سدانهای متوسط یا میان سایز را میتوان محبوبترین و پرفروشترین سدانهای دنیا دانست. این خودروها هم در ایالاتمتحده و هم در اروپا محبوبیت بالایی داشته و همواره در بین پرفروشترین خودروها قرار دارند. البته طی سالهای اخیر به دلیل افزایش محبوبیت کراساوورها، فروش سدانها کاهش یافته و در پس کراساوورها قرار گرفتهاند اما بااینحال سدانهای میان سایز همچنان خودروهای پرفروشی هستند. این کلاس مخصوصاً در ایالاتمتحده بسیار رقابتی بوده و اکثر خودروسازان در آن حضور دارند. در رقابتهای پدال نیز دوئلهای گروه سدانهای متوسط با حضور شانزده شرکتکننده در مرحلهٔ مقدماتی آغاز شد که این خودروها عبارتاند از:
هوندا آکورد
کیا اپتیما
سوبارو لگاسی
رنو تالیسمان
فولکسواگن پاسات
نیسان آلتیما
مزدا ۶
فورد فیوژن
اوپل اینسیگنیا
اشکودا ساپرب
تویوتا اونسیس
هیوندای i40
شورلت مالیبو
پژو ۵۰۸
تویوتا کمری
هیوندای سوناتا
در مرحلهٔ مقدماتی در گروه سدانهای متوسط هشت دوئل برگزار شد و از این طریق از بین شانزده شرکتکنندهٔ این گروه تعداد هشت خودرو جواز حضور در مرحلهٔ یکچهارم نهایی را دریافت کردند. این هشت سدان میان سایز به شرح زیرند:
مزدا ۶
اشکودا ساپرب
تویوتا کمری
تویوتا اونسیس
هوندا آکورد
شورلت مالیبو
فولکسواگن پاسات
رنو تالیسمان
در مرحلهٔ یکچهارم نهایی نیز پس از برگزاری چهار دوئل، چهار شرکتکننده شامل مزدا شش، تویوتا کمری، هوندا آکورد و فولکسواگن پاسات راهی مرحلهٔ نیمهنهایی شدند. این چهار خودرو که همگی از برترین سدانهای میان سایز دنیا هستند، در مرحلهٔ نیمهنهایی طی دو دوئل جذاب باهم به نبرد پرداختند تا اینکه نهایتاً فولکسواگن پاسات و تویوتا کمری بهعنوان فینالیستهای این گروه مشخص شده و به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند. درحالیکه پاسات یکی از پرفروشترین سدانهای اروپا است، کمری هم عنوان پرفروشترین سدان بازار ایالاتمتحده را در اختیار دارد و هردو از بهترین و باسابقهترین سدانهای دنیا محسوب میشوند که این موضوع جذابیت آخرین دوئل گروه سدانهای متوسط را افزایش داده بود.
به همین دلیل، در این دوئل آراء دو خودرو نیز بسیار به هم نزدیک است بهگونهای که از مجموع ۱۸۷۳ رأی، پاسات ۹۲۱ رأی و کمری ۹۵۲ رأی دریافت کردهاند. بدین ترتیب در دوئل نهایی گروه سدانهای متوسط شاهد رقابت بسیار نزدیک و حساسی بودهایم ولی نهایتاً این تویوتا کمری است که با کسب ۵۱ درصد از کل آراء و با اختلافی بسیار جزئی در این دوئل سخت پیروز شده و قهرمان گروه سدانهای میان سایز لقب گرفته است. در همین حال، فولکسواگن پاسات نیز با تنها ۳۱ رأی کمتر روی سکوی دوم قرار میگیرد. کمری برای اینکه به این عنوان دست پیدا کند در مرحلهٔ مقدماتی هیوندای سوناتا را مغلوب کرد و در مرحلهٔ یکچهارم نهایی نیز توانست بهسادگی برادر اروپایی خود یعنی اونسیس را کنار بزند اما در مرحلهٔ نیمهنهایی با حریف سرسختی به اسم مزدا شش مواجه شد که البته بهسختی از سد آنهم عبور کرد.
رقبای تویوتا کمری در مراحل مختلف رقابتها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | هیوندای سوناتا | ۸۷ |
یکچهارم نهایی | تویوتا اونسیس | ۹۳ |
نیمهنهایی | مزدا شش | ۵۸ |
نهایی | فولکسواگن پاسات | ۵۱ |
کمری در کنار کرولا محبوبترین و پرفروشترین سدان تویوتا محسوب میشود. این ماشین همچنین در سبد محصولات تویوتا سابقهٔ زیادی هم داشته و پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۲ بازمیگردد. همانطور که گفته شد، این سدان ژاپنی یکی از محبوبترین خودروهای بازار ایالاتمتحده بوده است بهگونهای که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ پرفروشترین خودروی سواری این کشور محسوب میشد اما طی سالهای اخیر این عنوان را به کراساوورها واگذار کرده است. کمری تا سال ۲۰۰۳ بهصورت محدود در بازار اروپا هم عرضه میشد اما به دلیل حضور مدل اونسیس در این منطقه و فروش پایین کمری، تویوتا به عرضهٔ آن در اروپا خاتمه داد. حال اما به دلیل کاهش فروش سدانها، تویوتا سال گذشته تولید به تولید اونسیس پایان داد و کمری از اوایل امسال بهعنوان جایگزین اونسیس بار دیگر در اروپا عرضه شده است.
