بازار کنونی اتومبیل، پر از شاسیبلندهای کامپکت از شرکتهای گوناگون است و این درحالی است که تا ۲۰ سال پیش خبری از این کلاس در دنیای اتومبیلها نبود. تا این که در نمایشگاه موتور ژنو در سال ۱۹۹۴ میلادی، تویوتا اولین نسل از RAV4 خود را رونمایی کرد؛ خودرویی که نام آن، مخفف عبارتی با مضمون « وسیله نقلیه تفریحی با دیفرانسیل چهار چرخ» است.
طرحی که تا قبل از آن، در حال خاک خوردن بود، ۲۰ سال پیش وارد خط اصلی خودروسازی دنیا شد و امروزه هر شرکت معتبر خودروسازی، حداقل یک مدل شاسیبلند کامپکت در خط تولید خود ارائه میکند.
وقتی تویوتا مدل راو ۴ خود را عرضه کرد، انتظار زیادی از آن نمیرفت و فروش جهانی آن تنها، ۴۵۰۰ دستگاه در سال تخمین زده میشد. ولی هنگامی که خودروساز، تنها در ماه اول، ۸ هزار سفارش دریافت کرد، اهمیت این مدل به سرعت افزایش یافت.
پس از رونمایی از کانسپت راو فور ۱۹۸۹، قبول ادامه تولید تویوتا راو ۴ برای مهندس ارشد، ماساکاتشو نوناکا آسان نبود. وی شرایط را برای متقاعد کردن شاخههای دیگر تویوتا برای تولید انبوه خودرویی با بازار نامعلوم، بسیار دشوار میدید. در همینحال، به مرور زمان خریداران و مردم عادی، مفهوم شاسیبلندهای ۴ در و کامپکت را بهتر درک کردند و قابلیتهایی نظیر ارتفاع بیشتر فضای داخل کابین و دسترسی به دیفرانسیل تمام چرخ و در نتیجهی آن مصرف بهینه سوخت و کنترل بهتر، مورد توجه قرار گرفت.
پروژه راو ۴ در یک مرحله، کاملاً متوقف شد؛ امّا واحدهای ژاپن و اروپا، مدیریت تویوتا را قانع کردند که زمان، زمان ورود این کلاس خودروی جدید است. و حق نیز با آنها بود؛ راو ۴ در اولین سال حضورش در بازار، ۵۳ هزار دستگاه در سرتاسر جهان فروخت. همچنین در سالهای ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، فروش دو برابر و در مجموع سه برابر شد. بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳، در مجموع، حدود بیش از ۵ میلیون نفر در سراسر دنیا، خودروی راو ۴ خریدند که ۱/۳ میلیون از آنها در اروپا ساکن بودند. از بین خریداران اروپایی نیز، تعداد ۱۹۷ هزار نفر از بریتانیا بودند.
تویوتا میگوید که بیش از ۹۰ درصد راو ۴ های به فروشرفته تاکنون، هنوز کار میکنند و به عنوان نمادی از خودروهای شاسیبلند محسوب میشوند.
اتفاقات مهم در تاریخ تویوتا راو ۴
۱۹۹۴: معرفی اولین نسل از راو ۴ در نمایشگاه موتور ژنو با موتور کارگذاشته شده به صورت عرضی با حجم ۲ لیتر و قدرت ۱۲۷ اسببخار و دیفرانسیل تمامچرخ تماموقت. راو ۴ میتوانست با سیستم گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک تحویل داده شود. این خودرو، دارای ساختاری منحصر به فرد بود و از سیستمهای تعلیق مستقل در جلو و عقب استفاده میکرد.
۱۹۹۵: یک مدل «پنج در» از آن در بازار بریتانیا در دسترس قرار گرفت.
۱۹۹۷: تولید نسخه الکتریکی راو ۴ اعلام شد و تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت.
۱۹۹۸: یک مدل «سه در» از راو ۴ در بریتانیا عرضه شد.
۲۰۰۰: نسل دوم از راو ۴ معرفی شد. در این نسل، طول خودرو برای مدلهای «سه در» به اندازه ۵۵ میلیمتر و برای مدلهای «پنج در» ۴۰ میلیمتر اضافه شده بود. موتورهای ۱/۸ لیتری و ۲ لیتری افزوده شده و سیستم دیفرانسیل تمامچرخ نیز دارای یک دیفرانسیل مرکزی با لغزش محدود، شده بود. همچنین میله ضد لغزش برای محور عقب به عنوان یک آپشن در دسترسی مشتری قرار داشت.
