اگر خواهان یک شاسیبلند قابلاعتماد با تواناییهای آفرود خوب و قیمت نسبتاً مناسب بوده و علاقهای به جیپ رانگلر ندارید، تویوتا ۴ رانر میتواند بهترین انتخاب باشد. اگرچه ۴ رانر و مخصوصاً نسخه TRD Pro آن خودروی جذابی است اما ظاهر نمادین رانگلر را ندارد؛ اما اگر به سال ۲۰۰۶ بازگردید، محصولی متفاوت از تویوتا را به خاطر خواهید آورد. این خودرو از استایل رترو و نمادینی بهره برده و میتواند شانهبهشانه جیپ بتازد.
ما درباره تویوتا FJ کروزر صحبت میکنیم که ادای احترامی فوقالعاده به FJ40 لندکروزر اصیل محسوب میشود. این خودرو بهصورت مفهومی معرفی اما فورا وارد خط تولید شد. FJ کروزر از سال ۲۰۱۴ به بعد در آمریکا عرضه نشد اما نمونههای صفرکیلومتر آن در برخی بازارها عرضه میشوند. از آنجایی که به نظر نمیرسد نسل جدید این خودرو در راه باشد بنابراین فکر میکنیم الان بهترین زمان برای خرید نمونهای کارکرده اما تمیز از این آفرودر است.
- چرا باید خرید؟!
خودروهای زیادی در بازار نیستند که چهرهی FJ کروزر را داشته باشند. زمانی که پشت فرمان یکی از این خودروها باشید قطعاً جلبتوجه خواهید کرد. FJ کروزر دارای شیشه جلوی تقریباً عمودی به طراحی سه برفپاککن منحصربهفرد است. زیرساخت این خودرو نیز شبیه خودروهای دیگر نیست. پلتفرم بدنه روی فریم آن وجه اشتراک زیادی با لندکروزر پرادو دارد. از جمله ویژگیهای FJ کروزر میتوان به زوایای حمله و فرار ۳۴ و ۳۰ درجه اشاره کرد؛ به عبارت دیگر هیچ زمینی نمیتواند جلوی پیشروی این خودرو را بگیرد.
- قیمت
اف جی کروزر به سرعت حالت کلاسیک و کلکسیونی به خود گرفت و نمونههای کم کارکرد و تمیز آن در بازار تا ۵۰ هزار دلار قیمت میخورند. این موضوعی احساسبرانگیز است زیرا نسخههای کاملاً مجهز آن در سال ۲۰۱۴ تنها حدود ۳۶ هزار دلار قیمت داشتهاند. البته برخی نمونههای کارکردهی آن که شرایط ایده آلی هم ندارند با قیمت حدود ۸ هزار دلار در دسترس هستند. نمونههایی با کارکرد و شرایط نگهداری متوسط هم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار قیمت میخورند.
- پرفورمنس
تمامی مدلهای FJ کروزر از پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری 1GR-FE مشترک با ۴ رانر کنونی استفاده کردهاند. این پیشرانه در ابتدا قدرت ۲۳۹ اسبی داشت اما خروجیاش در سال ۲۰۱۱ به ۲۶۰ اسب بخار رسید. یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک نیز قدرت را به چرخ های عقب میفرستد. در کنار این گیربکس نسخه ۶ سرعته دستی نیز موجود بوده است. اگرچه FJ کروزر خودروی سریعی نیست اما بسیار قابلاعتماد بوده و گشتاور قابلتوجهی هم دارد.
- کابین
همانند رانگلر، کابین FJ کروزر نیز خشن و ساده طراحی شده است. تمامی سطوح کابین با متریال پلاستیکی قابل شستوشو پوشانده شده و بنابراین تمیز کردن آن پس از یک آفرود سنگین کار سختی نخواهد بود. در داخل خودرو انتظار تجهیزات لوکس را نداشته باشید چراکه هدف این خودرو چیز دیگری است.
- فضای بار و کابین
به دلیل طراحی عجیب دربها، FJ کروزر هرگز جادارترین گزینهی کلاس نبوده است. با اینکه این خودرو ابعاد بزرگی دارند اما فضای پای عقب چندان زیاد نیست. پشت صندلیها هم فضای بار ۷۹۰ لیتری وجود دارد که با خواباندن صندلیها به ۱۸۹۱ لیتر میرسد.
