تویوتا

ملاقات با تویوتا پریوس تورینگ 2016

برخی خواهند گفت که کند است. کم‌مصرف بودن راه معمول دیگر برای توصیف آن است. کلافه کننده نیز شاید جمله‌ای باشد که بسیار شنیده‌اید. شاید به‌صورت منطقی فکر کنید که با خودرویی کند، کم‌مصرف و خسته‌کننده مواجهید اما هم‌اکنون زمان آن رسیده تا افراد دوباره درباره‌ی جملات بالا فکر کنند.

2016 Toyota Prius Touring
۲۰۱۶ Toyota Prius Touring
برای مدل سال ۲۰۱۶، پریوس تلاش کرده تا کلافه کنندگی کلیشه‌ای خودش را دفن کند. این خودرو هنوز هم هیبریدی است و هنوز هم ظاهر بامزه‌ای دارد و بیش از همه‌ی زمان‌ها کم‌مصرف‌تر شده اما در واقع این خودرو به‌طور چشمگیری برای رانندگی بهتر شده است.
2016 Toyota Prius Touring
۲۰۱۶ Toyota Prius Touring
سواری بهتر پریوس با استخوان‌بندی این خودرو شروع می‌شود و پریوس از معماری جدیدی استفاده کرده که برای استفاده در مدل‌های آینده‌ی تویوتا و لکسوس طراحی شده است. کراس اوور کوچک تویوتا یعنی CH-R نیز بر پایه‌ی پلتفرمی مشابه ساخته خواهد شد.

2016 Toyota Prius Touring
معماری جدید مرکز ثقل پایین‌تری را برای خودرو میسر ساخته و پریوس همچنین از سیستم تعلیق دوبل جناغی در بخش عقبی استفاده می‌کند. در مورد پریوس، این خودرو مستحکم‌تر از قبل بوده بدین‌صورت که نیروها با مرکز ثقل پایین‌تر و سیستم تعلیق به‌روز شده جمع شده تا شاسی پاسخگوتری حاصل شود.

2016 Toyota Prius Touring
معنی سخن بالا این است زمانی که شما فرمان پریوس ۲۰۱۶ را می‌چرخانید، بجای احساس تعلل و سستی که پریوس به خاطر آن شناخته شده، واکنش فوری را دریافت می‌کنید. بدین ترتیب سواری پریوس احساسی شبیه شکنجه ندارد و در نهایت در هنگام رانندگی با این خودرو دلایل بیشتری برای خندیدن خواهید داشت.

2016 Toyota Prius Touring
ما گفتیم دلایل بیشتر برای خندیدن چون شما ممکن است در هنگام رانندگی و نگاه کردن به کامپیوتر سفری خودرو لبخند بیشتری بزنید. مصرف سوخت واقعی ۴.۵ لیتری خودرو در طول تست ما به مصرف اعلامی خودرو نزدیک بود. هر بار که به میزان مصرف سوخت خودرو چشم می‌انداختیم بیشتر از قبل متعجب می‌شدیم چرا که خودرو واقعاً مصرف سوخت کمی دارد.

2016 Toyota Prius Touring
درحالی‌که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودرو نسبتاً کند است اما سریع‌تر از قبل بوده که این رکورد به لطف همکاری پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری به‌روز شده و قوای محرکه‌ی الکتریکی جدید حاصل شده است. پیشرانه راندمان گرمایی بهبود یافته‌ای دارد.

2016 Toyota Prius Touring
رانندگی در شهر به قدرت زیادی نیاز ندارد. پریوس به آسانی می‌تواند در سرعت‌های بزرگراهی بماند. ترمز خودرو کمی اسفنجی است چرا که ترمزهای احیاکننده برای پمپ کردن بخشی از انرژی به سیستم هیبریدی کار می‌کنند.

2016 Toyota Prius Touring
قطعات الکتریکی نیز به‌روز شده‌اند و درحالی‌که مدل‌های پایه با باتری‌های نیکل-فلز-هیدرید عرضه می‌شوند، دیگر مدل‌ها با باتری‌های لیتیوم یونی جدیدی تحویل خریداران می‌شوند. این باتری‌ها کوچک‌تر از نمونه‌های موجود در نسل‌های قبلی پریوس بوده و به خوبی در زیر صندلی‌های عقبی جای گرفته‌اند. کل قدرت حاصله از دو نیروگاه خودرو برابر با ۱۲۱ اسب بخار است که در مقایسه با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری کرولا کم جلوه می‌کند.

