قطعاً شما هم با افرادی مواجه شدهاید که با شجاعت خاصی درباره موضوعاتی مخالف با دید عموم صحبت میکنند و یکی از این موضوعات در صنعت خودرو این است که آینده به خودروهای الکتریکی اختصاص ندارد بلکه محصولات هیدروژنی حرف اول را خواهند زد.
اینجاست که نسل جدید تویوتا میرای با قوای محرکه خاص خود وارد میدان میشود. این خودرو روانتر و جذابتر از نسل اول خود بوده و ثابت میکند که فراوانترین عنصر دنیا میتواند نقش مهمی در آیندهای بدون آلایندگی ایفا کند.
ابتدا بیایید ببینیم میرای چگونه کار میکند زیرا این خودرو هنوز هم محصولی الکتریکی است. سلول سوخت این خودرو با عبور هیدروژن از آند کار میکند. در آند اتمها به پروتونها و الکترونها جدا میشوند. الکترونها از مسیری عبور میکنند تا الکتریسیته را تولید کنند و این کار باعث شارژ باتری لیتیوم-یونی کوچکی میشود که همانند خودروهای الکتریکی عادی از پیشرانه الکتریکی پشتیبانی میکند.
واکنش شیمیایی هوشمندانهای که باعث تماس هیدروژن با اکسیژن اتمسفر میشود باعث خواهد شد تنها فراورده به دست آمده آب باشد که بهصورت بخار از اگزوز بیرون میآید.
تمامی این جادو و جنبل ها زیر کاپوت طویل میرای رخ میدهد. پیشرفتهای صورت گرفته در نسل دوم میرای به این معنی است که سلول سوخت این خودرو ۵۰ درصد سبکتر و کوچکتر شده و درعینحال ۱۲ درصد قدرت بیشتری تولید میکند بنابراین خروجی پیشرانه میرای در حال حاضر به ۱۸۰ اسب بخار رسیده است.
سرعت گرفتن با میرای به آرامش خاصی نیاز دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹ ثانیهای میرای فاصله بسیار زیادی با عملکرد برخی خودروهای الکتریکی امروزی دارد اما شتاب گیری خودرو نرم و خطی حس میشود. وقتی پا را تا انتها روی پدال گاز فشار میدهد اندکی تأخیر در شتاب گیری وجود خواهد داشت اما این فرایند به گونهای نسبتاً تخیلی انجام خواهد شد و نسبت به خودروهای تمام الکتریکی متمایز خواهد بود.
میرای برای سواری ریلکس طراحی شده اما این به معنی عدم هیجان نیست. سواری خودرو بخشنده بوده و حتی با وجود رینگهای ۲۰ اینچی در تریم فول دیزاین پریمیوم پک خودرو توازن خوبی داشته و پایدار و قابل پیشبینی احساس میشود. در سرعت بالا نیز تنها صدای واضح داخل کابین صدای لاستیکها میباشد.
خب مزیتهای هیدروژن به عنوان منبع سوخت چیست؟ خب این منبع قدرت بهطور قابلتوجهی سبکتر از باتری است. درحالیکه تسلا مدل S از باتریای با وزن حدود ۵۰۰ کیلوگرم استفاده میکند هیدروژن تنها ۵.۶ کیلوگرم وزن را به میرای تحمیل میکند و شعاع حرکتی رسمی ۶۴۴ کیلومتری را ارائه مینماید. به این ترتیب وزن کلی میرای به ۱۹۰۰ کیلوگرم میرسد که با یک خودروی درونسوز دارای ابعاد مشابه قابلمقایسه میباشد.
تویوتا میگوید میرای در هر ۱۰۰ کیلومتر ۰.۸۹ کیلوگرم هیدروژن مصرف میکند. هزینه پر کردن تانک هیدروژن این خودرو در بریتانیا حدود ۱۰ پوند به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. مدل تست شده سواری جذابتری نسبت به آنچه انتظار داشتیم داشت و در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف هیدروژن ۱.۱۷ کیلوگرمی را بر جای گذاشت.
البته پر کردن تانک هیدروژن این خودرو کار راحتی نخواهد بود. درحالیکه جایگاههای شارژ خودروهای الکتریکی با سرعت خوبی در حال گسترش هستند اما تعداد کل جایگاههای هیدروژن در بریتانیا تنها ۱۴ عدد میباشد. جایگاههای بزرگی در حال تأسیس هستند اما قطعاً این نوع سوخت اصلاً همهگیر نشده است.
