در امر فروش هیچ سدان میدسایزی محبوبتر از تویوتا کمری نیست. با شهرتی که به خاطر قابلیت اطمینان و مصرف سوخت به دست آمده، کمری قلب خریداران را تسخیر کرده است، مخصوصاً قلب آنهایی را که دنبال سدانی خانوادگی با کمترین دردسر هستند. کمری به همراه کرولا یکی از پرفروشترین و شناختهشدهترین خودروهای تویوتا است. از کمری سلیکا دیفرانسیل عقب ژاپنی که در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ تولید شده گرفته تا مدلهایی با دو دیفرانسیل، تویوتا انواع مختلفی از کمری را در طول سالیان مختلف تولید کرده است. بله مطمئناً کمری هیجانانگیزترین خودرو برای سواری نبوده اما موفقیت آن در امر فروش ثابت میکند که خودرویی نمادین است.
به مناسبت معرفی تویوتا کمری ۲۰۱۸ ما نگاهی داشتهایم به تاریخچهی تمامی نسلهای این سدان محبوب. با ما همراه باشید.
- سه نسل اول تویوتا کمری
تویوتا اولین نسل کمری را با مدل ۱۹۸۳ معرفی نمود. ۵ مدل با دو فرم بدنه: یک سدان و یک هاچبک. برخلاف کمری سلیکای سدان اسپورت و دیفرانسیل عقب که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ در بازار ژاپن فروخته شد، اولین نسل کمری دیفرانسیل جلو بود. سه نوع پیشرانهی ۴ سیلندر در این خودرو قابل سفارش بود. نسخههای ۱.۸ و ۲ لیتری آن با گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک عرضه میشدند. تویوتا همچنین پیشرانهی ۱.۸ لیتری توربودیزل را در بازار آمریکا به عنوان سومین گزینه عرضه کرد اما این پیشرانه تنها با گیربکس دستی در دسترس بود.
- نسل چهارم تویوتا کمری
اولین مدل تویوتا کمری که توسط موتور ترند تست شد نسل چهارم این سدان پرفروش با پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری سفارشی بود که قدرت ۱۹۲ اسب بخاری داشت و از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میکرد. این خودرو در ۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسید و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۵.۴ ثانیه و با سرعت ۱۴۶ کیلومتر در ساعت طی میکرد. این نسل کمری قادر بود شتاب جانبی ۰.۸۲ جی را تحمل کند.
- اولین نسل تویوتا کمری سولارا
تویوتا نسخهی کوپهی کمری را با نام سولارا و با مدل سال ۱۹۹۹ عرضه کرد. نسخهی ۶ سیلندر ۳ لیتری و مجهز به گیربکس دستی این خودرو سریعتر از کمری سدان همان نسل و مجهز به همان پیشرانه بود. این خودرو شتاب ۶.۹ ثانیهای داشت و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۵.۳ ثانیه و با سرعت ۱۴۷ کیلومتر در ساعت طی میکرد. هرچند در بحث چسبندگی این خودرو تنها شتاب جانبی ۰.۷۴ جی را میتوانست تحمل کند.
- نسل پنجم تویوتا کمری
تا به امروز کندترین مدل کمری که توسط موتورترند تست شده نمونهی ۲۰۰۳ این خودرو بوده که پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۵۷ اسبی متصل به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک داشته است. این خودروی ویژه در ۹.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را نیز در مدت ۱۷.۱ ثانیه و با سرعت ۱۳۱ کیلومتر در ساعت طی میکرد. البته عملکرد ترمز گیری آن با دیگر نسلهای کمری برابر بود.
- دومین نسل تویوتا کمری سولارا
دومین نسل سولارا که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ در دسترس بود کمری سریعتر از برادر کمری سدان خود نشان میداد. هر دو مدل کوپه و کانورتیبل این خودرو شتاب ۷.۱ ثانیهای داشتند و مدل کوپه مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۵.۲ ثانیه و با سرعت ۱۴۹ کیلومتر در ساعت طی میکرد. برادر کانورتیبل نیز خیلی عقب نبود و زمان ۱۵.۳ ثانیهای و سرعت ۱۴۶ کیلومتر در ساعتی را ثبت کرده بود؛ اما در بحث شتاب جانبی و تست فیگور ایت این برادر کوپه بود که خود را بالا کشیده بود. سولارا کوپه قادر به تحمل شتاب جانبی ۰.۷۸ جی بوده و تست فیگور ایت را با زمان ۲۷.۸ ثانیه و شتاب متوسط ۰.۶۴ جی به پایان رسانده بود. نسخهی کانورتیبل شتاب جانبی ۰.۷۳ جی داشته و در تست فیگور ایت ۱.۳ ثانیه کندتر بود و شتاب متوسط ۰.۵۹ جی را بر جای گذاشته بود. عملکرد ترمز هر دو خودرو البته یکسان بوده است.