۲۰۰۲: اولین راو ۴ دیزل ارائه شد.
۲۰۰۶: بر اساس پلتفرمی جدید، راو ۴ نسل سوم ساخته شد و منحصراً به صورت «پنج در» فروخته شد. با اینحال، در بازارهای مختلف، فاصله محورهای خودرو، متفاوت بود. در هر حال، طول خودرو افزایش یافته بود. این افزایش طول برای خودروهای با فاصله محورهای کوچک، ۱۹۰ میلیمتر و برای خودروهای با فاصله محورهای بزرگ، ۴۷۵ میلیمتر بود. همچنین سیستم دیفرانسیل تمامچرخ با کنترل الکترونیکی چرخشها، در کنار سیستمهای کمکی کنترل در سراشیبی و استارت در شیب، معرفی شد.
۲۰۱۰: کانسپت جدید راو ۲ الکتریکی در امریکا با همکاری «تسلا» توسعه داده شد.
۲۰۱۳: نسل چهارم راو ۴ باز هم به صورت انحصاری «پنج در» و همچنین، با یک فاصله محورهای جلو و عقب عرضه شده است. طول خودرو نسبت به مدل قبلی با فاصله محورهای کوتاه، ۲۳۵ میلیمتر افزایش داشته است و در همین حال، محل آغاز به کار سیستم دیفرانسیل تمامچرخ با کنترل دینامیکی پیچش است.
سینا
۶ بهمن ۱۳۹۲ماشین جنجالی نیست!
راستی مسیح چند وقت نیست!
مارال هم نیست!
ذوالفقاری ازش خبری نیست!
دلم واسشون تنگ شده …
احسان1
۶ بهمن ۱۳۹۲پشت چراغ قرمز ماشین پشت سریم همین بود لا مصب اون دی لایتش یک نوری داره تو روز همچی میزنه به چشم اول فکر کردم چراغ شو روشن کرده تو عکس اول معلومه
SALAR
۶ بهمن ۱۳۹۲میشه گفت تویوتا خودروهای خاصی تولید میکنه .
سامان
۸ بهمن ۱۳۹۲مدل 2013 این ماشین که وارد شد خیلى خوشم اومد ولى 2014 با سپر جلوى بلند و یک قاب آلومینیومى در سپر عقب و رینگ هاى جدید خیلى بهتر هم شده. واقعاً ماشین خوبیه به هرکى یک شاسى بلند جمع و جور مى خواهد پیشنهاد میکنم. ماشین خوبیه و ظاهرش هم خوبه ولى 2014 هیچ جاى حرفى نذاشته
Kurosh
۶ بهمن ۱۳۹۲تا چن وقت پیش، اگه تویوتا می دیدم… می گفتم زشتن وطراحی زیبایی ندارن..
امّا الان با توجه به موفقیت های تویوتا وسیاست های هوشمندانه ی مدیراش.. هر وقت مدلی از اون ببینم، می دونم روانشناسی شده ومتفکرانه این مدل کار شده…
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۶ بهمن ۱۳۹۲واقعا کمری کرولا جدید رو زیباتر از نسل قبل میدونی؟
من کمری نسل قبل رو خیلی می پسندیدم اما هرچی تلاش میکنم نمیتونم جدید رو بپسندم خیلی بد قیافه است…
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۶ بهمن ۱۳۹۲باهات موافق نیستم در مورد کرولا چون مدل 2014 کرولا خیلی جذاب تر شده و مدل جدید کمری تا سال بعد عوض میشه و اتاقش خداییش قشنگه قبول دارم طراحی بیرونش خوب نیست ولی الآن فقط کمریه که طراحی جذابی نداره ولی بقیشون خوبن
sorena330تحریم خودروسازان داخلی
۷ بهمن ۱۳۹۲کرولا2013 موجود در ایران رو گفتم نه 2014
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۷ بهمن ۱۳۹۲کرولای 2014 وارداتش آغاز شده پس دیگه نباید با نسل گذشته مقایسش کنی
Zonda R
۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
درسته
کمری جدید
از نظر طراحی بازتاب خوبی تو سطحه جهان نداشته
طوفان
۶ بهمن ۱۳۹۲حالا اینجوری هام نیست که شما میگی کرولا 2012 که اصلا جالب نیست کمری 2014 هم خود تویوتا گفته که قبول داره طراحیش از مدل قدیمیش زشت تره . کلا باید سعی کنیم نسبت به هر چیزی که میبینیم بدون پیش داوری و تعصب نظر بدیم
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ بهمن ۱۳۹۲درود.