مشخصات فنی
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۵.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۸۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۲۰ میلیمتر |
وزن | ۱۶۶۲ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۹.۰ لیتر ترکیبی |
قیمت | ۳۵,۴۷۰ دلار |
محمد
۳ تیر ۱۳۹۸حقش نبود ?
الان میان منفجرم میکنن ?
ولی با نیم نگاهی به مزدا و تا حدوی آکورد ، جدی حقش بود ?
بنظر این کلاس تخصص ژاپنیهاست
NAVID۰۰۹۸
۳ تیر ۱۳۹۸۱۰۰٪ لیاقتشو داشت .
اصلا میتونین بگید کدوم رقیبش میتونه جایگزینش بشه .
Archi KHAN
۴ تیر ۱۳۹۸دقیقا حقش بود البته بیشتر به مدد موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری این نسل جدید
و گرنه اگه همون حجم موتور نسل قبل را داشت ، با توجه به سلایق ایرانی ها و بچه های پدال 100% مزدا 6 برنده بود
sina
۳ تیر ۱۳۹۸انتخاب شایسته ای بود. کم دردسرترین خودروی این سگمنت هست و این نسل جدیدش جز زیباترین ها هم هست.
البته همچنان معتقدم آکورد بهترین ماشین این سگمنت هست.
doubt
۳ تیر ۱۳۹۸فک کنم همون اولم بین 16 تا خودرو یجا رای گیری میشد کمری رای میاورد. انصافا حقشه، این نسلشم ک حرف نداره.
R
۳ تیر ۱۳۹۸خوشگل ترین ماشین سدان وقتی که دیدمش عاشقش شدم کمری مدل 2011 با اون چراغای دلرباش عالی بود از ۲۰۱۲ که فیس لفت دادن و طراحیشو عوض کردن دلسرد شدم ازش
پیکان جوانان گوجه ای
۳ تیر ۱۳۹۸بهترین کلاس خودرویی برای افراد با درامد متوسط همه خودروهای این گروه عالی بودن البته برای اونور اب نه اینطرف
joojoo
۳ تیر ۱۳۹۸داشبورد رو نگاه کنید. به قدری با کیفیته که تنه به تنه ی ماشینای پریمیوم توی این کلاس میزنه
مهدی
۳ تیر ۱۳۹۸من عاشق کمری هستم اما چی فایده؟؟?☹
Benz
۳ تیر ۱۳۹۸????
حمیدرضا
۳ تیر ۱۳۹۸دو فینالیست کاملا حقشون بود جزو بهترین و با کیفیت ترین در جهان و جالبه که بازم برند تو انتخاب تاثیر داشته چون با فاصله کمی مزدا ۶ رو که محبوب ایرانی هاست شکست داده اونم احتمالا چون امسال من دوبار به کمری رای دادن
محسن نجفی
۷ تیر ۱۳۹۸من نبودم وگرنه چند بار به مزدا۶ رای میدادم و مزدا۶ اول میشد
amir
۳ تیر ۱۳۹۸سپر جلوت تو حلقم!
شاهین
۳ تیر ۱۳۹۸واقعا موتور 3.5 سالاره من چند ساله یه کمری SE شش سیلندر 3500 سی سی دارم که سیستم تعلیق ش با لکسوس ES یکیه و ساخت امریکا هست واقعا سواری عالی داره و بنظرم حتی بهتر از خیلی ماشین های دیگه س هر وقت باش دور میزنم لذت میبرم
تنها کمری سفید SE شش سیلندر تو ایرانه که هم سیستم EBD داره هم VSC
قدر کمری هاتونو بدونیدچون جایگزینش سخته
Arian_Yz
۴ تیر ۱۳۹۸فرزند خلف امپراطور تویوتا
ماشینیه که مطمئنی خودت تا دوران کهنسالیت میرونیش
بعد میدیش به فرزندت
و بعد اون،بعد از چندسال میده به نوه ات
حسین صفری
۴ تیر ۱۳۹۸من یکیشو تو منطقه آزاد سوارم واقعا حرف نداره خیلی عالیه
محسن نجفی
۷ تیر ۱۳۹۸سلام آقا من نبودم تو نظر سنجی من واطرافیانم مزدا۶ رای میدیم. اقامزدا۶ برندس شما نباید حجم بالایی ۲۵۰۰ سی سی (که واردات باز هم بشه ممنوع هست ) ۶سیلندر روبا ۴سیلندر ها مقایسه کنید این نامردیه.
مزدا۶ با موتور اسکای اکتیو هم مصرفی کمتر داره هم شتاب فوقالعاده هم خشکله هم نرم وهندلینگ بالا دیگه چی میخواد یه ماشین باز خرابیش هم کمه رتبه اول مثل تویوتا تو هزینه نگهداری داره.من خودم داشتم که میگم الکی نمیگم
کیوان
۳ دی ۱۳۹۸من کمری گراند دارم راحتم اما حال نمیکنم هوندا و نیسان بهترن از نظر من اکورد و ماکزیما رو ترجیح میدم
کوبیده
۵ فروردین ۱۴۰۱هم مزدا 6 هم اکورد ازش سر ترن