زمانی که نسل جدید تویوتا ۸۶ با نام تازهٔ GR 86 معرفی شد، خیلیها از فقدان توربوشارژر و قدرت پایین آن گلایه داشتند ولی حالا میگوییم آنها اشتباه کردهاند زیرا این کوپهٔ اسپرت جدید ژاپنی به قدرت بیشتر نیازی ندارد. پس از رانندگی با GR 86 در پیست مونتیچلو نیویورک و جادههای اطراف آن، دریافتیم که هرچند تویوتا خیلی به قدرت این خودرو اضافه نکرده اما آنرا بسیار بهتر ساخته است. با تعویض پیشرانهٔ ۲ لیتری بیحال قبلی با یک واحد ۲.۴ لیتری بزرگتر، کوپهٔ جدید تویوتا حالا ۲۳ اسب بخار قدرت و ۳۸ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به GT86 به دست آورده و مجموع قدرت و گشتاور آن به ۲۲۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر رسیده است.
این اعداد اما بهتنهایی نمیتوانند همهٔ تفاوتهایی که نسبت به نسل قبلی ایجاد شده را نشان دهند زیرا حداکثر گشتاور این موتور از دور تنها ۳,۷۰۰ rpm ارائه میشود که پیشرفت بزرگی نسبت به GT86 است که تا دور ۶,۴۰۰ rpm حداکثر گشتاور خود را در اختیار راننده قرار نمیداد. از این لحاظ، تویوتا حتی از مزدا میاتا با اوج گشتاور در ۴ هزار rpm هم بهتر است. البته اگر GR 86 را با خودروهای توربوشارژی مثل پورشه کیمن با اوج گشتاور ۱,۹۵۰ rpm یا تویوتا سوپرا چهار سیلندر با ۱,۵۵۰ rpm مقایسه کنید، مطمئناً هنوز جا برای بهبود وجود دارد اما GR 86 هنوز هم از این لحاظ در کلاس خود منحصربهفرد است.
به خاطر گشتاور دور پایین پیشرانهٔ جدید، GR 86 در شتاب گیری از حالت سکون خودروی سریعی احساس میشود بهگونهای که با گیربکس دستی تنها ۶.۱ ثانیه و با اتوماتیک ۶.۶ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. هردوی این اعداد حدود یک ثانیه از GT86 سریعتر بوده و تقریباً با مزدا میاتای سبکتر برابر هستند. همچنین پاسخ پدال گاز هم سریعتر شده و با نیش گاز دادن قدرت بیشتری ارائه میشود زیرا دیگر نیازی نیست که دور موتور را تا ردلاین بالا برد.
برای اینکه GR 86 کل پیست ۵.۸ کیلومتری مونتیچلو را فقط با دندهٔ سه طی کند، گشتاوری حتی بیش از حدِ نیاز دارد درحالیکه رانندهٔ GT86 در همان مسیر و همان روز برای در اختیار داشتن قدرت کافی به چند بار معکوس دادن نیاز داشت. هرچند در این کوپهٔ جدید همچنان گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود تا بیشترین لذت را برای راننده فراهم کند اما نباید از بهبود گیربکس اتوماتیک هم چشمپوشی کرد زیرا تویوتا این گیربکس را اصلاح کرده تا خصوصاً در پیست، سریعتر و قاطعتر عمل کند. این شش سرعتهٔ اتوماتیک عاشق رساندن دور موتور به ردلاین و سپس تعویض دنده است.
تویوتا استحکام پیچشی GR 86 را هم حدود ۵۰ درصد نسبت به قبل افزایش داده است و به همین دلیل، هرچند خودرو روی جاده چندان سفت و خشک احساس نمیشود اما در پیست بهطور قابلتوجهی بهتر عمل میکند. حتی در کُندترین پیچها هم احساس میکنید کاملاً به خودرو متصل شدهاید و لاستیکهای جدید نیز در این موضوع نقش دارند. البته نسخهٔ پایهٔ GR 86 همچنان با همان لاستیکهای میشلن پرایمسی GT86 ارائه میشود اما کسانی که میخواهند از انحراف و لغزش انتهای خودرو جلوگیری کنند، بهتر است سراغ لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S بروند که در تیپ پریمیوم بهصورت استاندارد ارائه میشوند. این لاستیکها چسبندگیای را برای GR 86 فراهم میکنند که قبلاً در GT86 ندیده بودیم.
