از زمان مرگ نسل هفتم سلیکا در سال ۲۰۰۶، شایعات زیادی منتشر شده مبنی بر اینکه تویوتا این نام باسابقه را چه برای یک خودروی اسپرت جدید و چه خودرویی کاملاً متفاوت مثل یک کراساوور احیا خواهد کرد. بااینحال بیش از چهارده سال از خروج آخرین دستگاه سلیکا از خط تولید میگذرد و طی این مدت مشخص شده که سازندهٔ ژاپنی حداقل فعلاً قصد بازگرداندن این نام را ندارد. پس این موضوع را کنار میگذاریم و به تاریخچهٔ این کوپهٔ اسپرت ژاپنی نگاهی میاندازیم که داستان آن از سال ۱۹۷۰ شروع شد و هماکنون پنجاهساله شده است.
نسل اول از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷
نسل اول سلیکا روی پلتفرم سدان کارینا ساخته شده و نام آن از کلمهٔ اسپانیایی «Celestial» به معنای آسمانی گرفته شده بود. سلیکا به سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل و انتقال قدرت محرک عقب مجهز بود و برای آن یک سری از پیشرانههای چهار سیلندر قابلاعتماد شامل ۱.۴ لیتری، ۱.۶ لیتری، ۱.۹ لیتری، ۲.۰ لیتری و ۲.۲ لیتری به همراه گیربکسهای چهار و پنج سرعتهٔ دستی یا سه سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشد. اولین نمونههای سلیکا در سال ۱۹۷۱ به اروپا صادر شدند و یک سال بعد مدل جدید سلیکا GT با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری با دو میلسوپاپ و دو کاربراتور در صدر خانوادهٔ خود قرار گرفت. سلیکا بهعنوان پاسخ تویوتا به فورد موستانگ، در بازار آمریکای شمالی هم عرضه شد. در سال ۱۹۷۳، تویوتا نسخهٔ لیفتبک سلیکا را معرفی کرد و در سال ۱۹۷۶ نیز این کوپهٔ اسپرت را مورد فیسلیفت قرار داد.
نسل دوم از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱
نسل دوم سلیکا در اواخر سال ۱۹۷۷ در دو نسخهٔ کوپه و لیفتبک به بازار آمد و نسخهٔ کانورتیبل آنهم با نام سلیکا Sunchaser توسط Tropic ساخته شد. در این نسل سیستم انتقال قدرت محرک عقب حفظ شد و با لیست متنوعتری از پیشرانهها متشکل از نمونههای چهار سیلندر به همراه دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و نمونههای سه و چهار سرعتهٔ اتوماتیک به بازار عرضه شد.
نسل سوم از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵
نسل سوم سلیکا بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه ژاپنی با پیشرانهٔ شانزده سوپاپ در سال ۱۹۸۱ معرفی و در سه نسخهٔ کوپهٔ دودر، کانورتیبل دودر و لیفتبک سهدر راهی بازار شد. لیست موتورها در این نسل حتی از قبل هم بیشتر شد اما انتخابها برای انتقال قدرت صرفاً به دو گزینه شامل چهار سرعتهٔ اتوماتیک و پنج سرعتهٔ دستی محدود میشد. کسانی که قدرت بیشتری میخواستند اما میتوانستند مدل سلیکا سوپرا را خریداری کنند که به یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر با ۱۷۰ اسب بخار قدرت مجهز بود.
نسل چهارم از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹
نسل چهارم سلیکا که در آگوست سال ۱۹۸۵ معرفی شد، کاملاً تغییر کرد. این خودرویی کاملاً جدید با پلتفرم جدید، پیشرانههای ۲ لیتری چهار سیلندر جدید و از همه مهمتر انتقال قدرت محرک جلو بود. البته در این نسل یک نسخهٔ چهارچرخ محرک بنام GT-Four هم برای سلیکا ارائه شد که به قفل دیفرانسیل مرکزی با کنترل الکترونیکی مجهز بود و در اکتبر ۱۹۸۶ به بازار آمد. برای این نسخه همچنین پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ با ۱۹۰ اسب بخار قدرت هم ارائه شد و آنرا به پرچمدار خانوادهٔ سلیکا تبدیل کرد. سلیکا GT-Four همچنین برای سالها به خودروی رالی رسمی تویوتا مبدل گشت و با پیروزیهایی در مسابقات WRC موجب محبوبیت بیشتر این خودروی اسپرت شد.
