با ارائهی نسل جدید کمری ۲۰۱۸ در تابستان سال آینده، تویوتا سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافتهای را به همراه ویژگیهایی چون اطلاعات پویای ترافیک و ارتباط اینترنتی بیسیم با سرعت بالا عرضه خواهد کرد؛ اما چیزی که باعث برجستهتر شدن این سیستم نسبت به باقی سیستمهای دیگر میشود این است که هنوز از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمیکند.
تویوتا تنها خودروساز بزرگ دنیاست که برنامهای برای استفاده از اینترفیس های گوشیهای هوشمند اپل و گوگل در سیستم اطلاعات سرگرمی خود ندارد.
تویوتا میگوید اخیراً سیستم اطلاعات سرگرمی انتیون ۳.۰ خود را ارتقا داده و دارای بسیاری از ویژگیها و برنامههای موجود در محصولات اپل و گوگل است و البته یکپارچگی بهتری نسبت به محصولات آنها دارد. برند لکسس از نسخهای استفاده میکند که انفرم Enform نام دارد.
Sandy Lobenstein معاون بخش استراتژی ارتباطی تویوتای آمریکای شمالی میگوید:
کار ما به عنوان خودروساز بزرگ این است که تجربهی کاربری سرگرمکنندهای داشته باشیم، خواه این چگونگی احساس خودرو در پشت فرمان باشد یا چگونگی استفاده از کنسول مرکزی و برنامههای گوشی هوشمند.
البته او اذعان میکند که این کار یک نوع ریسک است.
این موضوع برای تویوتایی که خودروهای هیبریدی و سلول سوختی ساخته خیلی غیرعادی نیست؛ اما برخی تحلیل گران میگویند شاید تویوتا با پشت کردن به اپل کارپلی و اندروید اتو در جهتی مخالف با مصرفکنندهها حرکت میکند.
مخاطرات برای تویوتایی که در میان مشتریان به کیفیت و قابلیت اطمینان معروف است بالا بوده اما اگر سیستم اطلاعات سرگرمی آن نتواند انتظارات مشتریان را برآورده کند ریسک پس زدنش وجود دارد. سیستمهای اطلاعات سرگرمی پر ایراد باعث پایین آمدن امتیازات برخی برندهای خودروسازی شده و سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو راهحلهایی محبوب برای ارتباط گوشیهای هوشمند و خودرو هستند.
Roger Lanctot دستیار مدیر در شرکت تکنولوژی و تحقیقات بازار Strategy Analytics میگوید:
تویوتا قطعاً با سایر برندهای بازار خودرو تفاوت دارد.
او میگوید به تلاش تویوتا برای توسعهی پلتفرمی که سختافزار و نرمافزار خودش را با برنامههای دیگر یکپارچه میکند احترام میگذارد اما فکر نمیکند که تویوتا بتواند بهطور کامل اپل و گوگل را کنار بگذارد.
او میگوید:
مشکل این است که صنعت خودرو قوانین زیادی را به واسطهی بازاریابی و جمعیتی را میپذیرد بنابراین اگر تویوتا بخواهد رویهی خود را در پیش بگیرد کار سختی خواهد داشت.
برای مثال پسر Lanctot اخیراً یک دستگاه شورولت کروز را به دلیل پشتیبانی از سیستم اندروید اتو خریده است.
Stephen Baker معاون شرکت و تحلیلگر گروه NPD میگوید همراهی با سرعت پیشرفت تکنولوژی گوشیهای هوشمند نیازمند مقیاس بیشتری از آنچه تویوتا دارد میباشد. او میگوید:
شاید تویوتا برای مدتی قادر باشد این رویه را ادامه دهد اما دیر یا زود آنها با چالشهایی در توسعه و ساخت پلتفرم خود مواجه خواهند شد و در مسابقهی خودرو-گوشی هوشمند عقب خواهند ماند.
طبق گفتهی اپل و گوگل بیش از ۲۰۰ مدل خودرویی تقریباً همهی خودروسازان بزرگ از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده میکنند. مزدا شرکت دیگری است که رویهای مشابه تویوتا دارد.
برای سالیان زیاد خودروسازان نسبت به استفاده از سیستمهای اطلاعات سرگرمی این دو غول تکنولوژی بیمیل بودند زیرا از کمرنگ شدن هویت برند و ظرفیت محدود درآمد خود میترسیدند.
مدیر ارشد تویوتا میگوید هنوز هم این موضوعات امروزه وجود دارند:
ما میلیاردها دلار برای توسعهی هویت برند خودمان صرف کردهایم و این هویت در طراحی خارجی و داخلی خودروهایمان فراگیر شده است.
Lobenstein اضافه کرده است:
کنسول مرکزی که رادیو در آن قرار دارد را میتوانید از بین دو صندلی جلویی و سه صندلی عقبی ببینید و گاهی اوقات اگر در شاسیبلند باشید آن را از ردیف سوم نیز میتوانید ببینید. این یک موقعیت اصلی برای شرکتهای اینچنینی است که بتوانند تصویر برند خود را نمایش دهند.
نگرانی دیگر بحث دادههای حریم خصوصی و امنیت است. تویوتا میتواند این موارد را از طریق سیستم و بستههای اختصاصی خود کنترل کند.
Colin Bird تحلیلگر ارشد تکنولوژی خودرو در IHS Markit میگوید که فکر نمیکند با توجه به شهرت تویوتا به خاطر کیفیت و قابلیت اطمینان خود، روش کمپانی باعث تغییر قاعده بازی شود.
و او فکر میکند پلتفرم SDL این ظرفیت را دارد که با کنترلهای موجود خودرو همخوانی بهتری داشته باشد و طیف وسیعتری از برنامهها را ارائه دهد.
در نهایت او میگوید قبول این موضوعات از سوی مصرفکننده به چگونگی هماهنگی نرمافزار سوخت افزار باهم بستگی خواهد داشت.
او میگوید:
چیزی که واقعاً اهمیت دارد چگونگی طراحی این سیستمهای اطلاعات سرگرمی توسط خودروسازان است. اگر مردم در کل از این سیستم خسته شوند و فکر کنند که سیستم تشخیص صدا خوب کار نمیکند احتمالاً به سوی اپل یا اندروید کشیده خواهند شد.
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵.
عاشق این رویه ی مزدا و تویوتا هستم. راه خودشون رو میرن و به هیچ کس کاری ندارن.
تویوتا، همیشه در اوج.
مهدی
۱۵ اسفند ۱۳۹۵تو بعضی خبرها اومده بود که تویوتا از SDL شرکت فورد استفاده میکنه برای محصولات بعدیش. هرچند sync و my ford زیاد مورد قبول مشتریان قرار نگرفت .
قسمتی از مشکل تویوتا مثلا در لکسس در مورد اینترفیس رابط کاربری سیستم نیست و مربوط به مقداری پیچیدگی در استفاده از سخت افزار (مانند تاچ و ادوات تاچ برای سیستم روی مانیتور ) است.
هرچند شرکتهای ژاپنی سردمدار تکنولوژی هستن اما گوگل و اپل بسیار در تلاش برای انحصار سیستم خود روی مانیتور خودروی شما هستند.
من خودم از محصولات تویوتا استفاده میکنم اما باید اذعان کرد که رابط کاربری بی ام دبلیو بهترین نسخهی بازار است .
این خبرهایی که ما از محصولات شرکتهای مختلف میخونیم مثل فاصلهی ما با یک ستارهی دور است که وقتی مشاهده میکنیم میلیونها سال از آن رخداد گذشته .
محصولی که امسال و سالهای بعد در سیستم نویگیشن یا یوزر اینترفیس شرکتی مثل تویوتا میبینیم نتیجهی چندین سال تحقیق و توسعه در اون بخشه
درسته که رابط بی ام دبلیو شاید بهترین باشه اما تاثیر تویوتا و فورد بسیار بیشتر از بی ام دبلیو میتونه باشه چون یک مدیرعامل از لکسس یا شاید یک چریک تو آفریقا از لندکروزر استفاده میکنه و باید سلیقه همه جامعه به خاطر فروش زیاد در آن لحاظ بشه .
