باتریهای حالتجامد همانند گمشدهای ارزشمند برای خودروهای الکتریکی هستند و به نظر میرسد الکتریکیها از آنچه که فکر میکنیم به این تکنولوژی نزدیکتر هستند.
اتوموتیونیوز میگوید تویوتا در حال برنامهریزی برای معرفی خودرویی مفهومی با باتریهای حالتجامد در المپیک تابستانی توکیو است.
اگرچه برگزاری المپیک توکیو به خاطر ویروس کرونا به تعویق افتاده اما توسعه این باتریها ادامه داشته و تاکنون در برخی کانسپت ها نصب شدهاند. البته هنوز مشخص نیست تویوتا چه زمانی این باتریها را معرفی خواهد کرد زیرا مسابقات المپیک به سال ۲۰۲۱ موکول شدهاند.
چیز زیادی درباره این کانسپت ها نمیدانیم اما باتریهای حالتجامد مزیتهایی نسبت به باتریهای لیتیوم یونی سنتی دارند. از جمله این موارد میتوان به تراکم انرژی بیشتر اشاره کرد که باعث میشود باتریها ابعاد کوچکتر و وزن کمتری داشته باشند. این باتریها همچنین ایمنتر بوده و سریعتر شارژ میشوند.
یکی از مدیران تویوتا به قابلیتهای این باتریها اشاره داشته و میگوید پروتوتایپ تولیدی از باتری حالتجامد میتواند بهصورت کامل در کمتر از ۱۵ دقیقه شارژ شود. هنوز خبری از ظرفیت باتری موردبحث منتشر نشده اما مدیر این برند گفته زمان شارژ دوباره این باتریها بسیار کمتر از زمان موردنیاز باتریهای لیتیوم یونی است.
متأسفانه هنوز برخی مشکلات وجود دارند که باید رفع شوند. مشکلات مربوط به ایمنی و قابلیت دوام باعث شدهاند مهندسان نتوانند به تراکم انرژی بالایی دست یابند. تویوتا همچنین به دنبال به حداقل رساندن تخریب باتریهاست.
بالاتر از همه اینها مشکل تولید انبوه است. باتریها باید در شرایط بسیار خشک و غیر مایع تولید شوند و در روش کنونی کارگران باتریها را با استفاده از دستکشهای لاستیکی مهر و موم شده تولید میکنند. واضح است که این شرایط ایدهآلی نبوده و مدیر تویوتا نیز از آن به عنوان روشی کند و عجیب برای تولید انبوه نام میبرد.
علیرغم این مشکلات مدیر تویوتا گفته باتریهای حالتجامد میتوانند تا سال ۲۰۲۵ وارد تولید محدود شوند. این باتریها در ابتدا گرانتر از باتریهای سنتی خواهند بود و احتمالاً تولیدشان تا چند سال آینده پایین باقی خواهد ماند.
اما به نظر میرسد تویوتا به تولید باتریهای بهتر متعهد بوده زیرا یکی از اهداف آن برای باتریهای حالتجامد، حفظ بیش از ۹۰ درصد عملکرد اولیه در درازمدت و شاید ۳۰ سال است.
VIPER
۹ مرداد ۱۳۹۹دیروز میدون آزادی بودم
اون گرما
ماشینا مخصوصا اتوبوس حسابی اذیت می کنه
آینده باید خنکتر باشه
Hl>i
۹ مرداد ۱۳۹۹برتری تسلا چه زود شکننده شد
Mohammad
۹ مرداد ۱۳۹۹ما از وقتی شما گفتین تسلا یک سال آینده رو نخواهد دید منتظر بودیم ببینیم کی تسلا نابود میشه ولی بنظر من فعلا برو دوغتو بنوش
Hl>i
۹ مرداد ۱۳۹۹من برم دوغم رو بنوشم،؟؟؟؟؟ من گفتم تسلا یک سال اینده رو نمی بینه؟؟؟؟
محمد
۹ مرداد ۱۳۹۹تا این بنده خدا پنج سال دیگه بخواد این باتری ها رو بده بیرون احتمالا ابرخازن های گرافنی هم پیشرفت های زیادی میکنن به نظرم به طور موازی رو هردوتا تحقیقات رو انجام میدادن خیلی بهتر بود مثل گروه فولکس واگن و فورد
بهزاد
۹ مرداد ۱۳۹۹ابر خازن گرافنی!
