از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت «ورود خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و یا بالاتر» از راهیابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر میباشد. خودرویی ذاتاً آفرود که اینک به لباسی سخت زیبا نیز آراسته شده است.
توضیح اینکه، چرا خودروهایی بهصرف چند سیسی حجم بیشتر پیشرانه، برچسب لوکس خورده و از ورود به بازار ایران باز ماندهاند برایمان معمایی ست سخت لاینحل. گو اینکه در دنیای امروز، نه همه بالای ۲۵۰۰ سیسیها، لوکس و اشرافیاند و نه کل زیر ۲۵۰۰ سیسیها ارزان و مردمی. شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید که امروزه استفاده از تکنولوژی توربوشارژر، از تعداد سیلندرها و حجم پیشرانههای خودروهای جدید به نحو چشمگیری کاسته و چه بسی شاهدیم که خودروی عظیمالجثهای همچون بامو سری ۷ نیز از پیشرانهای ۲ لیتری بهره میبرد. بهراستی در این میان کدامیک لوکسترند؟ فورچونر میان بها و یا سری ۷ گرانبها؟ البته در اینجا منظور از میان بها، در قیاس با استانداردهای جهانی میباشد نه بازار آشفته و بسته داخلی که قیمت هر خودروی وارداتی در آن دستکم دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از سرزمین اصلی آن است.
بیشک، امروزه تویوتا یکی از سازندگان عمده خودروهای آفرود و شاسیبلند در دنیاست و در این میان، چنانچه با وضع قوانینی محدودکننده، خود را از نعمت برخورداری از محصولات مستحکم و توانمند ساخت این شرکت منجمله لندکروز، پرادو، فورچونر و… محروم سازیم؛ در یک کلام، به «خود تحریمی» دست زدهایم! زیرا این دسته خودروها بیش از آنکه لوکس و یا اشرافی باشند، نسخههایی به تمام معنا کاربردی و عملیاتی هستند و شرایط نه چندان مطلوب جادههای کشور و وجود راههای صعبالعبور فراوان در آن، اقتضاء میکند که این قسم از خودروها به تعداد فراوان وارد شوند. ضمن اینکه از مواردی همچون جانسختی، استهلاک پایین، سازگاری آنها با هوای و گرم و… هم به راحتی نمیتوان گذشت. با این توصیفی که شد، انتظار میرود که مسئولان دلسوز و محترم هیئت دولت به اصلاحاتی چند در این قانون مبادرت نموده و لااقل برخی از خودروهای مستحکم و کاربردی را از شمول آن خارج نمایند.
تویوتا فورچونر (FORTUNER) یک شاسیبلند آفرودی است که تاکنون تنها در دو نسل تولید شده است. نخستین نسل از آن به مدت ده سال، یعنی از سالهای ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۵ میلادی، در مدار تولید بود. نسل اول فورچونر، تنها یکبار و در سال ۲۰۱۱ میلادی، دستخوش فیسلیفت جزئی در بدنه خود شد. اما نسل جدید این خودرو، برای نخستین بار، در شانزدهم ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی، در استرالیا و تایلند رونمایی شد. این خودرو که اساساً بر روی پلتفرم تویوتا هایلوکس ساخته و پرداخته شده، در طراحی خود از سبک ” KEEN LOOK” بهره میبرد؛ سبکی که پیشتر، در نسل نوین کرولا هم به کار رفته است. تویوتا فورچونر را به یک لحاظ میتوان یک خودروی جهانی هم دانست، خودرویی که امروزه در ممالک بسیاری از جمله تایلند، مالزی، اندونزی، هند، پاکستان، مصر، آرژانتین، ونزوئلا و نیز قزاقستان به تولید میرسد. این خودرو با دو پیشرانه متفاوت ۲.۷ و ۴ لیتری در بازارهای کشورهای حوزه خلیجفارس عرضه میشود و در حال حاضر نیز، تمامی نسخههای این خودرو که به بازار امارات صادر میشوند ساخت کشور تایلند هستند.
