طراحی محصولات تویوتا هموار به کسلکنندگی معروف بودهاند. خودروهایی ساده و محافظهکار که بیشتر مناسب میانسالان است؛ اما طرفداران این غول ژاپنی خواستار هیجان بیشتری بودند. از سوی دیگر بخش کراساوورهای کوچک سابکامپکت نیز روزبهروز در حال رشد و محبوبیت بیشتر بود درحالیکه تویوتا نمایندهای در این کلاس نداشت؛ بنابراین این شرکت تصمیم گرفت خودرویی را معرفی کند که هم نمایندهای در کلاس کراساوورهای سابکامپکت باشد و هم از طراحی هیجانانگیز و جوانپسندی سود ببرد؛ بنابراین دو کانسپت با نام C-HR در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رونمایی نمود. سپس تویوتا این کانسپت را تقریباً بدون تغییر چندانی با همان طراحی تهاجمی و جسورانه بتولید رساند و برای اولین بار چند وقت پیش آنرا رونمایی کرد.
تویوتا C-HR وحشی به نظر میرسد
قسمت عقبی C-HR کمی بیشازحد مشابه هوندا سیویک طراحی شده است اما طراحی کلی این خودرو کاملاً نشان از تحول در تاریخ طراحی تویوتا دارد. تویوتا برای طراحی C-HR طبق مُد روز و خواست خریداران عمل کرده است و با وجود شیبدار بودن قسمت عقبی سقف اما هنوز هم فضای مناسبی برای سرنشینان عقبی وجود دارد؛ اما ستون C خودرو آنقدر پهن و بزرگ است که میتوان آنرا با رولزرویس فانتوم مقایسه کرد ولی بااینوجود نور داخل کابین بسیار مناسب است.
اما بپردازیم به طراحی داخلی خودرو که ساختارشکنی بیرونی به آنجا هم سرایت کرده است. صفحهنمایش لمسی C-HR که در بالای داشبورد نصب شده طراحی نامتقارنی دارد؛ اما این طراحی داخلی متفاوت کاملاً با نمای بیرونی ماشین هماهنگ است. خصوصاً با تریم آبیرنگ که در تیپ داینامیک بهصورت استاندارد ارائه میشود. این هم یکی از ویژگیهایی است که بهطور مستقیم از کانسپت C-HR به نسخهٔ تولید منتقل شده است. در کابین خودرو از چرم باکیفیت استفاده شده و در کل C-HR طراحی داخلی کاربردی و درعینحال چشمنوازی دارد درحالیکه تمامی قسمتهای عمدهٔ داشبورد به سمت راننده متمایل شدهاند.
آیا رانندگی C-HR مانند طراحی آن از شخصیت کسلکننده فاصله گرفته؟
تویوتا ماشینی ساخته است که بهصورت عادی برای رانندگی خوب است. در رانندگی C-HR نشانههایی از نسل چهارم پریوس دیده میشود چراکه بر روی همان پلتفرم TNGA مشترک با پریوس ساخته شده است. C-HR به لطف استفاده از تعلیق نوآورانه و پیشرانهای که در قسمت پایین نصب شده است، مرکز ثقل پایینی دارد که بهویژه برای یک کراساوور بسیار مناسب است. C-HR در مقایسه با پریوس فاصلهٔ محوری کمی کوتاهتری داشته و به جهت بهینهسازی زوایا برای استفاده از سیستم تعلیق دو جناقی، یک فریم خاص برای آن طراحی شده است. این امر بهبود دقت و پاسخ خودرو را نسبت به پریوس به همراه داشته است.
دقت و پاسخ دو کلمهٔ مناسب برای توصیف کلی هندلینگ C-HR هستند. این خودرو بهطور خاص برای اروپا طراحی شده است و در طول مراسم رونمایی، مهندس ارشد تویوتا و تیم او اعلام کردند که چقدر زمان در تلاش برای درک عادات رانندگی اروپاییان صرف کردهاند تا به تفاوتهای آن با سلیقهٔ ژاپنیها پی ببرند. درواقع توسعهٔ C-HR از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و از آن زمان در انگلستان و در نوربرگرینگ مورد آزمایش قرار گرفته است. بهعنوانمثال کمکفنرهای C-HR بجای قطعه سازان ژاپنی، از یک سازندهٔ اروپایی بنام Sachs تأمین میشود چراکه کمکفنرهای ساخت این شرکت پیشرفتهتر هستند و این یکی از پاسخهایی است که تویوتا به تلاشهای مهندس ارشد خود درزمینهٔ بررسی عادات رانندگی اروپایی داده است.
