برادران دوقلوی GT86 و BRZ کوپههای کوچک دیفرانسیل عقبی هستند که توسط همکاری مشترک دو شرکت ژاپنی تویوتا و سوبارو ساختهشدهاند. این دو خودرو در سال ۲۰۱۲ به بازار آمدند درحالیکه تویوتا آن را در ایالاتمتحده توسط برند سایون خود و بانام FR-S بفروش میرساند. هردوی این سازندگان ژاپنی امسال اقدام به فیس لیفت GT86 و BRZ کردهاند؛ اما تویوتا که قصد منحل کردن برند سایون خود را دارد اعلام کرده است که از این به بعد GT86 در همهٔ بازارها (ازجمله ایالاتمتحده) با برند تویوتا و همان نام GT86 عرضه خواهد شد.
هر دو کوپهٔ GT86 و BRZ در نمونههای فیس لیفت شدهٔ خود همچنان همانند گذشته در همهٔ موارد همچون پلت فرم، انتقال قدرت و پیشرانه مشترک هستند و فقط تا حدودی در جزئیات طراحی و سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. همیشه این سؤال وجود داشته است که آیا این دو خودرو در تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان با یکدیگر تفاوتی دارند یا نه؟ در جواب این سؤال میتوان گفت اگر هم تفاوتی در این زمینه وجود داشته باشد احتمالاً خیلی جزئی بوده و برای اکثر رانندگان قابلتشخیص نخواهد بود.
حال در اینجا قصد داریم نمونههای ۲۰۱۷ این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. آنطور که از تصاویر پیداست، سوبارو BRZ 2017 همچنان چهرهای بالغتر از تویوتا GT86 2017 دارد؛ اما غیرازاین مورد، این دو کوپهٔ اسپرت در برخی از جزئیات طراحی همچون لامپهای درون چراغهای جلو، ورودیهای هوای درون سپر جلو و اسپویلر آلومینیومی عقب (که فقط در BRZ وجود دارد) باهم تفاوت دارند.
این داستان در داخل کابین هر دو خودرو نیز وجود دارد. درجایی که کلیت داشبورد یکسان است اما فقط تفاوتهایی در تریم، تجهیزات استاندارد و سفارشی، رنگها، سیستم ارتباطی-سرگرمی و گرافیک صفحه آمپر وجود دارد. تفاوت مهمی که در اینجا به چشم میخورد، عدم وجود صفحهنمایش رنگی در GT86 است درحالیکه BRZ در تیپ لیمتید خود مجهز به نمایشگر ۴.۲ اینچی است که در وسط کنسول نصبشده است.
هر دو خودرو در این فیس لیفت تغییرات فنی مختصری را تجربه کردهاند بهطوریکه ۵ اسب بخار به قدرت و ۷ نیوتن متر به گشتاور هردوی آنها اضافهشده است. بدین ترتیب مدلهایی که مجهز به گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی هستند، ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور دارند درحالیکه نمونههای اتوماتیک همچنان همانند گذشته قدرتی معادل ۲۰۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۰۴ نیوتن متر دارند.
با توجه به موارد بیانشده، نظر شما در مورد سوبارو BRZ و تویوتا GT86 چیست؟ بااینکه این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگرند اما با توجه به همان تفاوتهای جزئی، شما کدامیک از این دو کوپهٔ اسپرت دیفرانسیل عقب را بیشتر میپسندید؟
[polldaddy poll=”۹۴۳۳۹۸۵″]
Pooya_SK
۱۲ خرداد ۱۳۹۵از نظر فنی و عملکردی تا 99.99% به هم شبیهن ولی از نظر طراحی بیرونی چهره ی پخته تر و ساده ی سوبارو BRZ رو بیشتر از تویوتا GT86 دوست دارم و در طراحی داخلی هم بازم 99.99٪ به هم شبیهن ولی صفحه ی رنگی رو بیشتر دوست دارم.
سامان اذری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵کلا ذات برند سوبارو از تویوتا اسپورتره
alireza.GT86
۵ تیر ۱۳۹۵دقیقا برعکس دوست عزیز من قصد توهین ندارم واقعا ولی بهتره یکم درباره ی کامنتتون تحقیق کنید
محمدرضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۵نمی دونم چرا ولی من کلا با سوبارو بیش تر حال می کنم. با این که خیلی شبیه هستن ولی اگر ده بار هم بتونم انتخاب کنم،سوبارو رو برمیدارم
حبیب
۱۲ خرداد ۱۳۹۵مثل مقایسه پراید 131با132
alireza.GT86
۵ تیر ۱۳۹۵سوبارو ۱۳۱ و gt86 پراید ۱۳۲ ولی قطعا ۱۳۲ بهتر از ۱۳۱
احمد باقری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵هر دو باحالن، ولی از صفحه نمایش رنگی هم نمیشه گذشت.