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسل جدید این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که آنچه در ذیل میآید برگردانی از آن متن است.
بهتازگی شرکت الفطیم موتورز (AL FUTTAIM MOTORS) اقدام به عرضه نسخه کاملاً جدید تویوتا فورچونر در بازار امارات نموده است. نمای خارجی و داخلی آن به طراحی نوینی مجهز شده و تقدیر بر آن بود که نسل دوم این خودرو پیش از رسیدن به سواحلمان به معرض نمایش گذاشته شود. ما نیز این بخت را داشتیم که با این خودرو – هنگام طوفان بزرگ پیش از موعدی که در ماه جاری روی داده بود- در جادههای عادی و آفرود رانندگی بکنیم.
بیشک نمای خارجی فورچونر تغییر اساسی و بهبود گستردهای نسبت به نسل پیشین آن نموده است، ویژگیهایی همچون چراغهای LED جلو که با سیستم روشنایی در روز ترکیب شده و با کروم جلوپنجره نیز محاط شدهاند، در آن دیده میشوند. این خودرو تنها از لحاظ بصری نیست که بهبود یافته، بلکه در شاسی کاملاً جدید آن نقطهجوشهای بیشتری به کار رفته، که همین امر در جای خود، به استحکام و سختی آن افزوده است. ضمن اینکه، یک میله تثبیتکننده هم در عقب آن نصب شده است.
حال نگاهی به داخل این SUV هفت نفره میاندازیم. تیپ خودروی در اختیارمان، از تریم VXR بود و مواردی همچون روکشهای چرم نما در صندلیها، بخشی از داشبورد و دربها و نیز یک صفحه نمایش لمسی مولتیمدیا ۷ اینچی در میانه کنسول آن، مشاهده میشد. وجود پلاستیکهای سخت، هنوز هم از ویژگیهای بارز این کابین است ولی حجم آن نسبت به نسل پیشین این خودرو بسیار تقلیل یافته است. تجهیزات دیگر هم، شامل مواردی همچون سامانه دوربین دید عقب، پورتهای USB و AUX و شش بلندگوی سیستم صوتی، میگردید.
بر روی جادههای آسفالته، سواری تویوتا فورچونر، با نصب و تنظیم یک سیستم تعلیق جدید، واقعاً بهبود یافته است، و این سیستم سواری راحتتری را برای این خودرو به ارمغان آورده است. البته ما نتوانستیم هندلینگ این خودرو را، به سبب بارندگی شدید و احتیاطی که در طی رانندگی در شهر اعمال میشد، بیازماییم. از سویی، ماهیت ۴×۴ این خودرو نیز کمک نمود تا بلکه به آسانی و سهولت بتوان بر برخی از چالهها و گودالهای عمیق، چیرگی و غلبه یافت.
در زیر کاپوت خودروی فول آپشن مان، همان پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ لیتری از نسل پیشین آن جای خوش نموده بود، پیشرانهای با توان ۲۳۵ اسب بخار. ولی در حال حاضر، این پیشرانه به یک گیربکس کاملاً جدید ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. ضمن اینکه، خروجی پیشرانه به نحو چشمگیری بهبود یافته، هرچند که از میزان مصرف سوخت آن نیز به لحاظ تئوری اندکی کاسته شده است.
در دومین بخش از تست رانندگی، این فرصت به ما داده شد تا بلکه حرکت در مسیرهای آفرود را آغاز نماییم. درحالیکه مدل قبلی این خودرو، نسخهای قابل و توانمند در مسیرهای آفرود بود، پس جای شگفتی نیست که فورچونر جدید تپههای شنی را کوفته و اسباب سربلندیمان را فراهم نماید. با توجه به شرایط آب و هوایی، نتوانستیم ناظر تمامی پتانسیلهای موجود در این خودرو باشیم، ولی آنچه که واضح بود، این خودرو نسبتاً به آسانی و سهولت رانده و مدیریت میشد. ماسههای صحرا بر اثر بارش باران سفتوسخت شده بودند پس اگر قصدش را هم داشتیم، مجبور نبودیم که از فشار باد تایرها کاسته و یا توان زیادی را صرف غلبه بر تپههای شنی نماییم. نگهداری دنده در حالت “4H” برای چیره شدن بر هر مانعی که با آن برخورد میکردیم کافی بود و تقریباً هیچ کسی در مسیری که ما در عصر آن روز پیمودیم، در تپههای شنی گیر نکرد.