برای تولید هیدروژن باید از فرایند الکترولیز استفاده کرد و هیدروژن را از آب جدا، متراکم و مایع کرد و سپس به جایگاههای سوخت انتقال داد. در جایگاهها نیز انرژی بیشتری برای تولید شارژ الکتریکی نیاز است و به همین خاطر تولید هیدروژن از نظر راندمان خیلی برجسته نیست.
یکی دیگر از نکات قابلذکر منابع مواد خام است و خودروهای سلول سوختی هنوز هم نیازمند لیتیوم هستند.
و اگرچه با ۵.۶ کیلوگرم هیدروژن مسافت زیادی را طی میکنید اما قرار دادن تانکهای هیدروژن در خودرو نیز چالشهای خاص خودش را دارد. میرای از سه تانک هیدروژن استفاده کرده که بزرگترین آنها در کف خودرو نصب شده و داخل خودرو تونل مرکزی با ارتفاع بالایی را ایجاد کرده است. تانکهای دیر نیز در جلو و عقب تانک اصلی نصب شدهاند و بر کابین تأثیر گذاشتهاند. به همین خاطر فضای پای عقب این خودرو بهندرت بهتر از اکثر سوپرمینی ها بوده و فضای بار نیز تنها ۳۲۱ لیتر گنجایش دارد درحالیکه ابعاد میرای مشابه خودرویی همچون آئودی A7 میباشد.
به غیر از این کابین کیفیت و تکنولوژی خوبی دارد. یک نمایشگر مرکزی بزرگ، پشت آمپرهای دیجیتال و هدآپ دیسپلی ۱۰.۱ اینچی جزو این موارد هستند. هر چهار صندلی دارای عملکرد گرم و سرد کننده بوده و در بخش عقب نیز استراحت گاه مرکزی تاشونده وجود دارد که کنترلهای سیستم اطلاعات سرگرمی و تهویه مطبوع در آن قرار گرفتهاند.
اگرچه میرای قویتر، لوکستر و مجهزتر از قبل شده اما قیمت آن از ۴۹۹۹۵ پوند شروع میشود که ۱۰ هزار پوند ارزانتر از نسل اول است. مدل فول دیزاین پریمیوم پک قیمت ۶۴۹۹۵ پوندی دارد. این قیمتی گزاف برای خودرویی با این عملکرد است اما همیشه اولینهای بازار قیمت بالایی دارند.
از نظر خود تویوتا، میرای یک آزمایشگاه تحقیق سیار است. این خودرو ثابت کرده تکنولوژی هیدروژنی کر میکند هرچند بهترین کاربری آن در خودروهای سواری نبوده و هماهنگی بهتری در خودروهای تجاری وجود خواهد داشت. جایگاههای سوختگیری میتوانند برای اتوبوسها و کامیونها توسعه یابند. کاهش وزن خودروهای هیدروژنی در مقابل باتریهای بزرگ خودروهای الکتریکی یک نکته مهم و قابلاعتنا میباشد.
تویوتا از زمان تولید اولین نسل میرای تاکنون چیزهای زیادی درباره خودروهای سلول سوختی یاد گرفته است. نسل جدید این خودرو از هر نظر بهبود یافته است. اگرچه کابین تنگ، جایگاههای سوخت کم و قیمت بالا به این معنی است که میرای باب میل همه نیست اما تولید آن ثابت میکند هیدروژن میتواند نقش مهمی در آینده خودروهای پاک داشته باشد، هرچند شاید هیدروژن مناسب خودروهای سواری نباشد…
مشخصات تویوتا میرای دیزاین پریمیوم پک
- قیمت: 64,۹۹۵ پوند
- پیشرانه: تک پیشرانه الکتریکی، سلول سوخت الکترولیت پلیمر به علاوه باتری لیتیوم-یون
- قدرت/گشتاور: 180 اسب بخار/۳۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 174 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 644 کیلومتر
RezaRs
