تویوتا بالاخره FCV را در جشنواره Aspen Ideas کلرادو پردهبرداری کرد.
این خودرو که به “اتومبیل آینده” معروف است دارای پیل هیدروژنی و ظاهری کاملاً آئرودینامیکی بوده که ممکن است خیلی دیر جا بیفتند. البته باید از ماشینهای آینده چنین ظاهری هم انتظار داشت. چراغهای جلو بلند و باریک است که به نظر میرسد هدف تویوتا به رخ کشیدن تکنولوژی LED بوده. چراغهای روشنایی در روز بهصورت عمودی در سپر جلو قرارگرفتهاند که با دریچهها و ورودیهای هوای بزرگ بسیار زیبا به نظر میرسند. رینگهای آلومینیومی این خودرو میتوانستند کمی بزرگتر باشند اما آسایش سرنشینان در اولویت است. شیب سقف هم بسیار تند است. با رفتن به عقب خودرو اول از همه چراغهای پژمرده و یک نوار قرمز بیهدف که چراغ سوم ترمز است خودنمایی میکنند. با نگاه دقیقتر، یک مثلث قرمز به چشم میآید که احتمالاً بهعنوان مه شکن عمل میکند.
همانطور که گفته شد ظاهر این خودرو ممکن است برای بعضیها خوشآیند به نظر نرسد اما تویوتا میگوید این خودرو یک گام مهم روبهجلو برای آلودگی صفر در خودروها است. تویوتا از سال ۱۹۹۶ فناوری پیل سوختی را در اختیار داشته و هماکنون مهمترین خودروی پاک آن پریوس هیبریدی میباشد.
تویوتا شتاب صفر تا صد کیلومتر این ماشین سبز را حدود ۱۰ ثانیه اعلام کرده. همچنین این خودرو میتواند حداکثر ۴۸۲ کیلومتر مسافت طی کند که در کمتر از ۵ دقیقه دوباره شارژ می شود.
تویوتا FCV برای فروش در ژاپن، ماه آوریل عرضه میشود و هماکنون این خودرو برچسب قیمت ۶۹۱۱۱ دلاری دارد. سرانجام این خودرو در تابستان ۲۰۱۵ وارد اروپا و آمریکای شمالی خواهد شد و در آنجا بفروش خواهد رسید.
تویوتا با استفاده از سوخت هیدروژنی در خودروهایش برای کاهش آلودگی، ریسک بزرگی کرده چراکه زیرساختهای لازم برای تأمین این سوختها هنوز محیا نیست. در این میان خودروسازانی مانند تسلا هم هستند که تنها استفاده از باتریهای برقی را در دستور کار خود قرار دادهاند.
Ghost
۹ تیر ۱۳۹۳تویوتا تو طراحی دیگه زده به سیم آخر ! ولی عقبش با وجود زشتیش باحاله !
مک میسل
۱۰ تیر ۱۳۹۳عقبش دیگه واقعا زشته!انگار خودشو خیس کرده!!!!!!!
اریون
۱۱ تیر ۱۳۹۳حالا اگه کیا هیوندا اینو طراحی کرده بودند .اله بود وله بود اصالت نداشتو کپی بودو خسته کننده بودو از این حرفا کوچه بازاری
Japan & Germany
۱۰ تیر ۱۳۹۳همونطور که تو مطلب گفته شده بود ، استفاده از این نوع چراغ ها برای بالا بردن میزان آیرودینامیک بودنشه
یه پسل باهوش
۱۰ تیر ۱۳۹۳دیگه واقعا مطمئن شدم که طراحان تویوتا پیرو سبک سئورئال هستن
mohsen
۹ تیر ۱۳۹۳عقبش افتضاحه اما استایلش در کل خوبه و قسمت جلوش یه طرح رو به آیندس واسه تویوتا اما قسمت عقبش یه فلش بک 30 یا 40 و حتی 50 ساله به عقبه!واقعا مسخرس!
mory
۹ تیر ۱۳۹۳چ برادر خوشتیپی داره
احمد
۹ تیر ۱۳۹۳اینده از ان این خودرو هاست به خصوص در اروپا
همین الان هم اروپا پر است از ماشین های کوچولو مثل اسمارت که واقعا زیاد شدند دیگه حجم موتور بالا اصلا اونجا خریدار نداره :(
اگه دقت کنید بیشتر خودرو ساز ها دارن به همین سمت میرن از اونجایی هم که تویوتا تو بازاریابی و دست گرفتن بازار ید طولا داره بیشتر داره به این سمت میره
امین
۱۰ تیر ۱۳۹۳تویوتا واسه هر شخص و خانواده ای یه کلاس خودرو داره.