بهراستی تویوتا مدل ۲۰۱۶ فورچونر را بهروزرسانی و ارتقاء داده است، بهخصوص از لحاظ طراحی و نیز راحتی. گو اینکه قابلیتهای مکانیکی آن نیز کما فی السابق کاملاً دست نخورده باقی مانده است. از سویی، بهای این خودرو هم به میزان قابلتوجهی افزایش نیافته است. مدل پایه ۲.۷ لیتری با تریم GXR، که از توانی معادل ۱۶۴ اسب بخار برخوردار است، با بهایی معادل ۱۰۵,۹۰۰ درهم فروخته میشود، درحالیکه مدل رده تاپ با تریم VXR، با بهایی معادل ۱۳۹,۰۰۰ درهم.
مشخصات فنی
پیشرانه ۴ لیتری
تعداد سیلندر: ۶ عدد
حجم موتور: ۳۹۵۶ سیسی
توان: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۸۳ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
پیشرانه ۲.۷ لیتری
تعداد سیلندر: ۴ عدد
حجم موتور: ۲۶۹۴ سیسی
توان: ۱۶۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۹ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۳ – ۱۲.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ – ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: بازوهای جناغی دوبل، میله تثبیتکننده
سیستم فنربندی عقب: پنج عضوی (۵-LINK)، فنرهای مارپیچ، میله تثبیتکننده
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
نحوه انتقال نیرو به چرخهای خودرو: ۴×۴ PART TIME
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۷۹۵/۱۸۵۵/۱۸۳۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۵۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۴۸ لیتر
ظرفیت مخزن بنزین: ۸۰ لیتر
وزن: ۱۷۵۶ الی ۱۸۴۵ کیلوگرم
اندازههای تایرهای جلو و عقب: ۲۶۵/۶۰ R 18 (تیپ VXR) و ۲۶۵/۶۵ R 17 (تیپ EXR و GXR)
ایمنی
۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای و زانویی) – نسخههای سفارش امارات تنها از ۳ عدد کیسه هوا بهره میبرند
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم ضد لغزش (TCS)
سیستم نوسان گیر یدککش (TSC)
سیستم کمکی حرکت از روی تپه (HILL START ASSIST)
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (DOWNHILL ASSIST CONTROL)
قفل دیفرانسیل عقب (REAR DEFFERENTIAL LOCK)
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
و…
تجهیزات (نسخه VXR در بازار امارات)
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + استارت دکمهای
سامانه تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)
کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان
تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغهای جلو
درب برقی عقب
استراحتگاه میانی دست در جلو
محفظه خنککننده عینک
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک
تنظیم اتوماتیک تراز چراغهای جلو
فرمان با پوشش چرمی + تریم چوبی
صندلیها با پوشش چرمی
کانالهای تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
لولههای اگزوز کرومی
ریل سقفی
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث
شیشه عقب بخارزدا
چراغهای LED عقب
شش عدد بلندگو
و…
قیمت
در امارات: ۱۰۵/۹۰۰ درهم (نسخه ۲.۷ لیتری، تیپ EXR) و ۱۲۷/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ GXR) و ۱۳۹/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ VXR)
محل ساخت نسخههای سفارش امارات: کشور تایلند
منابع دیگر:
WIKIPEDIA.ORG
TOYOTA.AE
YALLAHMOTOR.COM
و…
نیما ناصری
۲۴ فروردین ۱۳۹۵این مدل روی شاسی هایلوکس هست؟؟
Sina
۲۴ فروردین ۱۳۹۵خداییش تویوتا دوباره داره طراحیش خوب میشه
Merdad
۲۴ فروردین ۱۳۹۵به شدت مجذوبش شدم |:
Sina
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ماشین خوبیه مخصوصا اینکه خود تویوتا بهش میگه جان سخت واقعی
ولی یه چیزی تفاوت مصرف مدل 4لیتری با 2.7لیتری همش 0.2لیتره….!!!