Musa
۱۴ بهمن ۱۳۹۵تویوتا خیلی معتبر تره والان تو ایران در دسترس تره واقعا جی تی نسبت به قیمتش حرف نداره و بنظرم از سوبارو بهتره ولی این یه نظر شخصیه?
Musa
۱۴ بهمن ۱۳۹۵تویوتا خیلی معتبر تره والان تو ایران در دسترس تره واقعا جی تی نسبت به قیمتش حرف نداره و بنظرم از سوبارو بهتره ولی این یه نظر شخصیه?Z
داج توماهاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۵چه مقایسه جالبیه.هردو خودروساز مطرح ژاپنی هستن
ASTON
۱۲ خرداد ۱۳۹۵دل میگه BRZ
Monster_alm
۱۲ خرداد ۱۳۹۵برعکس طراحی خارجی تویوتا و سوبارو که واقعا چشم نوازه طراحی داخلیشون همیشه تو ذوق زده کاش کابین لوکسی داشت.
ارسان
۱۲ خرداد ۱۳۹۵واقعا سخته انتخاب. ولی من سوبارو BRZ میپسندم.
احساس میکنم اسپرتسازتره.
مخصوصا ایمپرزا که میسازه عالی هستش.
مهدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۵GT86 مدل 2013 که من دارم نمایشگر داره با بال بلند و تریم دو رنگ نمیدونم چجوری مدل 2017 نداره اینارو
حسین
۱۲ خرداد ۱۳۹۵بال بلند و … استاندارد یا بقولی فابریک نیس!
وگرنه نمونه های توربو یا ادیشن تیاردی هم هس!
سهیل
۱۲ خرداد ۱۳۹۵سوبارو از نظر ظاهری جذاب تره و سطح امکانات بیشتری داره من تو یه جا خوندم که سوبارو از سیستم 4چرخ متحرک استفاده کرده آیا این حقیقت داره؟روکش کالیپرهای ترمز هم برمبو هستش که قشنگ تره و طرح رینگ ها کلا جفتشون خوبن اما حیف هیچ کدوم دارد ایران نمیشن که بتونیم بخریم
alireza.GT86
۵ تیر ۱۳۹۵نه دوست عزیز فقط موتور این ماشین ساخت سوبارو هستش و سیستم انتقال قدرت و طراحی کار تویوتا هستش و طبق قرارداشون سواره اجازه این کار رو نداره و اصلا بلد هم نیست ??
حسین
۱۲ خرداد ۱۳۹۵سوبارو فقط سپر جلو تویوتا رو کم داره، بقیش قشنگتره!
رامتین
۱۲ خرداد ۱۳۹۵در کل تویوتا انتخاب بهتری است. اصولا سوبارو در خواب هم نمیتونه به شرکت تویوتا برسه (منظورم صرفا این دو خودرو نیست، گرچه هر دو هیچ فرقی با هم ندارند). ضمنا رییس جمهور ژاپن گفته از 7 برند خودرو که در ژاپن وجود داره باید تبدیل بشه به 3 برند و این یعنی اینکه خیلی از شرکتهای کوچیکتر باید ادغام بشند. تویوتا را بگذارید کنار و مابقی برای دو تای دیگه باید یجوری با هم ادغام بشند….
alireza.GT86
۵ تیر ۱۳۹۵میتسوبیشی و تویوتا قطعا هستند، اگه قراره سه تا بشن قطعا سوبارو نابوده!
سیاوش
۱۲ خرداد ۱۳۹۵دوستان اگر کسی اطلاعاتی در این زمینه دار ه خوشحال میشم توضیح بده .هرچه قدر فکر می کنم نمی تونم هضم کنم که این همه شباهت (طارحی بدنه وموتور و گیربکس کلاس و پلتفرم وحتی کلاس خودرو) در دو خودرو ساز ژاپنی کاملا تصادفی و اتفاقی رخ داده باشه آیا به نظرتون این پروزه یک پروژه مشترک بین این خودرو ساز برای کاهش هزینه ها نبوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد رضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵سوبارو توان مونتاژ انبوه این ماشین رو نداشت به همین خاطر از تویوتا کمک گرفت و پروژه مشترک شد(تویوتا به ازای هر3 تا 86 یکی سوبارو مونتاژ میکنه )
alireza.GT86
۵ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز خواهشا درباره نظری که میدی یکم تحقیق کن، این پروژه از همون اول مشترک بوده که درصد زیادیش مال تویوتا هست
Archi KHAN
۱۲ خرداد ۱۳۹۵brz را نمیدونم اما پشت gt86 نشستم حسِ فوق الهاده ای داشت …
از نظر طراحی من فکر میکنم بخاطر بودن gt86 توی ایران بیشتر باهاش ارتباط برقرار کردیم …
moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۵GT86 رو ترجیح می دم
فرامرز
۱۷ خرداد ۱۳۹۵جفتشون تو یه کارخونه تولید میشن همین اونم تو کارخونه سوبارو که زیر مجموعه فوجی هست
امیر
۳ تیر ۱۳۹۵سلام بعد خودروی سایون چیه دقیقا مثل همینه
alireza.GT86
۵ تیر ۱۳۹۵سلام دوستان کامنت هارو خوندم و لازم دونستم که این رو بگم. دوستان در اصل این ماشینی که میبینید محصول تویوتا هستش ولی تویوتا به دلایل هزینه ها موتور نمیخواسته بسازه به خاطر همین از موتور های چهار سیلندر تخت توربوی سوبارو امپرزا کمک گرفته ولی به دلایل فنی ترجیح داده توربوشارژر رو حذف کنه.شما به احتمال خیلی زیاد منو نمیشناسید ولی من طراح خودرو هستم و وارد کننده هم هستم ، و حتی مدتی مهندس فنی شرکت میتسوبیشی بودم که ژاپنیه، ببینید دوستان اول درباره مدل های قدیمی این خودرو ها باید بگم که توبوتا gt86 همیشه از سوبارو ظاهر اسپرت تری داشته ولی قبول دارم ظاهر سوبارو جذاب تر بوده،در مدل ۲۰۱۷ تویوتا سعی کرده بیشتر شکل آیرودینامیکی و اسپرت گونه به این ماشین بده ولی سوبارو فقط یکم ظاهر ماشین رو بهتر کرده که البته فقط چراغ هاش بهترن،.
