تویوتا CH-R R-Tuned، نخستین مرتبه در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ رونمایی شد. در رنگآمیزی بدنه آن از رنگهای متفاوتی استفاده شده و بسیاری از قطعات الکترونیکی از روی خودرو برداشته شده است.
آقای «دن گاردنر»، یکی از اعضای گروه DG-Spec که وظیفه ایجاد تغییرات در تویوتا CH-R را برعهده داشتهاند، درباره گروه خود این چنین توضیح میدهد: گروه ما قادر به انجام پروژههایی است که دیگران نمیتوانند آنها را انجام دهند. ما خودروهای دست دوم را میگیریم بهترین نقاط قوت آنها را شناسایی کرده و سپس به تقویت آنها میپردازیم.
تویوتا CH-R دارای شاسی پایدار سیستم، فرمان متعادل، پدال ترمز و غربیلک فرمان دقیق است که که در نوربرگ رینگ توسعه یافته است.
بهتر است بدانید که در حدود ۱۰ هزار ساعت زمان برای تقویت خودروی تویوتا CH-R R-Tuned صرف شده است. آقای گاردنر و تیمش در مرحله اول به این نکته پی بردند که نمیتوانند با پیشرانه دو لیتری تویوتا و گیربکس ضریب متغیر پیوسته آن کنار بیایند. بنابراین آنها را با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ساخت تویوتا، به همراه یک گیربکس دستی پنج سرعته از سری E تویوتا جایگزین نمودند.
با وجود آنکه پیشرانه و گیربکس جدید به سمت عقب و پایین متمایل شدهاند، این خودرو هنوز یک اتومبیل دفرانسیل جلو، همانند نمونههای استاندارد آن محسوب میشود. تیم بازسازی شش نوع مختلف از توربوشارژر را مورد بررسی قرار داد و سرانجام یک مورد از برند گرت را که قادر به تولید فشار 23psi است، انتخاب نمود. یک هواکش چهار اینچی نیز وظیفه تغذیه آن را بر عهده گرفته است.
حداکثر توان خروجی پیشرانه جدید معادل ۶۰۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن برابر ۷۴۶ نیوتن متر اعلام شده است. تیم DG-spec بسیاری از اجزای داخلی پیشرانه و گیربکس را با انواع فورج کاری شده و مرغوبتر، جایگزین نمودهاند. سامانه کنترل حرکت مسابقهای جدید هم طوری طراحی شده که بشود سیستم تعلیق را به ۳ روش متفاوت تنظیم کرد.
وزن R-Tuned برابر ۱۳۶۱ کیلوگرم است که در قیاس با نسخه استاندارد در حدود ۱۵۴واحد سبکتر شده است.
در این مسیر، تیم آقای گاردنر با مشکلات پیش بینی نشده زیادی در رابطه با افزایش ارتفاع کف خودرو، تنظیم ارتفاع جعبه پدالها، تغییرات در سامانه اگزوز و تغییرات فشار هوای وارد بر سپر عقب روبرو شدند . همچنین بال بزرگ نصب شده بر روی درب عقب خودرو چندان متعادل نبود و به این منظور، اعضای تیم مجبور به اعمال تغییراتی در بال و همچنین درب عقب به جهت استحکام بخشی و تثبیت بیشتر این بخش شدند. ضمنا یک اسپلیتر فیبر کربنی نصب شده در قسمت جلو، نقش مکمل بال بزرگ عقب را برعهده داشته و طبق ادعای آقای گاردنر قادر است تا در سرعت ۱۹۲ کیلومتربرساعت، داونفورسی معادل ۱۳۶ کیلوگرم ایجاد نماید. این نیرو برای سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت تا ۱۸۱ کیلوگرم قابل افزایش است.
اگر انتظار عملکردی شبیه به نیسان جوک نیسمو RS با قدرت ۲۱۵ اسب بخار از این خودرو وجود داشت احتیاجی به این همه دردسر کشیدن نبود اما گویا یک نفر در شرکت تویوتا انتظار پرفورمنس نیسان جی تی آر را از این CH-R داشته است.
زمانی که وارد کابین خودرو میشوید با محیط کاملا متفاوت از گذشته روبرو خواهید شد. خبری از تجهیزات رفاهی برقی نیست و تنها دو صندلی بزرگ اسپرت مشکی در ردیف جلو کار گذاشته شده است. همه چیز بوی رقابت و خشونت مردانه میدهد. پدال های بزرگ نقرهای رنگ به همراه اهرم تعویض دنده ساده و اسپرت، این حس را تکمیل خواهد کرد.
با تغییر تنظیمات توربوشارژر و محدود نمودن فشار دمش آن در 8psi، پیشرانه تویوتا R-Tuned در ۳۵۸ اسب بخار و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور محدود شده است. در تجربه رانندگی بسیار کوتاهی که با این خودرو داشتیم، متوجه پایداری بسیار بالای خودرو در عبور سریع از پیچها و همچنین قدرت ترمزگیری فوقالعاده آن شدیم. عملکرد سیستم فرمان نیز بسیار تیز و دقیق است. پیشرانه هم از وضعیت مشابه برخوردار بوده و کاملا با قدرت، پاسخگو و قابل پیشبینی عمل مینماید.
منبع: caranddriver
رضا
۳ فروردین ۱۳۹۷ایول تویوتا… پررفروش ترین و قابل اطمینان ترین برند دنیا عالی شده
ahmad
۳ فروردین ۱۳۹۷با اینکه تویوتا ماشینهای خوب و با کیفیتی تولید میکنه ولی قیافش تو ذوق میزنه .