توی کلاس سری ماشین های جمع و جور سه مدل ماشین داره. ایگو ، پریوس ، یاریس. ماشاالله تویوتا.
نیما ناصری
۹ تیر ۱۳۹۳منکر کارهای خوبی که تویوتا در صنعت خودروسازی انجام داده نیستم اما به نظرم هنوز مفهوم اصلی خودرو را مانند شرکت هایی مثل بنز بی ام دبلیو و حتی شاید رنو و پژو، درک نکرده اند.
البته این چیزی که مد نظر من هست در مورد کره هم صدق می کند
احمد
۱۰ تیر ۱۳۹۳با تمام احترامی که واسه نظر شما قائلم ولی یکی از بی معنی ترین و سطحی ترین نظراتی بود که تا حالا در سایت های خودروسازی خوندم البته من خودم تو برخی موارد منتقد تویوتا هستم ولی از کنار این غول خودرو سازی دنیا نمیشه به همین راحتی گذشت
اتقاقا تویوتا یکی از شرکت هایی بود که که مفهوم تازه ای به کیفیت و دوام و اعتماد داد و خیلی چیز های دیگه
در مورد هیوندای هم باید بگم ، هیوندای با اینکه قدمت و بقیه رو نداره ولی به سرعت داره پیشرفت میکنه و این پیشرفت هر سال داره محسوس تر و با کیفیت تر میشه
بنز و بی ام و هم که بحثشون جداست اون ها طلایه دار این صنعت هستند
نیما ناصری
۱۰ تیر ۱۳۹۳بحث من در مورد قدرت فنی، کیفیت و دوام ماشین های تولیدی تویوتا نیست؛ بلکه در مورد اصل روح خودرو سازی است.
برای مثال روحی که در وجود خودروهایی حتی در سطح رنو و پژو میبینم در خودروهای ژاپنی هرگز نمی بینم.
البته تویوتا سعی کرده این نقص رو در سری لکسس جبران کنه.
علیرضا---------ژاپن------------
۱۰ تیر ۱۳۹۳این روح شما چجوری می بینید؟
میشه راهنمایی کنید؟
روح انسان هم می بینید؟
نیما ناصری
۱۰ تیر ۱۳۹۳منظور از روح آن تفکری است که خودرو را می سازد. منظور اصالت طرح هست. منظور آن است که وقتی مارک روی ماشین های تولیدی را برداری باز هم بتوانی تشخیص دهی این ماشین مال کدام شرکت هست. منظور هماهنگی تمام اجزا با یکدیگر هست. منظور آن است که وقتی در ماشین می نشینی بفهمی که خودروساز تنها فکر ساختن یک خودروی بی عیب و نقص را نداشته بلکه توجه اصلی آن ابتدا به لذتی بوده که سرنشینان باید هنگام حضور در آن درک کنند. احساس آن که خودروساز بیش از آنکه به ساخت خودروی بی عیب و نقص خود اهمیت دهد، توجه اصلیش روی سرنشینان آن خودرو باشد
امین
۱۰ تیر ۱۳۹۳اقا نیما شما اشتباه میکنید که میگید تویوتا هنوز روح خودروسازی رو درک نکرده.
یعنی میگید تویوتا کرولا ، کمری ، اف جی کروز ، لندکروز ، راوفور روح ندارن؟؟!!!
من خودم همیشه مخالف طراحی های فضایی و خسته کننده جدید هستم و اعتقاد دارم که ماشین باید ماشین باشه یعنی مکانیکی باشه. البته منظورم ماشین های قدیمی نیست. همین ماشین هایی مثل کمری و سوناتا روح خودرو رو درون خودشون دارن.
تویوتا یکی از با حس و روح ترین خودروسازای جهانه. من حس و روحی رو که توی ماشین های تویوتا میبینم توی هیچ خودروساز دیگه ای نمیبینم.