در کل باید بگم که تمام سیستم انقال قدرت و تجهیزات و میشه گفت تقریبا تمام شکل ظاهری این ماشین کار تویوتا هستش و این موضوع هم هست که خیلی ها درباره اش نمیدونند، کسانی که دارن سوباروی BRZرومیسازندمهندس های تویوتا هستند در واقع تویوتا همزمان دوبار این ماشین رو فیس لیفت کرده. امیدوارم این کامنت صد البته طولانیم مفید بوده باشه. باتشکر از سایت پدال
Milad
۲۱ مهر ۱۳۹۶واقعا درسته
حالا به نظرتون تو ایران gt86ارزش خرید رو داره؟
پارسا قاسم زاده
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ببخشید طراحی خودرو مال تویوتاعه فک میکنم درسته چون زبان طراحیش عین تویوتاعه و فقط تو بحث پیشرانه از سوبارو کمک گرفته
پرهام
۲۱ آذر ۱۳۹۵فرقی نمیکنه ولی غرش موتور تخت با آرم سوبارو جذابتره چون امضای سوباروست ولی طراحی این ماشین کاملا مشخصه کار تویوتاس و در کل این ماشین فوق الاده خوبه چون قابلیت تیونینگ فوق الاده ای داره و من واقعا دوستش دارم چون به معنای واقعی یک JDM کار درسته . یعنی کارش درسته !!
wolf
۱۴ اسفند ۱۳۹۵با سلام خدمت همه عزیزان ماشین باز
تنها تفاوت بین این دو خودرو فقط قیمت خودروس.
اونطور ک شنیدم سوبارو ارزونتره
29565هزار دولار
اگه قسمت شه سوبارو میخریم
علی
۲۱ اسفند ۱۳۹۵با این که طراحی هرو دو 99./.شبیه هم هستن ولی سوباره با طراحی ساده جذابتره و همچنین برند سوبارو در ساخت خودروهای اسپرت یه سر و گردن از تویوتا بالاتره.
alireza
۲۲ خرداد ۱۳۹۶تویوتا قیافه خشنی نسبت به سوبارو داره گرچه دوتاشون یه قدرت رو دارن ولی تویوتا از نظر ظاهری عظلانی تر و خشنتر از سوبارو هست ب همین دلیل من تویوتا رو بیشتر میپسندم و اگه خدا بخواد چند روز دیگه یدونشو با پلاک منطقه آزاد اروند میگیرم
Nissan
۹ مرداد ۱۳۹۶در اصل هویت یک ماشین پیشرانه و موتور اونه. اصلا این پلت فرم مال سوبارو هستش. که طی صحبت های سوبارو و تویوتا. این اجازه به تویوتا داده شده تا خودرویی مشابه به اسم خودش بزنه.
این خودرو . سوبارو BRZ. هستش.
حتی توی یکی از برنامه های Top Gear. این دو خودرو. رو جرمی کلارکسون آورد. و هر دو رو تست کرد. و به اصیل بودن سوبارو و برتری اون رای داد.
محسن
۳۰ مهر ۱۳۹۶دوستان یه سوال
از نظر موجودی قطعاتشون تو ایران چجوریه وضعیت؟
best_car_foryou
۵ مرداد ۱۳۹۸از نظر فنی هیچ تفاوتی ندارن.
فقط امکانات رفاهی سوبارو بیشتره.
مثل صفحه نمایش رنگی 4.2 اینچی.
ولی میتوان با این پول یک شورولت کامارو 2015 یا فورد موستانگ 2016 و یا دوج چلنجر 2016 و یا جنسیس کوپه 2017 که هم قدرت و امکانات و سطح بالاتری نسبت به BRZ و GT86 دارند،خرید.