GR 86 به همان اندازهای که در پیست لذتبخش است، در جاده هم رانندگی جذابی دارد. فرمان سبکتر و سیستم تعلیق نسبت به قبل نرمتر شده و خودرو مثل GT86 روی آسفالت خراب تهاجمی رفتار نمیکند. با رینگهای ۱۷ اینچی پایه، سواری GR 86 قابلقبول است اما رینگهای ۱۸ اینچی و لاستیکهای فاق کوتاه راحتی کمتری دارند. البته در این خودرو هنوز هم راحتی اولویت نیست بلکه چیزهای دیگری اهمیت دارد مثل اتصال خودرو به سطح مسیر که حتی در جادههای عمومی هم بینظیر است.
هنگام رانندگی با GR 86، تیپ پریمیوم با چسبندگی بهتر، ظاهر بهتر و ایمنی بیشتر نسبت به تیپ استاندارد، ثابت میکند که انتخاب بهتری است. البته انتخاب گیربکس اتوماتیک در تیپ پایه، امکان دسترسی به کروز کنترل تطبیقی، هشدار پیش از برخورد، هشدار خروج از خط و نوربالای اتوماتیک را فراهم میکند اما در تیپ پریمیوم ویژگیهای ایمنی بیشتری مثل پایش نقاط کور، هشدار عبور و مرور عقب و ترمز عقب اتوماتیک ارائه میشود.
علاوه بر ارتقاءهای آشکار زیر پوست، GR 86 در ظاهر نیز مدرنتر شده است. چراغهای جلوی جدید با تکنولوژی LED دماغهٔ خودرو را زینت بخشیده و تریمهای مشکیرنگ در یک سمت ورودیهای هوای عمودی طرفین سپر و همینطور جلوپنجرهٔ بزرگ مثل بسیاری از محصولات تویوتا، بخش جلویی خودرو را تهاجمیتر از GT86 کردهاند. طراحی قسمت عقب خودرو نیز بسیار زیبا است. در اینجا چراغهای تیزی با یک تریم مشکی براق به هم متصل شدهاند و اسپویلر دُم اردکی که در تیپ پریمیوم ارائه میشود هم نمایی شبیه به خودروهای گرانقیمت ایجاد کرده است. در پایین هم یک دیفیوزر مشکی براق دیده میشود که دو سر اگزوز گرد از طرفین آن بیرون آمده است.
GR 86 از لحاظ فنی بزرگتر از GT86 است اما اختلاف ابعاد بین آنها خیلی جزئی است زیرا طول کلی کوپهٔ جدید حدود ۲۵ میلیمتر افزایش پیدا کرده و فاصلهٔ محوری آن تنها ۵ میلیمتر بیشتر شده است. البته بااینوجود، وقتی دو خودرو در کنار هم قرار میگیرند، برخی تفاوتهای ابعادی خود را نشان میدهند. مثلاً اوورهنگهای جلو و عقب کمی کشیدهتر از قبل شدهاند اما فقط چشمان تیزبین میتوانند این تفاوتها را تشخیص دهند.
در داخل، تویوتا به سبک طراحی کلی GT86 وفادار مانده و تحول بزرگی ایجاد نکرده است. در اینجا، یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی بزرگتر در میانهٔ داشبورد قرار گرفته که ارتقاء خوشایندی نسبت به نمونهٔ ۷ اینچی قبلی محسوب میشود. این نمایشگر جدید گرافیک واضحی داشته و استفاده از آن آسان است. علاوه بر این، یک صفحه آمپر دیجیتالی جدید هم پشت غربیلک فرمان قرار گرفته که قابلیت شخصیسازی داشته و کاملاً جذابتر از نمونهٔ آنالوگ GT86 است.
علاوه بر این، در داشبورد و رو دریها متریال بهتری مثل چرم و آلکانترا دیده میشود و غربیلک فرمان و دستهدنده با چرم پوشیده شدهاند. صندلیهای اسپرت جدید خودرو نیز از همین متریال بهره میبرند و به میزان قابلتوجهی راحتتر از صندلیهای GT86 هستند. صندلیهای عقب اما بیشتر نمایشی هستند زیرا بیشتر از پنج دقیقه نمیتوانید روی آنها بنشینید اما بااینوجود، این صندلیها هم از متریال بهتری بهرهمند شدهاند.