- نسل ششم تویوتا کمری
زمانی که نسل ششم تویوتا کمری در سال ۲۰۰۶ و به عنوان مدل ۲۰۰۷ عرضه شد، همهی افراد به قدری تحت تأثیر قرار گرفتند که این خودرو عنوان خودروی سال ۲۰۰۷ موتورترند را از آن خود کرد. این نسل از کمری تنها نسل این خودرو بوده که عنوان یکی از سریعترین سدان های میدسایز را به خود اختصاص داده است. مدلهای مجهز به پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ۲۶۸ اسب بخاری و دارای گیربکس اتوماتیک قادر بودند در حدود ۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسند و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان حدود ۱۴ ثانیه و با سرعت حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طی کنند.
کارایی خودرو در بحث شتاب جانبی اندکی نسبت به قبل بهبود یافته بود و دو نمونهی آن قادر به تحمل شتاب جانبی ۰.۷۹ و ۰.۸۰ جی بودند. کمری در این نسل نیز نشان داد که هندلینگ اولویت اصلیاش نیست. این خودرو در تست فیگور ایت تنها شتاب متوسط ۰.۶۴ جی را ثبت کرد.
- هفتمین نسل تویوتا کمری
با بهروزرسانیهای اندک پیشرانهی ۴ سیلندر پایه و بهروزرسانی چشمگیر نسخهی هیبریدی، هفتمین نسل تویوتا کمری تا به امروز سریعترین نسل این خودرو بوده است. کمری مجهز به پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ۲۶۸ اسب بخاری قادر است ظرف مدت ۵.۸ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۴.۲ ثانیه و با سرعت ۱۶۲ کیلومتر در ساعت طی کند. این رکوردها نسل هفتم کمری را به یکی از سریعترین سدان های میدسایز در دسترس تبدیل میکنند. این خودرو قادر به تحمل شتاب جانبی ۰.۸۱ جی بوده و تست فیگور ایت را در زمان ۲۷.۲ ثانیه و با شتاب متوسط ۰.۶۶ جی به پایان میرساند.
ازآنجاییکه نسل جدید تویوتا کمری از پلتفرم TNGA استفاده میکند، انتظار میرود این خودرو به لطف مرکز ثقل پایینتر، وزن کمتر و بدنهای مستحکمتر عملکرد بسیار بهتری نسبت به پیشینیان خود داشته باشد. به علاوه فرم بدنهی این خودرو نشان میدهد که با مدلی گیراتر طرف هستیم.
با بهکارگیری پیشرانهی ۶ سیلندر تزریق مستقیم هایلندر، احتمالاً سدان میدسایز تویوتا به این زودیها از نسخههایی توربو استفاده نخواهد کرد.
منبع: motortrend
محمدرضا
۴ بهمن ۱۳۹۵عاشق نسل ششم بودم و هستم البته نسل جدید انصافا زبان طراحی بهتری داره
در خصوص کیفیت و آپشن های کاربردی هم که کمری حرفی واسه گفتن نمیذاره
Moein
۴ بهمن ۱۳۹۵آقا چرا در صندوق همه این ماشینای جدید کوچیک شده!؟
فقط انگلستان
۴ بهمن ۱۳۹۵ماشین های مورد علاقه من از شرکت تویوتا به ترتیب
سکویا-لندکروزر-پرادو-آوالون-جی تی ۸۶-آریون-اف جی کروزر-کمری و …
Dice
۵ بهمن ۱۳۹۵فقط نسل ششم اونم رنگ ابی اسمانی….. ❤❤
Parker
۴ بهمن ۱۳۹۵تاریخچه ی کمری :
افتخار و افتخار و افتخار …
این خودرو همیشه تلاش کرده برای مردم عادی ، بهترین گزینه ی ممکن باشه.
هر چیزی که بهش واقعا نیاز داشته باشی رو داره. همونجوری هست که باید باشه. امکانات و قابلیت های اضافی نداره.
رضا
۴ بهمن ۱۳۹۵تویوتا :کیفیت و قدرت و کاربرد
رامتین
۴ بهمن ۱۳۹۵کمری همیشه خوب بوده اما بنظرم ظاهر جلوش آنچنان گیرا نیست. تمام دقت و وقتشونو صرف لکسوس میکنند. دوس دارم به لکسوس برسم نه تویوتا. با اینکه هم خانواده اند.
Ali joker
۴ بهمن ۱۳۹۵عالیه ای کاش تو ایران هم با قیمت واقعی دلار وارد میشد و بدون تعرفه و…
تف به این مدیران به همه چیز بی بابا ننه تنه لش داخلی
فيصل.