نسل پنجم از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳
موفقیتهای سلیکا در مسابقات در نسل پنجم هم ادامه یافت و بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ در WRC موفق به کسب سه پیروزی در بخش رانندهها و دو پیروزی در بخش خودروسازان شد. در این نسل همچنان نسخهٔ چهارچرخ محرک GT-Four هم ارائه میشد. این مدل به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده بود که بسته به بازار بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و قویترین سلیکای تاریخ محسوب میشد.
نسل ششم از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹
شاید یکی از مشهورترین سلیکاهای تاریخ نسل ششم با طرح چهار چراغ گرد جلو باشد. این نسل هم مثل دو نسل قبلی بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک در نسخهٔ GT-Four ارائه میشد. برای نسل ششم سلیکا مجموعهای از پیشرانههای چهار سیلندر به همراه گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. فروش عمدهٔ این نسل بهصورت کوپهٔ دودر بود اما نسخههای کانورتیبل و لیفتبک آنهم ارائه میشدند.
نسل هفتم از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶
آخرین نسل سلیکا بر اساس پلتفرم MC تویوتا ساخته شده بود که با مدلهای زیادی مثل کرولا، پریوس و رافور مشترک بود. در این نسل تنوع خانوادهٔ سلیکا بسیار کم شد زیرا نسل هفتم صرفاً بهصورت لیفتبک سهدر و فقط با دو موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه میشد که موتور قویتر تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشت. همچنین این نسل فقط بهصورت محرک جلو عرضه میشد و خبری از نسخهٔ چهارچرخ محرک و پیشرانهٔ توربوشارژ نبود. گیربکسهای هم شامل دو نمونهٔ پنج و شش سرعتهٔ دستی به همراه یک چهار سرعتهٔ اتوماتیک میشد. سرانجام پس از ۳۶ سال و هفت نسل، سلیکا در تاریخ ۲۱ آوریل سال ۲۰۰۶ از خط تولید خارج شد بدون آنکه هیچ جانشین مستقیمی داشته باشد. البته برخی سایون tC که در آمریکای شمالی و بازارهای دیگری مثل خاورمیانه، چین و آمریکای لاتین با نام تویوتا زلاس عرضه میشد را جانشین معنوی سلیکا میدانند.
Meysam
۲۰ آبان ۱۳۹۹حیف
حیف
حیف
که دیگه تولین نمیشه
Hadi
۲۰ آبان ۱۳۹۹برگرد……
دی جی70
۲۰ آبان ۱۳۹۹یه زمانی رویام سلیکا بود سال1375موقع رپ بچه مطرح ابمیوه توچال بام ولنجک یادش بخیر
NAVID۰۰۹۸
۲۰ آبان ۱۳۹۹دوستان
حدود دو هفته پیش یکی از سایتهای خودرویی در ایران که ویدئوی بررسی میسازه در اول ویدئو با مامورهای انتظامی نامحسوس در جاده چالوس افتادند دنبال یکی از همین سلیکاهای نسل اول که سر پیچها حدود ۱۳۰ تا سرعت میرفت و ویراژ میداد و این در حالی بود که عملاً خودرو ظاهری براش نمونده بود اما موتور گیربکسش مثل همون ۵۰ سال پیش کار میکرد و تعجب محمد مهدی تفضلی که مجری بود جالب بود ? .
تویوتا این هست و نِماد موفقیت زیاد داره که هرچی از این شرکت تعریف کنیم اغراق نیست ، حقیقته ، حالا به هر تازهبه دوران رسیدهای هم میخواد بر بخوره ، برخوره جهنم .
