار است و ما انتظار داریم این خودرو موفقیت بالایی را نصیب سازنده بکند.
امتیاز از ۱۰۰: ۷۱
مشخصات تویوتا یاریس ۱.۵ اسپورت
- قیمت: ۲۸۶۰۰۰ راند
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
- قدرت/گشتاور: ۱۰۶ اسب بخار/۱۴۰ نیوتون متر
- حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت ادعایی: ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
- آلایندگی: ۱۳۶ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر
me84
۲۲ خرداد ۱۳۹۷.
طراحیش اصلا جالب نیست.
این همون تویوتاییه که آوالون و کرولا جدید رو طراحی کرده؟
پس چرا این اینشکلیه؟
sina
۲۲ خرداد ۱۳۹۷قیافش خعلی بهتر شده از نظر من.
مصرف سوختش اندازه سیویک تایپ آر هست ?
امتیاز 71 از 100 منو یاد اعلام تعداد تماشاگرای ورزشگاههای ایران انداخت. 45231 نفر ?
Mohamad
۲۳ خرداد ۱۳۹۷اقای احمدزاده با تشکر از شما
یک پینشهاد دارم اونم این هستش که اینجور مقالات یا نقد و بررسی های طولانی رو میتونید چکیده ای از هر بخش رو مثل سایت های تکنولوژی با فونت قرمز و درشت تر در کنار همون قسمت بنویسید.
واسه کسایی که میخوان زودتر لپ مطلب رو بفهمن یا زمان کافی برای مطالعه ندارن حرکت بسیار کاربردی و خوبیه
در ثانی خوندن مطالبی که به این شکل حتی تفکیک هم نشدن کمی خواننده را اذیت میکنه
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم
emad1990
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ظاهرا سایت دوباره به مشکل خورده
من با ۲تا گوشی امتحان کردم پیام بذارم نشد
یکی از گوشیهام که اصلاً صفحه رو لود نمیکرد
emad1990
۲۳ خرداد ۱۳۹۷به من ارور http error 431 میده. مشکل چیه پدال
مانی
۲۳ خرداد ۱۳۹۷میشه گفت موتور و گیربکسش دقیقا مشابه ال۹۰ هست(از نظر عملکرد)
مانی
۲۳ خرداد ۱۳۹۷آرم تویوتا رو ازش حذف کنی اینگاری چینیه
سامان اذری
۲۳ خرداد ۱۳۹۷با عملکردی که کرولا هاچبک چه از نظر ظاهری چه فنی
انتظار زیادی از یاریس داشتیم
خوبه ولی فوق العاده نیس