ارمان
۲۴ فروردین ۱۳۹۵هر دو ماشینو از نزدیک تو بانکوک دیدم
این ماشین و میتسوبیشی مونترو تقریبا با هم به بازار اومدن. واقعا جفتشون که از کنار ادم رد میشن ادم میتونه حس کنه چقدر قرص و محکم هستنو به راننده چه اعتماد به نفسه خوبی میدن اگه این ماشینها با هم مقایسه بشن هر کدوم نسبت به دیگری امتیازات و ضعفهایی دارن
میتسوبیشی نمای جلو و فضای داخلی بسیار بهتری داره
تویوتا هم نمای عقبی و پیشرانه بهتری داره
توانایی های افرود هر دو بسیار حرفیی هستن
من عاشق این تیپ طراحی بدنم
حیف که تو ایرانه ما نمیتونه بیاد اما ایراد نداره تا دلتوب بخواد عین ریگ s500- مزراتی-پورشه وارد میشه که اصلا نمیفههمم چهجوریاست!!!!!!!!!!!!
چجوریه که sls پلاک شده تو کشور داریم اما هوندا اکورد 3.5 لیتری نداریم به نظرم با هیچ منطقی جور در نمیاد
سامان اذری
۲۴ فروردین ۱۳۹۵2 پ تو ایران همه کار میکنه
پول ،پارتی
نوید جهرمی
۲۴ فروردین ۱۳۹۵بگو 3 تا پ
پاچه خواری هم اضافه کن.
فقط آمریکا ، فقط کادیلاک
۲۴ فروردین ۱۳۹۵از نظرم ماشین خیلی خوبی نیست چون نسخه 2 لیتری آن 169 اسب بخار و 269 نیوتن متر گشتاور دارد و شتاب آن 12 ثانیه است و ماشین کندی است ، در برابر رقبا
mohsen
۲۵ فروردین ۱۳۹۵مثلا؟
Cadillac
۲۴ فروردین ۱۳۹۵قدرت وگشاور آن خیلی کم است و شتابش هم خیلی کم است
احمد باقری
۲۴ فروردین ۱۳۹۵به نظرم طراحی خودشو متحول کرد و این کار، بهترین کاری بود که انجام داد.