قیافه ی عقب نسل جدید چنگی به دل نمیزنهو
خیلی اخمو هست.
ولی نسل جدید که دیگه از حالت ی شاسی بلند کوچکه جمع و جور درامده.
به نظر من باید سایز اصلیشو حفظ میکرد.
((( ایران و المان )))
محمود
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام اقا میلاد . صبح عالی متعالی …..
قرار شد در تاپیک نسل جدید ولوو اف اچ تحقیق کنی- نتیجه اعلام کنی. پس چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نکنه تیرت به سنگ خورده!!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ بهمن ۱۳۹۲درود.
نه محمود جان.حتما انجام میدم.
الان در حال نوشتن یک مطلب دیگه برای پدال هستم.
چشم انجام میدم.
((( ایران و المان )))
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۶ بهمن ۱۳۹۲داداش اینجوری ها هم که میگی نیست راو 4 خداییش حرف هایی جلوی رقیب هاش داره البته اونایی که باهاش تو یه رنج قیمتن …طراحی اتاقش که واقعا عالیه با چرم دوزی با کیفیت …طراحی خارجیش هم خداییش خوبه ولی قبول دارم حرفوتو یکم از سایز اصلیش فاصله گرفته که اونم فکر کنم برای این باشه که قابلیت های آفرودی بهتری روش قرار بگیره
Kurosh
۶ بهمن ۱۳۹۲یه چیزه دیگه…
تو نگاه اول وقتی عکس این مدلشو دیدم فک کردم MVM X33…
ام وی ام چقد رقت انگیزِ که مدلهاشو از رو برندهای دیگه کپی برداری میکنه…
hrf
۶ بهمن ۱۳۹۲تودوزی و داشبورد نسل جدیدش واقعا قشنگه. داشبوردش مثل ماشینهای لوکستر از این کلاس میمونه. افرین ب تویوتا
Zonda R
۷ بهمن ۱۳۹۲F.A
من به نسله جدیدش میگم بچه لکسوس
SAEED
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام.
اول مرسی پدال،مقاله بسیار جالبی بود
و دوم آفرین ب تویوتا!!!!!!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲فکر میکنم بشه گفت، RAV4 بهترین شاسی بلند کامپکت غیر آلمانی هست.
saied
۶ بهمن ۱۳۹۲سلام . یعنی شما میگی بهتر از لند کروز و لکسوس lx 570 هستش ؟؟؟؟
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۶ بهمن ۱۳۹۲سعید ؟!؟!؟! لندکروز و LX570 ؟؟؟!!! گفتم compact SUV
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۶ بهمن ۱۳۹۲گفت کامپکت عزیزم
arash1354
۶ بهمن ۱۳۹۲مدل 2014 RV4 خیلی بهتر و زیباتر از مدلهای قدیمی تره
sami
۶ بهمن ۱۳۹۲فقط تویوتا آخ نمی گه ..هر 2 سال یکبار فقط برا تعوض روغن موتور بری کافیه
یه کمری 2007 دیدم تو کیش با 900000 کارکرد راننده اش گفت عین روز اوله!!!!!!
محمد
۶ بهمن ۱۳۹۲تویوتا تو محشری ازهمه سری….ای ول
محمد
۶ بهمن ۱۳۹۲پدال میشه در مورد خودرو پروتون مخصوصا جن تو یه مقاله بنویسی….اخه اینجاهمه ماشینی پیدامیشه ولی فکرکنم اینجاهم در حق این ماشین وبرند ظلام شده
خواهش میکنم یه تحقیق درموردش بنویسید
باتشکر
interceptor
۷ بهمن ۱۳۹۲بسه دیگه تمام کامنتها شد توهین، توضیح و معذرت خواهی
حیف هیچی راجع به این خودروی فوق العاده نیست
امین
۷ بهمن ۱۳۹۲بنظرم ix 35 ازین بهتره هم قشنکتره هم قویتره موتور 2000 برای همچین ماشینی اصلا مناسب نیست
آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس
۷ بهمن ۱۳۹۲موتور راوراجع به چیزی که نمیدونی حرف نزن لطفا راو 4 با موتور 2.4 لیتری خودش با مصرف سوخت کمتر قدرت موتور بالاتر و صفر تا صد کمتری نسبت IX35 داره…در ضمن تو طراحی داخل 100 در 100 راو 4 قشنگتره و بدنش IX35 رو میخوره
کورش
۶ فروردین ۱۳۹۳مثل اینکه شما هم زیاد نمی دونید. موتور راوفور 2500 هست نه 2400 . ضمنا توسان در مقابلش هیچه . حتی رقیبش هم محسوب نمیشه .