- قضاوت نهایی
امروز هیچ خودرویی شبیه تویوتا FJ کروزر نیست و به همین خاطر است که در دل افراد زیادی جای دارد. کراس اوورهای زیادی وجود دارند که با مصرف سوخت کم و طراحی جذاب در دسترس میباشند اما تعداد معدودی از آنها میتوانند حس انحصاری بودن FJ کروزر را منتقل کنند. تویوتا یک کمپانی محافظهکار است که به ندرت محصولاتی همچون FJ کروزر را تولید میکند و به همین خاطر توصیه میکنیم یکی از این مدلها را خریداری کنید.
MOHAMAD.n.r
۲۷ فروردین ۱۳۹۹بیشتر به درد افرود میخوره.
اصلا مثل پرادو و لندکروز راحت نیست. ولی در صخره نوردی و گل و لای از اونا بهتر عمل میکنه.
Khosrow
۲۷ فروردین ۱۳۹۹این مقاله کار یک ایرانیه / تا 90% – از یک اتومبیل میشه به سیس راننده ش پی برد / نه برادر – این لگن نه شخصیت داره – نه استایل – نه هرچی که نوشتی / فرم دشبورد رو – زیر پله ریختنش – جنسش یه کم از لگن بهتره / اف جی کروزر به سرعت حالت کلاسیک و کلکسیونی به خود گرفت ?? ..
امیرحسین
۲۷ فروردین ۱۳۹۹شما هیچ ایده ای نداری داری راجع به چه هیولایی صحبت میکنی فقط از قیافش خوشت نیومده
اما اگر بتونی اینو بخری مطمئن باش نوه هاتم سوارش میشن و نیازی به تعمیرگاه رفتن پیدا نمیکنن
NAVID۰۰۹۸
۲۷ فروردین ۱۳۹۹احتمالاً جناب khosrow عزیز بنز S سواره که این خودرو را لگن میبینه و احتمالاً عاشق کرهایهاست که معنی لگن را درک نکرده و حتماً آمریکائیها کودن تشریف دارند که مدل ۷ یا ۸ سال کارکردشو ۵۰ هزار دلار پول میدهند در بازاری آزاد که بهترینها افت وحشتناک دارند .
اِحتمالات زیاده ولی همین ۳ دلیل مهمترینشه .
دوستان ، این خودرو اصلاً سواری راحتی در شهر نداره و اصلاً برای خانواده ساخته نشده اما یکی از بهترین آفرودرهاست .
جالب بود ، نمیدونستم که میشه شلنگ آب را کشید به داشبورد و شستش .
در کل من بشخصه پول برای پرادو میدم اما fj را فقط دوست دارم و این در حالیه که تو ایران تمیزش با پرادو هم مدل در یک رنج قیمته .
یکی از خصوصیات ناب دیگر fj ، وجود لوازم افتر مارکتی بسسسیار فراوونه که اگر توجه کرده باشید صاحبان این خودرو زیبا شخصی سازیش میکنند و از همه مهمتر رنگبندی جذابشه که به نظرم رنگ مشکی و خاکی از زیباترینهاشه .
MOHAMAD.n.r
۲۷ فروردین ۱۳۹۹حتی صندلی ها هم قابل شست و شو هستند. البته کسی رو ندیدم که تو ایران این کار رو کرده باشه.
جنس پارچه صندلی مثل برزنت هست ولی مثل برزنت های عادی سفت و زبر نیست و راحته
Khosrow
۲۷ فروردین ۱۳۹۹نظرم بود نه بیشتر ?? ..
Mohammadreza
۲۸ فروردین ۱۳۹۹دوست شاخ وصد البته عزیز من.
شما که اینقد شاخ و سطح بالا هستی که بصورت جملات قصار و پرمغز کامنت میذاری.
حتما میدونی که مجبور نیستی هرجایی نظر بدی
douglas macarthur
۲۷ فروردین ۱۳۹۹جناب نوید همون s سوار هایی که میبینی تو فیلما همونا بیان ایران به ۶ ماه نرسیده از افسردگی خودکشی میکنن و داخل ایرانیا هم تورم و ارث چندین نسل بوده و بقیه رو که همه بلدیمو … در ضمن چشمتون سرمایه انسانی فرد رو ببینه نه مالی
NAVID۰۰۹۸
۲۸ فروردین ۱۳۹۹ما اینجا از خودرو صحبت میکنیم نه فردی که پشت فرمون نشسته .