۴ بهمن ۱۳۹۵به احترامش کلاه از سر برمی داریم?
نسل هفتم تا مدل ۲۰۱۴ مظلوم بود و هست تو ایران، بزور خرید و فروش میشه مث اینکه بخاطر چراغای عقبش
محمد
۴ بهمن ۱۳۹۵نماد خانواده…
Mohamad
۴ بهمن ۱۳۹۵من اگه بخوام سه مدل از خودروهای تویوتا را واسه خودم بردارم انتخابم ایناست :
پرادو – کمری – هایلوکس
البته همه ی تولیدات تویوتا بی نظیر اند اما این سه تا واسه من بسیار بسیار قابل احترام اند و کاملا بی رقیب
sina
۴ بهمن ۱۳۹۵کمری یه ماشین نیست… یه مکتبه!
امیر.عارف
۴ بهمن ۱۳۹۵نسل قدیمیتر این ماشین را داشتم هر بلایی که سرش هم بیاری کم نمیاره . این نوع خودروهای مقاوم(فنی) کم اصتحلاک و بادوام باید اجازه ورود به تاکسیرانی و با قیمت واقعی دست مردم برسه نه این ماشینهای چ ی ن ی. و. ف ر ا ن س و ی که بلای جان مردم هستند
حسین
۴ بهمن ۱۳۹۵اون تویوتا گرند کمری ها ، مدل ۶ سیلندر دستی هم داره.
ایا کیت فابریک سوپرشارژر یا تووبو واسه موتور ۳لیتری اش پیدا میشه؟ و شتابش چقدر بهتر میشه؟
سام
۴ بهمن ۱۳۹۵بی شک تویوتا کمری یک اسطوره در عالم خودروسازی است.بارها سعادت سواری با آن برایم پیش آمد و هر باره بیش از پیش عاشق و مجذوب آن شدم.خودرویی فوق العاده نرم،بی صدا و مستحکم و بی نهایت کم استهلاک و بادوام.
ساسان.م
۴ بهمن ۱۳۹۵شخصاً هوندا آکورد و مزدا 6 رو ترجیح میدم
در قیاس با آریون هم نیسان ماکسیما رو ترجیح میدم
فرشاد سجادیان
۴ بهمن ۱۳۹۵بی دلیل نیست که نسلهای مختلف کمری تو کشورهای مختلف به ناوگان تاکسیرانی پیوستن؛ سایه کیفیت و اعتماد همیشه بالای سر کمری بوده و هست
فرشاد سجادیان
۴ بهمن ۱۳۹۵این کامنت چه کلمه ممنوعهای داره که در انتظار تایید قرار گرفت؟!
shahin
۴ بهمن ۱۳۹۵من شخصا تو این کلاس هوندا آکورد و مزدا ۶ رو ترجیح میدم.البته کمری هم خوبه ولی خیلی خسیسه در مقایسه با هموطناش
Sina
۴ بهمن ۱۳۹۵مگه اریون نسخه شش سیلندر کمری نیست؟ الان من به انگلیسی کمری شش سیلندر رو تو گوگل و یوتیوب سرچ میکنن اریون رو نشون میده
AK_007
۵ بهمن ۱۳۹۵شاید دوستان منظورشون آوالون هست یا اینکه من درست نفهمیدم
علي
۴ بهمن ۱۳۹۵بی نهایت ماشین ارزنده ای هست. ابعاد خوب، کیفیت خوب، قیمت خوب به همین سادگی.