PEUGEOT
۱۰ تیر ۱۳۹۳دوستان من این جمله رو متوجه نشدم اگه کسی متوجه شده به منم بگه:
( همچنین این خودرو میتواند حداکثر 482 کیلومتر مسافت طی کند که در کمتر از 5 دقیقه دوباره تکمیل میشود.)
hamid3x
۱۰ تیر ۱۳۹۳احتملاٌ زمان شارژ باتری هاش توسط پیل های سوختی هست
تکنولوژی پیل سوختی که با هیدروژن کار میکنه و خروجی این پیل تنها آب هستش خیلی پیشرفتست اما از نظر ایمنی هم پیل های سوختی حساس اند و از طرفی هم تامین هیدروژن به عنوان سوخت واس این خودروها کار ساده ای نیست
PEUGEOT
۱۰ تیر ۱۳۹۳ممنونم حمید جان عالی بود
ٍerfan
۱۰ تیر ۱۳۹۳فک کنم یعنی دوباره برمیگرده انرژی مصرفیش
بعد یک موردی
اینکه نوشتن از پیشرانه هیدروژنی بهتره میبره یعنی رسین به اون حدی که هیدروژن بسوزونن تو ماشیناشون؟؟؟
PEUGEOT
۱۰ تیر ۱۳۹۳ممنونم
Ehsan
۱۰ تیر ۱۳۹۳جلوش به نظرم ترکیبی از ایگو و کمری شده ولی عقبش خیلی بد شده ، کاش اون چراغ های عقب رو کوچیکتر میکردند و متصل به خط بالاش
احمدرضا بی ام و
۱۰ تیر ۱۳۹۳چند نسل قبلی بی ام و سری 7 یه دونه هیدروژنی داشت همچنین بی ام و دوباره میخواهد ماشین هیدروژنی بسازه
فرید
۱۰ تیر ۱۳۹۳خسته نباشه
امین اریامن
۱۰ تیر ۱۳۹۳احتمالا منظورش زمان شارژ دوبارش هست، هرچند 5 دقیقه…
نمیدونم.
پشتش زشته اما در کل ظاهرش از خیلی از خودروهای اینده ک قبلا دیده بودیم بهتره.
PEUGEOT
۱۰ تیر ۱۳۹۳ممنونم
PEUGEOT
۱۰ تیر ۱۳۹۳بازم طراحیش نسبت به ماشینای دیگه ژاپنی خوبه آدم نباید ناشکری کنه
PEUGEOT
۱۰ تیر ۱۳۹۳البته منظورم نسبت به ماشینای دیگه تویوتا بود
ولی به نظر میاد از تکنولوژی بالایی برخوردار باشه
hamid3x
۱۰ تیر ۱۳۹۳تو این لینک اطلاعات کافی در مورد پیل های سوختی هستش
http://www.suna.org.ir/fa/hydrogen/fuelcell
امید
۱۰ تیر ۱۳۹۳باید از یه جایی شروع بشه و این کارو تویوتا انجام داد واقعا درود بر این ریسک پذیری
امین
۱۰ تیر ۱۳۹۳دمه تویوتا گرم. اولین خودروسازی هست که رسما ماشینی تولید کرده که با هیدروژن کار می کنه. جدا تویوتا گام بلندی رو برداشته. با سوختن هیدروژن و اکسیژن مخلوط شده فکر کنم دیگه از لوله اگزوز بخار اب خارج بشه. :)
ضمنا طراحی باحالی هم داره جلوش که خوبه ولی عقبش جالب نیست. میتونست بهتر باشه.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۰ تیر ۱۳۹۳درود .
یک مدل از هوندا هم بود که با هیدروژن کار میکنه !!!!!
یک بار تاپ گیر دیدم . رنگش زرشکی بود .
در هر حال از طراحیش که بگذریم ، واقعا تکنولوژیه خوبی داره .
امین
۱۰ تیر ۱۳۹۳ولی فکر نکنم به تولید انبوه رسیده باشه ؟؟!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۰ تیر ۱۳۹۳درود .
چرا . تو امریکا موجوده . مدلشو شب بهت میگم .