در ضمن S کلاس مثال بود نه چیز دیگر .
هاتف
۲۸ فروردین ۱۳۹۹۵۰ هزار دلار؟!؟
دوست عزیر از ۹۰۰۰ دلار هست تا نهایت نهایتش ۳۵۰۰۰ دلار. نه کلکسیونی شده نه نایابه، اتفاقا فروشنده اش زیاد هم هست.
نمیدونم چرا عشاق تویوتا همیشه درحال اسطوره سازی هستتد. باور کنید تویوتا یه خودرو ساز خوب در کلاس قیمتی متوسط هست “همین”
ممد ژانگولر
۲۷ فروردین ۱۳۹۹عشقیه که هیچ وقت تمام شدنی نیست
یکی از معدود ماشینای ژاپنیه که مشابه اصلا نداره و کاملا خاصه و از بالاتر ارزش کلکسیونی
دوسش دارم زیاد
حیف که بخاطر ورود ماشینهای برقی بازارها داره تغیر قیمت میده و همه فروشنده شدن مگر نه ۳ رنگشو میخریدم ? تو خواب
Hadi
۲۷ فروردین ۱۳۹۹جیپ ژاپنی…
عالی…
MOHAMAD.n.r
۲۷ فروردین ۱۳۹۹هامر ژاپنی هم بهش میگن.
امیرحسین
۲۷ فروردین ۱۳۹۹توی ایران چون جیپ نیست اکثرا هیچ ایده ای ندارن جیپ چطور ماشینیه و ظاهرشو دیدن و خوششون اومده مثل گذشته خودم، اما واقعیت جیپ چیه؟
من ی جیپ رانگلر صفر ۲۰۰۹ خریدم جیپ بیکیفیته ، هر ماه تعمیمیرحسینرگاه بودیم تمام قطعات الکترونیکی این ماشین سنسور ها پمپ ها و یسری قطعات دیگه دائما میسوزن و باید عوض بشن ارزونم نیستن
گیربکس هر ۸۰ ۹۰ هزارتا که کار میکنه مرخص میشه اتاق به صدا میوفته و قطعات داخل اتاق میشکنن
به همین دلیل هست ک تو کانادا قیمت جیپ بعد یک سال استفاده ۳۰ ۴۰ درصد کم میشه اما تویوتا خیلی خیلی اروم قیمتش افت میکنه
اما تویوتا بهتون قول میدم تا ۳۰۰ ۴۰۰ هزار مایل روش نزاری پات به تعمیرگاه باز نمیشه
من هیچ تعصبی رو ژاپنی یا امریکایی ندارم
حتی نیسان هم که ژاپنیه گیربکس های سی وی تی میزنه که داغونن
اما تمام ماشین های امریکایی به جز فورد و تسلا از لحاظ فنی واقعا به درد نمیخورن مخصوصا زیر مجموعه های جنرال موتورز مثل کرایسلر و شورلت و جیپ و دوج
OMID
۲۷ فروردین ۱۳۹۹کرایسلر و جیپ و دوج زیرمجموعه جنرال موتور نیستند
اصلا ربطی ندارن
فرشاد
۲۷ فروردین ۱۳۹۹عجیبه ماشینای امریکایی انقد بی کیفیت شدن
جیپ و دوج مال فیاته
تو امریکایی ها لینکلن میگن از بقیشون بهتره
OMID
۲۷ فروردین ۱۳۹۹نه
فیات کرایسلر با هم هستند و جیپ و دوج زیرمجموعه کرایسلر هستن
امیرحسین
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹درسته✌
Hamidreza
۲۷ فروردین ۱۳۹۹امیرحسین
نظرت تا حدودی مفید بود
مرسی استفاده کردم
دوستان اگه کسی تجربه داره لطفا بگه ( بعضا برخی از دوستان این کار ها رو میکنن که از همشون تشکر میکنم)
Elmiraj
۲۸ فروردین ۱۳۹۹بنده سه سال در کردستان عراق کار کردم ، چهار ماه در شهر «سوران» بودم و جایی که ما اقامت داشتیم یکی از همسایه ها روبیکان ۲۰۱۱ داشت و پنج سال بود ماشینو داشت و خودش هم دست دوم از کرکوک خریده بود ، به عرض تون برسونم که هیچکدام از مشکلات شما را نداشت در حالی که بیشتر مواقع هم تو کوه و کمر بود در همه مسابقات آفرودی که ماهی یکی دو بار در محل برگزار میشد هم حضور داشت .
FJ و فوررانر مطمئنا قابلیت اعتماد بیشتری دارن ولی حرف از آفرود که بشه کسی نمی تونه به پای جیپ برسه .
هادی 8 سیلندر
۲۷ فروردین ۱۳۹۹سلطان افرود لامسب پرواز میکنه به نسبت لندکروز
از نزدیک دیدم کلک پرم ریخت لندکروز سنگین بود همه موانع رو باید میرفت. بالا پایین میشد ولی این قشنگ یکی در میون میپرید میرفت
Farzad
۲۷ فروردین ۱۳۹۹جمله رو داشته باشین : هیچ زمینی نمی تواند جلوی پیشروی این خودرو را بگیرد …?
از نزدیک زیاد دیدمش با اون استایلش قشنگ میشینه تو دل ❤ مخصوصا رنگ آبیش ?
رزیتا
۲۷ فروردین ۱۳۹۹جلو پنجره این ماشین آدمو یاد ترکیبو حجم بدنه ی هامر و لندکروزر دهه 90 میلادی میندازه و همینطور چراغو جلو پنجره شم شبیه لندکروزرای دهه 60 شمسی که داخل کشورمون تو 8 جنگ استفاده میشد هستش که به لندکروزای جبهه ای معروفن که البته من بیشتر این مدلای جبهه ای رو تو تلوزیون دیدم و یکی دو باریم تو خیابون دیدم ولی خیلی مستهلک شده بودن
ATa
۲۷ فروردین ۱۳۹۹این ماشین اگر توجیه اقتصادی و برگ برنده ای داشت شرکت تولید کننده ش چند سال پیش اقدام به توقف تولید نمی کرد! از نظر بازار مصرفی چنین خودرویی نه در سبد خرید مصرف کننده اروپایی تعریف شده بود (مصرف سوخت کاذب) و عدم وجود پرستیژ مناسب فردی و نه توان رقابت در بازار امریکای شمالی رو داشت با وجود جیپ و تراک های آفرودر. (شرکت تویوتا طرح توسعه پلتفرم های خود را بر مبنای خیابان گردی افراد محدودی در سطح شهر تعریف نمی کند.)
NAVID۰۰۹۸
۲۷ فروردین ۱۳۹۹احتمالاً جناب khosrow عزیز بنز S سواره که این خودرو را لگن میبینه و احتمالاً عاشق کرهایهاست که معنی لگن را درک نکرده و حتماً آمریکائیها کودن تشریف دارند که مدل ۷ یا ۸ سال کارکردشو ۵۰ هزار دلار پول میدهند در بازاری آزاد که بهترینها افت وحشتناک دارند .
اِحتمالات زیاده ولی همین ۳ دلیل مهمترینشه .
دوستان ، این خودرو اصلاً سواری راحتی در شهر نداره و اصلاً برای خانواده ساخته نشده اما یکی از بهترین آفرودرهاست .
جالب بود ، نمیدونستم که میشه شلنگ آب را کشید به داشبورد و شستش .
در کل من بشخصه پول برای پرادو میدم اما fj را فقط دوست دارم و این در حالیه که تو ایران تمیزش با پرادو هم مدل در یک رنج قیمته .
یکی از خصوصیات ناب دیگر fj ، وجود لوازم افتر مارکتی بسسسیار فراوونه که اگر توجه کرده باشید صاحبان این خودرو زیبا شخصی سازیش میکنند و از همه مهمتر رنگبندی جذابشه که به نظرم رنگ مشکی و خاکی از زیباترینهاشه .
Zonda R
۲۸ فروردین ۱۳۹۹این خودرو یه نوستالوژیه
اولین چیزی ک تتداعی میکنه off road
واقعا از دیوار صاف بالا میره