هنوز هم پریوس می تواند با خروجی کم پیشرانه زندگی کند زیرا برای کم نگه‌داشتن مصرف سوخت طراحی شده است. دیگر زمینه‌ی مهمی که پریوس در آن خوش درخشیده، علاوه بر پیشرفته بودن و قوای محرکه‌ی کم‌مصرف، وزن کم آن است. پریوس از فولاد با کشش بالا و قطعات آلومینیومی ساخته شده تا وزن آن پایین آید. زمانی که خودروسازان از وزن خودرو کم می‌کنند، عموماً این خودروها پر سروصدا تر می‌شوند اما این مورد درباره‌ی پریوس صدق نمی‌کند.

2016-Toyota-Prius-Four-Touring-front-three-quarter-in-motion-02
در نهایت، شکل آئرودینامیک پریوس ویژگی دیگری است که به مصرف سوخت کم خودرو کمک می‌کند. ضریب درگ پریوس ۰.۲۴ بوده که در میان برجسته‌ترین‌های این صنعت جای می‌گیرد. علاوه بر شکل آئرودینامیک خودرو، حائل‌های فعالی در جلوپنجره تعبیه شده‌اند که به عبور جریان هوا از خودرو به منظور کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند. برخی افراد گفته‌اند که ظاهر خودرو عجیب است. درحالی‌که ما فکر می‌کنیم که زیبا نامیدن پریوس سخت است اما گمان نمی‌کنیم که زشت باشد. منحصربه‌فرد بودن و شناسایی آسان چیزی است که کاراکتر وجودی پریوس را تشکیل می‌دهد.

بی هیچ شکی، پریوس قوای محرکه‌ی چشمگیر، نمایی آئرودینامیک، بدنه‌ی سبک‌وزن و دینامیک رانندگی بهتری نسبت به گذشته دارد اما یک مورد وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و آن کابین خودرو است. متأسفانه اخبار خوب زیادی برای شنیدن در این بخش وجود ندارد. درحالی‌که خودرو از ویژگی‌های منحصربه‌فردی چون انتخاب‌کننده‌ی دنده‌ی جوی استیک مانند استفاده کرده اما بهترین واژه برای توصیف آن واژه‌ی غیرعادی است. ما همچنین طرفدار پانل‌های سفید استفاده شده در بخش پایینی داشبورد و محفظه‌های ذخیره‌ای نیستیم. این قسمت‌ها می‌توانند به آسانی کثیف شوند و حس گران‌بها بودن نیز ندارند. دیگر پانل‌ها بهتر بوده و صندلی‌ها نیز حمایت کننده هستند. صندلی‌های عقبی کمی تنگ هستند اما فضای بار خوبی در پریوس وجود دارد که بسته به سطح تریم می‌تواند تا ۷۷۵ لیتر نیز برسد. تکنولوژی‌های ایمنی خوبی نیز در خودرو به چشم می‌خورند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم پیشگیری از برخورد، تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از خط، نوربالای خودکار و کروز کنترل تطبیقی با توانایی توقف کامل خودرو اشاره کرد. بهای این خودرو از ۲۵۰۳۵ دلار آغاز شده و به ۳۰۸۲۵ دلار نیز می‌رسد. پریوس نه تنها در مصرف سوخت صرفه‌جو بوده بلکه هزینه‌های به شدت کمی نیز دارد. رانندگی خودرو بسیار بهتر از قبل شده و برنامه‌ی کلیدی این خودرو راندمان بالا بوده و خوشبختانه پریوس در کار خود استاد است.

2016-Toyota-Prius-Four-Touring-engine
نقاط قوت: لذت رانندگی بیشتر نسبت به قبل، مصرف سوخت بسیار خوب، تکنولوژی‌های ایمنی
نقاط ضعف: کابین، کمی کند بودن، صندلی‌های عقبی اندکی تنگ

مشخصات تویوتا پریوس تورینگ ۲۰۱۶

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری به همراه پیشرانه الکتریکی
قدرت مجموع: ۱۲۱ اسب بخار
گیربکس: CVT اتوماتیک با کنترل الکترونیکی
مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت آغازی: ۲۵۰۳۵ دلار

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمتش 25035 دلار میشه 87622500 تومن
    قدرت و مصرف سوختش خوبه

  2. احمد باقری

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عالی، عالی، عالی، این ماشین، انصافا خیلی خوب کار می کنه.