mr.sam
۹ بهمن ۱۳۹۲این بهتره یا رنو کولئوس؟؟
aban
۱۲ اسفند ۱۳۹۲سلام بر اساتید عزیز
بیزحمت منو راهنمایی کنید و کمک کنید تا بهترین انتخاب رو داشته باشم ممنون
1-آیا امکانات Rav4 2014 در حد رنو کلیوس 2014 هست؟
2-بهترین کراس آور که توی ایران میتونم بخرم چیه؟
3- لطفا درباره Rav4 2014 اطلاع رسانی کنید(ابعاد-امکانات-کیفیت-قیمت و…)
با تشکر مجدد
Ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۳من سه هفته هست که رو فور خریدم
سواریش بسیار فوق العادست . بسیار نرمه و بسیار بی صدا هست بیشتر وقتا خاموش و روشن بودنشو نمی شه تشخیص داد . البته توصیف من کیفی هست.
یک مشکل نویگیشن غیر فعال در ایرانه
از نظر اپشن وضع خوبی داره ولی شاید تیپ ۲ اون مثل ای ایکس ۳۵ یا اسپورتیج نیست.
در نهایت اگر دوستان بین رو فور و دو مدلی که گفتم گیر اپشن هستند بگم که اپشن مربوط به چند روز اوله . اما سواری ایمن و راحت هر لحظه هست اگر تجربش کنید می بینید مثل سواری کمری راحته و البته قدرت بالایی داره واقعا کم نمیاره .
در کل توان اسمی رو فور و واقعیش اختلاف ندارند در حالی که اسپورتیج و ای x35 کارایی اسمیشون رو ندارند
من تجربه ۱۸۰ کیلومتر رو در جایی پیاده کردم وقتی دکمه اسپورتو می زنی شتاب ماشین واقعا حس می شه نه اینکه یک دکمه خوشگل الکی باشه
ارشیا
۱۸ فروردین ۱۳۹۳دوستان یه راهنمایی بین میتسوبیشی asx و تویوتا راوفور بکنید لطفا بعد تویوتا راوفور چنتا تیپ داره و فول اونا کدومه ممنون
hossein
۱۸ دی ۱۳۹۳سلام شما زمانی که سوار تویوتا هستین احساس میکنین هر کاری که میخواید انجام بدید یه تیم تحقیق کامل به او مسأله فکر کردن.این ماشین یه ماشین کامل و بی خرجه اون دوستمون هم که گفتن ماشین جنجالی نیست واقعا همین طوره با نظرشون موافقم.نسبت به قیمت راو 4 بهترینه
نکیسا
۱۸ دی ۱۳۹۴سلام من تصمیم دارم یه ماشین شاسی بلند بخرم قبلا هم تجربه رانندگی با شاسی بلند رو نداشتک اگه ممکنهراهنمایی کنید اولا با توجه به اینکه راننده ماهری نیتم ایت شاسی بلند لخرم وبعد اینکه راوف؟ر برای من مناسبه؟
جبار
۲۸ آبان ۱۳۹۵سلام دوستان یه راوفور مدل 2000 هست میخام بخرم نظر شما دوستان چیه تقریبا چند قیمته وسایل یدکیش موجود هست یا نه و ایا دنده کمک داره
Atta
۱۵ شهریور ۱۳۹۹باسلام
من مدل 1996رو دارم الآنم مثل ساعت کار میکنه
جادار و نرم و راحت
مصرف سوخت کم ،ارتفاعش هم زیاده برا مسیرهای ثهب العبور
محسن بیگی
۲۰ مرداد ۱۴۰۳سلام ایا رافور 2009 شاسی مستقل هست ؟