تویوتا هنوز بهطور رسمی قیمت GR 86 را اعلام نکرده اما گفته است که قیمت پایهٔ این کوپهٔ جدید از زیر ۳۰ هزار دلار آغاز میشود. تیپ پریمیوم با رینگهای بزرگتر، کابین بهتر و برخی تجهیزات ایمنی اضافی، بهاحتمالزیاد قیمتی بیش از ۳۰ هزار دلار خواهد داشت اما با توجه به چیزهایی که ارائه میکند، قطعاً ارزش این قیمت را خواهد داشت. بهطورکلی باید گفت اگر نگران بودید که کوپهٔ اسپرت تویوتا به خاطر قدرت پایین، جذابیت خود را از دست بدهد، خیالتان راحت باشد زیرا GR 86 نهتنها جذابیتهای آنالوگ قبل را حفظ کرده بلکه همهچیز از غرش و چسبندگی گرفته تا لذت رانندگی را افزایش داده است. این حرکت قدرتمندی برای خودرویی است که در ابتدا هم تقریباً بینقص بود.
مشخصات فنی
Toyota GR 86 2022 | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری H4 |
قدرت | ۲۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۱ ثانیه |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
وزن | ۱۲۷۵ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر |
قیمت پایه | حدود ۲۹ هزار دلار |
Yasin.Demon
۱۵ مهر ۱۴۰۰عقبش خیلی شبیه آکورا NSX شده
حسن
۱۵ مهر ۱۴۰۰کوچولوی ریزه میزه این همه بلانمیشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ مهر ۱۴۰۰یه موستانگ پایه با ۲۸هزار تا رو ترجیح میدم،سلیقه اییه اما منطقی نیست ماشینی که ۱۰۰اسب بخار قدرتش کمتره گشتاورش هم کمتره صندوقش اندازه تنگ ماهیه صندلی عقبش هم عملا بی استفاده ست(بخاطر ابعاد کوچیکش) رو به موستانگ ترجیح داد، البته کلاس بندی شون یکی نیست ولی بازم نمیشه از موستانگ گذشت، یا طرفدار تیونینگ و اسپرت کردنی یا ژاپنی فن که امثالشو تو پدال زیاد داریم!🤩😂
حمید
۱۵ مهر ۱۴۰۰البته سلیقه شما محترمه ولی من ایرانی اگر بخوام بخرم قطعا اینو میخرم چون:
۱. ظاهر به روزتری داره نسبت به موستانگ
۲. قطعا استهلاک کمتری داره
۳. مصرف کمتری داره
۴. تامین لوازم یدکیش ارزونتره
۵. تویوتا شرکت معتبرتریه 🤷🏻♂️
ضمنا حس نمیکنم فضای عقبش از فضای عقب پراید کمتر باشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ مهر ۱۴۰۰اولا ظاهرش سلیقه اییه که از لحاظ خشونت به پای موستانگ نمیرسه،از لحاظ استهلاک موافقم ولی در نظر بگیر با خرید موستانگ قدرت و گشتاور حدود ۱۰۰واحد بیشتره!! پس استهلاک بیشتر و مصرف بیشتر منطقیه و کسی مثل من مشکلی باهاش ندارم…
۴″. تامین لوازم یدکیش ارزونتره″
توصیه میکنم یه سری به سایت فروش قطعات یدکی فورد و تویوتا بزن بعد بیا اینطور بگو…
۵″. تویوتا شرکت معتبرتریه 🤷🏻♂️″
نمیدونستم وقتی بگم ژاپنی فن بهت برخورده!😂
″ضمنا حس نمیکنم فضای عقبش از فضای عقب پراید کمتر باشه″
یه سر بیا از نزدیک ببین بعد برامون اینطوری بگو! جناب یه چیزی گفتیا صندوقش اندازه ۲۰۶هاچبک جا داره بعدش میگی کوچیک نیست! کمی جستجو ضرر نداره….