بهزاد
۱۰ تیر ۱۳۹۳کلاریتی
داوود
۱۰ تیر ۱۳۹۳اوه اوه اوه
جلوش خیلی خوبه
احتمالش وجود داره چون خط تولیدش توانایی ساخت تیراژ بالا رو نداره، عقبشو اینجوری طراحی کرده باشه که کمتر طرفش برن. احتماله دیگه :)))) هیچ بعیدم نیست، چون میدادن سایپا بهتر طراحی میکرد
hamid3x
۱۰ تیر ۱۳۹۳یکی زنگ بزنه تویوتا بگه اگه اون چراغای مثلثی عقب ماشینو حذف کنه طراحیش خیلی خیلی بهتر میشه ها
آخه خیلی […] شده
البته باید ژاپنی بلد باشید تا سامورایی ها جوابتون بدند
فرید
۱۰ تیر ۱۳۹۳ایرودینامیک+سدان+موتور هیدروژنی+طراحی تویوتا+اینده نگری میشه این
Japan & Germany
۱۰ تیر ۱۳۹۳به دلیل اینکه تمرکز بر روی آیرو دینامیک بودنشه ، قیافش چندان جذوب نیست همونطور که توی مطلب بهش اشاره شد ، مشکل ماشین های کم مصرف همینه ، بخاطر اینکه قیافه رو باید فدای آیرودینامیکی کنند
( بزودی از اینجانب : تجربه 6 سال رانندگی با تویوتا پرادو )
حامد
۱۰ تیر ۱۳۹۳زیبا و بی نظیره عالیه عالی
سبز بودنش هم که حرفی برای گفتن نمی ذاره
من عاشق این سبک طراحی ام.
با کمال احترام برای طراحی های کلاسیک اما جسارت در طراحی بسیار لازمه.
زیگما
۱۰ تیر ۱۳۹۳یه آدمی که بره خودروی هیدروژنی بخره اونقدر کم عقل هست که با این طراحی هم کنار میاد….. :D
نا خودآگاه یاد EV1 افتادم…. اصلا شبیه به هم نیستن و فقط یادم به اون خدا بیامرز افتاد….
حامد
۱۰ تیر ۱۳۹۳اگر کم عقلیه جناب زیگما که من ترجیح می دهم کم عقل باشم اما برای انتخاب هایم ارزش قایل باشم و به صرف اینکه دیگران چیزی را احمقانه می دانند تصمیمم را عوض نکنم. (همه ی نو آوری ها و اختراعات در نظر مردم در ابتدا کم غقلی خوانده می شود دوست من اما جسارت انسان هاست که پیشرفت را می آفریند و نه تکرار آنچه که موجود است. با تشکر
زیگما
۱۰ تیر ۱۳۹۳این حرفو از اون جهت زدم که خریداران خودرویی مثل پریوس آی کیوشون نسبت به بقیه افراد جامعه یکمی کمتره! بهتون بر نخوره چون آمار اینو میگه.
حامد
۱۰ تیر ۱۳۹۳حرفتون با کمال احترام خیلی غیر منطقی است. چرا که افراد فرهیخته اغلب برای جهان اطراف خود ارزش قایل اند و طبیعی است که انتخابشان یک خودروی سبز باشه. (ااتفاقا به نظر من ناآگاهی اغلب جامعه باعث تنفرشون از خودروهای سبز می شود و نه میزان هوششان!!!) به علاوه زیبایی هم سلیقه است و من خیلی این طراحی را دوست دارم. در ضمن بهتره برای این حرف غیر منطقی تان مدرکی هم ارایه کنید. با تشکر
زیگما
۱۰ تیر ۱۳۹۳من نگفتم ای کیو خریداران خودرو های سبز کمه!
بلکه گفتم آی کیو خریداران پریوس کمه
دلیلش هم سادس
یه نیگا بش بندازین میفهمین
برای بار دوم دارم میگم این حرف من نیست، آمار اینو نشون داده.
کیان
۱۰ تیر ۱۳۹۳طراحیش مثل ماشینهایی که یه نفر شخصا تو گاراژش با استفاده از ابزارهای خونگی درست کرده باشه…
محمد
۱۰ تیر ۱۳۹۳جلوش که حرف نداره… ولی عقبش یه جوریه، نمی دونم چرا چراغاش اینقدر بزرگن!! خیلی تو چش می زنه…
Alpha
۱۰ تیر ۱۳۹۳طراحیش تناسب نداره ! یعنی یکی جلوی ماشین رو ببینه بعد پشتش رو ببینه تعجب میکنه !