بدون شک آنتی رول خودرو به ارائهٔ یک سواری دلپذیر کمک میکند هرچند که هنوز هم میتوان بادی رول جزئیای را در هنگام حرکت در مسیرهای پردستانداز احساس کرد؛ اما فرمان برقی خودرو برای استفاده در ترافیک شهرها بسیار مناسب است بهگونهای که تویوتا ادعا کرده برای طراحی فرمان C-HR خودروهای هاچبک را ملاک قرار داده نه کراساوورها را. ادعایی که ما آنرا باور میکنیم.
کدام موتور بهتر است؟
اگر در C-HR به دنبال پیشرانهٔ دیزلی هستید شانسی ندارید چراکه هیچ موتور دیزلی برای این خودرو ارائه نشده است. در عوض تویوتا جدیدترین سیستم هیبریدی پریوس متشکل از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی که مجموعاً ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارند و یا یک واحد ۱.۲ لیتری توربو ۱۱۵ اسب بخاری را برای این کراساوور کوچک ارائه کرده است. پیشرانهٔ دوم مجهز به سیستم هوشمند زمانبندی باز و بسته کردن سوپاپها و چرخهٔ اتکینستون شده است. مدل هیبریدی C-HR نمونۀ مناسبی است هرچند که طبق معمول یک گیربکس CVT وظیفهٔ انتقال نیرو را بر عهده دارد که هیجان رانندگی را کاهش میدهد. بعلاوه این مدل ۱۰۰ کیلوگرم سنگینتر از مدل توربو است بنابراین از وضوح و دقت مدل بنزینی برخوردار نیست.
بنابراین ما موتور ۱.۲ لیتری را انتخاب میکنیم زیرا با توجه به حجم کوچکش گشتاور مناسبی داشته و احساس نسبتاً روانی دارد. همچنین خرید یک پیشرانهٔ چهار سیلندر از تویوتا بدین معنی است که میتوان به مصرف سوخت ادعا شدهٔ ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا کرد درحالیکه صدای جذاب این موتور نیز موجب میشود که بیشتر آنرا تحتفشار قرار دهید. تیپهای پایهٔ C-HR فقط بهصورت دیفرانسیل جلو و صرفاً با یک گیربکس دستی ارائه میشود که این هم به افزایش جذابیت رانندگی آن میافزاید. البته نمونههای CVT و چهارچرخ محرک هم ارائه میشوند اما نسخهٔ هیبریدی فقط بهصورت دیفرانسیل جلو ساخته میشود.
نتیجه
تویوتا این بار واقعاً خودرویی جالب و جذاب ساخته است بنابراین C-HR قطعاً روح تازهای در بخش کراساوورهای کوچک خواهد دمید. سطح تجهیزات استاندارد این خودرو مناسب بوده و بر ایمنی و تکنولوژی نیز در آن تأکید شده است. البته تنها در نسخهٔ پایه سیستم ناوبری وجود ندارد ولی میتوان بهصورت آپشن آنرا سفارش داد. در کل میتوان گفت تویوتا با ساخت و عرضهٔ کراساوور C-HR ریسک کرده و نتیجهٔ این ریسک را هم دیده است.
مشخصات فنی
Toyota C-HR 2017 | ||
پیشرانه | ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر | – |
گیربکس | شش سرعته دستی | اتوماتیک CVT |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۹ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت | ۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۶ لیتر | ۴ لیتر |
وزن | ۱۳۲۰ کیلوگرم | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۳۶/۱.۷۹/۱.۵۶ متر |
منبع: CarMagazine
Madjid
۲۴ آبان ۱۳۹۵.
یک ماشین شهری ایده آل محسوب میشه
Bee
۲۵ آبان ۱۳۹۵دست گیره در عقب خیلی بالا نصب شده،دست بچه میرسه باز کنه!؟
من که میگرن دارم،فک کنم یکم عقی ماشین رو از نزدیک ببینم سر درد بشم
حالا چون قشنگ تر میشه(که به نظرم نشده)شیشه عقب اینقدر باید کوچیک باشه کسی بیرون رو نبینه!؟
یادش بخیر ماشین های دهه 90،شیشه های بلند،اتاق آکواریومی مثل آکورد،لنسر عینکی،……
سجاد123
۲۵ آبان ۱۳۹۵قیمتش به دلار چنده؟ اگه زیر بیستا باشه خوبه سال بعد سفارش میدم از مهر خودرو!
