درحالیکه استانداردهای میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی کربن دیاکسید روزبهروز سختگیرانهتر میشوند، کمپانی تویوتا امروز اعلام کرد که قصد دارد یک سیستم هیبریدی جدید، یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی با تزریق سوخت مستقیم و دو گیربکس جدید، یکی هشت و دیگری ۱۰ دنده را معرفی کند. کار طراحی و توسعه تمامی این موتورها و گیربکسهای جدید بر پایه معماری جهانی جدید تویوتا یا همان TNGA انجام شده است. کار طراحی و توسعه این سیستمها مراحل آخر خود را طی میکنند و این موتورهای جدید از سال آینده بر روی محصولات این خودروساز ژاپنی عرضه خواهند شد.
TNGA، همانند تکنولوژی Skyactiv مزدا یک فلسفه طراحی کامل میباشد که بر روی چیزی بیشتر از یک موتور کممصرف یا با آلایندگی کم تمرکز میکند. اولین محصولی که از این پلتفرم TNGA استفاده خواهد کرد مدل فعلی و نسل چهارم پریوس خواهد بود. با تکنولوژی TNGA، تویوتا بر روی بهبود مواردی مانند هندلینگ، کیفیت سواری و همچنین ترمزگیری نیز تمرکز کرده است. این موتورها و سیستمهای جدید به طور کامل از پلتفرم جدید تویوتا بهره خواهند برد و هم کیفیت سواری و میزان مصرف سوخت آنها بهینه خواهند شد. ازآنجاییکه پلتفرم TNGA را میتواند روی سیستمهای دیفرانسیل جلو، عقب و دو دیفرانسیل پیاده کرد، TNGA این پتانسیل را دارد که روی محصولات متنوعی به کار گرفته شود.
موتور جدید تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری چهار سیلندر نیز همانند THS-II بر پایه پلتفرم TNGA طراحی شده است. قابلتوجهترین بهبود این موتور، افزایش بهرهوری دمایی آن میباشد. این به معنی افزایش خروجیهای موتور و بهبود سیستم اگزوز و خنککننده موتور است. موتور جدید که هم در محصولات سنتی و هم هیبریدی میتوان از آن استفاده کرد بین محصولات تویوتا و لکسس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دو گیربکس اتوماتیک جدید تویوتا، همانند موتورهای جدید، بر پایه سیستم TNGA طراحی شدهاند. این به معنی وزن کم و یک طراحی فشردهتر میباشد که در گیربکسهای مشابه قبلاً دیدهایم. گیربکس ۱۰ دنده در خودروهای دیفرانسیل عقب لکسس مانند GS و LS مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تغییراتی در این گیربکس جدید برای بهبود پاسخگویی و تعویض نرم دنده اعمال شده، البته اینکه بدون تجربه رانندگی با آنها بتوانیم بگوییم چقدر این گیربکسها بهتر شدهاند امری غیرممکن میباشد.
طی ۵ سال آینده، تویوتا قصد دارد ۱۷ نسخه از ۹ موتور را بر روی محصولات خود عرضه کند که این شامل موتور جدید ۲.۵ لیتری چهار سیلندر هم میشود. ازآنجاییکه TNGA یک پلتفرم انطباق پذیر است، استفاده از آن در محصولات متنوع کمپانی کار خیلی سختی نخواهد بود. تا سال ۲۰۲۱، تویوتا میخواهد این موتورها و گیربکسهای جدید را روی ۶۰ درصد از محصولات به فروش رفته در بازارهای ژاپن، آمریکا، اروپا و چین استفاده کند. علاوه بر این، به نظر میرسد تویوتا تمرکز خود را از روی طراحی و توسعه سیستمهای سلول سوختی برداشته و بر روی خودروهای الکتریکی و باتریها معطوف میکند.
منبع: autoblog
وحید
۲۰ آذر ۱۳۹۵تویوتا همیشه پیشگام این صنعت بوده و خواهد بود
datsun
۲۰ آذر ۱۳۹۵تکنولوژی و تلاش تویوتا در ضمینه هیبرید قابل احترام و ستودنی است
سامان اذری
۲۰ آذر ۱۳۹۵توسال 1997 وقتی تویوتا پریوس رو معرفی کرد همه به عنوان یه اسباب بازی که به هیچ عنوان موفق نمیشه نگاه میکردند ولی پشتکار و دقت مثال زدنی تویوتا باعث شد که الان کل دنیا تویوتارو تحسین میکنه تویوتا هم نونش رو میخورده
الان هر ماشین هایبریدی که نشان لکسوس و یا تویوتارو داره
مردم دنیا بدون هیچ نگرانی از اون ماشین استقبال میکنند و چندین سال از ماشینشون لذت میبرند
elemento
۲۰ آذر ۱۳۹۵کاملا درسته.
تویوتا با پریوس راه رو برای 918 و Laferrari باز کرد.
نشون داد ماشین هیبرید اسباب بازی نیست
ASA
۲۰ آذر ۱۳۹۵واقعا دمش گرم داره راه درستی میره
احمد باقری
۲۰ آذر ۱۳۹۵فقط میتونم بگم عالی.
تویوتا
۲۴ آذر ۱۳۹۵ژاپنی ها انقدر زحمت کش و با وجدان هستن که خدا هر روز بیشتر از نورش که همون علم هست بهشون میبخشه تا روز به روز بیشتر بدرخشن من قلبا تحسین میکنمشون امیدوارم ما هم یه روزی یاد بگیریم و راه درست رو بریم چون بار کج به مقصد نمیرسه قابل توجه افتابه لگن سازهای داخلی که همه شدن چین خودرو خدا به همه ما رحم کنه با این اشغالهای داخلی لذت زندگی و رانندگی رو ازهمه گرفتن