امیرحسین
۲۴ فروردین ۱۳۹۵تویوتا به لحاظ طراحی به روزهای خوبش برگشته,تو سایر زمینه ها که همیشه عالی بوده
تو ایام عید همه جا صحبت از ایرانگردی و بازدید مناظر طبیعی ایران بوده ولی سؤال اینجاست که با چه ماشینی؟؟؟تنها ماشین با قابلیت آفرود صفر کیلومتر با هایلوکس وانت هست.یعنی شما 170 میلیون بابت وانت بدی تا تنها از قابلیت آفرودش برای گشت و گذار تو طبیعت استفاده کنی!!!!لااقل محدودیت رو به 3500 سی سی بذارید
(*مهرداد*)
۲۵ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیز وانتی که شما ازش صحبت میکنی با وانت پیکان و وانت نیسان و وانت پراید از زمین تا آسمون تفاوت داره ..امیدوارم داخل بشینی یکبار و باهاش رانندگی کنی و ببینی اصلا احساس وانت بودن داخلش نداره و سیستم تعلیق و هندلینگ فوق العادش و امکاناتی که توش داره …متاسفانه. کلمه وانت تو ایران بد جاافتاده چون یک عمر هست فقط تو ایران وانت مظهر آشغال بوده ولی الان در کشورهای دیگه تراکها بسیار پیشرفت کردن و همینطور که میدونین حتی بنز هم در اندیشه تولید پیکاپ تراک هست
امیرحسین
۲۵ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیزم وانت ها و تراک ها هرچقدر هم پیشرفت کرده باشن باز فلسفه ساخت شون قدرت باربری هست و نه سواری نرم.مگر در نسخه های خاص
در مورد تویوتا هایلوکس در اینکه قابل مقایسه با وانت هایی که میشناسیم نیست ولی در هر صورت ماشین کار هست.وقتی سیستم تعلیق عقب فنر شمش هست یعنی اولویت برای حمل و نقل و کار بوده و نه سواری
ولی فورچانر و SUV ها بر این اساس طراحی شدن که قابلیت آفرود رو با سواری راحت با هم داشته باشت و دومنظوره هستن.به همین خاطر تعلیق عقب مالتی لینک هست
(*مهرداد*)
۲۵ فروردین ۱۳۹۵توصیه میکنم حتما با یه هایلوکس 2016 رانندگی کن …فنر شمش اینا با نیسان زامیاد و پیکان تفاوت نداره ..اتفاقا الان نرم بودن تراکها در الویت ساختشون هست و در کشورهای دیگه خیلی از مردم برای استفاده خانوادگی میخرن و نه باربری …
(*مهرداد*)
۲۵ فروردین ۱۳۹۵اشتباه تایپی نوشتم تفاوت نداره که تصحیح میکنم تفاوت داره….
Nima
۲۴ فروردین ۱۳۹۵خداوکیلى 4 لیتر 235 اسب؟!
خداییش کم نیس؟ الان میگین براى دوام و استهلاک
ولى یعنى بقیه دوام ندارن؟
الان شما تنفس طبیعى هم حساب کنى موتور 3.6 لیترى کامارو 335 اسب بخار هست.
میگین SUV خوب موتور شورولت تراورس 3.6 لیترى با 280 اسب بخار یا بیشتر و ماشین هم SUV هست
حسین
۲۵ فروردین ۱۳۹۵درود. نیما جان قرار نیست که همه برن دنبال بیرون کشیدن اسب! شما یه نگا به گشتاور این موتور بنداز، 383 نیوتن متر واقعا برای موتور 4 لیتری کم نیست. من نمیگم در کلاس خودش بیشترینه اما کم نیست. در ضمن برای حمل بار و قابلیت آفرود گشتاور مهمتر از قدرته. در واقع کشش ماشین بیشتر به گشتاورش مربوط میشه.
در مورد دوام هم باید خدمت عرض کنم که این کار تویوتا فقط به خاطر دوام نیست و قطعا 100تا دلیل پشتشه که ما بی خبریم.
من اگر بخوام انتخاب کنم یه مقدار کمبود قدرت و گشتاور برام مهم نیست. قطعا تویوتا رو انتخاب میکنم
پرسپولیس
۲۴ فروردین ۱۳۹۵واردکنندگان که نامهای عجیب وغریب گذاشتن به نام نمایندگی حتی قبل از قانون ممنوعیت 2500سی سی به بالا هم هر خودرو را در پایین ترین اپشنها و ضعیف را برای ورود اتتخاب میکردند بعدهم چون دربازار خودرو قانون مستحکم وجامع درموردش وضع نیست دیگر میشود اشفته بازار وبرای خودشان هرخودروی تشخیص بدهند وارد میکنند وضعیت وطبیعت ایران وگستردگی زیرساخت وراهها هم اصلا مدنظر نیست یک واردکنندچه باید انجام دهد وقتی ملاک واردات حجم هست ان سرمایه گذار ووارد کننده برای چه مدت وچه مقدارهزینه بابت خودروهای دوهزار وپانصدسی سی بکندایا اگرسرمایه اش روی خودروهای کم حجم باشد وفردا هم قانون واردات حجم نباشد یکباره بااین شوک روی کدام یک سرمایه گذاری کند این خودش حتی تا لوازم یدکی های مغازهای غیر وابسته به شبه نمایندگی ها ضربه میزند وضررش بسیار خو اهد بودهرشش ماه یک قانون خودروی عجیب دیگر جگونه زمینه ای برای سرمایه گذاری خودرو وموتورسکلت وزیرمجموعه هایش فراهم میکندهیچ وقت ؟؟
amir ali
۲۵ فروردین ۱۳۹۵قانون اتومبیل های بالای 2500 سی سی را لوکس می داند . یعنی اتومبیلی مثل پرادو لوکس بوده ولی بی ام و I8 لوکس نیست و چون هیبریدی هست و حجم زیر 2500 سی سی دارد وارداتش مشکلی ندارد. یعنی تمام محصولات تسلا چون موتور بنزینی ندارند لوکس نیستند . این قانون برای خودش جوکی شده .