با تچکر
حمیدرضا
۴ بهمن ۱۳۹۵از نسل ششم به این سمت واقعا زیباتر شده به نظر من نیاز به سرعت یا شتاب در این ماشین نیست فقط و فقط کیفیت و سواری مد نظر بوده
mohsen
۴ بهمن ۱۳۹۵با نسل اخرش حال میکنم
پرهام
۴ بهمن ۱۳۹۵از نظر فنی کمری قبول ندارم! هیبریدی ها دو تا ویژگی دارند
یک شتاب آنی لحظه ای که کمری نه هیچ کدوم از بنزینی هاش نه هیبرید 2016 اش هنوز ماکسیما 2002 منتاژ پارس خودرو نمیگیره هیچ جوره (اشاره به تسلا مدل ایکس که دوج هلکت 700 اسبی و هم شتاب و هم تو درگ گرفت)
دو مصرف سوخت کم که اونم مگان 2000 ای که این همه سال ایران مونتاژ کرد تو جاده کمتر میسوزونه تا این
کمری صرفا ماشین زیبایی ه اما از نیر فنی واقعا جای بحث داره
ضمنا نظر شخصیمه کسی متعصبانه جواب نده لطفا
shahin
۵ بهمن ۱۳۹۵مگان موتورش ۲۰۰۰ ولی کمری ۲۴۰۰.تقریبا یک چهارم حجم موتور بیشتری داره.قاعدتا مصرف سوختش بیشتر میشه
فقط تویوتا و هوندا
۵ بهمن ۱۳۹۵دوستان شنیدید؟ طرف کمری رو از نظر فنی قبول نداره. واقعاً چی میشه گفت؟ غیر از اینه که خودش کره ای پرسته اومده یه چرت و پرتی بگه خودشو خالی کنه؟ آخه عزیز من تو که سوارش نشدی تا حالا مجبوری دروغ بگی اون دنیا خرتو بگیرن؟ محض اطلاع ما خودمون کمری هیبریدی 2016 داریم. خواستی شماره میدم بیا ماشینو ببین که نگی دارم دروغ میگم. ما زیاد شمال میریم. مصرفش تو جاده هراز از تهران به شمال حدود 4.2 لیتره. برگشتنا هم به خاطر شرایط جاده یکی دو لیتر بیشتر. این زیاده؟؟؟؟؟؟ نه زیاده؟ اگه زیاده میشه بگی واسه یه موتور 2500 سی سی مصرف سوخت خوب چیه؟ مصرفش تو شهر هم حدود 5.7 لیتره. میشه گفت دقیقاً همون اعدادی که کارخونه گفته. این یعنی تویوتا. سر مشتریاش کلاه نمیذاره. نه مثه ماشینای کره ای که میگن مصرف سوخت ترکیبی 9 لیتر تو عمل میشه 12 لیتر. ضمناً شتاب کمری هیبریدی هم حدود 7.5 ثانیس. اینم بده؟؟؟ میشه بگی شتاب خوب چیه؟ نکنه سوناتا و اپتیما خوبن که شتابشون بالای 9 ثانیس؟ درگ کمری هیبریدی و اپتیما هم تو خودروبانک موجوده میتونی ببینی. محض اطلاع ماکسیما هم موتورش 3.5 لیتریه. ولی فک نکنم شتابش زیر 7 ثانیه باشه. حاضرم باهات درگ بذارم من کمری تو ماکسیما. ماکسیما هم جور میکنم بهت میدم. اما اگه باختی باس پدال رو برا همیشه ترک کنی. در نهایت توصیه میکنم اول یه کم فکر کنید بعد نظر بدید. آدم هرچیزیو که به ذهنش میرسه که نمینویسه.
فقط تویوتا و هوندا
۵ بهمن ۱۳۹۵ماکسیما 3 لیتریه اشتباه نوشتم. با جدیدش قاطی کردم :) . راستی یادم رفت بگم. اگه خواستی بیا با هم بریم تو جاده مصرف سوخت کمری هیبریدی رو بهت نشون بدم :)
کریمی
۵ بهمن ۱۳۹۵اقا من نسل ششمش رو چند وقته دارم خدا وکیلی خیلی ماشین خوبیه قبلش من جنسیس سدان داشتم ترز راه رفتن و نرمیش حتی از جنسیسم بهتره خوب معلومه امکاناتش مث اون نیست اما من جنسیسو فقط واسه اون اپشن ها و استهلاکش فروختم.
کاپیتان
۵ بهمن ۱۳۹۵اریون همون کمری ساخت استرالیا است که دقیقا از پلتفرم کمری استفاده کرده من چین اریون ۴ سیلندر با اسم کمری هم بارها دیدم
نيما
۵ بهمن ۱۳۹۵از دوستان خوبم تقاضا دارم اگه روغن موتوری استفاده میکنند که ازش راضی هستن بگن
چون خیلیا میگین خارجیا تقلبی شده و در مورد ایرانیها هم کسی نظر قطعی نمیده
ممنونم
علیرضا4225
۵ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز من ایرانول 16000 دارم استفاده می کنم راضیم هر 9000 کیلومتر هم عوض می کنم
faramarz
۵ بهمن ۱۳۹۵نسل پنجم هم زشترین سری کمریه!!!!
faramarz
۵ بهمن ۱۳۹۵نسل پنجم هم زشترین سری کمریه!!!!خیلی زشته
100tar
۱۷ بهمن ۱۳۹۵زیباتر و اسپرت تر شده.
احسنت که زود به زود به روز میکنید برخلاف خودروسازای ما.
رسول
۱۲ خرداد ۱۳۹۶سلام نسل چهارم این ماشین تو ایران کمه,کسی اطلاعات داره در موردش؟یکی هست تو زاهدان میخوام ببینم وسایلش گیر مباد بخرم