کیانوش
۲۸ دی ۱۴۰۰اقا این بهونه که اوردی چون 100 اسب بخار بیشتر داره موستانگ پس منطقیه استهلاک بیشترش خخخخ خیلی چیپ بود
و اینکه اره صندوقش کوچیکه که چی از اسپورت نه پیک آپ
من فن تویتا نیستم فن ژاپنم نیستم ولی سلیقه شون رو خیلی دوست دارم خصوصا تو اسپورت سازی ساده سریع
حالا موندم چرا هرکری میبینی میگه ژاپنی فنی و ی ایموجی خنده
خب که چی
قدرتشم اسب از موستانگ کمتره توربو نداره توربو بزار روش حتی تا چهارصد تا هم ازش بگیر بازم استهلاکش و هزینه اش به اندازه موستانگ سیصد تایی نمیشه.انگار میخوای بچه قانع کنی میگی چون موستانگ صد اسب بیشتر داره پس منطقیه استهلاکش بیشتر باشه
استهلاک دلیلای خیلی خیلی تاثیر گذارتری داره تا اسب بخار
HamiD
۱۵ مهر ۱۴۰۰البته که …
انتخاب من هیچوقت نسخه پایه ماستنگ نخواهد بود …
حاضرم واقعا واسه یه شلبی فول پول بدم اما واسه یه ماستنگ پایه 4 سیلندر نه! واقعا پول دور ریختنه این کار …
در کل ماشین جالبیه این تویوتا هر چند به زیبایی جی تی 86 نسل قبل نیست از نظر من …
بهنام
۱۵ مهر ۱۴۰۰موستانگ اکوبوست قدرت بیشتری داره ولی وزنشم به همون اندازه بیشتره تو شتاب اختلاف زیادی با هم ندارن
فقط جهت اطلاع 😬😂
منم انتخابم موستانگه ولی V8 اما دست دوم 😉
Reza Waffen SS
۱۵ مهر ۱۴۰۰همه اینایی که گفتی درست ولی این ژاپنیه ، ماستنگ نیست
کیانوش
۲۸ دی ۱۴۰۰والا تا جایی که ما خبر داریم طرفدارهای تیونینگ عاشق اسپرت های ژاپنین .طرفدار تیونینگی مثلا باید بدونی که با ده هزار دلار هزینه میشه این ماشین رو چقدر اسپرت تر از موستانگی پایه ای کرد که اونم ده هزار تا هزینه شده باشه روش .صد اسب کمتر داره بله ولی اگه اسپرت باز باشی میدونی قدرت همه چیز نیست وزن و هندلینگ چی پس قابلیت تیونینگ تویوتا هم خیلی خیلی بیشتر باور کن کسی موستانگ رو به خاطر اسپرت بودن نمیخره اصلا ماسل کار ها اسپورت محسوب نمیشن حالا فرض کن مثلا شلبی هشتصد اسب بخار داشته باشه یا دوج هفتصد تا ی بی ام و با چهارصد تا تو هر پیستی چند ثانیه ازشون سریع تره
این ماشین تو رنج قیمتی خودش بهترین اسپورت بازاره
اگرم کسی قدرت بیشتر بخواد موتورش ظرفیت خیلی بالایی داره راحت تا چهارصد تا جواب میده با ی توربو و چند هزینه نه چندان گرون قیمت دیگه
کیانوش
۲۸ دی ۱۴۰۰عزیز اسپورت ها صندوقشون به اندازه شاسی بلند ها نیست به بزرگیت ببخش درصمن اسپورت هم داریم تا اسپورت
911 هم صندوق نهایتا ی چمدون بگیره
کوپه های اسپورت فضای خیلی کمتری از گرند تور ها یا ماسل کار ها دارن
پس خواهشا درک کن کن صندوق کوچیکش نقطه ضعف نیست
صندوق میخوای کلا کلاس اشتباهی رو انتخاب کردی
حتی اونایی که چهل پنجاه ساله ماسل کار باز هستن هم موستانگ چهارسیلند رو نمیپسندن اونوقت تو اون رو ب ی اسپرتی که اصالتش رو حفظ کرده ترجیح میده
موستانگ چهار سیلند ماشین بیخودیه ی ماسل کار که میخواد ادای اسپرت های فرز و سبک ژاپنی و اروپایی رو در بیاره که نمیتونه