edris
۲۵ فروردین ۱۳۹۵دوست عزیز اینا بیشتر به بهانه آلودگی هوا و مصرف سوخت واردات بالای ۲۵۰۰ رو ممنوع کردن تا لوکس بودن
انگار کسی نمیفهمه تولیدات داخلی مصرف سوختشون بعد از پنج سال استفاده دو رقمی میشه… مرسی از مسوولین مثل همیشه گل کاشتند با قانون هاشون
بهنام طیبی
۲۵ فروردین ۱۳۹۵طراحی ظاهری واقعا زیبایی داره
حسین
۲۵ فروردین ۱۳۹۵واسه بازار خلیج فارس نسخه ۸سیلندر ۵۷۰۰ سیسی مجهز به سوپر شارژر اش رو هم باید بدن!
سعید
۲۵ فروردین ۱۳۹۵طراحیش داره بهتر میشه میاد سمت هیوندا کره ای ها چراغ عقبش شبیه سانتافه زده
امیر
۲۵ فروردین ۱۳۹۵پرچم آسیا بالا!
فقط آمریکا ، فقط کادیلاک
۲۵ فروردین ۱۳۹۵. درسته طراحی آن خیلی خوب است. ولی شتابش خوب نیست چون نسخه 2 لیتری آن شتابش 12.9 است
mohsen
۲۵ فروردین ۱۳۹۵این بیاد کی به سانتافه و سورنتو و اینا پول میده؟
محمد
۲۶ فروردین ۱۳۹۵تویوتا…نمونه نداری تو…محشری
F.A
۲۸ فروردین ۱۳۹۵هم فورچونر خوبه و هم پاجرو اسپرت. اما پاجرو اسپرت جدید هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ ظاهر بیرونی (خصوصاً جلو) و داشبورت از فورچونر یه سر و گردن بالاست.از نظر موتور هم پاجرو سره اما هر دو بسیار قابل اطمینان هستند. لذا پاجرو برای خرید گزینه بهتری است. البته ما ایرانی ها از این ماشین ها و از خیلی چیزهای دیگر محرومیم و روزگار ما را سیاه کردن!!!
فقط آمریکا ، فقط کادیلاک
۲۹ فروردین ۱۳۹۵وقتی که تعداد لا یک های نظرم را دیدم تعجب کردم. آخه مگه دروغ میگم. شما هم دیدین شتابش کم است . چرا قبول نمیکنین
دستان
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵دوست عزیز، اون سیستم خنک کننده عینک نیست، سیستم خنک کننده glove box، جا دستکشی که همون داشبورد میشه.
امیر
۱۰ مهر ۱۳۹۵دوست عزیزی که پاجرو رو بهتر از فورچونر میدونی بهتره به این نکته دقت کنی که باید هر ماشینی رو با هم کلاس خودش مقایسه کنی پاجرو باید با لند کروز مقایسه بشه نه باپرادو و فورچونر