صادق
۱۰ تیر ۱۳۹۳زمینه سازی برای ماشینایی با سوخت هیدروژن از برق سختره، ولی به نظرم اگه این تکنولوژی همه گیر میشد، میتونست از برق بهتر ظاهر بشه، ولی از طرفی هم برق یه خوبی هایی داره ولی هیدروژن هم قدرتش و هم زمان سوخت گیریش بهتره
بهزاد
۱۰ تیر ۱۳۹۳یک انتقاد کوچک:
معمولا خودروسازان در این چند ساله برای ارائه یک خودرو که قابلیتهای جدیدی رو ارائه میده و به نوعی یک محک جدی برای ایجاد بازاری برای آینده ی اون تکنولوژی هست تمامی ظرافت ها اعم از طراحی بیرونی و درونی رو با وسواس تمام به مرحله ی اجرا گذاشته اند و مهمترین دلیل هم دید کلی برای القاء اون طرح در بیننده(مصرف کننده) تا دریچه ای باشه برای آینده.
مثلا با دیدن خودروهای i8 و i3 و نیسان لیف و تسلا و… میتونیم کم و بیش خودمون رو چند سال جلوتر فرض کنیم و یک دید کلی به ما القاء میشه.
اما متاسفانه با وجود محاسن این خودرو و قابلیت هایی که موج جدیدی رو در این صنعت ایجاد خواهد کرد طراحی این خودرو به کل از منظر آینده نگری فاصله گرفته و میتونست هماهنگی بهتری رو ارائه بده و فکر نکنم گلگیر و چراغ عقبش تاثیری در آیرودینامیک داشته باشه که به این شکل دراومده!
به نظرم بهترین راه حل استفاده از انجین و قوای محرکه هیدروژنی در چند مدل در حال ساخت میتونست باشه مثل پریوس و کرولا و یاریس و…
مجتبی(ساروی )
۱۰ تیر ۱۳۹۳لااله الااله از اگزوزش اب میده بیرون؟ .اگه اسب بخارش و شتابش رو بتونن مثله ماشینای بین بنزینی بالا ببرن و ایسنگاههای سوختی رو هم به اندازه بنزین برسونن دیگه هیچ الودگی محسوسی در دنیا نخواهیم داشت فکر کنید خانم ابتکار گفنه از هر 3مرگ یکیش به علت الودگی هواست
Ehsan
۱۱ تیر ۱۳۹۳خودروهای پیل سوختی هم نوعی خودروی برقی می باشد و پیل سوختی هم نوعی باطری قابل شارژ می باشد که تفاوت آن با باطری های معمولی در این نکته می باشد که بر خلاف یک باطری معمولی که شارژ مجدد آن بوسیله اعمال جریان الکتریسیته به باطری انجام می پذیرد در پیل سوختی شارژ مجدد بوسیله تعویض الکترودهای باطری که در واقع ماده فعال یک باطری می باشد با الکترود های جدید صورت می پذیرد. در یک پیل سوختی هیدروژنی اکسیژن و هیدروژن دو قطب یا دو الکترود باطری را تشکیل می دهند که اکسیژن از هوا و هیدروژن از یک مخزن تامین میشوند. با واکنش هیدروژن و اکسیژن در باطری جریان الکتریسیته و بخار آب تشکیل می شوند. شارژ مجدد این باطری بوسیله پر کردن مخزن هیدروژن انجام می پذیرد. مزیت پیل سوختی نسبت به باطری های معمولی در دو نکته می باشد: 1-شارژ مجدد باطری های معمولی چندین ساعت طول می کشد در صورتی که شارژ یک پیل سوختی بیش از چند دقیقه به طول نمی انجامد 2-ظرفیت ذخیره سازی انرزی در یک پیل سوختی بسیار بیشتر از باطری های معمول می باشد و از اینرو مسافت قابل پیمایش با خودرو های برقی پیل سوختی بسیار بیشتر از خودرو های برقی متداول می باشد.
نخستین خودرو پیل سوختی اخیرا بوسیله شرکت هیوندای با خودروی IX35 یا همان توسان به بازار عرضه شده است که دارای توان 134 اسب بخار بوده و با هر با شارژ قادر به پیمایش مسافت 600 کیلومتر می باشد.
http://www.hyundai.co.uk/about-us/environment/hydrogen-fuel-cell