لابد میخوای ی ایموجی خنده دیگه هم بذاری که این ماشین اصیل نیست
برو تاریخچه تموم اسپورت هارو بخون
ببین چی واسشون مهم تر بود هشت سیلد شیش لیتری یا مهندسی و وزن کمتر
نیا بگو لامبورگینی و چه میدونم بوگاتی اینا اسپورت نبودن نیستن لامبورگینی تازگیا به فکر پیست افتاده
Aboalfazl demon
۱۵ مهر ۱۴۰۰به نسبت قیمتش پرفورمنس خوبی رو ارائه میده ولی ای کاش روی چراغ های عقبش بیشتر کار میکردن
mm.y@rlou
۱۵ مهر ۱۴۰۰رانندگی با این خودرو بسیار لذت بخش هستش مخصوصا با دنده دستی و آدم میتونه با رانندگی با اون هیجان خودش رو ارضا کنه
MC20
۱۵ مهر ۱۴۰۰سوبارو BRZ 2022 با این روی یک پلتفرم ساخته شده یا من این ها رو شبیه می بینم ؟ کلا عجیب شبیه هم هستن و تا حالا دقت نکرده بودم و در ضمن جلوی این ماشین چرا حال و هوای نیسان z رو داره ؟
akrh78
۱۵ مهر ۱۴۰۰🤣 🤣
Aref
۱۵ مهر ۱۴۰۰بخدا حیف پول بدی به این. من سوارش شدم طراحی داشبورد در حد محصولات سایپا و تقریبا با همون متریال. اینقدر شاسی پایینه که اصلا امنیت جانی نداری و واقعا تو سرعت بالا داخل ماشین حس بدی داری. درسته که این ماشین برای دریفته ولی با با این قیمت تو ایران ارزشی نداره و تو ژاپن هم بیشتر برای سرگرمی استفاده میشه.
datsun
۱۵ مهر ۱۴۰۰داداش انتظار داشتی شاسیش رو هوا باشه اسپورت کوپه سوار شدی نه نیسان وانت
akrh78
۱۵ مهر ۱۴۰۰اگه خریدی شوتیش کن
M.K karimi
۱۵ مهر ۱۴۰۰GR 86 شوتی !!! 😂 سم خوبی میشه موفق باشی 😂🤣
کیانوش
۲۸ دی ۱۴۰۰ببخشید دیگه تویوتا نمیدونش اسی بلند پستدی مثل شما قراره توش بشیه در ضمن فکر کنم شاسی همه اسپورت ها پایین باشه
و اینکه این هنوز به بازار عرضه نشده به صورت انبوه شما رسانه ای چیزی دارید از طرف خود تویوتا واستون فرستان یا با gt86 اشتباه گرفتین احتمالا
میثم
۱۵ مهر ۱۴۰۰تو یوتوب تست رانندگیشو دیدم
هیجان خیلی بالایی به راننده میداد
بنظر من ارزش بالایی نسبت به پولش داره
من اگه اونور بودم یه قرمز ماتیکیشو میخریدم
ای کاش تویوتا تو این نسل نسخه کروکش رو هم بزنه
شاپور
۱۵ مهر ۱۴۰۰مزدا میاتا از این رخ تره
MC20
۱۵ مهر ۱۴۰۰کلارکسون که چند سال پیش GT86 رو سوار شده بود ( نسل قبلی ) خیلی ذوق میزد ، البته که کلارکسون مع صوم نیست ولی به عنوان کارشناس ، تا حدی ، صاحب نظر هست ، اون از موتور 196 اسبی و گشتاور به اندازه و مناسبش خیلی تعریف می کرد ، می گفت خیلی بالانس خوبی داره ، نمی دونم حالا این جدیده می ارزه یا نه ولی ، دوستان طرفدار ژاپنی ، قطعا بهتر می توون نظر بدن ، چون به روز ترند .
Ninja
۱۶ مهر ۱۴۰۰قطعا جدیده با قدرت بیشتر و تنفس طبیعی بودن و ارتفاع کمتر هندلینگ و هیجان رانندگی بیشتری داره
HamiD
۱۵ مهر ۱۴۰۰رینگ ها در عین سادگی بشدت به این ماشین میان!
واقعا زیباست … هر چند نسل قبلی برخی جاها زیباتر بود اما این نسخه هم واقعا زیباست و باعث میشه آدم به نسل قبلی ترجیحش بده!
حسین دهمرد
۱۵ مهر ۱۴۰۰موتورش تزریق مستقیمه؟ نسبت تراکمش چقدره؟ با بنزین معمولی به مشکل نمیخوره؟