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۲۰ آبان ۱۳۹۹فقط نسل 1 و 5
عجب چیزی بود
ماسل کار ژاپنی
♤Angus_812♤
۲۰ آبان ۱۳۹۹تویوتا جان شما لازم نکرده ماشین های افسانه شرکتو دوباره زنده کنی همینجور که سوپرا رو خراب کردی سیلکا هم همینطور میکنی
واقعا تویوتا خیلی از محصولاتش افسانه رو خراب کرد
بجای اینکه به ماشین های کوچولو رسیدگی کنی
برو لندکروزر و FJ و ۴ رانر رو بروز کن که دیگه واقعا پیر شدن واقعا تویوتا مثله قبل نیستش
از ۲۰۱۶ به بعد توجهش رو محصولاتش کمتر شده
Amin-mc20
۲۰ آبان ۱۳۹۹الان همه دارن به ماشینا گند میزنن مثل شورولت که به کامارو و کوروت گند زد مثل نیسان با اون z پروتو مسخرش مثل بنز با اون چراغ عقب های احمقانه نسل جدید ماشیناش
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۲۰ آبان ۱۳۹۹چراغ عقبای بنز کجاش بده؟؟؟
امیر
۲۰ آبان ۱۳۹۹نسل ۵واقعا زیباس و از تویوتا همچین طراحی بعید بوده!!!
Amin-mc20
۲۰ آبان ۱۳۹۹منو یاد لوسید ایر میندازه
ارشیاsvj
۲۰ آبان ۱۳۹۹قشنگ معلومه تو نسل اخر میخواستن بندازنش دور چون بدجوری زدن خرابش کردن.
سامورایی از قله فوجی
۲۰ آبان ۱۳۹۹واقعا اسطوره بود تو دهه هشتاد و نود بیشترین قهرمانی های رالی رو داشته
امیدوارم تویوتا نسل جدیدش رو معرفی کنه و بتونه با GTR و NSX رقابت کنه
\\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///
۲۰ آبان ۱۳۹۹دوباره مثلث افسانه ای سامورایی ها
Mohamad
۲۰ آبان ۱۳۹۹خوبه معنی اسطوره فهمیدیم این اگه تو دهه 70 و 80 اسطوره بوده پس نوا کادیلاک سوییل بنز s 280 و 190 بی ام و 2002 320 518 کامارو موستانگ چی بودن ؟؟؟ اتفاقا همیشه از قیافه نسل 1 این ماشین بدم میاد هیچ وقت به دلم ننشست
علی
۱۵ بهمن ۱۴۰۰سلام آقا محمد عزیز. نمیدونم سلیکا داشتین یا نه؟ سلیکا را نمیشه با کادیلاک و بنز و شورلت مقایسه کرد. سلیکا هفت بار بعنوان بهترین اسپرت جهان جایزه گرفته. آنرا باید 1600 cc پنج دنثه جلوی دودرب تمام آیرودینامیک در سالهای 1971 تا 1976 مقایسه کرد اگه شبیه اون وجودداشته باشه. من بیش از ده نوع بهترین اتومبیل داشته ام. صادقانه بگم هیچیک سلیکا نشد
مهرداد كمال
۲۱ آبان ۱۳۹۹نسل پنجمش شبیه لوسید ایر هست چقد از زمان خودش جلو بوده
علی
۲۷ تیر ۱۴۰۲سلام به همه دوستداران اتومبیلهای خاص به ویژه تویوتا سلیکا که ۵۰ سال است نگهش داشته ام و بیش از ۳۵ سال است در پارکینگ سرپوشیده خوابیده تا لذت تماشایش را داشته باشم . حتی با وجود اینکه سرویس شده و سالم سالم است و گهگاه در کوچه های شهرک آنرا میرانم ولی دلم نیاده پلاک تهران ص را تعویض کنم . جوایز این اتومبیل در جهان بی همتا بوده . از نظرات بسیار جذاب و علمی دوستان لذت بردم . علی
حمید
۱۵ مرداد ۱۴۰۲سلام میتونم شمارتون رو داشته باشم؟