علي
۲۴ آبان ۱۳۹۵طراحی داخل خودرو ی کمی شبیهه bmw شده . طراحی فرمونش به دلم نمیشینه و از همه مهمتر طراحی خارجی ماشینه که خیلی شلوغ و قولمبه سولومبست. اگر باهاش تصادف کنی در ایران صافکاری نقاشی کردنش خیلی سخته. ولی در کل دوست داشتنیه و نسبت به (((بعضی)))محصولات عجیب قریب و زشت تویوتا((نه لکسوس))) انقلابی عمل کرده.
با تچکر
سروش قاضی مطلق
۲۴ آبان ۱۳۹۵دقیییقا زدی تو خال هم شبیح بی ام و هم صافکتریش سخته
اروين
۲۴ آبان ۱۳۹۵چقدر شبیه سیویک جدیدس
امیر
۲۴ آبان ۱۳۹۵طراحی جذابی داره واقعا ولی بنظر بعده یه مدت دلتو میزنه
Mohamad
۲۴ آبان ۱۳۹۵خیلی حال کردم با این
طراحیش از نمای کنار منو یاد کراس آور های لکسوس انداخت
دمت گرم تویوتا
حتم دارم فروش فوق العاده ای خواهد داشت
sina
۲۴ آبان ۱۳۹۵مطمئنم به راحتی از پس جوک و دیگر سابکامپکت های بازار بر میاد
مجید
۲۴ آبان ۱۳۹۵از دو تا چیز این ماشین خیلی خوشم اومد یکی طراحیش مخصوصا طراحی داخلیش که اون نوار آبی رنک روی کنسول و تا عقب ادامه داره و بیشتر از اون این که خیلی شبیه به مدل کانسپت تولید شده اما ای کاش موتور بهتری داشت مثلا یه موتور 150 تا 180 اسبی که دینامیک بهتری داشت امید وارم تویوتا در آینده یه موتور دیزل و یا بنزینی خوب معرفی کنه روی این اتاق
sina
۲۴ آبان ۱۳۹۵طبیعیه مجید جان
یعنوان اولین تجربه ورود به یه سگمنت حتی غولی مث تویوتا هم داره دست به عصا حرکت میکنه
من مطمئنم از سال بعد حتما پیشرانه ها دیزلی و بنزینی حدود 150 اسب هم جز اپشن های موجودش میشن
محمد
۲۴ آبان ۱۳۹۵اگر بیاد ایران رقیب رنو کپچر میشه البته کاربردی تر از کپچره چون که 20 سانت طولش بیشتره و خوب جادارتر
احمد باقری
۲۴ آبان ۱۳۹۵انصافا خیلی قشنگه، اصلا تویوتا، کار درسته.
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۴ آبان ۱۳۹۵خیلی طراحیش شلوغه وتو این سگمنت هم فقط مزدا cx_3 واقعا بهترینه.
حميد
۲۴ آبان ۱۳۹۵به نظر من که عالیه
BMW E9
۲۴ آبان ۱۳۹۵زیبا، جسور و جذابه ولی من از کراس اوور خوشم نمیاد ( به نظرم همون هاچ بکن که یه زره ارتفاعشون رفته بالا ) و بنظرم انتخاب یه هاچ بک یا ماشین چهاردر ( البته با اضافه کردن مبلغی ) بهتره.
كوروش
۲۵ آبان ۱۳۹۵کلا تویوتا با اسب بخار مشکل داره مگه استرالیایی ها یه حرکتی رو ماشین هاش بزنند
صادق
۲ آذر ۱۳۹۵تویوتا هر چیزی طراحی کنه و یا بسازه حتما خوبه و اصلا قابل مقایسه با خودروهای کره و چین نیست. اصالت یک خودرو در گرو کیفیت آن است
F.A
۲۷ اسفند ۱۳۹۵.مدیران محترم ایرتویا، لطفأ CHR را با موتور قوی تر و حداقل 140 اسب بخار وارد کنید تا بتواند جوابگوی وزن 1460 کیلوگرمی آن شود؟! واقعأ موتور ۱۲۰۰ سی سی با قدرت ۱۱۵ اسبی برای CHR خیلی ضعیفه؟! حیف نیست ماشین به این خوبی با این موتور ضعیف.؟!!
Sia
۲۱ فروردین ۱۳۹۶دلیل این علاقه ایرانیا به اسب بخارو درک نمیکنم واقعا یه رانندگی نرمال با ایده ال های ایمنی و امکانات بالا چیزیه که این خودرو به ادم میده صمن اینکه این خودرو برای اروپاییا طراحی شده که ایمنی براشون مهمتره تا ایرانییایی که هنوز میرن صدا اگزوزه ماشینو را میندازن که مثلا ماشینشون برو تر جلوه کنه.اگه فکرمون و از کورس گذاشتنو این بچه بازیا دور کنیم این ماشین معرکس??