  3. سامان اذری

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    خودروهای هایبریدی تویوتا تا کنون از انتشار 43.5 میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده است

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      منبع؟؟؟؟؟؟؟

      1. سامان اذری

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (3216 ديدگاه)

        ایرتویا

  4. حميد

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کاش این ماشین عوارض گمرکی نداشت برا شهرهای شلوغ گزینه مناسبی هست

    1. omid

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      خودروهای هیبریدی تعرفه گمرکی ندارن، فقط عوارض گمرکی دارن که 4 درصده.

      1. حميد

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1724 ديدگاه)

        من فقط میدونم مجموع دارایی و أرزش افزوده و شماره گذاری بیشتر از گمرکی میشه

      2. Madjid S

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        اگه اینطوره BMW I8 الان باید به قیمت 450 میلیون فروخته میشد نه 1/800/000/000 :-/

    2. نوید جهرمی

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      همین الانم تعرفه ندارن. اما هزینه های جانبی دیگه مثل عوارض شهرداری و مالیات و شماره گذاری و …. که فک کنم نزدیک 30 % بشه پابرجاس.
      اما باز گرون میدن. با دلار 4000 تومنی هم که حساب کنی( این هزینه های جانبی هم اومده روی قیمت) نهایت میشه 120 میلیون. چرا باید بفروشن 150 میلیون؟

  5. ali

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    این یه داستان واقعی هست که 50 سال دیگه اتفاق میافته
    من که در اون زمان 73 سال دارم و دارم عکسهای قدیمی رو میبینم که نوه من میاد پیشم و با من عکسها رو ببینه و یه دفعه چشمش به یه ماشین هیولا و بسیار گنده می افته که من کنارش عکس انداختم
    ازم میپرسه بابا بزرگ این دیگه چه ماشینی هست؟ چرا اینقدر گندس؟
    میگم بهش عزیزم این یه شوی نواست که مال من بود
    اون جواب میده شوی نوا چه ماشینی هستش که من تا حالا نشنیدم اسمش رو؟
    بهش میگم یه هیولای 5 متری با 2 متر عرض که باهاش به جنگ ماشین کاغذی ها میرفتم اون زمان بعدش میگه مگه از چی ساخته شده بوده
    میگم بهش سراسر اهن و اون 1 ساعتی هنگ میکنه از این حرفم
    بله ماشینها در اینده همه از دستمال کاغذی ساخته میشن و از ماشینهای واقعی تنها عکسی به یادگار میمونه

    1. سامان اذری

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      داش تو گوگل سرچ کن تست تصادف شورلت قدیمی با جدید
      مدلشو نمیدونم ولی فکنم همون نوای دهه 70 رو شاخ به شاخ میکوبن به یه شورلت به قول شما دستمال کاغذی جدید
      ببین کدومش بیشتر اسیب میبینه
      کل داشبرد و فرمان نوای دهه70 میره تو سینه ادمک ولی اون جدیده اتاق کاملا سالم میمونه

  6. akbar

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    نسل قبلی جالب بود ، ولی این به نظر من زشت است و از شرکت تویوتا با طراحی های ساده و پختش بعید است . اون دنده گوگولی شو ببینید ، خیلی زنونه است . چراغهاش هم جایی نصب شده که باید ضربه گیرهای خودرو نصب شوند ، احتمالا” داعما” هزینه روی دست مالکان این خودرو میزاره .

  7. Alireza Faravani Saran

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    فکر کن سوار یه ماشین بشی و پیشرانش کوچک ترین غرشی نداشته باشه .
    تصورش که واقعا عذاب اوره .
    چه برسه به خودش … .

  8. Sasan

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    هیوندای ایونیک از هر لحاظ از این بهتره?

    1. پدرام

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (36 ديدگاه)

      تنهایی به این نتیجه رسیدی یا با کمک دوستان

  9. maserati

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    داشبوردش خیلی طراحی خوبی ندارد

  10. علی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من زیباست دراینده نزدیک تعداد زیادی از این خودرو را در خیابانهای تهران خواهیم دید

  11. علی

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بسیاز زشت وبد ترکیب است حالا اگر همین سیستم ها را روی یک کرولا میذاشتن به فرض نیم لیتر هم به مصرفش اضافه میشد اونوقت خوبتر بود

  12. علی

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بسیار زشت وبد ترکیب طراحی شده تویوتا میخواسته با این طراحی عجیبش چی را نشون بده ؟
    بنظرم تویوتا بخاطر این طراحی هی زشت جدید توی لکسوز ها وتویوتاهای جدید شکست سختی خواهد خورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا