تویوتا، یک جفت موتور فوقبهینه بنزینی را توسعه داده و تصمیم دارد تا سال ۲۰۱۵، ۱۴ مدل جایگزین از این موتورها را بر اساس هسته طراحی اولیه از آنها، ارائه کند. این موتورها که طبق زمانبندی قرار است در تجدیدنظرهایی که در آینده در خودروهای تولیدی تویوتا انجام میگیرد، استفاده شوند، در اولین تستهای خود در حدود ۱۰ درصد یا بیشتر مصرف سوخت بهینهتری را نشان دادهاند. این موضوع، بیشتر ناشی از تکنولوژیهای تویوتا در سوخت هماهنگ و کاهش افت انرژی است که به خصوص برای خودروهای هیبریدی تویوتا توسعه داده شده است.
موتور بزرگتر، یک موتور ۱/۳ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون است که از نسبت فشردگی ۱۳.۵:۱ استفاده میکند. علاوه بر چرخه اتکینسون که باعث بهینهسازی دمایی میشود، دهانه مکش به شکلی طراحی شده که اغتشاش جریان تولید میکند و همین موضوع باعث میشود که ترکیب سوخت و هوا به صورت گردابه وارد محفظه سوخت شده و عمل احتراق به صورتی کاملاً بهینه انجام شود. به علاوه، سیستم خنککننده EGR با تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ تویوتا (VVT-iE) همراه شده تا روند احتراق را بهبود بخشد. مطابق گفته تویوتا، آزمایشها نشان میدهد که حداکثر بهینهسازی دمایی در این موتورها به ۳۸ درصد رسیده است. به این معنی که اگر پارامترهای دیگر نیز در نظر گرفته شوند، ۱۵ درصد در مصرف سوخت بهینهسازی شده است. موتور دوم، یک موتور ۱.۰ لیتری است که با همکاری شرکت دایهاتسو موتور توسعه داده شده است. این موتور، با وجود استفاده نکردن از چرخه اتکینسون، حتی از موتور اولی که در بالا ذکر شد، نیز در مصرف بهینه سوخت، بهتر عمل میکند. موتور یک لیتری فوقبهینه تویوتا به صورتی مشابه از طراحی دهانه مکش مخصوص و سیستم خنککننده EGR استفاده میکند؛ امّا از نسبت بالایی در فشردگی استفاده میکند که هنوز توسط تویوتا مشخص نشده است. در آزمایشها مشخص شده که این موتور کوچک یک لیتری میتواند نسبت به پیشرانه وسایل نقلیه کنونی، ۳۰ درصد مصرف سوخت بهینهتری داشته باشد.۲۸ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
محمد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳امید است که یه کم وضعیت بازده موتورهای تویوتا بهتر بشه
امیر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ای کاش توی ایران هم ارزون قیمت بود پس کی ظاهرشو تغییر میده؟
داوود
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳همه چی قدرت موتور نیست!!!
تکنولوژی های تویوتا توی موتورهاش باعث شده مصرفش نسبت به بقیه بهینه تر بشه و از اون ور استهلاک کمتری داشته باشه موتور!! و این یعنی سود برای مصرف کننده
رضا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳کاهش 30درصدی مصرف چیز کمی نیست اونم موتورهای تویوتا که خیلی کم مصرف اند
الان شرکتها واسه 4-5درصد کاهش سوخت دست به هرکاری میزنن چه برسه به 30درصد
درود بر ژاپن
عینک
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳طبق ترجمه ی پدال:
>>
این جمله به نظرم ایراد داره.چون تکنولوژی پیشرو باید بدونیم منظورش چیه؟
منظورش چیزی مثل مجیک بادی بنز هست؟
چون از نظر تکنولوژی تویوتا چیزی کم نداره.و بازار فروش تویوتا ایجاب میکنه که سعی و تلاشش روی انجین خودروهای ارزان قیمت باشه.این ارزان قیمت بودن خیلی معنی داره.یعنی قشر وسیعی از مردم.پس باید تکنولوژی با دوام کم مصرف و کم هزینه ای باشه که این خودش یه جورایی قسمت سخت کار هست.
موتور های 4afe که روی کرولاهای نسل 7 یعنی 1993 تا 1997 پیاده شد چیزی نبود جز نمونه ی انژکتوری انجین کرولای نسل قبل.یعنی تکنولوژی دهه 80.اما با خرید امتیاز توسط چین این موتور روی لیفان 520 نصب شده بود.که تقریبا میشه گفت تنها مزیت لیفان 520 هم همون مصرف سوختش بود.
فرشید GT
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳EGR ذاتا سیستم خنک کاری نیست بلکه همونطور که از اسمش مشخصه Exhaust Gas Re-circulation در واقع قسمتی از گازهای احتراقی رو پس از خروج از توربوشارژ و عبور از محفظه خنک کننده دوباره وارد مانیوفیلد ورود هوا یا Inlet Manifold میکنه که بدین ترتیب در اولویت اول الایندگی اکسیدات نیتروژن یا NOx کمتر میشه و در اولویت دوم تا حدودی هیدرو کربن های نسوخته مجددا اکسیده شده و مصرف سوخت بینه تر میشه …. اگه علاقمند به بحث کاتالیست های خودرو از قبیل DPF و DOC و CRT و SCRT بودین من در خدمتم .
عینک
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ببخشید اون یه تیکه ای که باید میومد نیومد.منظورم این جمله بود که ایراد داره:
تویوتا با توجه به خودروهای ارزان قیمتش در ارائه تکنولوژی های پیشرو کند عمل میکند
رضا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳راستی بچه ها امشب همه دعوتید
مراسم وداع با یارانه ها و بنزین با در دست داشتن شمع کنار عابربانک ها و پمپ بنزین ها
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
(((( تویوتا با توجه به خودروهای نسبتاً ارزانقیمتش، معمولاً در ارائه
تکنولوژیهای پیشرو، به کُندی عمل میکند ))))
{{{ زندگی به من آموخت ، که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست }}}
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
باید افرین گفت که تویوتا به دنبال کاهش مصرف . کاهش الودگی هوا . و….
است .
امیدوارم که در چنتا چیزی هم که ضعف داره ، زودتر عکس العمل نشون بده
و دوباره یک خودروساز تمام عیار بشه .
Ehsan
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳یادمه دانشگاه سر کلاس موتورهای احتراق داخلی ، کنفرانسی دادم در مورد نحوه پاشش سوخت انژکتور که این پاشش سوخت هرچه بصورت کله قندی باشه خیلی بهتره یعنی اینکه در لحظه پاشش سوخت و احتراق سوخت به طور یکنواخت بر روی سر پیستون قرار بگیره که این باعث احتراقی کاملتر و مصرف کمتر سوخت و کم تر شدن الاینده ها میشه و چون این حالت لنگر انداختن احتراق رو بر یک گوشه از پیستون بر طرف میکنه استهلاک رو نیز کاهش میده ، حالا اگر در موقع مکش حالت گردابه ای به این اضافه بشه یکنواختی بسیار عالی میشه و باید درود گفت به تویوتا
ali n
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳باریکلا آفرین به تویوتا
sadegh
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تویوتا واقعا تو تولید ماشین های سبز استاده، یکی از دلایل اصلیه همکاری bmw با تویوتا هم به خاطر موتور های کم مصرف و کم آلاینده بود.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
((( همکاری تویوتا با شریک باواریایی خود تنها در ساخت یک خودروی اسپرت مشترک محدود نخواهد ماند و اینک استفاده از پیشرانه های مدرن ب ام و در خودروهای تویوتا آغاز شده است. تویوتا ورسو یک MPV است که از موتور 1.6 لیتری دیزلی ب ام و بهره میجوید.
»» تویوتا ورسو با موتور ب ام و
همکاری تویوتا با شریک باواریایی خود تنها در ساخت یک خودروی اسپرت مشترک محدود نخواهد ماند و اینک استفاده از پیشرانه های مدرن ب ام و در خودروهای تویوتا آغاز شده است. تویوتا ورسو یک MPV است که از موتور 1.6 لیتری دیزلی ب ام و بهره میجوید.
طبق توافقنامه تویوتا و ب ام و، موتورهای 1.6 و 2.0 لیتری دیزلی آلمانی در قلب خودروهای تویوتا قرار میگیرند. موتور 1.6 لیتری دیزلی ورسو میتواند 110 اسب بخار نیرو و 270 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این گشتاور در دورهای 1750 تا 2250 در دسترس است. میزان گازهای آلاینده این پیشرانه هم تنها 119 گرم CO2 در هر کیلومتر است. بدین ترتیب این خودرو استانداردهای زیست محیطی یورو 5 را پاس میکند. پیش از این از این پیشرانه در ب ام و سری 1 و مینی هم استفاده شده بود. ب ام و این موتور را در اتریش تولید میکند. )))
صادق جان همکاری برای موتور نبود و نیست . برای تولید یک خودرو ی
اسپورت است . دقیقا محصولی که ب ام و و تویوتا ندارند ، اما ائودی و
بنز دارند .
sadegh
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳میلاد جان میدونم که میخوان یه سوپر اسپرت کوچیک و دیف عقب تولید کنن و قرار است روی پلت فرم سوپرا پیاده سازی بشه، که در این مشارکت قراره bmw موتور های دیزلی برای تویوتا فراهم کنه و تویوتا هم به bmw برای تولید نسل بعد باطری های لیتیوم یونی کمک کنه
باز هم از اطلاعاتت ممنون
امیر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درسته که یکی از اهداف برنامه تولید 1خودروی اسپرت مشترک هست اما بعید میدونم bmw برای تولید خودروی اسپرت به همکاری تویوتا نیاز داشته باشه! بخصوص اگر بحث رقابت با اسپرت های audi و بنز باشه احتمالا bmw ترجیح میده خودروی تولیدیش یک bmw تمام عیار باشه تا این که فرزند تویوتا و bmw باشه…
شاهین
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳افرین به تویوتا که مثل بقیه ی کمپانی ها به دنبال مصرف بهینه هست.الان همه ی خودروساز ها،هدف اولشون مصرف سوخت و بعدش باقی مسائل هستش.(البته کیفیت هم مهمه)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
تویوتا کیفیت مواد به کار گرفته شده در ماشیناش خوبه ولی کیفیت مونتاژ یا
بهتره بگم که دقت در مونتاژ نداره . البته این هم در مسائلی که مربوط به
خود تویوتا میشه . نه ایربگ و ….
شاهین
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳میلاد جان کاملا قبول دارم حرفتو ولی الان دوباره یه دور باطلی اینجا شروع میشه مه میان یه حرفایی میزنن که ….
دانشجو مملکت
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تولید موتوری با تراکم 13/5:1 واقعا الی البته برای ما با این اوکتان سوخت کار سخت میشه
Blindman
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳فکر کنید ، همین الآنش با قیمتی ناچیز میشه تو خارج یه پریوس خرید که 4 تا میسوزونه یا آیگو که 3 تا میسوزونه ، دیگه موتور های جدید بیان چی میخواد بشه ، ایول تویوتا بهت افتخار میکنیم ، سبز ترین خودرو ساز دنیا
امید
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳درود بر شرفتون هم به فکر مشتریاهاتونین و هم به فکر کم تر الوده شدن محیط زیست و هم کشورتون که پول خرید سوخت کمتری میده اینجا هنوز دان پیکان وانت با موتور 1500 و قدرت 80 اما مصرفش برای یه موتور 250 اسب بخار و نمیدونم چی باید گفت به اینا هممون میدونیم موضوع چیه و چقد گستاخن
ROLSE ROISE
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳تویوتا همین جوریش بهینه هستش!!!!!!!!!!!!