گرافن و دمای انتقال رساناییش میدونی چقدره؟
یکسری اختراعات تو همون فیلم ها و آزمایشگاهها باقی میمونه مگر اینکه بخواد قیمت سهام بره بالا.
محمد
۹ مرداد ۱۳۹۹یعنی دوست عزیز شما بیشتر از دانشگاه ام ای تی و وزارت انرژی امریکا و فولکس در این زمینه تجربه دارید؟ یه ایمیل بهشون بزن بگو تحقیقات رو متوقف کنن و پرتوتایپ هاشونم اسقاط ،بعضیا فقط دوست دارن تعداد کامنتاشون بره بالا
بهزاد
۹ مرداد ۱۳۹۹با متر شما کامنت بزاریم;
شما به این بنده خدا ایمیل بزن بگو ابر خارن بسازن نه باطری جامد چون بیشتر از تویوتا تجربه داری…
Delporto
۹ مرداد ۱۳۹۹خداروشکر مدیران ارشد و اجرایی کمپانیا بزرگ ادمایی هستن که هیچ شباهتی به امثال شما ندارن. اول اینو بدونین علم از تخیل انسان جلوتره. لا اقل تو این صده جلوتره. اگر بقیه هم فکر میکردن که خیلی جیزا محدود به ازمایشگاه و تخیله امروز با همون درشکه هم نمیتونستیم سروکار داشته باشیم. در مورد ابر خازن هم خدمتتون عرض کنم مشکل فقط گرما و د شارژ شدن انی نیست. چندین مشکل دیگه هم داره،ولی عرض کردم خداروشکر کسایی کار میکنن روش که نه خرافاتین نه اقدام نکرده پا پس میکشن. ابر خازن خیلی زودتر از اونچه فکر میکنید عمومی میشه و باز خیلی زودتر از اونی که فکر میکنی دمده میشه و یه جی بهتر جاشو میگیره
بهزاد
۹ مرداد ۱۳۹۹ما راجب یک ماده ای صحبت کردیم که در شرایط عادی دمای محیط رسانای خوبی نیست!
هیچ ضدیتی با علم هم نداریم و با حرف من و شما هم پیشرفت علوم متوقف نمیشه.
داریم راجب فکت و حقیقت حرف میزنیم و چیزی که در دسترس قرار میگیره.
اگر اینطور نبود الان مهندسین میومدن و کل ساختار فلزی یک ماشین از قبیل شاسی و بدنه و انجین و گیربکس و… را از گرافن میساختن و کلی از وزن ماشین کم میشد و همه راضی از نتیجه اما فعلا عملی نیست و شاید عمر ما قد نده و آینده ها ببینن.
اتفاقا مدیران شرکت های بزرگ بسیار واقع گرا هستند و میدونن فاصله آزمایشگاه تا کف خیابان چقدره وگرنه پولهاشون در مدت کوتاهی به واسطه ی خیال پردازی دود میشد.
Ali
۱۱ مرداد ۱۳۹۹اینم در حد خودش داره تلاش میکنه مسلما ابر خازن ها بهترن ولی اگرم بخواد روشون کارکنه نمیتونه چون ها تکنولوژی بسیار بالاتری دارن و البته گرون ترن و تو محصولات سطح بالا مگر استفاده بشن مثل همکاری لامبورگینی با ام آی تی
AMG///
۹ مرداد ۱۳۹۹چرا همشون کراس اوورن
????
زیزیگولو
۹ مرداد ۱۳۹۹این عکسا بیشتر شبیه جاروبرقیو سشوار هستن تا ماشین
Mohammadreza
۹ مرداد ۱۳۹۹جاداره از تسلا یه تشکر بکنیم.
تولیدات تسلا در مقیاس جهانی و در مقایسه با غول هایی مثل گروه فولکس و تویوتا و جنرال موتورز بچشم نمیاد و درصد بسیار کوچیکی میشه.
ولی این خودروساز کوچیک و نوپا نقش تلنگری برای خودروسازان بزرگتر رو بازی کرد و حرکت و شتاب بیشتر حاصل از این تلنگر به نفع همست.