جامعه تویوتا سواران بسیار زیاده و مشکل در یوزر اینترفیس تویوتا همینه به نظرم
با تشکر
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۵داشبرد نسل جدید کمری مثل کرولا جدید از اجزای مختلفی ساخته شده و به عبارتی تیکه های مختلفی هستنند که به هم وصل شدنند و به صورت یک پارچه نمی باشد.و این باعت میشه به مرور به سرصدا بیفته.
من خودم ۱ سال پیش کرولا ۲۰۱۵ داشتم داشبردش خیلی سر صدا داشت و این را از بقیه هم پرسیدم تصدیق می کردنند.چون سراسر داشبرد از پلاستیک خشک بود.
بنظرم داشبرد کمری نسل قبلی بهتر بود
محمد رضا
۱۵ اسفند ۱۳۹۵همین کارارو میکنه تو jd power اول میشه
اگر یه مطلب کامل از جی دی پاور منتشر شه که البته مغرضانه منتشر نمیشه متوجه میشید بیشتر ایرادات توی سیستم سر گرمی اعلام میشه
فرشاد سجادیان
۱۵ اسفند ۱۳۹۵به شخصه برام فرقی نداره که مستقیما از اندروید اتو و اپل کارپلی استفاده کنه یا نه، همین که سیستم اطلاعات سرگرمیه اختصاصیش از گوشیم پشتیبانی کنه، کافیه.
a
۱۵ اسفند ۱۳۹۵اقا فردا روز ببینی خود اپل خودرو زده تویوتا هم زده مارک اپل داخل خودروی تویوتا باشه ولی داخل خودروی اپل هیچ خبری از تویوتا نیست خب وجهه خوبی نداره بهترین کارو کردن اینطوری رقابت بیشتر میشه چیزای جالبتری میسازن
حسین وی
۱۵ اسفند ۱۳۹۵((((ما میلیاردها دلار برای توسعهی هویت برند خودمان صرف کردهایم و این هویت در طراحی خارجی و داخلی خودروهایمان فراگیر شده است.))))
ایران خودرو هم 55 میلیارد هزینه کرد چراغاشو عوض کرد کجایه کاری :)))
علي
۱۵ اسفند ۱۳۹۵به نظر من تولید خودرو بدون استفاده از پلت فرم مشترک و پایه ایی مثل سیستم عامل (((car play ))) و((( andrid))) مفت خدا نمیرزه . اگر برندهای معروف و بزرگ راست میگن برن به جنگ و رقابت با سیستم عاملهای معروف و سیستم عامل بهتر تولید کنن که مردم هم رو بیارن به اونا و درست رقابت کنن نه این که بطور کل از پایه استفاده در ماشیناش حذف کنن و ادعا کنن چون ما برند معروف هستیم از ی برند معروف سیستم عامل حمایت نمیکنیم چون برامون افت داره یا ترس داره.
با تچکر
وحید
۱۵ اسفند ۱۳۹۵دمشون گرم
که کار خودشون رو می کنن
احسان(احسان سابق)
۱۵ اسفند ۱۳۹۵شاید برای من ایرانی که چنین سیستم هایی رو تا حالا توی یک خودرو هیچوقت تجربه نکردم عجیب باشه که کسی حاضر بشه بخاطر هماهنگ نبودن سیستم سرگمی یک خودرو با سیستم عامل موبایلش، یک برند دیگه رو انتخاب کنه.
Saied
۱۵ اسفند ۱۳۹۵سیستم اپل بهترینه. من ۶ ساله دارم ازش استفاده میکنم تا حالا ندیدم هنگ کنه. واقعا جالبه. و این کار رو مدیونه همین محدودیت هاش هست که محتادانه کار میکنه و نمیزاره برندش بد نام بشه.
TRX
۱۶ اسفند ۱۳۹۵این یه تصمیم متعصبانه هست که خیلی زود به شکست و به دنبال آن پشتیبانی از کار پلی و اندروید اتو منجر میشه تویوتا شرکت بزرگی هست اما تکنولوژی تو دنیای خودش یعنی (سیستم عامل های اندروید و آی او اس) بصورت سریع داره پیشرفت میکنه و منتظر نمیمونه تا یک شرکتی دنیای دیگری درست کنه تا توی اون هم بتونه آزمون خطاهایی که سالها پیش توی آندروید و آی او اس پاس کرده رو پاس کنه و به اون محبوبیت برسه!