۶ تیر ۱۴۰۰من اینطور فهمیدم از این مقاله که هیدروژنیه با سلول سوختی خیلی الان از برقی توسعه یافتگیش کمتره و هنوز جای کار بیشتری داره که باید بیشتر برسی بشه که آخر چه تصمیمی گرفته بشه آخه مهم تر از برد و سرعت و اینا به نظر من تعدد جایگاه پر کردن سوخت و شارژ و ایناست و این عدد کم ۱۴ تا داخل بریتانیا کمی فکر خریدشو از سر خریدارش بیرون میکنه ولی عاشق اون بخش پیل سوختیم ازش آب خارج میشه قبلا که فکر میکردم خیلی آبه به معلم نانو شیمیمون طرح استفاده از پهپاد آتش نشان با پیل سوختیو دادم ولی گفت اون اب تولیدی خیلی کمه
ممد
۶ تیر ۱۴۰۰با وزن کم تر قیمت بیشتر شتاب کم تر سوخت گران تر دسترسی سوخت کمتر شعاع حرکتی مشابه برقی ها داره که رفتن به سمتش اصلا منطقی نیست…
—————————————————————————-
همچنین من نمیفهمم بیام از برق استفاده کنیم اب رو الکترولیز کنیم و از محصول به دست اومده با استفاده از منابع معدنی دوباره برق تولید کنیم؟ مگه بیکاریم؟خب مستقیم از برق استفاده میکنیم دیگه تازه تو این مسیر ما افت انرژی قابل توجهی داریم…
چرا لقمه رو دورسرمون بچرخونیم؟
RezaRs
۶ تیر ۱۴۰۰دیونه ماشین اتمی ام نمی دونم چرا انقدر دوسشون دارم میدونم که چه مشکلاتی میتونه داشته باشه ولی خیلی تصورش جالبه
ممد
۶ تیر ۱۴۰۰چیز های خفنی ان تازه دیگه لازم نی میری بیرون اب معدنی بگیری یه راست دهنو میچسبونی به اگزوز D:
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰ممدجان خیلی سمی.یه راست دهنو میچسبونی به اگزوز 😂😂😂😂
مثلا ماشین رو پارک میکنی میری خرید از خرید برمیگردی میای که اب بخوری میبینی اب نداری.همونجا داد میزنی که اب منو خورده؟😂😂
.
۶ تیر ۱۴۰۰استفاده از هیدروژن مزایای خاص خودشو داره و هدف از تولیدشون فعلا این نیست که به صرفه باشند بلکه فعلا تقریبا آزمایشی هستند و برای آینده که هیدروژن سبز با روش های پربازده تر و با صرف انرژی های نو تولید خواهد شد
مزایای استفاده از سوخت هیدروژن هم مختصر میگم : میتونه برای ذخیره ی انرژی مورد استفاده قرار بگیره برای مثال فرض کنید یک نیروگاه عظیم خورشیدی برق تولیدی زیادی تولید میکنه و برای ذخیره ی مازاد این انرژی بزرگ میشه اون برق اضافه رو برای الکترولیز و تولید هیدروژن استفاده کرد و در واقع از اون به عنوان مدلی از ذخیره ی انرژی استفاده کرد در صورتیکه ذخیره ی انرژی به صورت برق برای اینکه بعدا برای شارژ خودرو های الکتریکی استفاده بشن منطقی نیست
خودرو های هیدروژنی باتریشون اندازه ی خودرو های هایبرید معمولیه و برای تولید حجم انبوهی از باتری به منابع طبیعی آسیب نمیرسونه و همچنین نیازی ب حمل اون جرم سنگین از باتری ها که مثلا میتونن نیم تن هم بشن نداره که باعث افزایش بازدهی انرژی میشه
و همچنین سوختگیری اونها مثل خودرو های درونسوز و بسیار سریع صورت میگیره و بردشون هم با توجه ب انرژی فوق العاده زیادی که یک کیلوگرم از هیدروژن در خودش داره خیلی زیاده و همچنین خودرو های هیدروژنی مزایای خودرو های الکتریکی مانند ترمز بازگرداننده ی انرژی و تولید صدای کم هم دارند
RezaRs
۶ تیر ۱۴۰۰نه محمد قبلا تحقیق داشتم راجعش انقدر نی آبشون 😂
Iman99
۹ تیر ۱۴۰۰اگه بگیم جدید جدید هم نیست چون تکنولوژی پیل سوختی سالها پیش تو اروپا یا امریکا اختراع و استفاده شده و بعد ها هم توسط ناسا تو ماهواره ها یا تو کاربرد های دیگه استفاده شده و الانشم پیشرفته ترین و بهترین پیل های سوختی و تکنولوژی پیل های سوختی متعلق چند شرکت تو اروپا و خود امریکا هستش مثل همه چیزای دیگه.
🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪
۶ تیر ۱۴۰۰اگه رو هیدروژن کار کنن معلومه پیشرفته تر میشه .
فرید
۶ تیر ۱۴۰۰چند وقتیه از دوستمون «محمد رستمی نژاد» خبری نیست؟
نکنه کنکور سراسری داره؟ آخه یه عده از دوستان بخاطر کنکور سراسری چند وقته تو پدال نیستن و از هفته بعد فعالیتشون دوباره شروع میشه.
خبری داشتید بگید.
li'l meiti
۶ تیر ۱۴۰۰پیگیریه اخبار کنکور سراسری برای افرادی که خودشون کنکور ندارن کار احمقانه ایه
منظورم اینه شما خودتونم جزو همین کودکان کنکوری هستی
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰((قطعاً شما هم با افرادی مواجه شدهاید که با شجاعت خاصی درباره موضوعاتی مخالف با دید عموم صحبت میکنند)) شما هم با خوندن اولین جمله یاد سلطان افتادید؟
می خواستم تستی بدم دیدم خیلی اسون میشد تشریحی میدم.
س1:سلطان کیست؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ تیر ۱۴۰۰آکیو تویودا
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰اکیو تویودا که سالاره.مرد شخصیت خودرویی!
منظورم از بچه های سایته
🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪
۶ تیر ۱۴۰۰تویوتا ؟
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰نه مرسدس جان منظورم یکی از کاربرهای سایت هست که خیلی هم مصممه!
خودت بهتر میدونی در دنیای خودرو دو خودرو برازنده نام سلطان هستند w221 و w222
🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪
۶ تیر ۱۴۰۰یه دنیاست و یه بنز دیگه اصلا نام بنز میاد خود به خود یاد شیر و عقاب و پادشاهان نیرومند می افتم اس کلاسم که سلطان همس و SL هم همینطور .
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰sl500 مدل 2009 داشتم معرکه بود واقعا صداش این قدر قویه که یادمه سر صبح ادم میترسه روشن کنه بره سرکار.لقب عقاب واقعا برازندشه
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰اولا چرتو که **** میگه.منم بابات نیستم که این طوری با من صحبت میکنی.w124 که من باهاش از بچگی بزرگ شدم خشگله و قبلا برای دوستان بررسی کردم…
🇩🇪👑MERCEDES BENZ 👑🇩🇪
۷ تیر ۱۴۰۰واقعا این جور افراد نباید آدم باهاشون حرف بزنه فقط بهشون بگو تو راست میگی 😏
mahan
۷ تیر ۱۴۰۰دقیقا مرسدس عزیز.چون بحث کردن با این افراد جز اینکه شخصیت خود ادمو پایین بیاره و باعث بشه ادم استاندارد هاشو زیرپا بذاره چیزی نیست.فقط برام جالبه یکسریا توی مجازی این قدر عرض اندام میکنن یک دهمشون رو توی دنیای واقعی هستن!عجب دنیایی شده.البته دست بالای دست بسیاره همون طور که خودت گفتی ولی بعضیا واثعا گنده گو هستند!
خوشنام
۶ تیر ۱۴۰۰طراحی ظاهریش اصلا خوب از آب در نیومده، خصوصا جلوپنجره که مضحکه.
داخل کابین هم گیرا و جذاب نیست.
تویوتا یه فکری به حال طراحی بکنه
یوسف
۶ تیر ۱۴۰۰با توجه به بررسی بالا، فرآیند تولید هیدروژن هنوز به راندمان بالایی نرسیده و انرژی زیادی لازم داره به همین خاطر هنوز قیمت هیدروژن نسبت به سوخت های فسیلی چندان رقابتی نیست از طرفی جایگاه های هیدروژن هم انگشت شمارن اما با همه این چالش ها، مزایای زیست محیطی پیل های سوختی انکارناپذیرند و مانند هر فناوری نوینی نیازمند زمان و سرمایه گذاری برای پیشرفت هستند. همون طور که تو متن هم اشاره شده تویوتا میرای یک آزمایشگاه سیار هستش و باید به تویوتا بابت جراتی که برای ساخت این خودرو به خرج داده تبریک گفت. بیش از دو دهه پیش هم تویوتا پریوس آغازگر عصر خودروهای هیبریدی بود که امروزه بسیار پیشرفت کردن و جاافتادن. بدون شک آینده پیل سوختی به ویژه برای ترابری عمومی روشنه.