خوش بحال ژاپنی ها روز به روز پیشرفت میکنن!!!!!!!!
ما بچه ایرونی ها هم پسرفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انزو
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳چرا تویوتا ک انقد با دوامه روی چهره ماشیناش کار نمیکنه؟همون مواد و الیاژ ک میخاد مصرف بشه مثلا خوشکل طراحی بشه بیشتر خرجشون میشه؟؟؟؟؟
بهزاد
۱ اردیبهشت ۱۳۹۳انزو جان مبحث طراحی در شرکتهای بزرگی که تولیدات ارزان قیمتی رو روانه ی بازار میکنند امری حساس هست و همانطور که از محصولاتشون مشخصه کاربری عادی و روزمره و دسترسی آسان و استهلاک کم در اولویت قرار میگیره و نمونش در تویوتا و vw و…
طرحهای جوان پسند و گیرا معمولا دارای یک سری ویژگی هایی هستند که در فلسفه اونها جایی نداره مثلا ماشین های باسقف کوتاه و عرض زیاد و رینگهای بزرگ و شیشه های کوتاه در نگاه اول بسیار دلنشین هستند ولی ممکنه این گونه طرح ها به فضای داخلی و صندوق لطمه بزنه و کاهش دید رو به همراه داشته باشه و رینگ و تایر اسپرت هم موجب استهلاک سیستم تعلیق و کاهش نرمی اون خواهد شد.
در سوی دیگر استفاده از سیستم های نوینی مثل روشنایی چراغ ها که در آئودی و بی ام و شاهد هستیم و به زیبایی خودرو کمک شایانی میکنه هزینه های زیادی رو در پی داره و همینطور متریال فضای داخلی از قبیل دریچه های لوکس و مانیتور های بزرگ و…
هزینه های توسعه و تحقیقی که شرکتهای مطرحی چون بنز و بی ام و و… برای یک مدل انجام میدن بالغ بر 1 میلیارد دلار هست که با قیمتهای بالاتر خودشون و بازارهای بکری که دارند براحتی قادرند از پس تمامی جوانب سربلند بیرون بیان ولی در بازار خودروهای متوسط و ارزان که رقابت خیلی خیلی جدی پیگیری میشه و شرکتها اولویت اصلیشون کاهش هزینه هاست خود به خود نمیتونند اون وقت و دقت رو در طراحی هاشون پیاده کنند و سعی میکنند در کمترین زمان و به ساده ترین روش خودرو خودشون رو روانه بازار کنند تا از مزیت قیمت رقابتی برخوردار باشند.
hero
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳درود بر سامورایی ها که هر ناممکنی رو ممکن کردن
سام*
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳(تویوتا با توجه به خودروهای نسبتاارزان قیمتش معمولا در ارائه تکنولوژیهای پیشرو به کندی عمل میکند)
دلم میخواد بدونم این سخن از کیست.کلا جالب بود.من نهایت انتظاری که از سایت وزین پدال داریم ارائه یک ترجمه بی نقص از مقالات خارجی هست.ارائه نظر در رابطه با سیاستهای شرکتهای بزرگ دنیا اونم بزرگترینشون چیزی نیست که از عهده هر کسی بر بیاد.با توجه به عقب ماندگی صنعت خودروسازی ایران در همه زمینه ها طبیعتا ما صاحب نظر هم نداریم.
hero
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳درود بر سام عزیز
با شما موافقم. احتمالا باید مشکل از ترجمه باشه
احتمالا منظور نویسنده اصلی این مقاله این بوده که تویوتا هر آنچه توی چنته داره
یه دفه رو نمیکنه و بر اساس تکنولوژی رقبا خودش رو بالا میاره
مثل اون استاد کشتی گیری که یکی از فنون کشتی رو برای خودش نگه داشت و به
شاگرداش یاد نداد