سال ها بود که تویوتا کمری تنها سدان متوسط قابل اعتماد در بازار ایران شمرده می شد و بی شک آن هایی که در گذشته به دنبال خودرویی با کیفیت و مرغوب می گشتند، کمری در انتخاب اول آن ها قرار داشت.
اما اخیرا شرکت فامیلی موتور پای محصولات هوندا را به کشورمان باز کرده و با ارائه دو مدل سیویک و آکورد تحولی در بازار داخل بوجود آورده است. امروز بحث ما مرتبط با مدل آکورد است.
شاید شما هم می دانید که این دو خودروی ژاپنی برای سالیان سال در لیست پر فروش ترین خودروهای بازار آمریکا قرار داشته اند و رقابت این دو خودرو، یک رقابت جهانی است که اگر فاکتورمان میزان فروش باشد، کمری در رتبه ی نخست قرار خواهد گرفت.(چرا؟) در ادامه می خواهیم مقایسه ای گذرا بین این دو خودرو داشته باشیم.
طراحی ظاهری
عملکرد و کارایی
این بار از آکورد شروع می کنیم: آکورد در ایران تنها با موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می شود. این موتور قادر است ۱۸۵ اسب بخار نیرو تولید کند و آکورد را ظرف مدت ۸.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. گیربکس این خودرو از نوع CVT یا پنج دنده اتوکاتیک است و تمام نیرو را به محور جلو وارد می کند. این اعداد و ارقام حاکی از عملکرد خوب آکورد است. امتیاز این بخش آکورد: ۸
کمری(GLX): تویوتا کمری هم در ایران با پیشرانه کم حجم خود عرضه می شود. حجم موتور کمری ۲.۵ لیتر است که از آکورد کمی بیشتر است. این موتور می تواند ۱۸۱ اسب بخار قدرت تولید کند. شتاب این خودرو ۹.۲ و حداکثر سرعتش ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که مطمئنا در مقابل آکورد یک بازنده است اما کارایی اش همچون سابق بی نظیر خواهد بود. سواری این خودرو نیز همچون سابق کاملا نرم و بی صدا است. امتیاز این بخش کمری: ۷
کیفیت
ایمنی
کمری: نمرات تست های تصادف کمری در سال ۲۰۱۲ بهبود یافته است و در مدل های جدید، ایمنی آن بدون تغییر باقی مانده است. این خودرو که قویتر و سبک تر از نسل قبلی اش است بصورت استاندارد دارای ده کیسه هوا است اما توجه داشته باشید بیشتر مدل های کمری در ایران دارای دو کیسه هوا هستند اما مدل های ۸ کیسه هوایی هم در بازار داخل موجود است. دوربین دید عقب و هشدار دهنده نقطه کور از ویژگی های سفارشی این خودرو هستند که تنها در مدل فول قابل رویت است. کمری در تست های IIHS توانست رتبه خوب را بدست بیاورد و ۵ ستاره از آن خود کند اما در تست از جلو کمری کمی ضعیف عمل کرد و با گرفتن رتبه نامناسب و گرفتن ۴ ستاره به کار خود پایان داد. امتیاز این بخش کمری: ۹
آکورد: بدون شک آکورد یکی از مناسب ترین خودروها برای خانواده است چرا که توانسته از بیشتر تست های تصادفش پیروز و موفق بیرون بیاید و کمی از کمری بهتر عمل کرده است. این خودرو در تست تصادف جلو، جانبی و بروخورد از عقب رتبه خوب را از آن خود کرده است. این خودرو هم در تست ضربه از جلو با چهار ستاره راضی شد اما ایمنی این خودرو همچنان در سطح بالا قرار دارد. این خودرو دارای ویژگی های چون ترمز های دیسکی با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری،۸ کیسه هوا به همراه تکنولوژی SmartVent (تشخیص سرنشین)، هشدار برخورد جلو، سیستم کمک خودرو در شیب، کمربندهای سه نقطه ای و کروز کنترل تطبیقی می باشد. امتیاز این بخش آکورد: ۱۰
ویژگی ها و امکانات
مصرف سوخت
