تویوتا برای اولین بار تکنولوژی خودران سطح ۴ خود را در برند لوکس خود یعنی لکسس معرفی خواهد کرد و پس از آن شاهد حضور این سیستمها در مدلهای ارزانتر کمپانی خوشنام ژاپنی خواهیم بود.
یکی از دلایل تویوتا برای اتخاذ چنین تصمیمی هزینههای بالای سیستمهای پیشرفته خودران بوده است.
یکی از مدیران ارشد تویوتا در بخش رانندگی خودران گفته است:
این سیستم نیازمند حسگرها و رایانههای بسیار کارایی بوده که از طرفی بسیار گرانقیمت هستند.
دیگر دلیل موضوع مورد بحث این حقیقت است که تویوتا میداند اولویت استفاده از سیستمهای ایمنی فعال پایهتری چون دستیار حفظ خودرو بین خطوط و سیستمهایی که از استفاده اشتباه پدال جلوگیری میکنند مزیتهای ایمنی بالایی دارد. به همین خاطر سیستمهای پیشرفتهتری چون تغییر خودکار لاین رانندگی در سالهای بعد عرضه خواهند شد.
البته دلیل این کار ایمنی است. تأیید چنین سیستمهایی در آمریکا زمانبر بوده و باید شرایط ترافیک، قوانین، عادات رانندگی متنوع و… در نظر گرفته شوند.
مدیر تویوتا میگوید:
در بسیاری از جادههای آمریکا خطوط بکار رفته کمرنگ و محو شده و همچنین خطوط متنوعی روی جاده ترسیم شده که کار را بسیار سخت میکنند. ما هنوز تأییدیه مناسبی به دست نیاوردهایم.
تویوتا معمولاً تکنولوژیهای خودران خود را در ژاپن توسعه میدهد و در مراحل آخر اصلاحاتی به منظور تطبیق با شرایط رانندگی آمریکا انجام میگیرد. یک مثال بارز از این کار نسل جدید لکسس LS است که دارای چندین عملکرد خودران در ژاپن بوده اما تجهیزاتی چون دستیار تغییر لاین حرکتی بهصورت فوری در مدلهای بازار آمریکا نصب نشدهاند.
البته مدیر تویوتا میگوید این کمپانی در آینده به دنبال توسعه تکنولوژی خودران خود برای هر دو بازار خواهد بود.