اشتباه نوکیا مقاومت جلوی پیشرفت تکنولوژی و برتر دونستن خودش بخاطر صرفا قدرت سخت افزاریه خودش بود نتیجشم همه دیدیم دنیای سخت افزاری امروز به دنیای نرم افزاری متصل شده و دوران انحصار خیلی وقته تموم شده !
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۵یک سوال دارم البته ربطی به این مطلب نداره.
همه خودروها پایین کانال کولرشون یک سلکتور(لغزنده)دارند که میشه کانال را باز یا بسته کرد.
ولی چرا در تویوتا کمری وکرولا از سال ۲۰۱۴ به بعد حذف شده.
البته در کرولای امریکایی وجود داره ولی در نسخه های سفارش حوزه خلیج فارس وجود نداره.مثلا در کرولای خود بنده بین کانال دریچه کولر ساعت قرار داره وهیچ چیزی برای باز یا بسته کردن دو تا دریچه کولر وسطی وجود نداره.
ولی درنسخه امریکایی به جای ساعت یک لغزنده داره که میشه باهش دریچه های کولر را باز یا بسته کرد.وساعت خودرو را سمت شاگرد قرار داده.
چرا؟؟؟؟؟؟
یعنی سلکتور باز یا بسته کردن کولر هم آپشنه؟؟؟؟؟؟
TRX
۱۶ اسفند ۱۳۹۵سفارش آمریکا اون ساعت رو سمت راست درچه کولر ها قرار داده در کل کاربرد به نظرم گذاشتم یک ساعت دیجیتال کوچیک تر داشبرد منسوخ شده میشد یه مانیتور ۴-۵ اینچی بزاره ساعتو مالتی مدیا رو یکی کنه
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۵من از وقتی تویوتا کرولا ۲۰۱۵ خریدم .دیگه از تویوتا خوشم نمیاد .
واقعا تویوتا نمی دونه چی می خواد.
مثلا نه به کرولا های نسل قبل که آنقدر سواری نرم البته بد هندلینگ داشت.
نه به کرولا های نسل فعلی که سواری فوق العاده خشک والبته خشکی فنر بندی کمک چندانی به هندلیگ خودرو هم نکرده. این را از هرکی که کرولا جدید داره بپرسی بهت میگه.
ویک سری ایرادات اساسی طراحی داره مثلا روی دکمه های شیشه برقیش چراق نذاشته.ودر شب اطرافش تاریکه و تو جاده بخوای شیشه را بدی پایین باید مثل کور ها با لمس اطراف محل استراحتگاه دستگره در دنبال دکمه بالابر بگردی!!!!!!
یا وقتی بارون میاد شیشه ها را که میدی پایین از قسمت اتصال نوار اب بند شیشه با بدنه خودرو اب میره داخل درب خودرو .چون نوار اب بند از شیشه فاصله گرفته.که حتی در ماشین های ایرانی هم این طور نیست.
در کل به نظرمن تویوتا های جدید خیلی جالب نیستنند.
شرط می بندم کمری جدید سواری بسیار خشکی خواهد داشت.ود درعین حال هندلینگ شلخته نسبت به رقبا.که خشکی فنر بندی فقط باعث ازار به سرنشین میشه.
یا رومی روم یا زنگی زنگی …یا ماشین المانی حال کن یا اگه می خوای ماشین خارجی بخری کیا یا هیوندایی بخر حداقل از آپشناش لذت ببر
اخی یعنی چی کرولا بخری ۱۶۰ میلیون ابشناش در حد ال ۹۰ .کیفیتش هم خیلی با کره ای ها متفاوت نیست
TRX
۱۶ اسفند ۱۳۹۵توی اون رنج قیمتی لنسر با موتوری مشابه و قیمتی به مراتب کمتر هندلینگ فوق العاده داره!
فقط قیافش یکمی باب سلیقه ی افراد میان سال جامعه نیست!