کمری: شاید امروز اصلی ترین دغدغه مردم میزان مصرف سوخت و هیزنه های آن است که به لطف وجود کمپانی هایی مثل تویوتا این مشکلات تا حدود بر طرف شده است. تویوتا سبزترین خودروساز جهان است پس باید خودروهایش مثل همیشه سبز باشند. مصرف کمری در شهر ۹.۴ لیتر و در جاده تنها ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که این ارقام بنظر عالی می رسند. امتیاز این بخش کمری: ۹
آکورد: فکر کردید در این میان هوندا بیکار نشسته است؟! و در جواب باید گفت خیر! هوندا آکورد با جعبه دنده CVT و سیستم تزریق مستقیم سوخت دارای مصرف ۸.۷ لیتری در شهر و ۶.۵ لیتری در جاده است. دکمه اکو هم به میزان مصرف سوخت این خودرو کمک زیادی می کند. امتیاز این بخش آکورد: ۹.۵
قیمت
شاید یکی از مهمترین معیار های شما برای انتخاب خودروی آیندتان قیمت آن باشد حالا بیایید به قیمت این دو خودرو نگاهی بیاندازیم. آکورد: در بازار ایران فولترین آکورد (مدل EXB) حدود ۱۸۰ میلیون و مدل پایه )مدلLXB) آن که دارای کمترین آپشن است حدود ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. امتیاز این بخش آکورد: ۷
کمری: قیمت کمری در ایران تا حدودی کمتر از آکورد است. شما می توانید تنها با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان صاحب یک دستگاه کمری GL شوید. اما اگر قدرت و آپشن های بیشتری می خواهید، می توانید مدل GLX را بخرید که قیمت آن حدود ۱۴۰ میلیون تومان است. امتیاز این بخش کمری: ۹
شاید تا اینجای کار برنده را حدس زنده باشید اما بیایید با جزییات بیشتر این موضوع را برسی کنیم:
رتبه اول: هوندا آکورد با امتیاز ۸.۵
نکات مثبت:
• پویایی در هنگام رانندگی
• ظاهر خارجی جذاب
• فضای داخلی راحت
• مصرف سوخت کارآمد
نکات منفی
• کیفیت فضای داخلی و ادوات به کار رفته در آن به خوبی کمری نیست.
• قیمت نسبتا زیاد
رتبه دوم: تویوتا کمری با امتیاز ۸.۲
نکات مثبت
• کار کردن با آن ساده و لذت بخش است.
• طراحی داخلی زیبا و لوکس
• قیمت جذاب
• کنترل راحت
نکات منفی
• ظاهر آرام و بی روح
• سیستم تعلیق تا حدودی خشن است.
• کسل کننده برای رانندگی
یک مقایسه اجمالی بین هوندا آکورد و تویوتا کمری
- مشخصات
- هوندا آکورد ۲۰۱۳
- تویوتا کمری ۲۰۱۳
- برنده
- موتور
- ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
- ۲.۵ لینری چهار سیلندر
- –
- گیربکس
- CVT
- شش دنده اتوماتیک
- –
- قدرت
- ۱۸۵ اسب بخار
- ۱۸۱ اسب بخار
- آکورد
- حداکثر گشتاور
- ۲۳۰ نیوتن متر
- ۲۳۵ نیوتن متر
- کمری
- مصرف سوخت
- مصرف ترکیبی ۷.۵
- مصرف ترکیبی ۷.۸
- آکورد
- مصرف مشاهده شده
- ۹.۲ لیتر
- ۱۰ لیتر
- آکورد
- وزن
- ۱۵۱۳ کیلوگرم
- ۱۴۸۵ کیلوگرم
- کمری
- فضای پای جلو
- 108cm
- 106cm
- آکورد
- فضای پای عقب
- ۹۷.8cm
- ۹۸.8cm
- کمری
- حجم فضای بار
- ۴۴۷ لیتر
- ۴۳۶ لیتر
- آکورد
- فضای سر جلو
- ۹۵.5cm
- ۹۶.3cm
- کمری
- فضای سر عقب
- 94cm
- ۹۶.5cm
- کمری
- شروع قیمت(جهانی)
- $۲۲,۴۷۰
- $۲۳,۰۳۰
- آکورد
- قیمت مدل فول
- $۳۰,۷۸۵
- $۲۸,۵۲۰
- کمری
در پایان دیدید که این دو خودرو چقدر به هم نزدیک هستند و انتخاب یکی از آن ها بی شک کار مشکلی است. اما با این وجود امیدواریم در انتخاب پیشرویتان کمی کمکتان کرده باشیم.
اما موضوع مهمتر آن است که در سایر کشورها این دو خودرو برای بیشتر مردم عادی قابل خرید است اما متاسفانه در کشور ایران خرید خودروهایی همچون کمری و آکورد برای خانواده هایی با درآمد متوسط غیر قابل تصور است اما در کشورهای دیگر اینگونه نیست!