راستی کابین این خودرو هم حس خوبی از کیفیت و فناوری به آدم منتقل میکنه.
میثم
۶ تیر ۱۴۰۰big like to toyota 👍👍👍
میثم
۶ تیر ۱۴۰۰همونطور که تویوتا قبلا گفته، تمام فناوریها از جمله باتری، هیبریدی، هیدروژن و درونسوز رو با هم توسعه میده
گذر زمان، بازار و تمایل مردم نشون میده کدوم یک از این تکنولوژیها پتانسیل بیشتری داره و اون موقع تویوتا آمادگی کامل برای استفاده از یک یا چند تا از این تکنولوژیها رو همزمان با هم داره
مثلا اگه در آینده بازار سمتی بره که ماشینای سبک از باتری و ماشینای سنگین از هیدروژن استفاده کنن، تویوتا تکنولوژی هردو رو داره و تا اونموقع هیدروژنیها رو هم تا حد قابل قبولی توسعه داده که بتونه تولید تجاری بکنه یا اگه در مناطق کمتر توسعه یافته که زیرساختهای برق و هیدروژن مناسبی ندارن، هیبرید و پلاگین هیبریدیها گزینه های پیش روی تویوتا هستن
(منظور آکیو تویودا از آشپزخانه و سرآشپز و دستورالعمل خاص تویوتا همینه، یعنی هرچی بخواهیم خودمون داریم و هرچی بخواهیم میتونیم بسازیم و تمام بازارها رو پوشش میدیم بدون اینکه سبدمون کم و کسری داشته باشه)
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۶ تیر ۱۴۰۰از نظر من هیچی بنزینی نمیشه،خودروهای اتمی که اصلا تولید نشدن که نظر بدیم، خودروهای هیدروژنی هم اینطور که معلومه هنوز کلی کار دارن تا به جای خوبی برسن، برق هم شاید پیشرفت خوبی داشتیم اما اگه بطور کلی استفاده کنیم اونوقت هزینه های زیادی تحمیل میشه به نیروگاه های تولید برق،تنها گزینه منطقی تا ۱۰۰،۲۰۰سال دیگه همین بنزینیه….
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰👌👌👌👌👌
حشمت ۰۲۱
۶ تیر ۱۴۰۰اگر ۱۰۰ درصد برق تولیدی جهان تحدید پذیر بشه چی؟!
Mohammadreza
۷ تیر ۱۴۰۰با این قضیه در خوشبینانه ترین حالت 30 سال فاصله داریم.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ تیر ۱۴۰۰خب دیگه مسئله اون فرق میکنه….
rezars pc
۷ تیر ۱۴۰۰ولی سال ۲۰۵۰ تمومه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ تیر ۱۴۰۰من که فکر نمیکنم….
Reza Hosseini
۶ تیر ۱۴۰۰چرا انقدر به خودتون سختی میدید
همون بنزینی رو ادامه بدید با تکنولوژی های جدیدتر و سوخت هایی با تکنولوژی جدید تر که طرفین هم راضی باشن😄
mahan
۶ تیر ۱۴۰۰طراحی خیلی قشنگی داره و مثل سدان های 4در کوپه هستش.اگه یکم کشیده تر و جلو و عقبش تیزتر بود و موتورش پرفورمنس بنزینی داشت عجب چیزی میشد مخصوصا رنگ تیتانیوم و مشکیش
زیزیگولو
۶ تیر ۱۴۰۰نکته جاب در مورد تویوتا میرای اینه که با تکنولوژی سلول سوختی در کنار بهره مندی از مزیّت جابجایی بدون تولید آلودگی هوا دامنه مسافتی قابل مقایسه با ماشینای بنزینی رو در اختیار راننده قرار میده و با این کار نگرانیای بوجود اومده راجب دامنه ماشینای تموم برقی رو حذف کرده
مهردادکمال
۷ تیر ۱۴۰۰یکم دستکاریش کنن نوشابه هم میده یه شلنگ ازش بکشی بیای تو کاببن
محمد مختاری آذر
۷ تیر ۱۴۰۰یک خودروی درجه یک فقط خیلی خیلی رون هستش با این قیمت خیلی خودرو میشه خرید مثلا لوتوس الیزه که فقط 40000 پوند هستش
مگه چه خبره 64 هزار پوند