فقط ولوو
۶ مرداد ۱۳۹۴باسلام. دوستان تویوتا واقعا تویوتا کیفیتش ستودنیه. ما لندکروزVXR2006 داریم فکرکنم تاحالا تنها هزینه ش سوخت و روغن بوده. ولی درکل ما چون تو کار کامیونیم الان چنددستگاه بنز آکتروس و اف هاش داریم. واقعا بنز دربرابر ولوو هیچی واس گفتن نداره. توگرمای جنوب نمیتونی از بنزآکتروس کولربگیری چون جوش میاره واشرسرسیلندرمیسوزونه ولی اف هاش با30تن بار داخلو میکنه یخچال درصورتی ک امپر تکون نمیخوره. من واس بنز خیلی ارزش قائلم ولی چرا هنوز نتونسته ضعفاشو برطرف کنه؟؟ ی E240 2005 داشتیم بیچاره مون کرد از بس اسطحلاک و هزینه های سرسام اور داره این ماشین. کیفیتش خوبه ولی ی زیبای وحشی نیستش بنز ک بخوای هرجوری خواستی گازش بدی چون بیچاره ت میکنه ولی خداییش تویوتا و تو کامیون ولوو اینجوری نیستن. بنظرمن کیفیت ب این میگن. بعدم کیفیت سواری اف هاش نسبت ب آکتروس واقعا خییییلی عالی تره. اصن بنز یعنی پول برند کلاس و مثلا بنز سواری
مرتضی
۲۳ تیر ۱۳۹۶چه مقایسه جالبی و تحلیل سنگینی و نظر سازنده ای در برابر هوندا و تویوتا دادی برادر !!!!! اینجا مقایسه تویوتا و هونداست نه بنز و ولوو
محمد
۱۳ آذر ۱۳۹۴سلام
اقا داستان چیه تویه سایت قدرت هوندا اکوردو
173
تو سایت بعدی 181
و تو یه سایت 185 اعلام میکنه
شتابشم 8.2
به جا 9.8
و یه جا 10 معرفی میکنه
من بین کنری و اکورد گیر کردم 2013 یا 2014 میتونم بگیرم فقط از خرج بعدش میترسم کمری جی ال 2013 داشتم خرجی نداشته
اصلا رو کره فکر نمیکنم در مقابل ژاپن مثل ماشین چینی میمونن بین هوندا ظاهرش و کمری موندم شتاب کمری 9.3 هست ولی اگورد هرجا یه چیزی میگن اگر کسی داره راهنماییم کنه ممنون تا 2 ماه دیگه میخام بگیرم
Mehdi
۶ دی ۱۳۹۴من دغدغه شما رو هشت ماه داشتم البته بیم راو ۴ و آکورد گیر بودم. حالا آکورد دارم. بسیار عالی هست. عالی. بهترین ماشین چهار سیلندر تو این قیمتهاست.بدون شک. بسیار هم زیبا. شتاب اولیه معمولی اما شتاب ثانویه خیلی خوبی داره. موتوره هوندا ه توشه
وحید
۱۴ فروردین ۱۳۹۷خوب دوست عزیز . این بندگان خدا خیلی کارشناسی شده برای من و شما مطلب گذاشتن . واقعا آکورد از این مدل تویوتا بهتره . و اینکه راجب شتاب فکر میکنم مثلا نوع سی وی تی یا اسپرتش یا هیبریدیش متفاوت هست . چون تو چند نوع مختلف عرضه میشه . ولی این که تو ایران هست فکر میکنم همون ۸ اینا درست باشه .
محمد
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶سلآم ببخشید می خواستم بدونم هزینه اصطحلاک و قیمت قطعات جانبی هوندا آکورد پایین تر است یا کمری؟
مهدی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷باسلام
من هم اپتیما و کمری داشتم و هم الان اکورد دارم
کمری کمی نرمتر وخدمات پس از فروش عالی دارد ولی اکورد بسیار راحتتر صندلی اکورد عین مبله شتاب و سرعتش در مقایسه با همه سدانهای زیر۲۵۰۰بیشتره
کنترلش راحتتر ترمزش بسیار بهتر ویک چیز مهم کمری و اپتیما توی برامدگیهای شهری و بویژه پلیسراه میگرفت ولی اکورد کفش نمیگیره
نکته مهمترگیربکس cvt با دنده پشت فرمونه که کسانی که اهل را نندگی هستن میدون لذتش با اکورد. چقدر. بیشتره وبا گیربکس اپتیما و گیربکس بسیار معمولی کمری چیه فرقی دارههست
امین
۵ شهریور ۱۳۹۸من الان کمری ۲۰۰۷ جی ال سوارمیشم تا حالا ۳تا کمری داشتم الان دنبال عوض کردن ماشینم هستم اما گیر کردم ک اکورد بگیرم یااپتیما ۲۰۱۳
MOHAMAD.n.r
۲۰ شهریور ۱۳۹۸دور اپتیما رو خط بکش به این دلایل:
سواری بسیار بسیار خشک و کوبنده
ترمز ضعیف (بهتر از سوناتا)
فرمان گنگ (لذت رانندگی نداره)
شمایی که کمری سوار شدی بیشتر از یک هفته نمیتونی با اپتیما سر کنی.
در ضمن بنده هم قصد خرید اکورد دارم ولی اگر شما گرفتید بی زحمت یه مقایسه و توضیح برای بنده قرار دهید من بین کمری و اکورد ۲۰۱۳ موندم.